Barocul

cea mai culta dintre ele, asa numita muzica clasica

Moderator: ghionoiul

Barocul

Mesajde Ciuhandru » Lun Feb 06, 2006 11:37 pm

Preluand o sugestie de pe forum, lansez o noua provocare:)

Desi constat ca muzica baroca este oarecum desconsiderata aici, eu personal o gasesc fascinanta, prin alternantele de melancolie si exaltare, de tristete profunda si veselie exploziva, prin trecerile bruste de la pianissimo la forte fortissimo si de la largo la presto, prin jocul subtil de nuante intre solist si ansamblu si, nu in ultimul rand, prin constructia riguroasa a formelor.

In ciuda aparentelor de facilitate si superficialitate, edificiul muzicii baroce e sustinut de o armatura extrem de solida, care imbina muzica, matematica, filozofia si teologia, iar ascultarea si intelegerea ei produc nu numai placeri estetice, ci si intelectuale.

Celor dispusi sa incerce le recomand sonatele pentru vioara si basso continuo de Heinrich von Biber (1644-1704) in interpretarea extraordinara a lui Andrew Manze sau Missa Bruzellensis a aceluiasi compozitor. Va asigur ca aceasta din urma, inregistrata de Jordi Savall si Capela Reial de Catalunya in catedrala din Salzburg, cu o acustica perfecta si o stereofonie impecabila, este absolut miraculoasa.
Avatar utilizator
Ciuhandru
Burghez monarhist
 
Mesaje: 1394
Membru din: Joi Ian 26, 2006 12:00 am
Custom user title: Burghez monarhist

Mesajde colegu » Mar Feb 07, 2006 11:11 am

eu la capitolul baroc nu ascult decat o sonata de tartiniiii,si cateva hituri de bach interpretate la chitara de cristofer parkening.
ori suitele orchestrale la cvartet de chitara samd..
in general nu-mi place barocul german..prefer barocul italian ,nitel mai romantic...
da daca exista muzica romantica ori contemporana ce sa mai ascult eu muzica veche,invechita,uzata moral samd..
eu unul gasesc ca muzica a progresat enorm,cum era si firesc.si muzica veche e buna doar ca sa-mi fac o idee de la ce s-a plecat,si sa ma bucur in sinea mea ca pe parcursul drumului au fost cateva minti deschise catre nou!

nu desconsider barocul,doar ca ma bucur ca nu mai e la moda.
il apreciez insa pe respighi care a reusit sa cosmetizeze lucrari baroce si sa le dea un aer extrem de modernist.

eu la capitolul baroc indragesc adagioul lui toma albinoni, un largo de charly avison,
vreo 3 allegro-uri de cpe bach, bwv 846,si 2 preludii de bach din suitele pt violoncel solo...
iar ca piesa de rezistenta,un cover vivaldi made by ioan sebastian parau - bwv 1065!!!
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde bruno » Mar Feb 07, 2006 2:28 pm

Ce parere aveti despre curentul asta "autentic" in muzica baroca. Mie mi se pare cam deplasat. Instrumentele au evoluat tehnicile de interpretare la fel. De ce se intoarce spatele acestui progres ? E cunoscut faptul ca Bach era nemultumit de instrumentele epocii sale si a cautat imbunatatirea lor cu orice prilej. Situatia mi se pare similara cu cea a citirii unui manuscris la lumanare deoarece pe vremea scrierii lui nu exista becul.
Music is not related to anything. It is a spontaneous process of creation. The performer creates. What has the composer done? Shown you the way: "Look, if you go over those stages, those conflicts, you might come to this point."
Avatar utilizator
bruno
Junior Member
 
Mesaje: 87
Membru din: Mar Feb 15, 2005 12:00 am

Mesajde Ciuhandru » Mar Feb 07, 2006 5:23 pm

colegu scrie:daca exista muzica romantica ori contemporana ce sa mai ascult eu muzica veche,invechita,uzata moral samd..
eu unul gasesc ca muzica a progresat enorm


Calitatea unei opere de arta nu depine de "vechime" sau "noutate", si cu atat mai putin de "moda", care e prin definitie trecatoare. Cu toate astea, ai fi surprins sa afli cat de "la moda" este astazi barocul in lumea interpretilor de clasa!

