Religie

parca urmand sirul de slove, ce-a tale ganduri samanara...

Mesajde Crista5p » Joi Noi 27, 2003 12:07 pm

Domnule simplu,

In primul rand eschivezi si nu raspunzi la nimic invocand motive de genul : "nu ma intzelegi" sau "nu sunt studenta la psihologie".

In primul rand nu eschivez, am spus ca raspund, dar nu inteleg exact despre ce e vorba si ca ar trebui sa mai elaborezi. Mai citeste o data. Vad ca citezi ce vrei si in mod absolut haotic, nerespectand contextul, nu te intereseaza motivele pentru care am inceput anumite carti si nu le-am mai terminat, desi nu e acelasi motiv.

Nu trebuie sa fiu clarvazator sa stabilesc ca nu are sens sa ma cert cu cineva care a citit primele pagini din "Idiotul" si a renuntat-nu ma intereseaza motivele-,a INCEPUT "Asa grait-a Z.",nu a citit "Sarmanul Dionis" in liceu de teama sa nu o inteleaga si aprecieaza romaul "Fratzii Jderi" -asta daca tot insisti sa itzi clarific problema "certatului" si a clarviziunii mele asupra orgoliului tau.
Care-i legatura dintre" Fratii Jderi", "Sarmanul Dionis" si orgoliul meu? Este complet ilogic.

Nu ma abtzin, desi ar trebui sa nu imi mai pierd timpul, dar "liberatea" care itzi place tie atat de mult-tu ai spus ca itzi place "libertatea"- implica haos in mesajele tale. Culmea ca le citisem si inainte dar acum ma vad nevoit sa le si citez-as fi vrut sa evit asta-:

1)"Ma intereseaza mult sa aflu ce credinte au altii mai ales daca nu accepta direct dogma, ci au petrecut sau/si petrec timp gandindu-se si analizand problema. Cu alte cuvinte: ce credinta aveti si cum o justificati?"

cu o reformulare:

2)"Pentru ca ma refer la credinta in ceea ce e dincolo de material si as vrea sa stiu daca oamenii cred in lucrurile astea, nu ma intereseaza doar daca ei cred in Dumnezeu si in care Dumnezeu sau zeu(sau zei)."

si mai incolo :
3)"dar am invitat pe oricine e ortodox si nu e dogmatic sa-mi spuna cum isi justifica aceasta credinta."


Din nou, citezi niste chestii scoase din context, consideri reformulari ceea ce sunt doar adaugiri s.a.

Cred ca o sa imi schimb sfatul:"Inainte sa scrii ceva, gandeste-te la ce vrei sa zici"
Pastreaza-ti sfaturile, nu ti le-a cerut nimeni.

Asa ca afirmatiile tale de genul celor mai sus amintite imi dau de inteles ca nu esti capabila-sau nu vrei- sa dai raspunsuri la obiect mesajelor mele si dai vina pe neintelegerea mea.
Eu raspunsuri dau, dar daca tu nu citesti cum trebuie si ce trebuie nu e vina mea. Tot sari de la un citat la altul, fara legatura si tot pe mine ma acuzi ca as fi haotica.

4)"Pe mine ma intereseaza doar ceea ce cred oamenii pentru ca au gandit asupra problemei si daca au citit anumite carti si au asimilat ideile de acolo, inseamna ca ideile respective le aveau de mai multa vreme--pentru ca de obicei asa se intampla--si ca deci pot sa le prezinte prin prisma propriei lor gandiri, nu prin citate."

"oamenii cred pentru ca au gandit"...????
Da, ce nu ti-e clar, e aceeasi idee asupra careia am discutat eu si cu Aphex, "credinta e rationala". Vezi ca nu citesti tot, ci doar ce iti convine tie pentru ca se potriveste cu ideile tale? Plus ca iar imi scoti o fraza din contextul care era destul de important. Asa cu fraze disparate, una de colo, una de dincolo, nimeni n-o sa aiba niciodata continuitate si o sa para haotic.

"si daca au citit si au asimilat ideile de acolo, inseamna ca ideile respective la aveau mai de multa vreme-"...???? asa crezi tu? pai ne-om fi nascut totzi niste invatzati si asimilam numai ce avem.Revin la sfatul anuntzat. Da, asa cred eu. Care-i problema, vrei sa-mi schimbi tu credintele mele? Nu e nevoie sa raspunzi, se vede clar ca asta vrei. Sfat pentru tine(ca tot iti plac sfaturile): credintele mele le schimb doar eu,ce-i rpostia asta cu incercarea de "reeducare"? La-ma, ca stiu sa ma educ si singura. Tu vezi-ti de educatia ta.

"eu cred ca fiecare om crede in ceva(asta fiind una dintre credintele mele de viata, bazate pe experiente personale), prin urmare cred ca si cei care nu cred in Dumnezeu cred in ceva, adica au valori morale, un set de credinte pe care eu le respect la fiecare om.[...]"

Pe langa banalitatea informatiei "fiecare om crede in ceva", ma surprinde culmea ipocriziei din afirmatia ta: respecti tu totzi oamenii pentru setul de valori morale,credinte pe care le poseda?Pai si un sociopat,tu folosesti des termenul deci ne referim la acelasi lucru,are valorile lui, un set de valori morale.. nu il las deoparte pe Hitler ale carui set de valori morale e chiar accentuat.. spune-mi si mie cat de mult il respecti?


"Banalitatea informatiei"-nu era o informatie( daca vrei sa te informezi cumpara-ti ziare), ci o opinie a mea. Din nou imi ataci parerile, ma acuzi de ipocrizie si continui sa sustii ca nu e un atac la persoana. E un atac evident la persoana, sau poate crezi ca atacurile astea sunt doar fizice?!
Iar fraze scoase din context, acelasi procedeu stupid si haotic.
Am spus ca pana si pe Nietzsche il inteleg, dar nu e nevoie sa il si plac. Partea asta ai "uitat" s-o mai adaugi.
Cine naiba vorbea de Hitler(ca sa vezi cat de haotic esti, treci de la una la alta fara legatura) si de unde-l cunosti tu atat de bine pe el de-i stii setul de valori morale "chiar accentuat"--apropo, ce-i ala un set de valori morale accentuat? Uite ca eu nu cunosc deloc acest set de valori morale al lui Hitler, poate esti dragut sa ma informezi tu si mai elaborat chiar, pana atunci eu nu fac comentarii despre lucruri pe care nu le cunosc.

