romantici necunoscuti

cea mai culta dintre ele, asa numita muzica clasica

Moderator: ghionoiul

romantici necunoscuti

Mesajde colegu » Sâm Aug 06, 2005 8:25 pm

deschid acest thread special pentru acei contemporani cu marii romantici precum *brahms* ori wagner ori etc...

mikolajus ciurlionis,asa cum il tradeaza si numele - un lituanian - a fost si un pictor de succes.
dar faza cu pictura nu o discut aici,desi si acolo a excelat in ochii mei.

bineinteles ca sidiuri cu acest compozitor nu se gasesc,si cu greu am gasit si cele doua poeme simfonice marea si in padure,precum si un cvartet si cantata de profundis,ultima lucrare fiind absolut colosala.

totusi,compozitia lui de rezistenta,un fel de poem pt vioara a la amedee chauson este fara indoiala poemul simfonic in padure.
nu sunt familiar cu padurile din lituania,dar lucrarea imi trezeste o tristete profunda,tristete care se impleteste cu mici licariri jucause si pline de viata..parca sunt doua teme.
parca este un codru romanesc plin de gunoaie,care-si urla lamentarea prin vocea acestui compozitor..si doar din zonele greu accesibile,virgine, ale padurii se nasc acele teme usor militante :P

fara doar si poate,acest ciurlionis este neglijat pe nedrept...si daca adagiourile lui mahler par nepamantesti,acestea sunt dintr-o alta lume.

concediu placut tuturor!
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde bruno » Lun Aug 22, 2005 10:37 am

Din pacate Colegule n-am avut ocazia sa ascult Ciurlionis. Am cautat si eu cd-uri dar n-am gasit de nimic, dar vorba ta, de-aia e bun netu'. Daca muzica e pe masura picturii sale imi imaginez ca e intr-adevar deosebit.
Music is not related to anything. It is a spontaneous process of creation. The performer creates. What has the composer done? Shown you the way: "Look, if you go over those stages, those conflicts, you might come to this point."
Avatar utilizator
bruno
Junior Member
 
Mesaje: 87
Membru din: Mar Feb 15, 2005 12:00 am

Mesajde donna mobile » Lun Aug 22, 2005 5:28 pm

Joachim Raff. Nu intru in detalii, se gasesc pe site. Cred ca a fost pe nedrept uitat.
Ce muzica frumoasa! Se pare ca si lui Ceaikovski i-a placut atit de mult incit uneori pare sa-l fi copiat cu "fidelitate"...Vezi muzica, vezi cronologia...



http://www.raff.org/ode.htm
donna mobile
Junior Member
 
Mesaje: 13
Membru din: Dum Aug 21, 2005 11:35 pm
Localitate: bucuresti

Mesajde ghionoiul » Mar Aug 23, 2005 5:41 pm

Ce ma distreaza frecventa cu care este folosit cuvantul "nedrept" atunci cand se abordeaza subiecte de tipul asta ! Ala e "pe nedrept" uitat, alalaltu' e "pe nedrept" neglijat, ce mai, o conspiratie intreaga, globala, nedreapta si tiranica, a unor despoti ca Brahms, Ceaikovski sau Wagner impotriva unor geniali precum Corleonis, Raff sau mai ştiu eu care... Daca erau romani, mai intelegeam, se stie doar ca impotriva genialilor fii ai poporului nostru s-a pornit inca de acum 5000 de ani o prigoana universala :D Dar chiar si lituanienii si nemtii sa fie prigoniti ? De ce e "nedrept" si nu "firesc", de exemplu ?
Discutia e valabila nu numai in cazul de fata, se aplica in multe domenii, unde mai rasar te miri ce anonimi "pe nedrept" uitati in umbra unor parveniti de tipul Einstein, Churchill, Rembrandt, Voltaire, Nietzsche, Galilei sau Pele. Veniti si voi cu ceva mai original, ce pana mea...
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde Alienor » Mar Aug 23, 2005 6:09 pm