Ideea de progres in arta este extrem de discutabila. Din punctul meu de vedere, trecerea de la armoniile baroce la haosul cacofonic contemporan reprezinta exact opusul progresului: intoarcerea la primitivism si barbarie.
Avatar utilizator
Ciuhandru
Burghez monarhist
 
Mesaje: 1394
Membru din: Joi Ian 26, 2006 12:00 am
Custom user title: Burghez monarhist

Mesajde AlexN » Mar Feb 07, 2006 6:57 pm

Argumentele aduse de Ciuhandru sunt corecte. Din pacate insa, nu ne putem astepta ca omul modern sa mai rezoneze cu modul de expresie al barocului. Repet, eu nu contest armatura acestei muzici (care este, cum bine a spus Ciuhandru, foarte solida), ci faptul ca nu mai poate merge la sufletul ascultatorului modern. Sa nu uitam ca arta se adreseaza in primul rand esteticului, nu matematicienilor! E adevarat insa ca nici cacofonismul contemporan nu are nimic de spus (in viziunea mea, desigur...). Muzica prezentului este muzica usoara. Asta merge la sufletul omului mediu (dpdv statistic). Tot statistic vorbind, salile se concert se umplu in general la reprezentatii de factura romantica.
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

hola

Mesajde intrusul » Mar Feb 07, 2006 7:34 pm

salut.scuze pt intrerupere dar sunt in cautare de partituri urgenta...as avea nevoie de suita romanesca de vasile filip pt vioara solo(integral)de balada de ciprian porumbescu(vioara+pian)si as avea nevoie de sonatina de paul constantinescu vioara si pian...din nou scuze pt intrerupere
intrusul
Junior Member
 
Mesaje: 1
Membru din: Lun Feb 06, 2006 6:29 pm
Localitate: spania-madrid

Mesajde Ciuhandru » Mar Feb 07, 2006 8:38 pm

AlexN scrie:Muzica prezentului este muzica usoara. Asta merge la sufletul omului mediu (dpdv statistic).


Ai dreptate, nene Alexule, cu doua amendamente:

1. Poate ca in loc de "muzica usoara" ar fi trebuit sa scrii "manele".
2. Nici unul din marii compozitori (si nici unul din marii artisti in general) nu si-a creat operele pentru omul mediu. Un bun exemplu e chiar Wagner, care a visat toata viata sa scoata omul din mediocritatea statistica. De fapt, asta este chiar unul din telurile artei autentice, sa arate ca exista pe lume si altceva decat banalitatea si platitudinea in care se complace omul mediu. Daca nea Richard ar fi avut in vedere omul mediu, s-ar fi multumit sa compuna in stilul gaunos al cantilenelor dulcege italienesti si ar fi avut un succes rasunator. Un mare artist, cred eu, tocmai prin asta e mare, ca trage dupa el omul mediu, obligandu-l sa-si depaseasca aceasta conditie.


AlexN scrie:Tot statistic vorbind, salile se concert se umplu in general la reprezentatii de factura romantica.


Asta e un argument care poate fi usor intors in defavoarea muzicii romantice: daca omul mediu se inghesuie la astfel de concerte, inseamna ca aceasta muzica e la nivelul lui de intelegere: mediocra si confortabila. Atentie, eu nu spun - Doamne fereste! - ca muzica romantica e asa, vreau doar sa arat ca argumentele statistice sunt inselatoare, mai ales in materie de arta.
Avatar utilizator
Ciuhandru
Burghez monarhist
 
Mesaje: 1394
Membru din: Joi Ian 26, 2006 12:00 am
Custom user title: Burghez monarhist

Mesajde colegu » Mar Feb 07, 2006 8:49 pm

no ghini intrusule,nu puteai sí£-í¾i faci propriul topic.
inapoi la subiect
Calitatea unei opere de arta nu depine de "vechime" sau "noutate", si cu atat mai putin de "moda", care e prin definitie trecatoare. Cu toate astea, ai fi surprins sa afli cat de "la moda" este astazi barocul in lumea interpretilor de clasa!