6)"Tu nu ma cunosti pe mine, nici macar nu mi-ai citit posturile de la inceput, prin urmare nu cred ca ai dreptul sa faci comentarii asupra personalitaii mele, de genul "orgoliu zdruncinat" "

Pai tu care ai citi o singura carte a lui Nietzsche crezi ca ai dreptul sa faci comentarii pe seama personalitatzii lui? -eu zic ca da- Si in plus nu am dreptul sa fac comentarii de genul "orgoliu zdruncinat" dar ce gen aveam voie sa fac..."magnific"?

Intre cateva fraze de pe un site, care sunt fara prea mare legatura intre ele, fiind scrise unele ca raspuns la posturile altcuiva si o carte inchegata, gandita de la inceput pana la sfarsit ca un intreg si fara intreruperi exista o diferenta enorma, desi tu nu o poti intelege.
Nu ai voie sa faci nici un fel de comentarii despre personalitatea mea, mai ales dintre cele care se considera atacuri, asta fiind una dintre regulile forumului( de care se pare ca Dana a uitat). Nu ti-am cerut sa spui nimic despre mine, dimpotriva, ti-am cerut sa te abtii, pentru ca nu ma cunosti si nici nu vei reusi vreodata, doar pentru ca imi citesti cele cateva fraze scrise aici. Iti cer, in schimb, sa punem capat "offtopicurilor" astora, pentru ca nu asta e sopul unui forum. Daca vrei neaparat sa ma ataci, ne intalnim undeva la o sala de box , cu manusi si tot "arsenalul". :) Deci, lasa forumul sa functioneze fara copilarii.
Crista5p
Junior Member
 
Mesaje: 17
Membru din: Vin Oct 24, 2003 3:12 pm
Localitate: Bucuresti

Mesajde gaga » Joi Noi 27, 2003 12:30 pm

dana mod: nu vad vreun atac undeva ci doar discutii pe marginea celor spuse de unul sau de altul, daca el vrea sa le scoata din context pt ca frazele, alaturate, sa arate o inconstantza, nu este nimica gresit.

uite de ce (citate din post, motivele mele in paranteza):

1. nu te intereseaza motivele pentru care am inceput anumite carti si nu le-am mai terminat (deschizi o discutie si nu sustii argumentat o afirmatie pusa pe tapet chiar de dvs)

2. Este complet ilogic. (concluzie nesustinuta de argumente, este posibil sa existe o legatura)

3. Pastreaza-ti sfaturile, nu ti le-a cerut nimeni. (daca nu doresti sa porti o discutie poti sa nu ii mai raspunzi userului in cauza, daca te lasa indiferenta ceea ce spune acesta)

4. Eu raspunsuri dau, dar daca tu nu citesti cum trebuie si ce trebuie nu e vina mea. (este posibil ca sa fie diferente cognitive care sa impiedice intelegerea dintre tine si alex deci, nu ii mai raspunde. personal inclin sa ii dau dreptate fiindca deja suntem mai multi cu aceeasi parere. dar e doar marunta mea opinie si neimportanta neaparat in context)

5. "credinta e rationala". (neargumentat, afex si cu mine sustin contrariul, de unde rezulta ca ai avea dreptate? a scos bine din context, eu consider ca a subliniat)

6. vrei sa-mi schimbi tu credintele mele? (exact genul acesta de exprimari le-a infierat alex. daca pt tine credinta este rationala, logic este sa iti schimbi credinta de cate ori se iveste una mai buna dpdv rational)

7. Am spus ca pana si pe Nietzsche il inteleg (dupa cum au spus antevorbitorii si eu, personal nu vcred ca poti intelege un personaj ca nietzsche dupa numai o lectura, asta a zis si alex si il sustin, nu e nici un atac la persoana ci o parere argumentata cu care sunt de acord)

8. ce-i ala un set de valori morale accentuat? (este un fel de det de credinte irationale ale individului. pt a intelege/cunoaste asta nu este nevoie decat sa citesti, sa zicem, mein kampf si ceva biografii care apar si in magazine istorice)

9. Nu ai voie sa faci nici un fel de comentarii despre personalitatea mea (...) desi tu nu o poti intelege. (raspunzand cu aceeasi moneda si presupunand ca sunt atacuri, desi am aratat mai sus ca nu sunt, daca el este vinovat esti si tu)

10. Nu ti-am cerut sa spui nimic despre mine, dimpotriva, ti-am cerut sa te abtii (este o tara libera, nu cred ca ai dreptul sa ceri vreunui user asta, atata timp cat se supune regulamentului poate avea orice opinie doreste, si alex se supune.)

11. Deci, lasa forumul sa functioneze fara copilarii. (nici asta nu esti in masura sa hotarasti momentan, sorry )
===
concluzie: este o discutie normala, nu tin cu musiu alex dupa cum s-a vazut prin alte partzi dar a avut rezon si s-a mentinut la un nivel absolut normal pe forumul acesta, de Literatura in spetza :)
bafta
semnatura fara culori si nestridenta
gaga
 
Mesaje: 18663
Membru din: Sâm Aug 04, 2001 11:00 am
Localitate: La Matze Fripte

Mesajde simplu_alex » Joi Noi 27, 2003 1:37 pm

Crista, e adevarat nu pot sa te cunosc dupa cateva fraze dar repet pentru ultima data : nici nu caut asta. Dupa cum bine ai sesizat ne departam de la topic si chiar nu are sens. Mie mi se parea ca discut pe tema mesajelor tale , e drept cam "neortodox" dar a fost o reactie de disconfort in urma raspunsurilor tale pe care le-am considerat paralele cu ale mele. Trebuie sa recunosc, ai acea forta - inexplicabila mie - de a persevera intr-o directie.. potzi sa iei afirmatia mea si ca pe un compliment daca vrei.

Tinand cond de mersul societatii itzi recunosc dreptul la opinie insa totusi nu e cazul sa afirmi ca vreau sa te reeduc..

