.
Scris: Mar Mar 01, 2005 1:17 pm
(nu stiu cum sa postez fara sa completez rubrica "titlu" :con: )
Sa-ti raspund legat de ideile de care vorbeam: n-am zis ca le sustine sus si tare, constant - e insa vorba de idei a caror simpla enuntare este socanta, caci inseamna ca ele exista, s-au nascut in mintea cuiva...
Nu stiu daca aceste idei extreme sunt "contrare" convingerilor lui D !Convingerile lui au fost inconstante; framantari, ezitari si dileme au existat incontinuu; scrierile lui sunt in parte un ansamblu de idei contradictorii aflate uneori in razboi .. cumva dramele prin care trec eroii lui sunt o " foaie de temperatura " care ne arata evolutia gandirii lui D.
In privinta libertatii absolute, da, ma gandeam in primul rand la Kirillov,care spune ca vrea sa se sinucida pentru a-si manifesta noua si "teribila" sa libertate; el crede ca libertatea omului va fi deplina atunci cand ii va fi indiferent daca traieste sau nu. (in ce priveste faptele din carte, nu stiu daca treaba i-a iesit lui D asa cum a vrut.. eu nu ma impac deloc cu marsaviile pe care K si le asuma in scris inainte de a se sinucide.. nu cred ca o "indiferenta suverana" poate justifica asa ceva...)
Legat de caritatea imorala : unele personaje emit ideea conform careia caritatea ar fi o bucurie vanitoasa si imorala, multumirea bogatului in fata averii si puterii lui - comparandu-se cu neputinta si insignifianta celui care cerseste.. Caritatea ar perverti atat pe cel ce o aplica, cat si pe beneficiarul ei. E drept ca, in alte scrieri, D exprima exact contrariul, ridicand caritatea pe podiumul celor mai pretioase virtuti..
In sfarsit, partea cu trocul am amintit-o gandindu-ma la Stavroghin care zice undeva ceva de genul "daca Dumnezeu a judecat necesar sa ofere o recompensa in schimbul iubirii, atunci dumnezeul vostru e imoral".
Sper ca acum e putin mai clar .. nu am detaliat in postul anterior ca sa nu iasa un text kilometric.
Sa-ti raspund legat de ideile de care vorbeam: n-am zis ca le sustine sus si tare, constant - e insa vorba de idei a caror simpla enuntare este socanta, caci inseamna ca ele exista, s-au nascut in mintea cuiva...
Nu stiu daca aceste idei extreme sunt "contrare" convingerilor lui D !Convingerile lui au fost inconstante; framantari, ezitari si dileme au existat incontinuu; scrierile lui sunt in parte un ansamblu de idei contradictorii aflate uneori in razboi .. cumva dramele prin care trec eroii lui sunt o " foaie de temperatura " care ne arata evolutia gandirii lui D.
In privinta libertatii absolute, da, ma gandeam in primul rand la Kirillov,care spune ca vrea sa se sinucida pentru a-si manifesta noua si "teribila" sa libertate; el crede ca libertatea omului va fi deplina atunci cand ii va fi indiferent daca traieste sau nu. (in ce priveste faptele din carte, nu stiu daca treaba i-a iesit lui D asa cum a vrut.. eu nu ma impac deloc cu marsaviile pe care K si le asuma in scris inainte de a se sinucide.. nu cred ca o "indiferenta suverana" poate justifica asa ceva...)
Legat de caritatea imorala : unele personaje emit ideea conform careia caritatea ar fi o bucurie vanitoasa si imorala, multumirea bogatului in fata averii si puterii lui - comparandu-se cu neputinta si insignifianta celui care cerseste.. Caritatea ar perverti atat pe cel ce o aplica, cat si pe beneficiarul ei. E drept ca, in alte scrieri, D exprima exact contrariul, ridicand caritatea pe podiumul celor mai pretioase virtuti..
In sfarsit, partea cu trocul am amintit-o gandindu-ma la Stavroghin care zice undeva ceva de genul "daca Dumnezeu a judecat necesar sa ofere o recompensa in schimbul iubirii, atunci dumnezeul vostru e imoral".
Sper ca acum e putin mai clar .. nu am detaliat in postul anterior ca sa nu iasa un text kilometric.