Verdi

cea mai culta dintre ele, asa numita muzica clasica

Moderator: ghionoiul

Mesajde colegu » Mie Iul 06, 2005 10:57 am

n-au decat sa se delecteze cu melodiile cu care s-a consacrat Verdi[...]

pai asta e si ideea,ei cu ale lor,noi cu ale noastre.
ce ziceai ghionoiule,libretul de la otelo e facut de boito?acelasi boito admirator al operei wagneriene?
pai chiar nu ma mir prin cine a ajuns verdi la opera lu wagner..cred ca boito i-a strecurat in cap lui verdi niste mici "leitmotive" odata cu libretul.
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde ghionoiul » Mie Iul 06, 2005 11:48 am

E foarte posibil ce zici, colegule. Dealtfel sunt foarte curios sa ascult / sa vad Mefistofele. In principiu e pe afisul Operei, dar nu se baga prea des. Ca un fapt divers, am cunoscut-o la un chef pe una dintre solistele Operei Nationale, o soprana cu o voce faina, destul de tinerica. Am discutat, cum era si normal, de opera, de spectacolele in care joaca ea. Are un rolisor si prin Mefistofele, asa ca am intrebat-o, sincer curios si dornic de informatie, ce parere are de aceasta lucrare. Mi-a raspuns in lehamite: "Stii Othello ? Ei, cam tot pe-acolo...", ceea ce mi-a trezit brusc interesul. :D
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde AlexN » Mie Iul 06, 2005 12:05 pm

Cum adica ti-a raspuns 'in lehamite: "Stii Othello ? Ei, cam tot pe-acolo..." ' Adica Otello e o porcarie dupa parerea ei de profesionista?
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde ghionoiul » Mie Iul 06, 2005 1:41 pm

Aici e vorba de gusturi. Si profesionistii au gusturi, doar si ei sunt oameni, nu ? Ea era foarte entuziasmata de Traviata and stuff, deci nu ma mira parerea ei despre Othello si Mefistofele. Sau daca ti se pare ca parerea unei soprane oarecare de la opera din Bucuresti are prea putina importanta, hai s-o intrebam pe "cea mai mare soprana a lumii", Angela Gheorghiu, ce parere are despre Traviata si despre Walkiria. Te bagi ? Eu intuiesc raspunsul :D
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde colegu » Mie Iul 06, 2005 2:06 pm

uoau...daca otelo e tot cam p-acolo cu mefistofele atunci chiar ca tre sa incerc aceasta creatie verdiana.

"cea mai mare soprana a lumii" hahahahaa...
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde ghionoiul » Mie Iul 06, 2005 3:19 pm

colegule, eu nu am ascultat mefistofele, tu nu ai ascultat othello, deocamdata vorbim amandoi din auzite :D
Insa da, trebuie sa incerci Othello. Chiar sunt curios ce impresie iti face si tie.
Ghiulamalele de la "cea mai mare soprana" s-au vazut clar, da ? :D
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde colegu » Mie Iul 06, 2005 7:47 pm

pai si io am pus ghilimici aia..tocmai de aia radeam...a fost o poanta buna :D
adevarul e ca mefistofele e oarecum opera italiana,intruct saracul boito a trebuit s-o revizuiasca cam cum a facut wagner cu tannhí¤user.
dar tocmai pt ca imi place mefistofele o sa ma pregatesc de otello.
dar trebuie sa caut o interpretare care sa-mi fie pe plac....prea e lipsa de basi prin otelo asta..
la mefistofele,boito a trebuit sa-l transforme pe faust din bas in tenor...de heldtenor n-a auzit de la wagner?...ce sa-i faci cand e publicu pretentios!
oricum,tot respectul pt boito pt ca l-a adus pe drumu al bun pe verdi.

da chiar,recomandari de oteli?..nu de alta da poate iau o versiune cu calas si o arunc la gunoi :D
daca se poate cu jess thomas sau windgassen,eventual un fischer-dieskau nu m-as supara..sau cer cam mult?
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde AlexN » Joi Iul 07, 2005 9:25 am

OK, eu nu zic ca un profesionist / o profesionista n-are preferinte. Dar chiar sa n-ai o intelegere superioara a fenomenului muzical (in comparatie cu plebea, amatorii), chiar daca anumiti compozitori sau lucrari nu-ti plac, asta mi se pare de condamnat. Oare ce se invata pe la ei la Conservator in orele de teorie muzicala?...