Recitind ultimul tau mesaj.. nu imi vine sa zic altceva decat "hai sa o lasam balta"

Totusi, in virtutea celor despre care ar fi trebuit sa se discute, am o intrebare pentru oricine ar vrea sa raspunda : care este diferenta dintre credinta si superstitie ? -credinta in sens religios-
simplu_alex
Junior Member
 
Mesaje: 31
Membru din: Vin Noi 14, 2003 7:06 pm
Localitate: brasov

Mesajde gaga » Joi Noi 27, 2003 1:48 pm

Initial trimis de simplu_alex
care este diferenta dintre credinta si superstitie ? -credinta in sens religios-


ai facut bine ca ai atras atentia catre sensul religios, probabil ca pt a argumenta ar trebui apelat la un noica sau un culianu.
asa ca o sa spun parerea mea.

din cate stiu eu, superstitiile nu au legatura cu credinta religioasa, superstitiile imbraca o forma religioasa (cand nu faci nush ce ca sa nu te trazneasca), absolut aleator, in esenta superstitia avand legatura mai degraba cu elemente neortodoxe, cu rituri (satanism sau pseudosatanism, vrajitorie)
non-cultura impinge ades catre apelarea la mijloace complet neortodoxe chiar de catre persoane asa zis crestine, vezi practicile asa zisei magii albe care se foloseste de imaginea dumnezeului crestin pentu a aplica niste pure superstitii.
superstitia mai poate imbraca si forme inofensive (nu trece pe sub scara, nu deschide umbrela in casa) care ar putea fi interpretare in sensuri mai degrapa psihologice, in sensul de satisfacere a unor nevoi umane (de a-ti fi frica de ceva, de a crede in ceva, nu neaparat divin).

deci (concluzionand), cred ca superstitia are legaturi foarte indepartate si fragile cu credinta crestina (care daca nu ma insel chiar infiereaza superstitiile, o sa ma mai gandesc la asta, acum nu-mi vine nici o idee)

edit: la superstitii asi incadra si in credinta in explicarea viselor dupa carti si interpretari diverse (nu, nu freud) si de multe ori interpretarile apartin chiar clerului, aici superstitia se apropie intru catva de credinta crestina.

iar edit: in scripturi multe se petrec ca urmare a unor vise de inspiratie divina dar se presupune ca acestea pogoara numai asupra celor inzestrati cu har ... iar se apropie, credintza in har fiind parte a credintzei crestine

(damn, imi vin ideile brusc si alandala)

ultimu edit e ca am scris "intr-u" adica is o conopida
semnatura fara culori si nestridenta
gaga
 
Mesaje: 18663
Membru din: Sâm Aug 04, 2001 11:00 am
Localitate: La Matze Fripte

Mesajde Crista5p » Joi Noi 27, 2003 3:43 pm

dana mod: nu vad vreun atac undeva ci doar discutii pe marginea celor spuse de unul sau de altul, daca el vrea sa le scoata din context pt ca frazele, alaturate, sa arate o inconstantza, nu este nimica gresit.
Dana, am observat ca tu nu vezi nici un atac nicaieri. E drept, e posibil ca un om caruia altul ii spune ca e ipocrit, rautacios etc(altele multe pe care le-am scris mai sus), sa nu considere asta un atac(nu stiu cum ai fi reactionat tu daca acuzele respective ti-ar fi fost adresate tie), dar eu asa l-am luat.

1. nu te intereseaza motivele pentru care am inceput anumite carti si nu le-am mai terminat (deschizi o discutie si nu sustii argumentat o afirmatie pusa pe tapet chiar de dvs) Imi pare rau, ai inteles gresit, chiar el a spus ca nu il intereseaza, eu motivele le-am dat.

2. Este complet ilogic. (concluzie nesustinuta de argumente, este posibil sa existe o legatura) Cred ca s-au aruncat destule acuzatii gratuite, nu e cazul sa te iei numai de mine.

3. Pastreaza-ti sfaturile, nu ti le-a cerut nimeni. (daca nu doresti sa porti o discutie poti sa nu ii mai raspunzi userului in cauza, daca te lasa indiferenta ceea ce spune acesta) Am dreptul sa spun ca nu ma intereseaza sfaturile, nu cred ca e cazul sa decizi pentru mine ce ma intereseaza si ce nu din ce spune userul.

este posibil ca sa fie diferente cognitive care sa impiedice intelegerea dintre tine si alex deci, nu ii mai raspunde. personal inclin sa ii dau dreptate fiindca deja suntem mai multi cu aceeasi parere. dar e doar marunta mea opinie si neimportanta neaparat in context Faptul ca cineva intelege gresit ce scriu eu nu e problema mea. Dar tocmai pentru ca exista diferente ar trebui sa nu existe atacuri, asta zic si eu: nu intelegi, intreaba, nu da cu parul.:) Sustii cumva ca ar trebui sa ma supun deciziei majoritatii?

5. "credinta e rationala". (neargumentat, afex si cu mine sustin contrariul, de unde rezulta ca ai avea dreptate? a scos bine din context, eu consider ca a subliniat) Chiar si neargumentat, e parerea mea si nu ar trebui atacata. In cel mai rau caz, puteti sa spuneti: OK, e parerea ta, nu suntem de acord si gata.

6. vrei sa-mi schimbi tu credintele mele? (exact genul acesta de exprimari le-a infierat alex. ) Eu nu vad ca alex ar fi infierat genul asta de exprimari. Poate argumentezi.
daca pt tine credinta este rationala, logic este sa iti schimbi credinta de cate ori se iveste una mai buna dpdv rational Pai nu ziceai mai sus ca Este complet ilogic. (concluzie nesustinuta de argumente, este posibil sa existe o legatura) Cu alte cuvinte, Dana, tu poti decide ce e logic fara argumente, eu nu.

7. Am spus ca pana si pe Nietzsche il inteleg (dupa cum au spus antevorbitorii si eu, personal nu vcred ca poti intelege un personaj ca nietzsche dupa numai o lectura, asta a zis si alex si il sustin, nu e nici un atac la persoana ci o parere argumentata cu care sunt de acord) Atata vreme cat o sa tot scoateti lucrurile din context, nu ne putem intelege.