da,pentru cí£, spre exemplu,la concursul george enescu,este ºi probí£ de baroc,plus cí£ interpreí¾ii tre sí£ mai scoatí£ Ã‚Âºi un ban ;)
probabil cí£ la concursul ºopin sau ciaikovski nu-i musai sí£ fii meseriaº in baroc,da la george enescu se cere ºi asta..
apoi sunt interpreí¾i care rezoneazí£ cu barocul - glenn gould.da í£sta e ºi exemplul perfect de interpret care are la inimí£ Ã‚Âºi muzica moderní£ - concertul pt pian de ºí¶nberg eniuan?
ºi apoi,de ce spusele tale sunt valabile la tine ºi la mine nu?corect.arta nu í¾ine de vehime,í¾ine de subiectiv!punct.
dupí£ mine progresul se vede,ºi pe mine mí£ incantí£.suntem in 2006 la fel cum timpul trece omul progreseazí£ - in anumite aspecte.
Ideea de progres in arta este extrem de discutabila. Din punctul meu de vedere, trecerea de la armoniile baroce la haosul cacofonic contemporan reprezinta exact opusul progresului: intoarcerea la primitivism si barbarie.

se poate spune cí£ curentul ºií¶nbergian e oarecum cacofonistic,dar existí£ o serie de lucrí£ri de facturí£ dodecafonistí£ extrem de plí£cute - un supravieí¾uitor din varºovia,sau cvartetul opus 28 de webern..
ºi cate ºi mai cate :)
ce frumos ar fi ca toate compozií¾iile frumoase sí£ aibí£ o rigoare matematicí£ in formí£..
da nu se intamplí£ aºa..de aia nu agreeazí£ nimeni sonatele lui grieg,cí£-s frumoase da-s cam varzí£...ºi ce..
compunerea pentru formí£ este detestabilí£..
dar cand incerci sí£ dai o rigoare compozií¾iei tale,ºi sí£ o cosmetizezi astfel incat sí£ nu parí£ cí£ este doar o inspiraí¾ie de moment atunci da,meritul este cu atat mai mare cu cat metamorfoza e mai reuºití£.ºi cu cat í¾i-ai imbrí£cat tema intr-o formí£ cat mai "riguroasí£"..
Sa nu uitam ca arta se adreseaza in primul rand esteticului, nu matematicienilor!

sincer sí£ fiu,asta e o imbecilitate.arta se adreseazí£ tuturor!!e la nivelul auditoriul sí£ decidí£ dací£ e artí£ ori nu!
esteticului,hai nu mai spune,atunci ºi un film porno e artí£ cí£ Ã‚Âºi el face apologia *esteticului* carnal!

ºi dací£ o dí£m in statisticí£,sí£lile de concert se umplu la anotimpurile,la allegretto de brams,la visu unei nopti de varí£,ºi la alte compozií¾ii ce ºi-au fí£cut aparií¾ia ºi pí£ telefonu mobil..sí£lile se umplu la la concertu de anul bou cu filarmonica din viena,unde se cantí£ mirificele ºituri..í£í£ hituri de ioan ºtraus zí£ san!
hituri ce l-au bí£gat in boalí£ Ã‚Âºi pe wagní£r ºi pí£ brams!!(erau mari admiratori adicí£)
wagní£r era tare ocupat cu wwv 109"Klavierauszug des Walzers ?Wein, Weib und Gesang? op. 333 von Johann StrauíŸ."
iar pe brams l-a dat pe spate intr-atat an di ºione blauen donau cí£ a rí£mas tampit mai ceva ca hugo wolf!

da,sí£lile se umplu cu neonaziºti la festivalul de la bayroit,cu puleí¾i care d-abia aºteaptí£ sí£ se termine opera ca sí£ poa sí£ aplaude ca descreieraí¾ii chiar dací£ n-au priceput mai nimic sau dací£ interpretí£rile sunt execrabile(cum este cazul din ultimii ani)

arta e pentru ce-i ce-o gustí£,ºi pentru mine e norgaaaard ºi rautavaara,pentru vecinu e sorin salam,badea furtuní£ Ã‚Âºi geta criví£í¾,pentru vecina e zí£ cipí£ndeils ºamd..
de la niuton am ajuns la ainºtain ºi de la mí£turí£ am ajuns la aspirator..
de la lampa cu gaz am trecut la electricitate,ºi de la baroc am ajuns la lutoslawski,salonen,rí£dulescu sau cacaricii de avram ºi dumitrescu ori xenakis ori ºtochauzí£n..
da noroc cí£ putem sí£ discernem ºi sí£ alegem ce ne place!ºi bine cí£ nu suntem matematicieni ca sí£ Ã‚Âºtim cí£ arta nu ne este adresatí£..
ºi bine cí£ nu suntem nici esteí¾i ca sí£ avem bí£Ã‚ºini in cap nu-n cur ;)
cí£-n í¾ara asta rea ºi slutí£,carnaí¾ii f*ack in loc sí£ putí£ :D

baftalo???
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde AlexN » Mie Feb 08, 2006 11:00 am

Intrusule, nu se supara nimeni ca ai nevoie de partituri, dar vezi ca exista un thread special in acest sens!!! In mod normal ar trebui sa-ti sterg mesajul pentru ca e offtopic.

