Pagina 3 din 4

MesajScris: Mar Apr 03, 2007 9:46 am
de colegu
Cam toti compozitorii au compus la pian chiar daca nu erau pianisti buni.

asta chiar că-i replică de serial, dacă nu de telenovelă.

ne bucurăm să aflăm că şi pettersson , deşi era incapabil să scrie şi stătea ţintit la pat tot la pian şi-a compus simfoniile 6 + ( adică pană la 17 exclusiv)

şi mie asta nu-mi spune decat că compozitorii ştiau prea bine sunetele ca să le mai reaudă şi să se convingă cum sună la pian.

MesajScris: Mar Apr 03, 2007 10:19 pm
de Buddha
[quote="colegu"]asta chiar că]

Vezi de ce Petersson nu e asa apreciat? Fiindca a compus in pat.
Daca compunea la pian tot asa ar fi fost apreciat... ~p

Colegule, nu conteaza unde compune un compozitor (la pian sau in pat)
dar daca exista acest insrument atit de frumos si practic, de ce sa-si omoare neuronii nefolosindu-l?
Daca un compozitor se bazeaza doar pe ce aude in cap...e ca si cum ai stii cum arata o femeie si nu ar mai fi nevoie sa o atingi...nici macar sa faci sex, din moment ce-ti poti asa de bine imagina...sau, legat de ultima ta fraza din quote, e ca si cum ai spune:" Ce sens are sa-i mai spui unei femei ca o iubesti odata ce ti-a devenit nevasta? Stie ea, mai da-o dracului..."
Beethoven a fost nevoit sa apeleze la memoria auditiva dar aminteste-ti ca atunci cand si-a descoperit surzenia si-a facut testamentul si a vrut sa se sinucida...
El a dovedit ca un compozitor poate compune si fara sa auda, dar chiar si fara sa auda, Beethoven se folosea de pian ca de o carja.

Cunosc un tip (student la filosofie) care a spus odata o perla mare de tot, asa incat am retinut fiecare cuvint:
"- Eu as vrea sa fi fost un geniu ca Mozart.... Pai n-ati vazut ce usor compunea Mozart? Se juca cu bila de biliard si compunea? De ce propagati voi telenovela ca geniul are nevoie sa sufere ca sa creeze? Vax..."

Studentul la filosofie nu glumea si se referea la faza cu biliardul din filmul Amadeus. El luase ad literam tot ce vazuse in acel film.

Daca citesti Colegule scrisorile lui Chopin, o sa vezi ca, desi inspiratia ii venea in gradina sau aiurea, se inchidea cu pianul lui si incepea adevaratul proces de creatie la pian.
Mozart a scris odata lui tata-sau ca timp de 14 zile n-a compus nimic fiindca n-a avut un instrumenmt cu clape la dispozitie.
Crezi ca un mare gigolo ar prefera imaginatia sa bogata si atit de bine cunoscatoare unei femei adevarate, in carne si oase, cu balcoane pe ea si toate cele?...doar asa, sa arate ca poate si fara? Treaba asta cu "stiutul deja"..."auzitul deja'...etc...mai gandeste-te Colegule si nu mai da exemple de compozitori pe care-i apreciaza numai Maria Ta. Coboara-te si la noi astia micii, plebea asta nauca si slaba la minte :monkey: , care apreciem un Bach, un Mozart, un Brahms, un Wagner...chiar daca sunt atit de celebrii ca numele lor a ajuns sa ne irite la circumvolutiuni... :beer: ;w

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 8:11 am
de ghionoiul
Buddha scrie:Cunosc un tip (student la filosofie) care a spus odata o perla mare de tot
Dacă era student la filoSofie, nici nu ne miră. Dacă era la filoZofie, alta era treaba ;)

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 8:18 am
de Ciuhandru
Nene Siddharta, am si eu o curiozitate: cand nu exista pian nici macar in imaginatia cuiva, oare cum faceau gigeii de compuneau muzica?