8. ce-i ala un set de valori morale accentuat? (este un fel de det de credinte irationale ale individului. pt a intelege/cunoaste asta nu este nevoie decat sa citesti, sa zicem, mein kampf si ceva biografii care apar si in magazine istorice) Accentul cadea in intrebarea asta pe "accentuat" nu pe "set de valori morale".

9. Nu ai voie sa faci nici un fel de comentarii despre personalitatea mea (...) desi tu nu o poti intelege. (raspunzand cu aceeasi moneda si presupunand ca sunt atacuri, desi am aratat mai sus ca nu sunt, daca el este vinovat esti si tu) Aia se numeste legitima aparare, draga Dana. Asa ca nu pot fi la fel de vinovata ca el. In plus, iar fara context.

10. Nu ti-am cerut sa spui nimic despre mine, dimpotriva, ti-am cerut sa te abtii (este o tara libera, nu cred ca ai dreptul sa ceri vreunui user asta, atata timp cat se supune regulamentului poate avea orice opinie doreste, si alex se supune.) Credeam ca regulamentul nu incurajeaza atacurile la persoana. Poate m-am inselat.

11. Deci, lasa forumul sa functioneze fara copilarii. (nici asta nu esti in masura sa hotarasti momentan, sorry ) Era doar o parere, credeam ca de-aia e forum, sa ne dam cu parerea.

concluzie: este o discutie normala, nu tin cu musiu alex dupa cum s-a vazut prin alte partzi dar a avut rezon si s-a mentinut la un nivel absolut normal pe forumul acesta, de Literatura in spetza
Concluzie: e o discutie normala pentru ca nu esti tu cea atacata si nu mai e nevoie sa precizezi cu cine tii.
Crista5p
Junior Member
 
Mesaje: 17
Membru din: Vin Oct 24, 2003 3:12 pm
Localitate: Bucuresti

Mesajde gaga » Joi Noi 27, 2003 4:29 pm

te tot contrazici, las-o asa ... nu este nici un atac, e discutie pe marginea subiectului, nu te-a injurat si pe urma ii raspunzi cu aceeasi moneda.

basta, alex a si propus sa o lasati in pace si o zgandari, din punctul meu de vedere conversatia pe tema asta e incheiata, daca vreti sa reveniti la subiect va rog.

sugerez pt. certuri pur personale mesageria privata
semnatura fara culori si nestridenta
gaga
 
Mesaje: 18663
Membru din: Sâm Aug 04, 2001 11:00 am
Localitate: La Matze Fripte

Mesajde Crista5p » Joi Noi 27, 2003 5:44 pm

Aphex,
N-am spus ca opera e suficienta pentru a cunoaste un autor ca om, dar e o parte din el. Si biografiile la randul lor au un autor pe care-l poti cunoaste(nu in totalitate) prin intermediul lor. De exemplu, am citit de curand "Bel-Ami", biografia lui Maupassant, in care autorul isi face cunoscuta prezenta. Cred ca soua biografii cu autori diferiti ale aceluiasi autor sunt diferite, pentru ca fiecare autor isi pune amprenta pe opera respectiva.
In plus, conteaza si ce scrie omul respectiv si cum scrie. Am spus ca eu cred ca din operele filosofice se poate afla mult mai mult despre personalitatea autorului decat din fictiune. Acolo autorul nu exprima numai opiniile sale, personajele pot fi inspirate de tot felul de cunostinte ale sale, chiar daca exista si personaje autobiografice. Filosofia este mult mai personala decat fictiunea.
Lol, tu ce deduci din versurile "U know that I would be a liar/If I was to say to you/Girl, we couldn't get much higher/Come on, baby, light my fire"? Evident se refera si la droguri. Sex si droguri.
Dostoievski nu mi se pare greu de inteles(vorbesc din perspectiva "Crima si pedeapsa" si inceputul din "Idiotul"), doar ca respectivele carti pe mine m-au plictisit. Nu am obisnuinta sa abandonez cartile incepute, de aceea cele pe care le-am abandonat sunt exceptii: "Idiotul", "Asa grait-a Zarathustra"(ti-am spus, incepusem "Caile libertatii" si n-am mai putut s-o las din mana) si "Manastirea din Parma"(pe-asta pe la jumatatea volumului al doilea, dupa ce primul mi s-a parut destul de interesant). Nu spun ca e vina autorilor ca m-am plictisit eu(in cazul celor doi, Nietzsche nu ma plictiseste, doar ma irita), pur si simplu nu eram eu in starea potrivita sa le citesc. Ti-am zis: cred ca e un moment potrivit pentru fiecare carte.
Eu din citatul respectiv(N. despre Socrate) inteleg faptul ca N. nu a inteles de fapt ce a vrut sa spuna Socrate acelui calator. Socrate a fost ironic cand i-a spus "ma cunoasteti". De fapt, ideea e tocmai ca nu avea suficienta profunzime calatorul respectiv sa il cunoasca pe Socrate. Mai ales in urma unei analize la fel de profunde a celei pe care i-o face N.
Ma intrebi de ce il admir pe Socrate, cand nu il pot cunoaste prin propria opera, el fiind personaj in a lui Platon si propui sa avem rezerve. OK, dar asta inseamna ca si N. ar fi trebuit sa aiba aceleasi rezerve din aceleasi motive. Il admir pe Socrate pentru ca ii impartasesc multe dintre parerile exprimate in dialoguri. Imi place felul lui de a gandi, de a conduce rationamentul. Primul contact cu el a fost in liceu, prin "Mitul pesterii" si a fost ca si cum mi-as fi citit propriile ganduri. Am inteles perfect despre ce vorbea si m-am identificat cu modul lui de a gandi.
Nu fac o delimitare clara Socrate-Platon-autorul real al "Dialogurilor", il admir pe Socrate-personajul si atat.

PS: Dana, tu esti moderator, nu judecator, daca eu m-am simtit atacata nu poti sa ma contrazici. Si acum, gata,am incheiat-o.
Crista5p
Junior Member
 
Mesaje: 17
Membru din: Vin Oct 24, 2003 3:12 pm
Localitate: Bucuresti

Mesajde simplu_alex » Joi Noi 27, 2003 6:59 pm

Dana,
Pentru mine e complicat sa stabilesc granita dintre superstitie si credinta.Am sa pastrez linia pe care ai pornit si nu o sa citez acum diferiti autori , in schimb o sa incerc sa imi spun punctul de vedere(oricum el a fost modificat in timp de lecturile mele, deci indirect tot citez).

