Richard Wagner

cea mai culta dintre ele, asa numita muzica clasica

Moderator: ghionoiul

Mesajde AlexN » Lun Iun 06, 2005 3:22 pm

N-as putea spune ca in vechime Wagner nu se canta mai bine ca astazi... Atata doar ca inregistrarile vechi cam zgaraie la urechile noastre hi-fi. Din punctul meu de vedere de amator prefer o inregistrare hi-tech cu un ansamblu mai putin cunoscut sau mai slabutz putin, decat o inregistrare din '30 cu Toscanini.
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde ghionoiul » Lun Iun 06, 2005 4:04 pm

Bine, acum sa fim seriosi, parca totusi nu Toscanini ar fi prototipul dirijorului wagnerian al mijlocului de secol 20...
Intre o inregistrare magistrala din anii 40 dar care se aude ca draq si una de azi cu sampling la 480 kHz pe 32 de biti, dolby surround stereo Hi-Fi low noise cantata de niste mediocri, prefer inregistrarea de cea mai buna calitate audio a zilelor noastre cu crema cantaretilor de elita de la Bayreuthul de azi :yD
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde colegu » Mar Iun 07, 2005 11:15 am

e discutabil...apropo de beckmesser,el nu e un personaj negativ,nu poate fi vorba de a?a ceva..el e doar un soi de brahms care nu ?tie s? cante :D ...e clar unde a b?tut wagner...
referitor la tannhí¤user cu zubin mehta!tare a? fi vrut s?-l v?d..
am vazut secvente din tristan si isolda..chiar interesanta regia,isolda un fel de bastana pe un vas de croaziera,la care vin servitorii cu sucuri si alte prostii.

mie mi se pare incredibila regia de la inelul dirijat de boulez si regizat de patrice chereau!extraordinar! pot spune ca actul 1 din valchiria este superb,nu ma mir de ce si karajan l-a ales pe peter hofmann ca sa-l joace pa parsifal.
in siegfried,apare chiar si balaurul,cei drept intr-o caruta impinsa de oameni..
fata de inelul lui zagrosek unde regia e de 3 lei chiori(eu unul fiind amator de montaje avangardiste,dar nici in halu asta...o valchirie de 3 tone,legata cu 3 parame,mai mai sa intre in podea la aterizare..am ras cu lacrimi.)

interpretari antice vs interpretari moderne cu sunet bun!
aici sunt foarte multe pareri preconcepute cum ca o interpretare moderna(ma refer numa la sunet) e cam proasta...
suficient parsifalul lui karajan care e ddd stereo,inelul lui neuhold(o adevarata revelatie) care e ddd live stereo,si cu tot live-ul numa 3 zgomote am auzit,si alea foarte vag...fata de ce auzi pe inelul lu furtwí¤ngler sau krauss,sau chiar bí¶hm,sau parsifalul lui knappertsbusch(ala din 52 nici nu mai pun)
pai e un adevarat acompaniament de hataneli,grohaieli,tusete infundate si alte d-astea....

pe de alta parte,nu poti auzi nici de la kurt moll sunetul inconfundabil al lui george london,si de la nici o waltraud meier superba voce a lui astrid varnay!
interpretari vechi,de reunume,sunt jenante(vezi unde apare hans hotter :D)si interpretari moderne chiar extrem de reusite...
sa vorbesc iar de inel..
bí¶hm - 13:30
karajan - 15:00
neuhold - 14:00
solti - 14:40
boulez - 13:40
barenboim bate spre 15:30
pot spune ca tempoul cel mai optim e al lui neuhold,in propria mea opinie..
bí¶hm ne obisnuieste cu tempourile rapide,dar inelul lui parca e prea rapid.
pe scurt nici o interpretare nu e perfecta,dar inregistrarile din anii 50 au prea mult zgomot de fundal, din 65 pana in 80 inregistrarile,chiar ADD, sunt excelente!
si daca mai sunt si remasterizate atunci e un plus..
de exemplu,la capitolul lohengrin rudolf kempe si wolfgang sawallisch (ambii 1962) sunt considerate pe drept cuvant etaloane!
numa gottlob frick m-a dezamagit,dar in rest,dietrich fischer-dieskau si jess thomas sunt la inaltime!
iar inregistrarile au un sunet mai mult decat decent si agreabil!
la boxele pe care le am eu prefer la orice ora aceste interpretari in detrimentul celor moderne!
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde ghionoiul » Mar Iun 07, 2005 11:23 am

colegu scrie:e discutabil...apropo de beckmesser,el nu e un personaj negativ,nu poate fi vorba de a?a ceva..el e doar un soi de brahms care nu ?tie s? cante :D ...e clar unde a b?tut wagner...