In alta ordine de idei, vad ca analogiile tale sunt toate dintr-un anumit domeniu: fantezii cu gemene, pianul ca o femeie in carne si oase... intre noi fie vorba: asa-i ca ai si vise erotice? ~p

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 1:02 pm
de Buddha
[quote="ghionoiul"]Dacă]

Alta era treaba, intr-adevar desi se spune ca nu-i nici o diferenta...totusi, una e cu S de la Stupid, iar alta cu Z de la Zevzec...pai poti sa compari un om stupid cu un zevzec ?
Vad ca le ai cu notiunile Ghionoiule... ==D

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 1:10 pm
de Buddha
Ciuhandru scrie:Nene Siddharta, am si eu o curiozitate: cand nu exista pian nici macar in imaginatia cuiva, oare cum faceau gigeii de compuneau muzica?

In alta ordine de idei, vad ca analogiile tale sunt toate dintr-un anumit domeniu: fantezii cu gemene, pianul ca o femeie in carne si oase... intre noi fie vorba: asa-i ca ai si vise erotice? ~p


Nene Ciuhandrule, aia numesti matale muzica, ce compuneau gigeii cand nu era pianul?
Da-mi un exemplu de muzica de pe vremea cand nu exista o claviatura, fie ea pian,clavecin, etc...
Sau poate te referi la tam-tam-urile indienilor in jurul focului? S-au plins multi de pe atunci ca n-au un pian...dar nu i-a ascultat nimeni... ~p

Iar in privinta viselor erotice...e democratie Ciuhandrule, am dreptul si eu la ele, ca si tine...sau poate vrei un sfat in caz de abuz? ~p

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 1:14 pm
de Ciuhandru
Buddha scrie:Da-mi un exemplu de muzica de pe vremea cand nu exista o claviatura, fie ea pian,clavecin, etc...

Pai, sa vedem: Johannes Ockeghem, Adrian Willaert, Orlando di Lasso, Palestrina. Asta asa, la o prima strigare, numele mari.

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 1:17 pm
de bruno
Treaba asta daca se compune la pian sau nu mi se pare ca dirijatu' cu bagheta sau fara, in picioare sau asezat. Fiecare face cum poate si dupa cum s-a obisnuit. Important e rezultatul.

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 1:22 pm
de Buddha
Ciuhandru scrie:Pai, sa vedem: Johannes Ockeghem, Adrian Willaert, Orlando di Lasso, Palestrina. Asta asa, la o prima strigare, numele mari.


A, imi dai exemple de Renascentisti, pai ai nevoie de claviatura ca sa compui un madrigal sau o Incantatie? La ce nivel ajunsese armonia in acea epoca si cum suna muzica ?

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 1:24 pm
de Ciuhandru
Buddha scrie:La ce nivel ajunsese armonia in acea epoca si cum suna muzica ?

Asculta si-ai sa-ti dai seama singur cum e cu armonia in Renastere.

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 1:30 pm
de colegu
vă daţi voi seama că şi muzica pentru vioară tot la pian se compune?
nu mai pun ţambal, chitară, balalaikă, clarinet, saxofon, marimbă şi timpani. dacă n-ai pian eşti vax.

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 1:32 pm
de Ciuhandru
[quote="colegu"]vă]
Vezi Paganini! ~p

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 1:33 pm
de Buddha
bruno scrie:Treaba asta daca se compune la pian sau nu mi se pare ca dirijatu' cu bagheta sau fara, in picioare sau asezat. Fiecare face cum poate si dupa cum s-a obisnuit. Important e rezultatul.