:D
ghionoi, am auzit si eu adesea discutii de acest fel; e o incercare de "reabilitare" a locului doi (trei, cinci, sapte). am auzit pareri cum ca Salieri ar fi fost extraordinar, colosal, nemaipomenit si ca e o nedreptate groaznica faptul ca Mozart a cules toti laurii epocii, aruncandu-l in umbra si alte trasnai din astea. Ideea de 'nedreptate' vine probabil din faptul ca ocupantul locului 1 aduna toata lumina reflectoarelor si se fixeaza irevocabil in memoria istoriei, in loc sa se faca o impartire proportionala.

si eu cred ca sintagma "mai putin cunoscuti" e mai ok decat "uitati pe nedrept". Uite, Marcello e mai putin cunoscut decat Albinoni (pentru ca acesta din urma a "sclipit" in ochii lumii), mie imi plac enorm concertele pentru oboi, insa nu-l consider un nedreptatit.
Alienor
Junior Member
 
Mesaje: 798
Membru din: Vin Feb 25, 2005 12:43 pm
Localitate: .

Mesajde donna mobile » Mar Aug 23, 2005 11:02 pm

" Ideea de 'nedreptate' vine probabil din faptul ca ocupantul locului 1 aduna toata lumina reflectoarelor si se fixeaza irevocabil in memoria istoriei, in loc sa se faca o impartire proportionala. "

Sint doar melomana, nu muziciana, nici experta in ale muzicii. Nu pot decit sa ma inclin in fata inaltei competente a domniilor voastre ghionoi si alienor, care stiti exact cine si-a primit (sau nu) laurii pe drept sau pe nedrept.
As fi chiar recunoscatoare daca mi-ati propune o lista cit se poate de justa si de obiectiva a compozitorilor care isi merita pe drept - cu totii - locul 1, ca aici nu mai incape vorba de locul 2, 3 s.a.m.d. Iar de cei uitati sau neglijati, indiferent de motiv, nici nu mai e cazul sa pomenim.

Poate ma ajutati sa rezolv si dilema in care m-a bagat o navigare pe net pe urmele lui Vivaldi (sigur nu e un "romantic necunoscut", deci e hors topic, dar ... pe ce loc il punem?):


Am gasit mai intii asta:

"In his Memoires, the Italian playwright Carlo Goldoni gave the following portrait of Vivaldi: "This priest, an excellent violinist but a mediocre composer"...


Si apoi asta:

"The Grove Concise Dictionary of Music:
Vivaldi's importance lies above all in his concertos, for their boldness and originality and for their central place in the history of concerto form".


Sa cred ce zice autorul "Mincinosului", sau ce zice dictionarul?

...Sau sa-mi cred, pur si simplu, urechilor?!
donna mobile
Junior Member
 
Mesaje: 13
Membru din: Dum Aug 21, 2005 11:35 pm
Localitate: bucuresti

Mesajde ghionoiul » Mie Aug 24, 2005 8:11 am

Crezi ce vrei, donna, gustul tau e cel care decide, nu parerile unora sau altora adunate de pe google sau de pe ast forum. La fel si cu Raff sau cu Ciulinis al lui colegu, daca voi ii gasiti mai interesanti decat Brahms sau Ceaikovski, foarte bine, va respect parerea, numai renuntati la patetisme de telenovela cu "nedreptate" si "injustitie".
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde donna mobile » Mie Aug 24, 2005 10:55 pm

ghionoiul scrie:Crezi ce vrei, donna, gustul tau e cel care decide, nu parerile unora sau altora adunate de pe google sau de pe ast forum. La fel si cu Raff sau cu Ciulinis al lui colegu, daca voi ii gasiti mai interesanti decat Brahms sau Ceaikovski, foarte bine, va respect parerea, numai renuntati la patetisme de telenovela cu "nedreptate" si "injustitie".