Mai exact Wagner a facut apropo nu la Brahms, ci la criticul muzical Eduard Hanslick, port-parolul taberei pro-Brahms si anti-Wagner.
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde colegu » Mar Iun 07, 2005 12:21 pm

asta chiar nu stiam..cei drept ca nu m-am obosit cu libretul,si cat am prins si eu din ce zic aia,din ce nemteasca mai stiu eu,si din ce rezumat am gasit pe un sait ponosit.
tot ce stiu e ca hans sachs are cea mai frumoasa partitura!norocul meu de iubitor de baritoni :D
personaj negativ mai e si telramund ori ortrud,e ciudat,pt ca tocmai de telramund imi place in lohengrin,si de multe ori,dpdv vocal,il gasesc pe telramund deasupra lui lohengrin.bineinteles,aici e vorba si de interpretare....e ca in siegfriedul lui karajan,unde mime are momente in care efectiv il eclipseaza pe siegfried ...
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde AlexN » Mar Iun 07, 2005 3:24 pm

Ghionoiule, ieri voiai sa spui sampling de 48 kHz, nu 480 kHz, da? Nu de alta, dar nu pricep cine si de ce ar vrea sa faca o esantionare a semnalului audio cu o frecventa de 480 kHz!... Asta ar insemna ca se pot reda frecvente pana la 240 kHz (conform teoremei lui Nyquist), ori stim si noi ca o astfel de valoare este de vreo 10 ori mai mare decat frecventa maxima perceputa de urechea umana! Nici un caine n-ar auzi atat de "departe". Practic, peste 100 kHz intram deja in domeniul unor unde radio lungi care nu se mai folosesc demult...
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde ghionoiul » Mar Iun 07, 2005 4:02 pm

Cum zici matale, alex tata, cum zici matale...
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde AlexN » Mie Iun 08, 2005 6:55 pm

Daca teorema lui Nyquist nu va place, atunci sa discutam de chestii serioase. A gasit careva, pe undeva prin strafundurile internetului, leit-motivele wagneriene ilustrate muzical (ceva midi, mp3)? Mie lucrul asta mi se pare cel mai important pentru intelegerea lui Wagner. Oi sti eu care sunt leit-motivele principale, dar sunt multe pe care nu le cunosc...
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde colegu » Mie Iun 08, 2005 8:16 pm

http://www.rwagner.net
si mai sunt 2 sidiuri cu deryck cooke - intitulate sugestiv introducere la inel cu d c(ilustrate muzical cu bucati din inelul lui solti)
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde AlexN » Joi Iun 09, 2005 9:53 am

Multumesc de recomandare, este intr-adevar foarte interesant! De-abia astept sa ma duc acasa si sa studiez in liniste leitmotiv-ele! Am aruncat acum un ochi peste Olandez si trebuie sa recunosc ca cele mai multe teme habar n-aveam ce inseamna...
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde ghionoiul » Joi Iun 09, 2005 9:58 am

Alex, imi amintesc ca ti-am recomandat inca de multa vrema http://www.wagnermania.com unde se afla exact ce iti doresti tu, excelent explicate, disecate, comentate. Din pacate e in limba lui Ricky Martin si a lui de Falla :yD Nici eu nu sunt expert in spaniola, dar cu cat ma mai descurc in romana - o limba latina, vrem, nu vrem - am inteles binisor.
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde AlexN » Joi Iun 09, 2005 10:02 am