Exact. Daca omul poate sa compuna mai bine la o blonda decat la pian, totul e ok, important este ce iese... :rofl:
Dar asezat, ma indoiesc ca poate un dirijor sa dea calitate si sa fie si ascultat de orchestra.
Iar bagheta e folosita si ea cu un scop...a stiut Mozart ce-a stiut dupa ce patise nenea ala de a murit de cangrena la picior...
Fiecare are rostul lui, deci si pianul si blonda si bagheta si fotoliul, iar rezultatele se vad in functie de cum si unde le foloseste fiecare compozitor.
Ca sa nu mai zic ca unii compun la closet... :zambet:

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 1:37 pm
de Buddha
Ciuhandru scrie:Vezi Paganini! ~p


Da, Ciuhandrule, chiar la pian. Domnul Brahms n-avea habar cum se tine o vioara in mina si a compus unul din cele mai tari concerte pentru vioara....la pian.
Iar Paganini si-a orchestrat concertele...tot la pian...a stiut el ceva... :n:

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 1:40 pm
de ghionoiul
Ca să respectăm adevărul istoric, Brahms a venit cu linia melodică a viorii. Partitura solistică in sine e scrisă cam 90% de Joseph Joachim.
Oricum, de acord că e in Top 3 concerte pentru vioară.

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 1:41 pm
de Ciuhandru
Buddha scrie:Da, Ciuhandrule, chiar la pian. Domnul Brahms n-avea habar cum se tine o vioara in mina si a compus unul din cele mai tari concerte pentru vioara....la pian.
Iar Paganini si-a orchestrat concertele...tot la pian...a stiut el ceva... :n:

Apai cum le stii matale, bobocule...mai rar cineva!

Chiar asa, de unde stii tu, o Sakia Muni, cum compunea Brahms?

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 1:41 pm
de Buddha
Ciuhandru scrie:Asculta si-ai sa-ti dai seama singur cum e cu armonia in Renastere.


Stiu cum este Ciuhandrule dar mersi pentru sfat... ==D

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 1:42 pm
de Ciuhandru
Buddha scrie:Stiu cum este Ciuhandrule

Nu prea se vede :D

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 1:44 pm
de Buddha
[quote="ghionoiul"]Ca să]

Fii serios Ghionoiule. Joachim nu era compozitor. L-a ajutat sub alte aspecte, in nici un caz nu i-a scris partitura solistica.

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 1:45 pm
de Buddha
Ciuhandru scrie:Nu prea se vede :D


Ai dreptate Ciuhandrule, m-ai prins... ==D

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 1:45 pm
de ghionoiul
OK, a scris-o Brahms după dictare :D

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 1:47 pm
de Buddha
Ciuhandru scrie:Apai cum le stii matale, bobocule...mai rar cineva!

Chiar asa, de unde stii tu, o Sakia Muni, cum compunea Brahms?


L-am vazut cu ochii mei... ~p

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 1:48 pm
de Buddha
[quote="ghionoiul"]OK, a scris-o Brahms după]

Da, si pentru ca-si intrase in mina, Joachim a scris dupa aceea marele concert in K Major... :n:

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 1:49 pm
de bruno
Dar asezat, ma indoiesc ca poate un dirijor sa dea calitate si sa fie si ascultat de orchestra.

Acuma depinde de dirijor.
Da, Ciuhandrule, chiar la pian. Domnul Brahms n-avea habar cum se tine o vioara in mina si a compus unul din cele mai tari concerte pentru vioara....la pian.

Da, ajutat de amicul sau Joseph Joachim daca nu ma lasa memoria.

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 1:57 pm
de Ciuhandru
Buddha scrie:Exact. Daca omul poate sa compuna mai bine la o blonda decat la pian, totul e ok, important este ce iese... :rofl:

Matale ai o obsesie cu blondele... te-au refuzat multe pan-acum? :D

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 9:44 pm
de Buddha
Ciuhandru scrie:Matale ai o obsesie cu blondele... te-au refuzat multe pan-acum? :D


Multe, una din ele este Scarlet Johansson. Nu vrea cu nici un chip... ;M

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 9:48 pm
de Buddha
bruno scrie:Acuma depinde de dirijor.

Da, ajutat de amicul sau Joseph Joachim daca nu ma lasa memoria.