Esti mult mai patetic decit am fost eu cu acel cuvint "nedrept", aruncat mai degraba asa, ca sa sugerez ca-mi pare rau ca nu l-am "cunoscut" mai demult si ca acum m-am bucurat de o descoperire placuta. Asa, ca o frumoasa dantela veche, de pe vremea strabunicii, pe care am descoperit-o din intimplare pe fundul lazii cu vechituri.
Nu stiu de unde ai tras concluzia ca il prefer pe Raff unui Brahms sau Ceaikovski.
Asa, de curiozitate, ai incercat totusi sa-l asculti de pe site-ul pe care l-am propus?
Sint noua pe forum, n-am prea mult timp, dar am "frunzarit" citeva topicuri, si am vazut cit esti de activ, cu multe mesaje f. interesante, ba chiar captivante.
Tocmai de aceea astept cu interes parerea ta despre romanticul necunoscut scos de pe fundul lazii strabunicii.
Sau poate ai si tu vreun "uitat" descoperit pe undeva, asa, ca sa nu ne indepartam de subiect?
donna mobile
Junior Member
 
Mesaje: 13
Membru din: Dum Aug 21, 2005 11:35 pm
Localitate: bucuresti

Mesajde ghionoiul » Joi Aug 25, 2005 8:39 am

Nu, nu l-am ascultat inca, dar pentru ca insisti, o s-o fac curand. Nu stiu inca ce impresie o sa-mi faca, dar sunt convins ca in nici un caz nu-mi va trezi sentimentul de "nedreptate". "Nedreptatea" e o notiune care n-are ce cauta in lumea artei.

A, si daca tot recunosti ca arunci cu cuvintele cum iti vine la indemana, pentru a masca frustrarea fata de propria incapacitate de a afla informatii (incapacitate perfect scuzabila in cazurile in discutie), atunci nu mai vad nici un motiv sa ma faci pe mine patetic.

Chipintaci !
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde donna mobile » Joi Aug 25, 2005 11:40 am

ghionoiul scrie:A, si daca tot recunosti ca arunci cu cuvintele cum iti vine la indemana, pentru a masca frustrarea fata de propria incapacitate de a afla informatii (incapacitate perfect scuzabila in cazurile in discutie), atunci nu mai vad nici un motiv sa ma faci pe mine patetic.

Chipintaci !


Pai, daca vrei o explicatie...uita-te la ID-ul meu, chiar daca nu te dai in vint dupa Verdi:

"La donna e mobile
qual piuma al vento
muta d'accento
e di pensiero."

Si in ce te priveste, nici ca puteai sa-ti gasesti unul mai potrivit!
donna mobile
Junior Member
 
Mesaje: 13
Membru din: Dum Aug 21, 2005 11:35 pm
Localitate: bucuresti

Mesajde AlexN » Joi Aug 25, 2005 12:15 pm

Ghionoiule, stai ca eu sunt confuz. De ce spui ca nedreptatea nu-si are locul in arta? Adica peripetiile lui Wagner cel nedreptatit sau Bruckner cel respins ce sunt? Cred ca tu vrei sa spui altceva: ca, o data cu trecerea timpului, ramane doar Arta adevarata. Wagner si Bruckner si-au gasit locul, chiar daca au fost (si chiar mai sunt) contestati. Si ca ei sunt atatia. Desigur, exista 'jdemii de compozitori care au lucrari frumoase. Dar atat. Ei n-au revolutionat cu nimic lumea.
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde ghionoiul » Joi Aug 25, 2005 1:20 pm

Alex, Wagner si Bruckner au fost hartuiti in timpul vietii si au avut de tras pana le-a venit si recunoasterea contemporanilor, dar dupa cum singur spui, Arta lor cea adevarata s-a impus indiscutabil pentru posteritate. Asta conteaza de fapt pentru eternitate, nu evenimentele din viata unora.

Am dat o raita pe saitul indicat de doamna mobila. Din pacate este imposibil sa-mi fac o idee relevanta ascultand efemeride de 1-2 minute extrase din lucrarile lui Raff. Tot ce am putut remarca este o asemanare izbitoare intre inceputul uneia dintre simfonii (a 2-a sau a 3-a) si un Scherzo din Visul unei nopti de vara de Mendelssohn (hehe, iarasi bunul Felix, dragutul de el, sursa de inspiratie pentru destui altii...). Asemanarea nu rezida in linia melodica (ca in cazul Trauermarschului "furat" de Mahler si chiar Bruckner), ci in spirit si atmosfera, ceea ce mi se pare mai grav.