Adevarat este, mi-ai recomandat, dar nu cred ca am fost pe site-ul respectiv mai mult de o data... Am o oarecare oroare fata de spaniola, ce sa-i faci... In fine, dupa ce ma delectez cu site-ul italian al Colegului, dar care are si versiune engleza, poate mai dau cu nasul si pe wagnermania. Multumesc oricum! ;)
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde colegu » Joi Iun 09, 2005 11:09 am

tristan si izolda furtí¤ngler - covent garden 1952 studio ADD
ce surpriza,setul mi-a facut cu ochiul din pricina lui kirsten flagstad..si pot spune ca liebestodul e unic,incepe lent,foarte lent,de fapt nu lent ci nezgomotos :).dar adevarata surpriza a fost dietrich fischer-dieskau cu "heil de held,tristan de meister bla bla"...un kurvenal de zile mari!sunetul este excelent pt perioada respectiva.puteam sa bag mana in foc ca nu-i o inregistrare mono.
pe primul loc ramane tot bí¶hm,da ma intreb serios daca interpretarea aceasta nu surclaseaza karajan-ul.
ca tristan il avem pe ludwig suthaus,care aduce cu lauritz melchior...oricum laurii ii culeg furtwí¤ngler,dieskau si flagstad.

mai tarziu,cred ca am sa fac un riviu la inelul lui boulez/chereau cu ocazia aniversarii centenarului la bayreuth.
apropo de inel,de ce naiba la finalul actului I din vachirie(celebra arie a lui siegmund - siegmund heiíŸ ich bla bla...)respectivul siegmund e acompaniat de motivul renuntarii la dragoste?bine,ca va fi fortat sa renunta ca o sa dea ortul,da motivul asta e despre renuntare benevola,sau nu?
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde ghionoiul » Joi Iun 09, 2005 11:31 am

Am intrat pe rwagner.net. E foarte ca lumea pentru ca da in paralel libretul original cu o traducere intr-o limba omeneasca, si in plus ataseaza si leitmotivele in timp real, ceea ce e foarte util.
Wagnermania are alta preocupare: ia cate un fragment dintr-o opera (de ex. marsul funebru din Gotterdammerung) si il despica la nivel de molecula, scoate in evidenta fiecare motiv, sub-motiv, care de unde vine, din ce se trage, cum se suprapun, cum se metamorfozeaza etc. E mult mai interesant decat simpla lor insirare. Insa utilitatea abordarii de pe rwagner.net e indiscutabila. O sa fac o trecere in revista inainte de festivalul Bayreuth.
O sa studiez scena cu Siegmund, sa vad mai atent, pana acum n-am remarcat. Daca e asa cum zice colegul, oricum intrebarea lui e retorica si e din serie cu "de ce il trimite pasarica pe Siegfried la moarte sigura".
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde colegu » Dum Iun 12, 2005 10:30 am

acu' ascultam preludiul la parsifal interpretat la orga...
am avut impresia ca special pt orga a fost scris acest preludiu.absolut superb.
mi-ar fi placut sa-l aud intr-o biserica goala,noaptea.....
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde AlexN » Lun Iun 13, 2005 10:38 am

Varianta Moralt a "Das Rheingold": absolut magnifica!!! N-am auzit niciodata o interpretare mai buna, mai ales pe partea nibelungilor! Alberich si Mime sunt dementiali, mai ales acea secventa a vizitei lui Wotan si Loege in Nibelheim. Alberich este intr-adevar stapanul, iar Mime este speriat de moarte, mi s-a parut incredibil! Iar atunci cand Alberich se transforma in dragon si Loege spune "sarpe inspaimantator, nu ma inghiti!" parca si vedeam scena in fata ochilor, un adevarat horror! Parerea mea: o inregistrare de zile mari, pacat ca sunetul nu este intotdeauna de cea mai buna calitate...