In primul rand, lucru care imi sare in minte cand ma gandesc la acest subiect este faptul ca in general oamenii asociaza credinta cu lucrurile "ipotetic-pozitive" pe cand superstitia ce cele "ipotetic-negative".Dar sa pastram o ordine si o logica.

Nici macar nu pot atinge o definitie satisfacatoare a credintei in D-zeu. Evitand sa fac apel la DEX ale carui definitii sufera dpdv filozofic, incerc sa dau o definitie care are ca axiome urmatorele consideratii :

1. consider credinta indivizibila, asemeni adevarului;

2. credinta este o forma de manifestare a spiritului -nu a ratiunii (conform punctului meu de vedere ratiunea poate juca un rol important pe parcursul evolutiei individuale dar nu se regaseste ca factor principal in sustinerea credintei - intr-un astfel de caz nu il numesc "credincios" pe cel care se sprijina pe ratiune ci il consider "in cautare")

Pentru ca subiectul a fost aprins discutat si datorita importantei stabilirii legaturii de subordonare dintre credinta si ratiune, presupun ca ratiunea este subordonata credintei: astfel, ceea ce e considerat a fi veridic, axiomele ratiunii, sunt induse de credinta si nu invers.Nu ratiunea da contur "increderii", ea si mai ales rezultatele ei nefiind altceva decat transpunerea intr-o forma comunicabila a starii de spirit numita credinta.

Pentru discutzia in cauza, consider momentan suficiente caracteristicile credintei, si in concluzie diferenta dintre credinta si superstitie este - din punctul meu de vedere - rolul pe care il joaca ratiunea in cele doua cazuri, adica ,spre deosebire de credinta, superstitia are ca mobil ratiunea,fiind mai degraba un rezultat speculativ al unor paradoxuri, a unor lacune de natura cognitiva sau receptiva.

Binenteles, cele prezentate mai sus au cel putin defectul "perfectionismului" si pot fi combatute din prisma gradului ridicat de abstractizare in defavoarea realitaii, dar nu intrevad nici o solutionare a unor probleme evanescente, atat de interpretabile, dacat prin maniera mai sus prezentata sau prin discutarea conceptelor exclusiv prin intermediul omului, a psihicului aferent si a perechii "cauza-efect" a comportamentului uman.
simplu_alex
Junior Member
 
Mesaje: 31
Membru din: Vin Noi 14, 2003 7:06 pm
Localitate: brasov

Mesajde gaga » Vin Noi 28, 2003 12:06 pm

alex

trebuie sa recunosc ca este ingrozitor, ceea ce "crezi" matale, in majoritate, cred si eu (am verificat IP, nu, nu esti clona mea :D)
lasand gluma la o parte am cate ceva de spus vis a vis de afirmatziile matale.

Evitand sa fac apel la DEX ale carui definitii sufera dpdv filozofic

dexul este, in genere, adus in discutzie atunci cand un interlocutor cu ochelari de cal face apel pur la ratziune. sper ca nu este cazul.

consider credinta indivizibila, asemeni adevarului

DA in cazul in care credinta se raporteaza la divin
NU in cazul (cel "real") in care nu poti da, daca ai bunul simtz al ratziunii, definitzia nici a credintzei, nici a adevarului (referitor la adevar absolut de aceasta data, adevarul din dictzionar nu importa in discutzie)

intr-un astfel de caz nu il numesc "credincios" pe cel care se sprijina pe ratiune ci il consider "in cautare"

zi-i agnosticul majoritar ... credinciosi "pur sange" sunt, ori foarte putini ori habotnici.

ratiunea este subordonata credintei

ca si la cele zise mai sus si nedisecate de mine in acest post, totalmente de acord.

axiomele ratiunii, sunt induse de credinta si nu invers.

depinde. dat fiind ca iei in considerare niste axiome ale ratziunii (a ceea ce se presupune a fi ratziune, in aceasta discutzie), transformi respectiva "ratziune" in credintza, cea din urma fiind, in starea fireasca si nedisecata, axiomatica.
si reiese o contradictie in termeni. presupunand ca am prins ideea, nelegandu-ma de termeni, ai dreptate.

transpunerea intr-o forma comunicabila a starii de spirit numita credinta.

depinde, de cele mai multe ori, in discutiile pro/contra, ratziunea si logica sunt chemate la apel contra credintei, cerandu-se dovezi palpabile pt sustinerea celei din urma. desi, desigur, este absurd, neexistand dovezi nici pt. neexistenta acesteia.
vezi tu, multi au credinta fara sa stie ca o poseda dar, nu o remarca precum o prezenta divina, si aici ar fi multe de zis, (apropos de dosto), sunt multe persoane cu tendinte criminale dar cu o credinta puternica in ceva crezut divin.
mai dau cazul unui film (foarte comercial) pe care daca stii sa-l vezi intr-un anumit spirit, duce aceasta idee: nascutzi asasini.
rezum spunand ca esentza (de pana acum) reiesita din vorbite/citite/vazute, e ca omul, ca spirit, percepe ce poate palpa, asta ca ratziune si crede in ceea ce nu poate palpa dar sesizeaza (mentzionez, astea-s pareri proprii si usor schimbabile)

spre deosebire de credinta, superstitia are ca mobil ratiunea,fiind mai degraba un rezultat speculativ al unor paradoxuri, a unor lacune de natura cognitiva sau receptiva.

hmmm ... dificil de catalogat pt ca e posibil sa fie exact invers ... sintagma "fericiti cei saraci cu duhul" nu se refera la tampitzi ci la persoane cu putine experiente/cunostinte care au o seninatate oarecum tampa, asemeni copiilor ... ei fiind puri, a lor este "imparatia cerurilor". de aceea se poate ca cei ce cred in superstitii datorita (sa zicem brutal) prostiei, unui IQ scazut, unei deformatzii, mai stiu io ce, aceia sa perceapa notiunea de divin si sa se teama de ea => superstitii.

nu intrevad nici o solutionare a unor probleme evanescente, atat de interpretabile, dacat prin maniera mai sus prezentata sau prin discutarea conceptelor exclusiv prin intermediul omului, a psihicului aferent si a perechii "cauza-efect" a comportamentului uman.