La vremea cand Raff isi scria simfoniile, Mendelssohn si Schumann - pe care se pare ca ii epigonizeaza la greu - iesisera demult din peisaj, iar alde Brahms si Bruckner inca nu prestasera in materie de simfonii. Gustul publicului fiind deja setat pe modul Schubert-Schumann, se explica astfel succesul remarcabil de care s-au bucurat simfoniile lui Raff, mai ales in fata unui public care, dupa cum stim astazi, era destul de confuz in materie de valori muzicale (vezi ostilitatea initiala fata de Brahms, Bruckner sau Wagner). Insa se pare ca timpul, adevaratul decelator de valori, l-a pus pe Raff la locul lui, adica in urma "greoilor" Brahms si Bruckner, in urma mult mai originalului Mendelssohn si a celui mai romantic dintre romanticii germani, Schumann. Asta ca sa compar numai cu germanii.

Daca are cineva vreo lucrare completa a lui Raff, sunt dispus totusi sa o ascult.
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde colegu » Lun Aug 29, 2005 1:47 pm

Arta lor cea adevarata s-a impus indiscutabil pentru posteritate. Asta conteaza de fapt pentru eternitate

nu s-a impus,a fost impusa.
si-n lumea muzicii "clasice" exista compozitori,interpreti,dirijori promovati,si c,i,d nepromovati.
asa ca d-asta spun ca d-alde ciurlionis de neglijat pe nedrept.e neglijat de casele de discuri care se screm sa-i bage pe bah,motzard,dvorak,betoven,verdi,ceaikovski etc.. cu extrase din lucrari supermediatizate(pana si pe tel mobil) in sidiuri best of crap...


"Nedreptatea" e o notiune care n-are ce cauta in lumea artei.

corect,n-are ce cata...alaturi de valoare :)
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde AlexN » Lun Aug 29, 2005 1:59 pm

Asa e, Colegule, "bah, motzard, dvorak, betoven, verdi, ceaikovski", toti e niste distrusi... nu stiu de ce pierdem noi vremea ascultandu-i, cand eternul si fascinantul Ciurlionis se zbate in groapa de gunoi!...
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde ghionoiul » Lun Aug 29, 2005 2:15 pm

Sa nu-i uitam si pe alde Wagner sau Liszt, dintre cei dragi colegului care au scapat de persecutia nedreptatii, si din care am si eu vreo 2-3 sidiuri gen best of crep...
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde colegu » Mar Aug 30, 2005 11:50 am

alexn,n-am spus ca-s distrusi,ci doar ca nu vad rostul sidiurilor best of...
best of merge la nicolae guta,merge la selin dion,queen sau vali tornada ori britni spiars.

decat sa produci un asemenea sidiu pe banda rulanta(chiar bat pariu ca sidiuri best of crap s-au scos mai multe decat o sa sa iasa vreodata sidiuri cu wagner ori brahms.) mai bine faci un sidiu decent cu un anonim.
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde ghionoiul » Vin Sep 02, 2005 11:12 am

Padurea lui Ciulinis e o bucata draguta, intr-adevar, dar (colegule, ai remarcat ca de fiecare data cand comentez ceva recomandat de tine exista cate un "dar" ? :D ) nu trece mult de acest stadiu. Timp de aproape un sfert de ora insira pe portativ niste note intr-o ordine care "gadila urechea intr-un mod placut", ce-i drept, dar care nici nu poarta o idee foarte clara, nici nu creaza o atmosfera whatsoever. Abia ultimele 3-4 minute ale lucrarii transmit ceva, o tristete serena (mie asa mi s-a parut, nu sfasietoare cum o gaseste colegul), oricum e ceva de care te poti lega, ceva ce ramane dupa auditie.
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde colegu » Vin Sep 02, 2005 9:09 pm

pai ciurlionis e doar un romantic,ce vrei mai mult d-atat.
nu-i nici brahms(pe care-l lasa-n urma) nici mahler(in a carui urma e).
daca tot ramane ceva dupa auditie atunci bravo tie!
dupa parerea mea lucru asta e cat se poate de pozitiv.

de fiecare data cand comentez ceva recomandat de tine exista cate un "dar"

haha,ce-ai vrea sa-ti recomand,brahms si wagner? iti recomand ceva ce n-ai mai ascultat poate poate se prinde ceva si de tine :D
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde ghionoiul » Lun Sep 05, 2005 9:41 am