Da, Parsifal la orga trebuie sa fie interesant. Intr-adevar interesant! Mai demult am vazut pe Mezzo o emisiune in care Sir Norington isi expunea descoperirile si opiniile sale in materie de dirijat Wagner. El explica ca pentru preludiul la Parsifal n-ar trebui folosit vibrato, din moment ce pe vremea lui Wagner aceasta tehnica nu exista. In plus, spunea el, ar suna mai auster si mai impunator fara vibrato. Evident, a exemplificat si muzical. Asa este, suna altfel, dar cred ca eu sunt prea obisnuit cu vibrato si din cauza asta nu pot spune ca mi-a placut in mod deosebit. Mult mai rea a fost o alta teorie de-a lui. El sustine ca preludiul la Tristan und Isolde ar trebui interpretat in ritm de... dans!!! Explica el acolo niste chestii cu tempo de 6 pe nu-stiu-cat, ma depaseste, n-am asemenea cunostinte muzicale. Concluzia e ca preludiul suna destul de nasol, eu nu sunt de acord cu aceasta gaselnita a lui. Norington spune ca asa ar trebui cantat, caci a ajuns el la concluzia ca Wagner nu era complet rupt de lume si ca el a vrut sa faca din Tristan o opera in stil italian (?!). Teoria asta am mai auzit-o, dar sa fim seriosi, nu exista nici o asemanare intre o opera italiana si Tristan!!! Mai mult, a gasit nu stiu ce bucata din Traviata (cand moare Violeta, sau asa ceva - imi cer scuze, dar Traviata eu nu pot asculta si nici libretul nu-mi este familiar) cantata in acelasi tempo si ca asa ar trebui cantat si Tristan. In fine, o prostie... parerea mea... Sau asta am inteles eu... dar cred ca am inteles bine, am vazut de 2 ori emisiunea.
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde colegu » Lun Iun 13, 2005 3:08 pm

hai sa fim seriosi,tristan si opera italiana...in aproape toate ariile importante orchestra joaca un rol insignifiant(in opera italiana).

ori in liebestod contopirea dintre soprana si orcehstra e uluitoare - vorba lu rautavaara ,nici nu tre sa cunosti libretul sau sa stii ce canta izolda..
apropo,nu e nici loege nici lí¶ge,e loge,un soi de loki germanizat,la fel ca si wotan,un odin/odin/odhin bla bla bla :)
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde AlexN » Lun Iun 13, 2005 3:20 pm

Da, sunt de acord, nu stiu de unde a scos Sir Norington teoriile astea bizare. In fine, daca intr-adevar lui Wagner i-a trecut prin cap sa faca o opera italiana, spre marele nostru noroc a iesit cea mai wagneriana lucrare posibila!!! Nu stiu de ce unora li s-ar parea ca este altfel... Iar la Tristan intr-adevar, cunoasterea libretului este aproape inutila, caci oricum nu se intampla mai nimic pe scena. Iar muzica este atat de frumoasa... ar fi pacat sa n-o asculti cu ochii inchisi...

Apropo de Tristan, este adevarat ca in trecut auditia lucrarii ar fi fost interzisa fetelor sub 21 de ani din motive sexuale?!? Tot pe Mezzo am auzit demult chestia asta. Erau niste domni foarte respectabili, inclusiv psihologi, care discutau despre sexualitate in dramele muzicale wagneriene si mai-mai ca au scos din Tristan o lucrare pornografica ~p In fine, poate voiau sa spuna pornografica in sens spiritual... :yD

In incheiere, iata o strada care din pacate nu se gaseste pe la noi prin Bucuresti.
Nu aveţi permisiunea de a vizualiza fişierele ataşate acestui mesaj.
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde ghionoiul » Lun Iun 13, 2005 5:48 pm

Stie careva vreo fata pana-n 21 de ani care asculta Tristan si Isolda ? Eu nu cunosc.
Cea mai tanara femeie de care am auzit sa fi ascultat Tristan e nevasta-mea, 25 de ani. Si asta numai pentru ca de cativa ani buni (nu spun cati !) i s-a blocat contorul la 25 ~p
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde colegu » Lun Iun 13, 2005 7:19 pm