Da, Brahms a fost ajutat, Bruno, de aia i l-a si dedicat lui Joachim, dar "ajutoarele" astea se exagereaza intotdeauna. Pentru un minim sprijin se ajunge sa se spuna ca i-a compus altcineva concertul...asa se-ntampla cand un mare autor, sau o mare celebritate apeleaza la un "ajutor"...se face din tzantzar armasar.

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 9:59 pm
de Buddha
[quote="colegu"]vă]

Ce se aude la timpani fara context orchestral, ti se pare muzica?
Ai ascultat vreun solo pentru timpani? Cate note ieseau?
Sol-re-la sau Mi-si-do....?
Asculta Colegule timpanii din Fantastica de Berlioz...a folosit 12...dar fara muzica respectiva. Doar timpanii...si daca tie-ti place, jos palaria, nu mai am cuvinte... ~a

La chitara te folosesti de cele 4 corzi, de ce ai avea nevoie de pian? Ai deja totul acolo. Ca si la vioara, dar daca faci un concert cu orchestra...se schimba problema.

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 10:47 pm
de colegu
chitara are 6 corzi de regulă
şi n-ai văzut tu muzică cinstită scrisă pt timpani - vezi nilsăn, vezi sallinen, vezi ní¸rgí¥rd.
şi la timpani poţi să iei ce notă-ţi vrea muşchiu, başca poţi să iei şi "intre" note, ceea ce la pian nu poţi decat dacă-l dezacordezi ;)

ia spune tu, cum compui un glissando la pian?

MesajScris: Mie Apr 04, 2007 11:45 pm
de Buddha
[quote="colegu"]chitara are 6 corzi de regulă]

Da, am zis de chitara dar am avut in minte vioara.

Daca tie-ti place muzica pentru timpani, Colegu, e fain...e o senzatie foarte placuta atunci cand ne place ceva inedit. Intr-adevar, n-am ascultat muzica aia "cinstita" scrisa pentru timpani. O sa caut lucrari de acesti compozitori ca sa ascult. M-ai facut curios.
Un lucru e clar: sunt nenumarate cai spre frumusetze in muzica.Dar viata e cam scurta iar muzica s-a scris enorm. Fiecare din noi incearca sa asculte ce-i este lui mai la indemina ca afinitate imediata si nu prea avem timp sa lasam mintile deschise larg si spre altceva. Incapatinarea fiecaruia catre ceva anume vine si de la limitarea in timp. Vom lasa in urma, fiecare din noi, multe lucrari neascultate, de care acum poate nici nu stim.

Glissando ? La ce-ar folosi un glissando la pian? Gasesti la Gershwin in Rhapsody in Blue ceva care seamana a Glissando, dar daca vrei si sferturi de ton, atunci lasi pianul si faci ce glissando-uri vrei pe instrumentele de coarde.
Fiecare instrument are rostul lui. Eu vorbeam de pian ca fiind o orchestra in miniatura, care te ajuta NU neaparat in a compune - aici poate a fost o intelegere gresita sau o exprimare a mea gresita - ci mai degraba in a elabora o orchestratie. E mai facil (ca sa nu-ti storci creierii) sa verifici la pian daca ar fi mai dramatic sa pui un anumit acord (pe care-l ai deja in minte) in rasturnarea x y sau z. Sau poate ca muzica nu trebuie sa sune dramatic ci eroic, atunci fiecare rasturnare a aceluiasi acord poate da alta stare de spirit.
Schumann sfatuia pe compozitori sa caute sa descopere pe claviatura o muzica frumoasa dar, a continuat el, "daca o gasiti si fara claviatura, cu atit mai bine"

Pe de alta parte, nu toti compozitorii au avut auz absolut, ca Mozart, spre exemplu.
Beethoven si altii se pare ca n-au avut. Eu cunosc muzicieni care au auz absolut dar nu sunt compozitori. Deci nu as vrea sa incurcam merele cu perele, desi poate e vina mea, m-oi fi exprimat gresit, asa cum am mai zis.