:rolleyes: pi buni? nici io... atunci cum ii convingem si pe ceilaltzi de asta? :rolleyes: (epatezi domle, epatezi)
====
Crista

De exemplu, am citit de curand "Bel-Ami", biografia lui Maupassant, in care autorul isi face cunoscuta prezenta.


am vazut de aseara ce ineptzii ai spus dar nu aveam material la mine (nu, gugle nu e material)
am sa aleg fraza citata pt ca am citit cartea cu mai bine de zece ani in urma si a trebuit sa caut adanc in biblioteca.
vor urma niste citate (si aici zic asemeni celui care te-a jignit: gandeste inainte sa scrii sau nu mai scrie inainte de a invatza sa citesti):

"paralela dintre autor si eroul sau nu se poate extinde in domeniul real (...) georges duroy este o sinteza, un produs original rezultat dupa multe trasaturi particulare, imprumutate, dupa marturisirea contemporanilor, din viatza mai multor cronicari si jurnalisti ai epocii, altele fiind inventate.
faptele reale care au stat la baza romanului sunt de asemenea multiple (nu enumar aici ca nu are sens)..."

nu o sa scriu toata cronica, o gasesti in editia din 69 scrisa de Radu Malcoci pt prefatza.

adaugirea mea este ca maupassant, admirator al lui zola si flaubert (primul favorit al meu) scrie intr-un stil, desi mai vulgar, foarte balzacian (oops, altul care imi place)...

urmare a celor de mai sus, nu iti dau avertisment pt incercarea de propagare a scandalului pe acest forum, iti voi da avertisment pentru insolentza.
nu, nu-s judecator ci mod pe forumul de literatura unde se presupune ca cei care scriu se apropie macar de adevarul celor scrise si spuse de un clasic (vezi maupassant)

idee: vezi ca e plin de forumuri de aberatzii si generalitatzi, daca nu le gasesti itzi dau link. nu ti-am raspuns la toate elucubratziile pt ca dupa cele citate ai dovedit exact nivelul de intelegere permisivilitate si comunicativitate pe care il ai.
semnatura fara culori si nestridenta
gaga
 
Mesaje: 18663
Membru din: Sâm Aug 04, 2001 11:00 am
Localitate: La Matze Fripte

Mesajde Crista5p » Vin Noi 28, 2003 1:43 pm

Dana,
adaugirea mea este ca maupassant, admirator al lui zola si flaubert (primul favorit al meu) scrie intr-un stil, desi mai vulgar, foarte balzacian (oops, altul care imi place)... Nu exista nici o legatura cu ce am spus eu, citeste mai bine.

urmare a celor de mai sus, nu iti dau avertisment pt incercarea de propagare a scandalului pe acest forum, iti voi da avertisment pentru insolentza.
lol, hai ca stiam ca esti o biata ratata, dar asta e chiar buna. Dupa cum am spus, nu esti judecator, esti doar mod, dar te crezi Dumnezeu pentru ca ai reusit si tu aici ceea ce nu ai reusit in viata, adica sa faci pe cineva sa te asculte si sa te observe. E clar dupa felul cum abordezi problema, nu stii ce-i aia comunicare, ai nevoie de niste lectii de deschidere a ochilor si mintii. Si nu-ti face probleme, asta e ultima data cand intru pe acest forum. Apropo, ce am scris acolo era pentru Aphex, nu pentru tine. Ca de obicei, te bagi in seama ca sa nu uite lumea ca esti si tu pe acolo. Banuiesc ca ti se intampla des asta in viata, de aici frustrarile tale care te fac atat de agresiva.
Nu te chinui sa raspunzi, sau sa dai ban, sau ce altceva mai faci tu pe acolo, dupa cum am spus, e ultima data cand intru aici.
Crista5p
Junior Member
 
Mesaje: 17
Membru din: Vin Oct 24, 2003 3:12 pm
Localitate: Bucuresti

Mesajde gaga » Vin Noi 28, 2003 1:48 pm

De exemplu, am citit de curand "Bel-Ami", biografia lui Maupassant


persisti in ignoranta si cand nu ai dreptate jignesti dovedind un comportament pe care l-as cataloga de precupeatza, la revedere, drum bun, Bel Ami nu este biografia lui maupassant, ai liber la restul forumului
semnatura fara culori si nestridenta
gaga
 
Mesaje: 18663
Membru din: Sâm Aug 04, 2001 11:00 am
Localitate: La Matze Fripte

Mesajde Crista5p » Vin Noi 28, 2003 3:48 pm

Initial trimis de dana


persisti in ignoranta si cand nu ai dreptate jignesti dovedind un comportament pe care l-as cataloga de precupeatza, la revedere, drum bun, Bel Ami nu este biografia lui maupassant, ai liber la restul forumului


Cartea despre care vorbeam se numeste "Bel-Ami sau viata lui Maupassant", scrisa de Armand Lanoux, Editura Univers, Bucuresti, 1975, din seria "Biografii romantate", iar in franceza, "Maupassant le Bel-Ami", Armand Lanoux. Habar n-ai despre ce vorbesti. Stai in banca ta. Si acum, chiar ca nu mai citesc aberatiile tale, nu te mai agita.
Crista5p
Junior Member
 
Mesaje: 17
Membru din: Vin Oct 24, 2003 3:12 pm
Localitate: Bucuresti

Mesajde gaga » Vin Noi 28, 2003 3:50 pm

De exemplu, am citit de curand "Bel-Ami", biografia lui Maupassant


ia mai uite odata ce ai scris ... ah, problem cu punctuatzia ...

promitzi ca nu mai citesti si nu mai scrii? pe cuvant de pionier?
semnatura fara culori si nestridenta
gaga
 