aici simt o usoara tenta misogina :)
apropo alexn,imi place gradina cu bere din fundal..parca becks si inca un soi de care n-am auzit..
prin bucuresti am vazut strada mozart si ceaicovski(pe undeva pe langa stefan cel mare - nu cunosc bine zona)
da m-am uitat atent dupa brahms si cum nu l-am gasit am rasuflat usurat :)
fain la beyreuth,nibelungenstraíŸe,meistersingerstraíŸe und so weiter.
nu-i prima data cand am auzit ca tristan ar avea contatii sexuale pornografice..sa vizioneze respectivii filme explicite cu jena geimson si apoi mai vorbim !
tristan(opera adica) e asa de sarac in imagini(am o inregistrare video din 98 cu mehta,in care,apare un tristan cu spuma de ras pe fata..e tare :) )incat ar putea s-ar putea juca si intr-o sala de teatru de papusi...comparativ cu actiunea din tetralogie(chiar si din cele mai moderniste interpretari,unde parca se renunta la o gramada de lucruri,de Grane nici nu poate fi vorba - in locul calului ai ocazia sa vezi o cutie,daca mai vezi cutia..),chiar ca poti spune ca in tristan nu se intampla nimic..
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde AlexN » Lun Iun 13, 2005 8:07 pm

Recunosc ca nici eu nu vad ce scrie la cealalta bere. Cand mai trec pe acolo iti spun. Stai linistit, si in Muenchen se gaseste Tristanstrasse, Siegfriedstrasse, etc. In gluma se spune ca este "Heldenviertel", adica cartierul eroilor. Inca n-am ajuns acolo, tot asa cum inca n-am descoperit unde a locuit Wagner aici. Adevaratii muenchenezi se pare ca habar n-au, desi sunt bine familiarizati cu fenomenul Wagner...

N-ai vazut fata care sa asculte Tristan? Nu-i nimic, sa vezi cate am vazut eu la Parsifal!!! E adevarat, nu erau buluc, dar erau.

E foarte interesant, imi place sa observ lumea care vine la Wagner. In general, femeile vin insotite de barbati. Mai vin si babe singure si care poarta discutii savante despre lucrari, se vede ca stiu bine despre ce e vorba. Dar mai sunt si cateva fete tinere, mai tinere ca mine, care vin singure la Wagner!!! Proportia este totusi foarte mica... sa inteleg ca Wagner nu este pentru femei?

Poti fi sigur, Ghionoiule, ca in vremurile de demult fetele mergeau des la opera. Discutam de fetele din inalta societate, desigur... asa incat interdictia respectiva ar fi fost justificata. In ziua de azi... no comment.
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

despre experienta ta cu "Maestrii cantareti"

Mesajde alina_cucu » Mar Iun 21, 2005 2:51 pm

Fac o mica paranteza. Am ascultat o data la radio uvertura Maestrilor cantareti interpretata de Celibidache. Recunosc ca am fost uimit. Din motive pe care nu le cunosc si nu le inteleg, Celibidache a ales un tempo foarte lent. Nu mi-e clar ce a vrut sa transmita. O astfel de miscare este cu siguranta potrivita pentru un superb si nepamantesc adagio de Bruckner. Chiar am vazut mai demult la TV (pe Muzzik, actual Mezzo) Simfonia a VII-a de Bruckner interpretata de Celibidache. Ascultand acel incredibil adagio (partea a doua) si privindu-l pe batranul maestru cum dirija acea melodie infinita, detasat de lume, aproape ca mi-au dat lacrimile... Dar, revenind la Meistersinger, astfel de abordari mi se par nepotrivite. “Die Meistersinger von Nuerenbergâ€Â
alina_cucu
Junior Member
 
Mesaje: 20
Membru din: Mar Iun 21, 2005 1:45 pm
Localitate: romania, cluj

Mesajde ghionoiul » Mar Iun 21, 2005 3:17 pm

Alina, toate bune, da zi-mi si mie ce inregistrari de studio a facut celibidache, ca eu nu stiu de vreuna. Stiam ca toate inregistrarile cu Celi is din concerte.
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde AlexN » Mar Iun 21, 2005 4:05 pm

Multumesc de raspuns Alina, este foarte interesant ceea ce spui. Stiam si eu ca avea oroare de inregistrari deoarece rapeau spatialitatea muzicii, dar nu stiam chestia cu muzica ce umple spatiul. Ma intreb insa daca batranul maestru si-ar mai fi revizuit atitudinea fata de inregistrari dupa ce ar fi vazut tehnicile de inregistrare cuadrofonica (4 canale, nu doar 2 ca la stereo). In acest caz se poate reda cu acuratete destul de mare senzatia de spatialitate.