Sper ca ai remarcat ca sunt un baiat salon si caut de fiecare data sa scot in evidenta lucrurile bune de la seconhenzii astia ai tai, atatea cate sunt. Ca daca e sa-i iau la bani marunti si sa-i compar cu lumea buna, se cam alege praful... :da:
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde colegu » Lun Sep 05, 2005 8:18 pm

prefer un seconhand d-al meu decat o lume buna interpretata *remarcabil* de seconhenzi ..
se in ce sens se alege praful?
adica ciurlionis are prea putine note in padurea lui ?sau dupa ce criteriu(in afara de cel subiectiv) se alege praful...
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde ghionoiul » Mar Sep 06, 2005 7:51 am

nu, sefu, nu are prea putine note, dimpotriva, are prea multe ! ceea ce are el de spus se putea spune cu mult mai putine note (mai ales alea dinspre finalul lucrarii, cum ziceam).
Acuma sigur ca ai putea sa fii spiritual si sa replici exact ca Mozart: "Maiestate, sunt exact atatea note cate trebuie sa fie !" :n:
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde colegu » Mar Sep 06, 2005 11:11 am

pai mozart avea dreptate,daca punea mai putine note atunci avea altceva de spus,ori compozitorul a ales sa spuna exact ce avea...
daca spuneai despre schoenberg ca avea prea multe note iti dadeam dreptate...unde numai 12 note sunt arhisuficiente :D
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde ghionoiul » Mar Oct 18, 2005 9:40 am

Aseara am dat drumul in masina pe Muzical, unde se putea auzi un trio cu clarinet. Stilul mirosea de la o posta a Brahms, dar ceva dadea cu virgula. Odata ca profunzimea muzicii era departe de ceea ce stiu eu despre Brahms, iar pe de alta parte memoria mea semi-sclerozata nu-si amintea decat de un singur trio cu clarinet al barbosului.
Misterul s-a elucidat la sfarsit, cand crainicul a dat raspunsul corect: 8 piese pentru clarinet, violoncel si pian op 83 de Max Bruch. L-am intrebat pe dl. Google si a zis ca opusul respectiv e datat 1910, deci dupa 2 parastase de 7 ani de la moartea lui Brahms.
Jenibil e singurul cuvant ce-mi vine in minte...
Picus canus
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde AlexN » Mar Oct 18, 2005 10:14 am

Ghionoiule, te iei de pomana de Bruch. El a ramas in istoria muzicii datorita concertelor 1 si 3 pt vioara si orchestra si datorita Fanteziei Scotiene. Poate ca el n-a fost original precum Brahms, dar nu asta e important... importanta este si frumusetea si naturaletea compozitiei care te cucereste de la prima auditie.

Trio-urile si alte chestii non-orchestrale nu ma intereseaza nicidecum, deci putin imi pasa daca l-a copiat pe Brahms sau nu. :n:
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde ghionoiul » Mar Oct 18, 2005 12:01 pm

De acord cu tine ca asta e cam tot cu ce a punctat Bruch in istoria muzicii... cam putin, parca, nu ?
Faptul ca pe tine te lasa rece muzica de camera nu schimba cu nimic lucrurile, muzica nu se judeca dupa standardele matale. Si nu m-am luat de Bruch, ci de lucrarea respectiva. Tot asa pot sa-i gasesc si lui Brahms destule noduri in papura, daca vreau.
...Desi cred ca il las pe colegu sa se ocupe de asta, e specialitatea lui :zambet:
Picus canus
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde colegu » Mar Oct 18, 2005 3:30 pm

Poate ca el n-a fost original precum Brahms

a fost brahms original pentru toti.

nu stiu opusul respectiv,dar de la bruch asta stiu eu,concertele pt vioara..
iar concertul 1 este superb(dar depinde de interpretare)
la o interpretare decenta,este peste al 3-lea,sau cel putin de bate cu acesta de la "egal la egal" chiar daca al 3-lea are maturitatea ca punct forte.

in rest,eu pe bruch il gasesc mult mai aghreeeeabil decat brahms,concertul pt 2 piane op.88a este superb...desi la vremea respectiva se compuneau,de regula,lucruri mai avangardiste..
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde ghionoiul » Mar Oct 18, 2005 4:41 pm