Mesaje: 18663
Membru din: Sâm Aug 04, 2001 11:00 am
Localitate: La Matze Fripte

Mesajde aphextwinz » Vin Noi 28, 2003 3:58 pm

lume, lume, soro, lume :D

Crista,

Dupa cum deja tzi s-a revelat, Bel-Ami nu este o biografie (ar fi fost oricum o autobiografie, daca ar fi fost cazul, dar trecem peste acest amanunt). Din ce imi aduc eu aminte, Maupassant era destul de solitar, departe de personajele frivole ale cartzii. Un detaliu nesemnificativ :p

In general, o opera filozofica de sistem (adica exclud lirismul) este mult mai stearpa (din acest punct de vedere) decat fictziunea, autorul aproape ca este impresonal (nu are ce-i drept formalitatea unei matematici, dar tine catre acel obiectivism sec, acea generalitate impresonala). Tzi-am inaintat deja cateva provocari, pe care le-ai evitat, dirijandu-ma in subcultura hipioata. Te rog, citeshte Etica lui Spinoza shi spune-mi ceva despre autor care sa rezulte din contzinutul cartzii :D

Lol, tu ce deduci din versurile "U know that I would be a liar/If I was to say to you/Girl, we couldn't get much higher/Come on, baby, light my fire"? Evident se refera si la droguri. Sex si droguri.
Probabil ca o sa aduci mai multe exemple, care vor ataca problema concurentzial, insa ca shi in cazul celorlaltzi, nu judeca un om/autor dupa un citat/trei randuri! De aici nu este deductibil faptul ca Morrison era drogat cand a scris, ca se droga in general, sau ca avea un neg pe degetul mic de la picior.
Lasa-l pe Jim Morrison in pace, ca da cu fruntea de gleznele celorlaltzi :D

In ceea ce-l priveshte pe Nietzsche vs Socrate, deja subiectul ia o turnura hilara. Te-ash putea intreba ce ai intzeles din ce am scris mai sus, dar am frica ca ori imi faci un copy-paste, ori ai sa spui ca te jignesc, asha ca inchei disputa aici.
aphextwinz
Junior Member
 
Mesaje: 2126
Membru din: Lun Iul 30, 2001 11:00 am
Localitate: La Matze Fripte

Mesajde gaga » Vin Noi 28, 2003 4:09 pm

LOL bah afexsumthin, LOL, ai scris ca melcu' sau eshti rapid ca ala de trece strada din bancu' cu ardelenii

Dupa cum deja tzi s-a revelat, Bel-Ami nu este o biografie (ar fi fost oricum o autobiografie, daca ar fi fost cazul, dar trecem peste acest amanunt). Din ce imi aduc eu aminte, Maupassant era destul de solitar, departe de personajele frivole ale cartzii. Un detaliu nesemnificativ

hihihi, cica nui cartea aia, ie alta :)
incapabilule (team jicnit?)
semnatura fara culori si nestridenta
gaga
 
Mesaje: 18663
Membru din: Sâm Aug 04, 2001 11:00 am
Localitate: La Matze Fripte

Mesajde aphextwinz » Vin Noi 28, 2003 4:18 pm

M-ai jicnit foarte: :moon:

Pai shi ce treaba am io cu ce-a zis ea? daca a incurcat cartzile, e treaba ei. Ce a scris ea acolo-n post e eronat, shi ma shtii ca-s sensibil :)
aphextwinz
Junior Member
 
Mesaje: 2126
Membru din: Lun Iul 30, 2001 11:00 am
Localitate: La Matze Fripte

Mesajde gaga » Vin Noi 28, 2003 4:37 pm

aia ziceam si io ...

oarecum apropos de ce ai zis tu (cu rigurozitate & stuff), ma gandeam acu' ... de ce oare sunt (nush cat de multzi) scriitori sau poetzi foarte sensibili care cocheteaza indeaproape cu stiintele exacte dar in literatura se dovedesc extrem de sensibili?
o fi pt ca au o viziune mai completa asupra lumii reale si in acelash timp au avut si oareshce revelatzii (exacerbez umpic ca sa se inteleaga ideea) de natura divina?
asta ca chestie

peseu: de ce nu te dai jicnit?
semnatura fara culori si nestridenta
gaga
 
Mesaje: 18663
Membru din: Sâm Aug 04, 2001 11:00 am
Localitate: La Matze Fripte

Mesajde aphextwinz » Vin Noi 28, 2003 4:45 pm

Nu crez ca sa leaga sensibilitatea de deshteptaciune. Adica is oameni dashteptzi care-s afoni shi insensibili la anumite/multe forma de arta, precum shi artishti/autori care-s antiformalishti shi scientofobi. Acum, care categorie o predomina, nu shtiu :)

Pai is jicnit, nu vezi? :D
Uite din nou: :moon:
aphextwinz
Junior Member
 
Mesaje: 2126
Membru din: Lun Iul 30, 2001 11:00 am
Localitate: La Matze Fripte

Mesajde gaga » Vin Noi 28, 2003 5:14 pm

hmmmm, nush, e interpretabil, desigur ca sunt da parca mai frumos scrie dan barbilian, hxley sau lorentz decat coelho sau marquez ...
nush, nu-mi vin exemple multe acum, a fo doar o scanteie de idee

nu vad mah ca nush ce am la comp da omuletzu nush da kilotzii jos si vaz o guguloaie galbena cu maini si picioare :)
semnatura fara culori si nestridenta
gaga
 
Mesaje: 18663
Membru din: Sâm Aug 04, 2001 11:00 am
Localitate: La Matze Fripte

Islam miracles

Mesajde Hamid » Vin Ian 16, 2004 8:25 pm

Hamid
Junior Member
 
Mesaje: 1
Membru din: Vin Ian 16, 2004 8:18 pm

salut, people

Mesajde ianix_boy » Sâm Iul 17, 2004 3:42 pm

eu sunt bisexual. sunt student la teologie.... si cam atat. restul o sa imi cereti voi
Avatar utilizator
ianix_boy
Junior Member
 
Mesaje: 46
Membru din: Vin Iun 18, 2004 11:00 pm

Mesajde nocturna » Dum Iul 18, 2004 9:16 pm

pai da, numa' ca forumul despre secs ie cateva trepete mai jos de literaturi.
"Sunt un om. Mi se pare ca e de ajuns"