Recunosc ca am ascultat rar lucrari dirijate de Celibidache. Mai am un Trauermarsch cu el, intr-adevar impresionant! Acolo se potriveste bine maniera lui de a dirija. Avand in vedere ca nu am apucat sa-l ascult niciodata pe maestru live, nu am cum sa stiu cum ar fi sunat Maestrii cantareti in sala de concerte. Totusi, nu-mi dau bine seama daca la Wagner nu este mai importanta muzica-senzatie decat muzica-concept. Din acest motiv, eu parca as prefera interpretarile mai dure, oarecum violente.

In fine, Celibidache nu a fost dirijor de opera, iar fragmentele de Wagner pe care le-a dirijat in concert pot fi tratate fara probleme ca fiind lucrari simfonice, deci exista o mai mare libertate de interpretare.
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde alina_cucu » Mar Iun 21, 2005 4:30 pm

ghionoiul scrie:Alina, toate bune, da zi-mi si mie ce inregistrari de studio a facut celibidache, ca eu nu stiu de vreuna. Stiam ca toate inregistrarile cu Celi is din concerte.

IMi pare rau, poate nu am fost foarte explicita. Celibidache nu avea oroare de inregistrarile de studio ci de ORICE FEL de inregistrare. De aceea accepta numai inregistrari din concert, pentru ca nu prea suporta ideea de a sta ore si zile in sir in sala, ca sa ii spuna baiatul de la microfoane sa aduca trombonii mai in fata:) Lipsa "spatialitatii" muzicii este data de lipsa salii de concert in momentul auditiei, nu de lipsa ei in momentul inregistrarii.
Ca lucrurile stau asa....pot sa fiu martora. Am asistat nopti in sir la inregistrari facute de Filarmonica Transilvania din Cluj in Biserica Reformata din oras, cu Mandeal la pupitru. Nimic din ce am auzit cu adevarat esential in sala nu s-a regasit pe cd. Nici Bruckner, nici Brahms, nici Beethoven.Bruckner cel putin suna exact ca o orga celesta acolo....iar pe disc....
TInd sa ii dau dreptate batranului. Ceva important se pierde acolo. Nu ma pricep deloc la tehnici de inregistrare....e limba chineza pentru mine, dar e clar ca rezultatul este complet altul...nu spun neaparat mai prost, dar in multe cazuri asa este.
alina_cucu
Junior Member
 
Mesaje: 20
Membru din: Mar Iun 21, 2005 1:45 pm
Localitate: romania, cluj

Mesajde colegu » Mar Iun 21, 2005 8:25 pm

da mersi,pe vremea lu celi erau la moda inregistrarile analog mono...pai mersi aghen.logic ca nu prea iti vine sa inregistrezi asa muzica..da chiar un add stereo chiar live e destul de placut urechii...chiar foarte placut.

ceea ce face celibidache cu tempourile este erezie..hai la specificatiile de tempo adagio,sehr langsam..sau chiar mí¤íŸsig hai ca merge..
dar cand e negru pe alb presto,sehr schnell samd..atunci chiar ca o da in bara..
deja nu mai e wagner sau bruckner sau orice altceva ci este transcriere dupa bruckner de celibidache.
asa pot dirija sie eu simfoniile lu celi dupa bunul meu plac...si ceea ce pe hartie iese cam de 50 de minute dupa bunul meu chef pot ajunge la un sfert de ora..numa sa tina orchestra...

ca sa nu mai spun ca celi era mai rau ca hitler cu orchestra..zbiera la saracii oameni de parca erau orcehstra de scoala..asta in contradictie cu umorul lu beecham :D.
in materie de wagner n-am avut curajul sa-l ascult pe celibidache,am s-o fac totusi..
dar la bruckner setul cu filarmonica din münchen e pur rubbish..versiunile cu orchestra din stuttgart sau filarmonica din berlin sunt chiar interesante,chiar daca sunt rare.
tempourile sunt mai normale,pt ca celi n-a putut sa-si puna amprenta pe orchestra la fel cum a facut cu filarmonica din münchen.
este ciudat sa citesti pe partitura (ca interpret) un tempo,iar dirijoru sa urle din toti plamanii sa canti altfel...ba pe sulfatori ii trimitea si la yoga,bina ca nu erau bivolari bautori de ruina p-atunci ca le plangeam de mila saracilor....ce glume mai faceau violonistii apoi de ei :D..
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde alina_cucu » Mar Iun 21, 2005 8:29 pm

