Mastering
Scris: Joi Oct 30, 2003 7:57 pm
Am deschis acest subiect pentru ca e pct. cel mai sensibil pentru noi. As dori in
primul rand sa va rog sa il tratati cat mai profesionist se poate si fara
argumente de genul: "la noi nu suna bine pentru ca nu avem echipament la fel de
profi sau ca la noi nu se trage pe banda magnetica (cine ne tine sa tragem si noi pe banda) si apoi sa
fie clar mastering-ul se face in digital si nu accept polemica. Eu am sa incep
sa vorbesc despre subiectul asta si sper ca si voi sa scrieti cam ce treburi
noi stiti, asta bine-nteles daca vreti.
Masteringul in opinia mea este o atitudine, un mod de gandire
aparte si l-as numi, fara teama de a gresi, arta compromisului si am sa
dovedesc asta pe parcursul acestui subiect.
Am citit multe carti de mastering ale unor profesionisti de
dincolo si din documentatiile de la SAE si peste tot se incepe cu doua aspecte
extrem de importante si anume: ce fel de monitoare se folosesc pentru
mastering (multi dintre voi va veti intreba: da ce monitoarele pe care se face
un mixaj sau un mixaj compensator nu sunt bune? si ei zic un nu categoric si
mai incolo am sa va zic si logica.) iar al 2-lea aspect este camera de control.
Pe la cate studio-uri importante am trecut (nu pot sa zic ca am trecut pe la
foarte multe) nu am vazut scris pe vre-o usa studio de mastering. Toti isi baga
bani in cele mai scumpe monitoare crezand ca asa vor avea cea mai buna
monitorizre dar sarmanele monitoare raspund liniar numai ca nu sunt ele de vina
ca se produc reflexii chiar si de la consola de mixaj si DSP-uri, si sa nu mai
zic de zgomotele coolere-lor. Multi ati vazut ca pe indicatoarele de nivel ale
consolelor niste ns 10 sau mai stiu eu ce alte monitoare, dar poate unii din
voi nu ati stiut ca sunt puse acolo fiindca acolo reflexiile provenite din
partea consolei sunt minime.
Acum vreau sa incep sa discutam pe rand despre fiecare sectiune a
mastering-ului. Partiile princiipale ale mastering-ului sunt urmatoarele:
aplicarea efectelor(aureal exciter, reverb,etc.),egalizarea materialului,
processarea dinamica,fazarea dintre L si R, pregatirea pentru difuzarea la un post de radio, noise shaping(o treaba care trebuie facuta cu mult cap)
si dithering-ul.
Primul subiect care vreau sa-l dezbatem este citirea unu VU,PPM
(peack power meter),FFT(fast fourier transform) si alte indicatoare de nivel
precum si interpretatrea lor. Poate vi se pare prostesc un astfel de subiect
(cine nu stie sa citeasca un VU? eu chiar cred ca multi nu stim) dar eu cred ca
este foarte important. De asemenea as dori sa discutam si despre curbele
izofonice Fletcher-Musson care au o importanta foarte mare in citirea corecta a
unui FFT, despre diferenta plugin-ului PAZ Analizer(psihoacustic analizer) si a unui FFT normal.
De ce un VU nu monitorizeaza acelasi lucru ca si un PPM: un VU meter
monitorizeaza dinamica unui semnal caruia i se cunoaste tensiune nu puterea si
stim ca 1 dbU=20lg U la un moment dat / U referinta (in majoritatea cazurilor U
referinta =0.775 V) iar un PPM monitorizeaza dinamica unui semnal caruia i se
cunoaste puterea aparenta si stim ca 1dbW=10lg P la un moment dat/ P referinta
deci e de la sine inteles ca rapoarte intre cele mai mici nivele indicate de VU
si cele mai mari valori indicate de VU nu vor corespunde cu cele indicate de
PPM. Intrebarea este cum credeti voi ca se interpreteaza un VU si ce alte
lucruri noi stiti voi sau daca credeti ca am gresit eu ceva in ce-am scris.
Eu sper sa ajungem departe cu subiectul MASTERING si sa invatam ceva unul de la
altul, si ce mai sper este sa nu ne mai certam cum vad ca se face pe forum-
uriile romanesti. Hai sa invatam unul de la altul asta daca vreti. Eu sunt
dispus sa va zic tot ce stiu pentru ca nu pierd si nu castig nimic daca tin
numai pentru mine acum sper ca si voi sa faceti acelasi lucru. Sper ca vom
ajunge sa discuta si despre mixaj si tipuri de mixaj.