Nu stiu, hai sa le punem pe Angela Gheorghiu si Waltraud Meier fata in fata. Oare au ceva de discutat impreuna?
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde ghionoiul » Joi Iul 07, 2005 9:30 am

Avand in vedere ca esti mai fan de baritoni decat de tenori, as propune ca Iago sa fie criteriul de alegere, deci iti fac o lista de iagi :)
Tito Gobbi este Iago cu Mehta (1967) la Met, cu un oarecare McCracken in Otello si Montserrat in Desdemona.
Prietenul nostru Fischer Dieskau este partener cu acelasi McCracken si cu Barbirolli (68), alaturi de New Philharmonia (Gwyneth Jones sufocata cu perna).
Exista o varianta video a lui Karajan (tin minte ca pe vremuri am vazut-o la televizor), cu Jon Vickers in Othello si Peter Glossop in Iago (nu mai tin minte cat de bun e), Mirela Freni Desdemona.
De departe insa iti recomand, daca poti gasi, inregistrarea lui Levine din 78, cu Sherill Milnes poate cel mai reusit Iago ever, Domingo si Renata Scotto, plus National Philharmonic.
Un Iago decent face si Justino Diaz, alaturi de vesnicul (dar meseriasul) Domingo, cu Katia Ricciarelli pe post de diva si Lorin Maazel, la Scala.
Nu am ascultat, dar presupun ca e de tot rasul inregistrarea cu Pavarotti, alaturi de Leo Nucci de care tocmai ziceam ca nu m-a impresionat, cu Solti. Pavarotti n-are cum fi tenor dramatic, oricum o dai. Odata stiu ca am vazut un interviu cu el, era deja trecut de 60 de ani, dar se gandea ca proiect de viitor sa abordeze Lohengrin - chiar incepuse sa fredoneze "In fernem Land..." ~p
Bafta !
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde colegu » Joi Iul 07, 2005 9:58 am

multam fain ghionoi pt lista aia...
sper totusi ca verdi nu si-a batut joc de personaju negativ.daca acel iago e juma de telramund sunt pe deplin multumit..
pavaroti si lohengrin ..haha.
Dar chiar sa n-ai o intelegere superioara a fenomenului muzical (in comparatie cu plebea, amatorii), chiar daca anumiti compozitori sau lucrari nu-ti plac, asta mi se pare de condamnat. Oare ce se invata pe la ei la Conservator in orele de teorie muzicala?...

de condamnat mi se pare atitudinea de scarba/lehamite care o manifesta fata de operele gen mefistofele/otello acei asa zisi scoliti.
dupa mine nu exista "intelgere superioara"...muzica e cat se poate de explicita in partitura.exista interpret bun sau prost.dupa mine muzica e originala(ma rog..cat poti numi o compozitie originala) ori nu.muzica care-ti place sau nu.
dar de la un individ care a absolvit conservatorul si-si castiga o paine din opera,nu ma astept la asemenea pareri despre anumite opere.
ca ne dam noi cu parerea si-l facem de cacao pe verdi si flasnetarii lui e partea a doua.

ma intorc la otello...avand in vedere opea,cred ca e mai potrivit dieskau decat gobbi pt rol.
tenorul ma lasa rece.daca nu e baritenor sa fie sanatos.iar la soprana chiar nu am ce cere.cre ca doar turandot cere soprana dramatica.
dar eu vorbesc in necunostinta de cauza.si-apoi mefistofele cam tot in genu asta e si mi-a placut.
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde colegu » Joi Oct 20, 2005 6:57 pm

gata,mi-am schimbat parerea despre verdi - e tare
am ascultat cu atentie niste selectii din don carlo,absolut superb,mai ales actul 3
chiar daca pe alocuri e destul de plictisitor si orchestra e moarta,si la wagner gasesti cu duiumul momente d-astea..
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde ghionoiul » Vin Oct 21, 2005 8:07 am