Acum sa revenim la oile noastre. Ciuhandru a facut niste observatii corecte si e vina mea ca n-am fost mai clar de la inceput.

Salile de concert se umplu in general la reprezentatii de factura romantica (fara sa vrea, Colegu a confirmat ce-am zis, pentru ca aproape toate lucrarile amintite de el intra in aceasta categorie :n: ). Desigur, la concerte merg melomanii si statistica de care aminteam trebuie facuta in randul melomanilor, nu in randul rockerilor, hiphoperilor sau manelistilor. Altfel n-ar avea nici un sens.

Sunt de acord ca in general arta nu s-a adresat "prostimii" cu toate ca toti artistii au dorit "sa scoata omul din mediocritatea statistica". In vechime, nobilii ascultau "muzica buna", iar nobilii conduceau "prostimea". Astazi avem parte de un paradox: desi muzica este accesibila tuturor (poti oricand cumpara un CD sau download-a un mp3), sunt foarte putini cei ce mai asculta "muzica trecutului"! Cultura nu mai este promovata, pentru ca nimeni nu mai are timp de pierdut cu depasirea propriei conditii. Asa ca... noi aici suntem o adunatura de ciudati, o particica dintr-o comunitate ce se va restrange mereu.

Unde sunt, Colegule, hoardele alea de neonazisti de la Bayreuth, de care pomenesti tu?!
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde colegu » Mie Feb 08, 2006 1:14 pm

mda,suntem noi mai breji ºi nu picí£m drept prostime cí£ ascultí£m muzica pe care o ascultí£m..cí£ deh,nu suntem nici maneliºti,nici rocí£ri nici hiphopí£ri,mulí¾am alexen,mi-ai luat o piatrí£ dí£ pí£ inimí£.

no ghini,hoardele de neonaziºti din publicu de la bairoit se ví£d ºi in mirifica inregistrare a lui clemes krauss,unde,la capí£tului unui mirobolant zigfrid interpretat de un windgazí£n de zile mari,ºi o cloní£ de ortrud care se dí£ brunhildí£,deci cum spuneam,publicul respectiv,nici n-are rí£bdare sí£ se termine krauss cu cantatu cí£ Ã‚Âºi incep aplauzele cu 5 minute inainte de final..
plictisul e mare,ºi cand incepi un inel la ora 6 ºi la 12 noaptea zigfrid nici mí£car n-a catadicist s-o trezeascí£ pí£ mí£tuºi-sa avem o problemí£..
iar publicul mirific ºtie sí£ aprecieze aceste mici "greºeli"

da,pesemne cí£ greºesc eu,anotimpurile de vivaldi sunt romantice,la fel ºi muzica uºoarí£ a lui ºtraus,care rivalizeazí£ din plin cu angela similea ºi mirabela dauí£r.
sau mai ºtiu eu ce catastrofí£ ce ºi-a ratat cariera de solist pe bune.
paní£ Ã‚Âºi muzica de "circ" a lui ºostakovici,cu valsurile alea "circí£reºti" ii dí£ clasí£ marelui valsar din marea capitalí£ a muzicii - viena..

cultura e promovatí£ la tot pasul,vedem afiºe cu guí¾í£ peste tot,postere cu bicni,ºi cu cacalera,sau mai ºtiu eu ce rataí¾i stranºi cate 4-5 ca sí£ umple spaí¾iu de pomaní£..
ce-i aia cultur�
cí£ sigur,ºi eu vreau sí£ cred despre mine cí£-s cult ºi mí£ bucurí£ tare chestia asta..
nu dau o para chioarí£ pe maeºtrii clasicismului,cei pe care-i tocesc studení¾ii de la conservator,de le viseazí£ partiturile ºi pí£ budí£-n zori de zi.
nu dau 3 parale pe compozií¾iile mecanice care nu-mi inspirí£ Ã‚Âºi nu-mi insuflí£ nimic.mí£ lasí£ mai rece decat frigu de afarí£..
prefer sí£ diger o cacofonie "bolºevicí£" decat marile valori clasiciste.
pt cí£ í£sta sunt eu,un incult.!
de ce-i musai sí£ fac apologia unor structuri de compozií¾ie invechite?
sunt omul secolului 21,nu simt nevoia sí£ mí£ cramponez de barocí£rii ºi zorzoneli specifice perioadei,care rivalizeazí£ din plin cu í¾uguielile din tablí£ de pa palatele bulibaºilor!!
atata tot,sistemele de valori nu sunt stas! sunt mulate dupí£ fiecare personaj in parte.
ºi poa sí£ fie cel mai ºmecher dintre compozitori ºi papa pius,dací£ n-ajunge la inima mea mi-e la fel de indiferent ca andreea esca.