Numai bine la toti.
primul rand sa va rog sa il tratati cat mai profesionist se poate si fara
argumente de genul: "la noi nu suna bine pentru ca nu avem echipament la fel de
profi sau ca la noi nu se trage pe banda magnetica (cine ne tine sa tragem si noi pe banda) si apoi sa
fie clar mastering-ul se face in digital si nu accept polemica. Eu am sa incep
sa vorbesc despre subiectul asta si sper ca si voi sa scrieti cam ce treburi
noi stiti, asta bine-nteles daca vreti.
Masteringul in opinia mea este o atitudine, un mod de gandire
aparte si l-as numi, fara teama de a gresi, arta compromisului si am sa
dovedesc asta pe parcursul acestui subiect.
Am citit multe carti de mastering ale unor profesionisti de
dincolo si din documentatiile de la SAE si peste tot se incepe cu doua aspecte
extrem de importante si anume: ce fel de monitoare se folosesc pentru
mastering (multi dintre voi va veti intreba: da ce monitoarele pe care se face
un mixaj sau un mixaj compensator nu sunt bune? si ei zic un nu categoric si
mai incolo am sa va zic si logica.) iar al 2-lea aspect este camera de control.
Pe la cate studio-uri importante am trecut (nu pot sa zic ca am trecut pe la
foarte multe) nu am vazut scris pe vre-o usa studio de mastering. Toti isi baga
bani in cele mai scumpe monitoare crezand ca asa vor avea cea mai buna
monitorizre dar sarmanele monitoare raspund liniar numai ca nu sunt ele de vina
ca se produc reflexii chiar si de la consola de mixaj si DSP-uri, si sa nu mai
zic de zgomotele coolere-lor. Multi ati vazut ca pe indicatoarele de nivel ale
consolelor niste ns 10 sau mai stiu eu ce alte monitoare, dar poate unii din
voi nu ati stiut ca sunt puse acolo fiindca acolo reflexiile provenite din
partea consolei sunt minime.
Acum vreau sa incep sa discutam pe rand despre fiecare sectiune a
mastering-ului. Partiile princiipale ale mastering-ului sunt urmatoarele:
aplicarea efectelor(aureal exciter, reverb,etc.),egalizarea materialului,
processarea dinamica,fazarea dintre L si R, pregatirea pentru difuzarea la un post de radio, noise shaping(o treaba care trebuie facuta cu mult cap)
si dithering-ul.
Primul subiect care vreau sa-l dezbatem este citirea unu VU,PPM
(peack power meter),FFT(fast fourier transform) si alte indicatoare de nivel
precum si interpretatrea lor. Poate vi se pare prostesc un astfel de subiect
(cine nu stie sa citeasca un VU? eu chiar cred ca multi nu stim) dar eu cred ca
este foarte important. De asemenea as dori sa discutam si despre curbele
izofonice Fletcher-Musson care au o importanta foarte mare in citirea corecta a
unui FFT, despre diferenta plugin-ului PAZ Analizer(psihoacustic analizer) si a unui FFT normal.
De ce un VU nu monitorizeaza acelasi lucru ca si un PPM: un VU meter
monitorizeaza dinamica unui semnal caruia i se cunoaste tensiune nu puterea si
stim ca 1 dbU=20lg U la un moment dat / U referinta (in majoritatea cazurilor U
referinta =0.775 V) iar un PPM monitorizeaza dinamica unui semnal caruia i se
cunoaste puterea aparenta si stim ca 1dbW=10lg P la un moment dat/ P referinta
deci e de la sine inteles ca rapoarte intre cele mai mici nivele indicate de VU
si cele mai mari valori indicate de VU nu vor corespunde cu cele indicate de
PPM. Intrebarea este cum credeti voi ca se interpreteaza un VU si ce alte
lucruri noi stiti voi sau daca credeti ca am gresit eu ceva in ce-am scris.
Eu sper sa ajungem departe cu subiectul MASTERING si sa invatam ceva unul de la
altul, si ce mai sper este sa nu ne mai certam cum vad ca se face pe forum-
uriile romanesti. Hai sa invatam unul de la altul asta daca vreti. Eu sunt
dispus sa va zic tot ce stiu pentru ca nu pierd si nu castig nimic daca tin
numai pentru mine acum sper ca si voi sa faceti acelasi lucru. Sper ca vom
ajunge sa discuta si despre mixaj si tipuri de mixaj.
Numai bine la toti.