A.K.M. powered by another.ro
Avatar utilizator
nocturna
 
Mesaje: 8725
Membru din: Mie Dec 04, 2002 12:00 am

Mesajde gaga » Lun Iul 19, 2004 9:47 am

sunt student la teologie....


acu' m-am prins si io ce cauta pe forumul de religie ~p
semnatura fara culori si nestridenta
gaga
 
Mesaje: 18663
Membru din: Sâm Aug 04, 2001 11:00 am
Localitate: La Matze Fripte

Mesajde ianix_boy » Mie Iul 21, 2004 7:36 am

danone scrie:acu' m-am prins si io ce cauta pe forumul de religie ~p

ei vezi? important e ca voiam sa vedeti legatura/prapastia.... religia nu e buna decat pentru a manipula masele. asta a fost din vechime si este si acum. daca stati sa va pierdeti timpul cu amanunte stupide, nu ajungeti nicaieri... eu mi-am pierdut o gramada de timp studiind religia si tot nu am gasit nici raspunsuri si nici "linistea sufleteasca" mult cautata
"undefined"? ca sa traiesti trebuie sa fii stapan pe visele tale
Avatar utilizator
ianix_boy
Junior Member
 
Mesaje: 46
Membru din: Vin Iun 18, 2004 11:00 pm

Mesajde nocturna » Mie Iul 21, 2004 8:45 am

io cre'ca tu voiai sa ne aratzi ca studentzii la teologie nu-s chiar asha pioshi shi nici nu se ghideaza dupa scrierile bibliei, dupa normele morale pe care mai tarziu ajung sa le impuna shi propovaduiasca asupra maselor de uameni, care uameni vin umili la spovedanie shi impartashanie, pe sistemul: faci ce zice popa, nu ce face el, el, slujitor al domnului. nimic nou. shtiam.
nu am gasit nici raspunsuri si nici "linistea sufleteasca" mult cautata

stai linishtit, potzi fi oricand raspopit shi potzi ajunge chiar prezentator teve. :D

mishto avatar, fuarte sugestiv. shi semnatura...potzi shi cu caractere size 72?
"Sunt un om. Mi se pare ca e de ajuns"

A.K.M. powered by another.ro
Avatar utilizator
nocturna
 
Mesaje: 8725
Membru din: Mie Dec 04, 2002 12:00 am

Mesajde gaga » Vin Iul 23, 2004 12:50 pm

religia nu e buna decat pentru a manipula masele. asta a fost din vechime si este si acum.


apai daca asta ai inteles matale din ce "ai studiat" (desi ma indoiesc ca ai facut ceea ce se cheama "studiu" dupa ceea ce ai scris), insemna ca la teologie, ca si in alte institutii, invatamantul romanesc s-a dus de rapa.
semnatura fara culori si nestridenta
gaga
 
Mesaje: 18663
Membru din: Sâm Aug 04, 2001 11:00 am
Localitate: La Matze Fripte

Laloup

Mesajde sol » Vin Apr 29, 2005 5:02 am

Laloup a scris o carte care poate sa va intereseze, Varstele psihismului religios: i.e. copilaria, raportare prin frica a copilului la God-Daddy si Vechiul Testament, adolescenta, raportare prin iubire euforica la Iisus- Big Brother si Noul Testament, in fine, maturitatea, cand intelegem ca Dumnezeu si-a propus sa-si faca, din om, un Dumnezeu, ceea ce este deja o stiinta, la care se ajunge prin Spiritul Sfant. Sentimentul irational al divinitatii este un simt, un al treilea ochi daca vreti, ceva ca fericirea, pe care unii o pot resimti si altii nu. Caracterul rational al sentimentului divinitatii este substantial dovedit de faptul ca si cei mai mari religiosi il pot pierde fara ca aceasta sa-i dezradacineze din credinta, asa cum Beethoven a devenit mai degraba mai mult muzician dupa ce a surzit decat inainte, cand si auzea. Altfel, se pare ca este simplu: daca realizezi ca materia poate evolua cat vrea muschii ei, fara totusi sa fie capabila sa-si genereze legile (argumentul I.Asimov), ai acceptat un Creator cu un plan in buzunar, deci o minte si o vointa divina si substanta(logosul). Se pare ca e doar o chestiune de timp, stiinta are aici un rol imens, e practic randul ei sa poarte stafeta.
Avatar utilizator
sol
Junior Member
 
Mesaje: 520
Membru din: Vin Apr 22, 2005 11:00 pm

Mesajde blue_wing » Sâm Mai 14, 2005 5:07 pm

sper sa nu fiu injurat si blestemat dar este mai bine sa postez o parere sincera decat o minciuna.
atata timp cat nu vad nimic logic si stiintific in existenta lui D-zeu, respect parerile lui Albert Camus si ma declar ateu.
"Pe buzele ei mi se naste sufletul." (L. Blaga)
Si daca dragostea spune NU mai sunt 665 de motive ca sa traiesti.
Avatar utilizator
blue_wing
Junior Member
 
Mesaje: 63
Membru din: Mie Mai 11, 2005 11:00 pm

Mesajde gaga » Lun Mai 16, 2005 8:25 am

Caracterul rational al sentimentului divinitatii este substantial dovedit de faptul ca ....


ce tampenii spui bre.
semnatura fara culori si nestridenta
gaga
 
Mesaje: 18663
Membru din: Sâm Aug 04, 2001 11:00 am
Localitate: La Matze Fripte

observatie justa, corectie

Mesajde sol » Lun Mai 16, 2005 3:51 pm

Caracterul rational al credintei, aparent paradox, se dovedeste uneori in cele mai neasteptate moduri - de pilda Sf.Theresia isi pierde sentimentul divinitatii la o varsta tanara la care insa credinta ii era suficient de ferma ca timp de 27 de ani sa se roage, cerebral, sa redobandeasca, acest sentiment, simtamant, simt... lucru care se intampla in cele din urma.
In principal doream sa prezint o carte poate utila (are si avizul NIHIL OBSTAT), in original Jean Laloup - Structures mentales du Christianisme, Casterman 1964, Tournai.
Avatar utilizator
sol
Junior Member
 
Mesaje: 520
Membru din: Vin Apr 22, 2005 11:00 pm

AnteriorUrmătorul

Înapoi la Carte

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 8 vizitatori