baftalo!
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde Ciuhandru » Mie Feb 08, 2006 5:41 pm

colegu scrie:pt cí£ í£sta sunt eu,un incult.!


Bravo, nene, nota 10 pentru sinceritate :)

Si vorba aia, nu te poti defeca pe gusturile omului... desi uneori tare-ti mai vine :)
Avatar utilizator
Ciuhandru
Burghez monarhist
 
Mesaje: 1394
Membru din: Joi Ian 26, 2006 12:00 am
Custom user title: Burghez monarhist

Mesajde AlexN » Mie Feb 08, 2006 5:58 pm

Eu personal n-am inteles nimic din povestea ta cu Bayreuth-ul, publicul, Windgassen si neonazistii... Voi ati inteles ceva?

Si daca tot suntem bine off-topic:

Unde am zis eu ca Anotimpurile sunt muzica de factura romantica?

In rest sunt de acord ca daca un compozitor nu-ti ajunge la inima, iti este indiferent. In fond si eu fac la fel :n: Nu am pretentii de om de cultura. ;)
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde colegu » Mie Feb 08, 2006 8:42 pm

cand te duci la un spectacol ºtii despre ce-i vorba..
nu te apuci sí£-i goneºti pí£ í£ia de pí£ Ã‚Âºcení£ cí£ í¾i-e somn sau foame..
nu te apuci sí£ aplauzi ca la operele cretine dupí£ fiecare arie unde apreciezi cat de castrat e vreun tenor sau cat de cicí£litoare vreo sopraní£..

ºi pí£ vremea lu tata hitlí£r era plin de cretini care veneau de pe front ºi numa de opere nu le ardea - da deh,astea erau ordinele pt permisie :D
ºi-apoi,dací£ respectivii aºa goneau dirijorii acasí£,aplaudnt pe la jumatea actului,dupí£ rí£zboi,n-au mai avut ditai tupeul,s-au resemnat la 5 minute inainte de final :)

da ce conteazí£,dí£ bini cí£ te duci sí£ dai o carcí£ de bani ca sí£-l vezi pe hotí£r cum vomití£ pí£ partiturí£.

fara sa vrea, Colegu a confirmat ce-am zis, pentru ca aproape toate lucrarile amintite de el intra in aceasta categorie

acu ce faci,vrei sí£ zici cí£ n-am enumerat anotimpurile nu?

partea buní£ la culturí£ e cí£ nu tre sí£ fii musai cult ca sí£ poí¾i judeca cultura!
atunci cand ai in faí¾í£ o integralí£ nu mai merge s-o dai de gard cu subiectivismul..
ori da ori ba.da bag de seamí£ cí£ experí¾ii in culturí£ sunt í£ia care dí£deau p-afarí£ de incapacitate de-a creea ceva + o dozí£ impresionantí£ de prostie.
ºi í£Ã‚ºtia ne trantesc de zor cí£ moí¾ard ce í£l mai tare.
ce-a fí£cut aºa meseriaº un critic ca sí£ stea lumea sí£ asculte inepí¾iile unora ca í£ia..
foarte mulí¾i compozitori,erau criticaí¾i vehement de "criticii" contemporani..
in baroc ºi-n clasicism,majoritatea aveau suport serios in spate..dací£ se putea vorbi de critici pe atunci.
mí£car compozitorii au creeat ceva,n-au lí£sat in urmí£ o grí£ma de vorbe goale.
eu am un profund respect pt í£ia care n-au fost inghií¾iti in timpul vieí¾ii.
ºostakovici,leifs,cacaturian,prokofiev,ºí¶nberg,webern,pettersson etc..
iar cei ce s-au fofilat ºi-au mai fí£cut ºi avere (avem ºi noi d-í£Ã‚ºtia),ori care ºi-au lí£sat moralitatea acasí£ Ã‚Âºi s-au dat cu naziºtii ori comuniºtii(ºi d-í£Ã‚ºtia avem) mí£ face sí£-mi pun suficiente intrebí£ri...
da noroc cí£ pe vremea lu bach nu erau inchizitori
baftalo!
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde Ciuhandru » Mie Feb 08, 2006 11:42 pm

Colegule, tu ai o fixatie, nene, cu Hans Hotter! Indiferent despre ce se discuta, tu tot la el ajungi... devii agasant, zau asa! Lasa-l bre, in pace, ca-i mort... nu-ti place, nu-l asculta si gata!