Acuma, drept sa spun, cred ca e greu de gasit un compozitor care sa nu fie mai agreabil decat Brahms pentru colegu... asa ca e o comparatie fara valoare
Picus canus
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde colegu » Mar Oct 18, 2005 8:50 pm

ghionoiule,si brahms e frumos,recviemul german,sonatele pentru violoncel(da chiar,superbe mai ales ca le am in varianta cu du pre si barenboim)
si mai gasesc.
si-apoi,orice e preromantic(mai putin cativa) sunt sub brahms.
dar la capitolul concerte,bruch ii da clasa lui brahms.
si brahms si bruch au fost compozitori polivalenti - ba o bucata pentru pian,ba un lied, ba o simfonie..
ori bruckner,mahler sau wagner s-au axat pe un anumit gen,si de aici vine inovatia lor.
daca altfel stateau lucrurile cu brahms poate ca ,cine stie, iesea vreun stravinski al balatului in varianta nemteasca.
si acum sa-l luam pe ravel,tipul a compus din cam toate dar a compus foarte putin,si in consecinta a putut sa le slefuiasca.

atata ca imi place mie sa fac misto pe seama lui brahms.ca daca ar fi sa-l iau si pe wagner la bani marunti poate c-o iesi mai rau :D
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde ghionoiul » Mie Oct 19, 2005 12:22 pm

Cautatorii de nod in papura de cariera pot avea succes luand la bani marunti pe oricine, nu doar pe brahms sau wagner, dar eu cred ca e mai productiv sa ne concentram pe ce ne place decat pe ce nu ne place la cineva. Daca as fi asa negativist, as putea usor sa dau cu Brahms de toti peretii pentru tonele de lieduri fara rost pentru care facuse o pasiune maladiva, si care nu se compara nici cu restul productiilor sale, nici cu liedurile mult mai proaspete ale mult mai putin sofisticatului Schubert.

Am placerea sa te contrazic vizavi de concertele lui Brahms. Ele sunt o inovatie in domeniul concertistic, pentru ca sunt primele "simfonii cu solo obligat". Valabil si pentru concertele de pian (mult mai pregnant in al doilea), si pentru ala de vioara, mai putin pentru dublu. Ceva asemanator mai facuse Liszt, dar concertele lui sunt mai aproape de poem simfonic decat de simfonie. Comparativ, concertele lui Bruch sunt concerte oarecare. Destul de dragute, e drept. Primul e de mare inspiratie melodica (l-am cantat si io intr-o vreme :D ), ceea ce ii explica si popularitatea, dar nu e cu mult mai breaz decat al lui Felix, sa zicem. Al doilea e mai putin spumos, al treilea e cel mai bine echilibrat, mai matur, dar fata de "simfonia cu solo de vioara" a lui Brahms e pana la genunchiul broastei. Daca ar fi sa gasesc un punct slab concertului de vioara al lui Brahms, ar fi prezenta cadentei (minunata dealtfel, marca Joseph Joachim) in partea intai - procedeu eminamente clasic (oare ne miram ?...), care putea sa lipseasca intr-un concert altfel foarte inovator. Dar trebuie sa avem in vedere circumstantele: Brahms nu era violonist, precum erau Bach, Mozart, iar mai tarziu Ceaikovski sau Sibelius, asa ca a apelat la ajutorul prietenului sau Joachim, violonist de mare anvergura, care pe deasupra l-a initiat pe Brahms si in materie de muzica lautareasca maghiara. A iesit un compromis, dar compromisurile nu sunt intotdeauna un lucru rau :) Lucrarea este marca Brahms, mai simfonica decat orice muzica de vioara scrisa pana atunci, dar suficient de "violonistica" pentru a fi pe gustul interpretilor si al publicului, ceea ce explica si gradul de acceptare mai bun decat, sa zicem, in cazul concertului de Sibelius, mult mai "colturos", dar in mod cert superior ca elaborare.
Picus canus
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde AlexN » Joi Oct 20, 2005 8:58 am

Oricum, eu nu pricep de unde si pana unde este Bruch un romantic necunoscut?!
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Următorul

Înapoi la Filarmonica

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 5 vizitatori