ca valoare nu prea are
da valoarea ce-i?
ieri am vazut lohengrin cu abbado....
are si wagner momente in care nu spune absolut nimic,trage de timp..noroc cu telramund,personajul acesta ma fascineaza.aria(daca poate fi vorba de asa ceva) premergatoare luptei este superba...lamentarea din actul doi de asemenea.
si toate astea sunt datorate faptului ca vocea lui telramund e insutita de orchestratie puternica,nu de trageri de timp...
iar la abbado apare un telramund excelent(hartmut welker - nici eu n-am auzit de el
) care se potriveste rolului vocal cat si ca aspect fizic...
dezamagirea a fost cheryl studer - nu m-a dat pe spate elsa niciodata,da pe mine ma calca pe nervi "actingul" acesteia.plus ca atunci cand joci intr-o opera trebuie sa arati cat de cat cu personajul pe care-l reprezinti..
asta este neajunsul operei.daca are voce buna e actor prost,sau daca e actor bun are voce naspa,sau daca canta si joaca bine arata naspa.
fara a fi dur cu baritonul thomas quasthoff(pe care il apreciez mult) nu poti sa-l pui pe acesta sa-l joace pe wotan. desi dpdv vocal nu i-ar fi greu.
deci cum spuneam,wagner e okei atunci cand orcehstratia sustine serios vocalul de pe scena.altminteri e grozav de plictisitor.
pe mine pur si simplu ma scot din sarite acele pasaje ale orchestrei cand "latr?" ceva pret de cateva secunde dupa care tace...dupa aia iarasi latra,iarasi tace..(greu de reprodus in scirs)
exemplu "Wer hier im Gotteskampf zu streiten kam..." - ceea ce face orchestra in momentele acestea este jalnic.
sau "Nun hí¶rt! Euch, Volk und Edlen, mach ich kund:
frei aller Schuld ist Elsa von Brabant..."
si totul se schimba cand telramund racneste "Viel lieber tot als feig!
Welch Zaubern dich auch hergeführt.." dar din pacate vraja tine doar cat canta telramund..totul se sparge cu interventia lui "kí¶nig".
orchestra moare dintr-o data...si incepe sa traga de timp.
noroc ca de obicei lohengrin este un tenor capabil,si face fata momentelor in care orchestra il lasa singur.iar placido domingo este excelent.
totusi chiar nu ma asteptam ca welker sa fie comparabil cu fischer-dieskau!
de multe ori ajung la vorba lu rossini...dar aplic vorba lu rossini si la operele lui...muuult muult mai plicticoase decat operele wagneriene.
despre scena de dragoste din tristan...
bine,da nu-i lasi singuri p-aia doi aproape un act intreg..de te plictisesti de fetele lor si de inactivitatea de pe scena..
o scena d-asta e si in valchiria.da totu-i scurt,si esti tinut in priza de actiune..
mai o sabie,mai un monolog spumos de la inceputul scenei.mai un leitmotiv care apare pe neasteptate.
pur si simplu ai ce vedea pe scena.
dar la tristan mai bine te culci.iti iei ochelari de soare si meditezi pe muzica aceea extraordinara..
revin la lohengrin in format video cu abbado..
dupa parerea mea nu se merita,nici macar pt abbado,domigo,si welker(care este absolut senzational) - o plictiseala pe scena de nedescris...
cel putin in actul 1...si inceputul din actul 2..
si asta nu e vina celor de mai sus...ci e tocmai a lui wagner..
nu m-as duce la opera la lohengrin nici cu forta..prefer sa-l ascult doar..
cel putin atunci cand doar il ascult nu ma plictisesc absolut deloc...chiar atunci cand ochii lucreaza la altceva
din cate vad eu,drama muzicala a lui wagner nu prea sta in picioare decat la inel..
si poate putin de tot la maestrii cantareti.
numai bine!