Felicitari, pai de-aici si pana la Nabucco si Traviata nu mai e decat un pas ! Hai, ma, ca incepeti sa va dati pe brazda... colegu a trecut la verdi, alex se deschide catre moderni... ==D
Picus canus
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde colegu » Vin Oct 21, 2005 9:29 am

neaa,traviata sa n-aud...
e alta treaba cu don carlo...iar la nabucco corul pisicherilor e vax fata de ce auzi in actul 3 din don carlos..
si in plus de asta,don carlos e plin de basi si baritoni,ma rog,nu-i acelasi tip de bas ca la wagner,insa ca mod de a canta se apropie de stilul lui hotter(dar cu dictia in regula,italiana fiind mult mai curgatoare decat germana...cred ca asta e buba lui hotter - el ar canta bine daca ar canta in italiana)
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde ghionoiul » Vin Oct 21, 2005 10:23 am

Vezi, exact asta am zis eu despre Hotter, e un bas numai bun pentru opera italiana - care are si ea, dupa cum vedem, realizarile ei notabile - dar s-a incapatanat sa insiste pe Wagner, unde are concurenta serioasa.
Evident, glumeam cu tra-bucco, dar vezi ca mai ai cate ceva de descoperit pe la verdi, parerea mea e ca don carlo nu e nici pe departe cea mai buna productie a tipului, e inca prea traditional italiana (ca si rigoletto, dealtfel). Abia cand verdi incepe sa se elibereze de canoanele belcantoului iese ceva intr-adevar meserias. Adica Othello si Falstaff.
Picus canus
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde colegu » Vin Oct 21, 2005 4:07 pm

pai aici tu spui asta din prisma wagneristului...mai intai vreau sa-l ascult pe verdi in perioada belcanto,pt ca asta l-a consacrat.

de cand am ascultat triviata(care e un urlet prelung presarat cu zbierate)l-am aruncat pe verdi la gunoi.dar cum recviemul lui e superb am zis ca sa mai incerc sa ascult si altceva cu atentie.

si asta imi place la don carlo,ca e total diferita de operele lui wagner.
oricum,as asculta cu placere si otelo si falstaf.dar nu vreau sa iau o interpretare naspa ca sa-mi taie elanul.
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde ghionoiul » Vin Oct 21, 2005 4:28 pm

Sa stii ca in Falstaff si Othello doar principiile de creatie sunt aceleasi cu cele ale lui Wagner - care nici macar nu sunt ale lui Wagner, pana si Mozart le aplicase in Don Giovanni, chiar daca la o scara mai mica si mai degraba instinctual decat cu reala pricepere.
In rest, Falstaff si Othello sunt muzica italiana de Verdi, total diferita de Wagner, dar si - din fericire - de muntii de belcanto produsi pe banda rulanta pana atunci in Italia, inclusiv de Verdi. Daca ar fi fost simple clone Wagner, pur si simplu le dadeam Ignore.
Picus canus
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde AlexN » Lun Oct 24, 2005 8:47 am

Pai vezi, de aia totusi nu ma pot eu lipi de Otello sau de Falstaff, ca de altfel de nici o creatie verdiana: "sunt muzica italiana de Verdi". Daca Otello este ascultabil, ramane totusi doar la acest nivel. Nu a avut nimic in el care sa ma faca sa retin fie macar doar o melodie! Si nici n-am simtit vreun fior de emotie!... Aici se vede diferenta fata de Mussorgski sau chiar Puccini (pe care Ghionoiul il desconsidera, pe nedrept dupa parerea mea).
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde ghionoiul » Lun Oct 24, 2005 9:02 am

Bre alex, da ce ne facem ca Verdi e, de bine de rau, romantic, pe cand Puccini n-are nici o treaba cu romantismul, e verist toata ziua, un curent artistic nascut la voma... Unde e atasamentul tau nestramutat fata de romantism ?
Picus canus
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde colegu » Lun Oct 24, 2005 10:21 am

puccini nu-i verist in toate operele.
da dupa mine nu se ridica la inaltimea lui verdi
am ascultat doar la boheme si le villi(mda,fara turandot,da cu prima ocazie o sa-i dau o sansa)
seamana cu mascagni..
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde ghionoiul » Lun Oct 24, 2005 10:53 am

pai astia de dupa verdi seamana toti intre ei, la dracu... puccini cu mascagni, leoncavallo cu giordano, cilea cu puccini... Te ia rapid durerea de cap. Si-s si aparuti ca ciupercile dupa ploaie (ploaia e Verdi, cam de pe la Forta destinului incolo)
Sunt dornic sa ascult Mefistofele de Boito, sper sa nu fiu dezamagit. In rest opera italiana nu are cu ce sa ma mai surprinda.
Picus canus
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde Sopry » Dum Oct 30, 2005 5:40 pm

ghionoiul scrie: Sunt dornic sa ascult Mefistofele de Boito, sper sa nu fiu dezamagit. In rest opera italiana nu are cu ce sa ma mai surprinda.


