GRIGORE BRISCU
(1884, Barlad - 1965, Bucuresti)
Inventator, experimenteaza, pentru prima data, pe un model, variatia ciclica a pasului palelor rotorului portant,
ca solutie pentru asigurarea zborului orizontal,
a stabilitatii si pilotarii elicopterelor
Desi licentiat al Facultatii de Drept, din Iasi, Grigore Briscu, fiind pasionat de tehnica si, in special, de aparatele de zbor, care aveau caracteristicile elicopterului, a inventat, in anul 1909, un automat deviator, pe care l-a numit "platou pentru variatia pasului". Acest dispozitiv asigura stabilitatea elicopterului si pilotarea acestuia, precum si variatia ciclica a pasului palelor rotorului.Trebuie subliniat faptul ca automatul deviator este unul din cele mai importante organe de masini ale elicopterului, fiind folosit, si in prezent, la construirea acestor aparate de zbor.
Legat de toate aceste probleme, Grigore Briscu, care era considerat si un teoretician al zborului mecanic, a scris si publicat un studiu important, aparut in 1910, sub titlul "Helicopterele. Studiu prin care se arata ca acestea pot fi aparate de aviatie, practice, economice si fara pericol, utilizate chiar de marele public".
Dupa numai un an de la aparitia cartii, in 1911, inventatorul a realizat prima macheta a elicopterului pe care l-a numit "aerobrisca". Acesta avea doua elice coaxiale si contrarotative, precum si un platou pentru variatia ciclica a pasului elicei, prin variatia unghiului de incidenta a palelor elicei.
Elicopterul creat de el prezenta caracteristicile unui aparat de zbor de un asemenea tip - deplasare orizontala, verticala, laterala, precum si oprirea la punct fix.
Trebuie, de asemenea, evidentiat faptul ca, in paralel cu inventiile lui Briscu, aeronautul francez Paul Cornu (1881 - 1963) publicase in revista "La France automobile et aérienne", intr-un numar aparut in anul 1909, o schita a unui sistem de variatie a pasului palelor. Dar, spre deosebire de Briscu, francezul Cornu a avut posibilitatea sa construiasca si sa experimenteze un elicopter, cu care reuseste, la 13 noiembrie 1907, in localitatea Lisieux, sa se ridice de la sol, circa un metru si jumatate.
Studiind si cercetand si alte domenii ale tehnicii, in anul 1912, a inregistrat inventia Motorul rotativ cu combustiune interna "Briscu", pentru care primeste brevetul romanesc nr. 2046.
Acest motor inventat de el era un motor cu explozie, avand volumul si greutatea reduse, fata de puterea pe care o dezvolta.
Datorita faptului ca el s-a consacrat, de-a lungul intregii sale vieti, studierii si dezvoltarii zborului mecanic, in special, construirii elicopterelor, Grigore Briscu poate fi asezat alaturi de marii constructori romani, din domeniul aviatiei.
ps: pt a vedea si alti inventatori romani:
http://www.osim.ro/web/ca/cupr.htm
peseu2: nu a fost chiar el inventatorul, dar am fost pe aproape, nu-i asa aiule?