multumiri pentru rwagner.net....cu adevarat minunat.
pot sa va rog sa imi spuneti si mie un site de unde pot sa fac download cu interpretari serioase? nu numai wagner....duc mare lipsa de cvartete, cu exceptia celor de beethoven pe care le am integral si in trei variante.
Eu cu karadar.com nu ma descurc nicicum....tot ii mai trebuie cate ceva ca sa inceapa sa incarce.
alina_cucu
Junior Member
 
Mesaje: 20
Membru din: Mar Iun 21, 2005 1:45 pm
Localitate: romania, cluj

Mesajde alina_cucu » Mar Iun 21, 2005 8:43 pm

colegu scrie:
ca sa nu mai spun ca celi era mai rau ca hitler cu orchestra..zbiera la saracii oameni de parca erau orcehstra de scoala..asta in contradictie cu umorul lu beecham :D.

este ciudat sa citesti pe partitura (ca interpret) un tempo,iar dirijoru sa urle din toti plamanii sa canti altfel...ba pe sulfatori ii trimitea si la yoga,bina ca nu erau bivolari bautori de ruina p-atunci ca le plangeam de mila saracilor....ce glume mai faceau violonistii apoi de ei :D..



ok...nu te contrazic...prea tare. se pare insa ca, desi a urlat atat la ei, munchenezii au fost infiorator de debusolati la moartea lui celi....si , de fapt, nici nu prea mai suna orchestra aia
cat despre suflatori .....adevarul e ca daca ar fi dirijat celi un tristan intreg....se putea muri, mai ales ca lemnar....
pe de alta parte, din anumite puncte de vedere dirijorul ESTE interpret, ba chiar cel mai important interpret de pe scena.Nu iubesc prea mult dirijorii care dau mana libera orchestrei (desi ca instrumentist ar trebui:)). Nici nu stiu vreun dirijor mare care si fi facut asta. Erezie sau nu, viziunea dirijorului trebuie sa convinga si sa fie compacta si unitara.

In plus, ador tempourile lente si cantatul cu la-ul la 438-440hz si nu la 444:)dar n-o sa te mai supar cu asta
alina_cucu
Junior Member
 
Mesaje: 20
Membru din: Mar Iun 21, 2005 1:45 pm
Localitate: romania, cluj

Mesajde colegu » Mar Iun 21, 2005 9:17 pm

haha,aia e tare..eu la-ul il am pe undeva pe la 100 Hz :D ...
in mod normal ar trebui 110 dar imi place mie mai grav..plus c? sunt corzile mai moi..
cat despre tempouri..prefer cele rapide,da n-am suficienta dexteritate la mana dreapta :)
adevarul e ca daca ar fi dirijat celi un tristan intreg....se putea muri, mai ales ca lemnar....

aici n-am inteles...continua..
pe de alta parte, din anumite puncte de vedere dirijorul ESTE interpret, ba chiar cel mai important interpret de pe scena.Nu iubesc prea mult dirijorii care dau mana libera orchestrei (desi ca instrumentist ar trebui). Nici nu stiu vreun dirijor mare care si fi facut asta. Erezie sau nu, viziunea dirijorului trebuie sa convinga si sa fie compacta si unitara.

daca viziunea dirijorului e cea a compozitorului e bine,daca nu, atunci e mai mult decat discutabil...

pot sa va rog sa imi spuneti si mie un site de unde pot sa fac download cu interpretari serioase?

eu vreau sa cred ca sunt serioase,desi unele sunt cam naspa dar ftp://colegu.no-ip.org:9991 e un inceput bun...pacat ca nu-s onlain tot timpu,si mai face figuri provaideru(intreaba-l pe ghionoi)
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde colegu » Mar Iun 21, 2005 9:19 pm

baaah..
ftp: / / (fara spatii si ce-i in paranteze) coegu.no-ip.org
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

AnteriorUrmătorul

Înapoi la Filarmonica

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

cron