Ti-as sugera sa asculti Isabeau de Mascagni. Dar nu cred ca o sa gasesti inregistrarea asa usor, ca e numai una cu Marcella Pobbe ca Isabeau. De ce? E infernal de grea pentru cantareti si putini au indraznit sa o abordeze. Si asa s-a pierdut ceva uluitor. Scheletul orchestratiei este verist, dar abordarea este impresionista. Nu spun ca seamana cu Debussy pentru ca nu se simte nimic francez pe acolo. E ceva ...diferit. Merita ascultat.
Sopry
 

Mesajde ghionoiul » Lun Oct 31, 2005 8:57 am

E mai buna ca Cavalleria ? Daca nu, e pierdere de vreme. Daca da, e un inceput, dar nu e totul... :D
Am insa din start o rezerva, deoarece spui ca e infernal de grea pentru cantareti. Pare mai degraba o suprema incununare a principiului belcantist italian de doi bani "totul pentru virtuozitate, nimic pentru muzica". Oricum, am retinut sugestia. Daca gasesc pe undeva, testez.
Picus canus
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mefistofele? Pentru numele lui Dumnezeu de ce Mefistofele?

Mesajde basso noble » Joi Mar 23, 2006 3:09 pm

Opera asta e ca un puzzle din care s-au pierdut o sumedenie de piese. A ramas din ea o colectie de arii si corururi, nu mai are stuctura. Si pentru asta putem multumii criticilor timpului.
Singura virtute e ca Mefistofele e mai bine contruit ca Mefisto al lui Gounod, are o ura generalizata si o arie destul de interesanta (Son lo spirito che nega - eu personal prefer varianta cu fluieraturi... :hades: )
Avatar utilizator
basso noble
Junior Member
 
Mesaje: 22
Membru din: Lun Iun 13, 2005 11:00 pm

Mesajde colegu » Joi Mar 23, 2006 4:09 pm

si eu sunt in stare sa scriu o opera super grea la capitolul interpretare.
am sa-l plimb pe personajul principal prin tot spectrul notelor,si daca n-o sa-i pun si note de 10 minute n-am facut nimic.
iar orchestratia o sa constea din 50 de timpani si 3 wind banduri + 1 violoncelist.

asa ca vorba ghionoiului,degeaba e virtuozitate daca nu-i muzica :D
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Greu de interpretat

Mesajde basso noble » Joi Mar 23, 2006 4:43 pm

Nu numai notele lungi sunt greu de cantat, poti sa-ti rupi gatul si cu note prea scurte :n: , toata frumusetea este sa pui note joase langa note inalte si un milion de cadente in fortissimo cu orchestra cantand la unison, de asemenea un libret intr-o limba gen poloneza ajuta, de asemenea este util ca personajul sa moara pe tot parcursul operei si sa fie nevoit sa cante in cele mai spectaculoase pozitzii (intotdeauna am fost de parere ca acutele suna mult mai frumos daca soprana care le emite este spanzurata cu capul in jos la cel putzin 3 metrii deasupra scenei).

Mai sunt si alte subtilitati spre exemplu daca vrei sa omori un bas e preferabil sa-l pui sa cante un sol de vreo 30 de secunde in frotissimo, sau pentru soprane o acuta de capat cu text si in pianissimo.
Avatar utilizator
basso noble
Junior Member
 
Mesaje: 22
Membru din: Lun Iun 13, 2005 11:00 pm

Mesajde AlexN » Joi Mar 23, 2006 5:03 pm

Asta ce spui tu e mai degraba circ decat muzica adevarata... Jos virtuozitatea! Traiasca declamatia! :n:
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Anterior

Înapoi la Filarmonica

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 2 vizitatori