Oricum, esti din ce in ce mai incoerent si mai off-topic!
Avatar utilizator
Ciuhandru
Burghez monarhist
 
Mesaje: 1394
Membru din: Joi Ian 26, 2006 12:00 am
Custom user title: Burghez monarhist

Mesajde ghionoiul » Joi Feb 09, 2006 10:42 am

Ciuhandrule, chestia cu off-topicul nu ştiu cat e de importantă pe un forum pe care oricum abia dacă ne ingrămădim vreo 3-4. Moderatorii n-au mai dat pe aici de dinainte de premiera lu' Tannhauser de la Paris, aşa că putem liniştiţi să fim oftopic şi să le zicem pe toate intr-un loc, să nu navigăm aiurea de colo colo, dand pretexte Externet Implorerului să se blocheze.

Şi eu am remarcat obsesia colegului pentru (sau mai bine zis impotriva lui) Hotter, dar deja m-am obişnuit, pesemne că la coleg a-l face de cacao cu orice prilej pe Hotter e un fel de hobby, la fel de onorabil ca pescuitul, numismatica şamd... Nu că Hotter ar fi nu ştiu ce mare sculă de basculă...

Din toată logoreea de mai sus a colegului nu simt nevoia să combat decat o singură idee: aceea că un veritabil om al veacului 21, aşa cum se simte colegul nostru, nu ar mai avea nimic comun cu muzica produsă acum 2-300 de ani. Cu riscul de a comite o banalitate: clasicii (inţelegand aici şi preclasici, chiar şi romantici) şi-au păstrat actualitatea pană astăzi, de-aia sunt şi ascultaţi de atata lume - şi nu mă refer la cei pentru care Mozart şi Bach sunt ăia care au scris nişte tonuri de apel drăguţe pentru Nokia -, spre deosebire de Vogelweide sau mai ştiu eu ce compozitori din sec XIV-XV, a căror muzică sună intr-adevăr desuet şi nu transmite mai nimic. In rest n-am nici o problemă cu ce consideră colegu că merită spaţiu pe hard şi ce nu.
Picus canus
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde Ciuhandru » Joi Feb 09, 2006 11:00 am

[quote="ghionoiul"]nu mă]

Chiar asa, Colegule, oare ce-oi fi ascultat matale din Mozart, in afara de tonurile de pe telefoanele mobile? :)
Avatar utilizator
Ciuhandru
Burghez monarhist
 
Mesaje: 1394
Membru din: Joi Ian 26, 2006 12:00 am
Custom user title: Burghez monarhist

Mesajde AlexN » Joi Feb 09, 2006 11:12 am

Colegule, ai enumerat Anotimpurile, dar eu am zis "aproape toate lucrarile amintite". Prin "aproape toate" se intelege ca in enumerarea ta se strecoara si lucrari care nu apartin categoriei dominante... Asta doar asa, ca sa fac teoria chibritului cuantic :n:

Nu zic ca la Bayreuth nu se duc o gramada de snobi, ca nu e un eveniment monden, ca politicul nu si-a bagat coditza monstruoasa (si inca in mod serios!) acolo. Nu stiu daca ai ascultat, dar eu am fost revoltat de reprezentatiile de la MET, din ultimii ani, unde americanii aplaudau inainte de terminarea muzicii (de exemplu la Parsifal). In ultimii ani nu-mi amintesc de o asemenea "blasfemie" la Bayreuth... Inseamna ca si la MET se ingramadesc neonazistii?
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde colegu » Joi Feb 09, 2006 12:19 pm

pí£i lasí£ metul cí£ acolo e cloací£ de verdiºti,noroc cu levine care mai bagí£ o producí¾ie de wagner,cu tot tempoul í£la lent da mí£car e wagní£r.

marii amatori de muzicí£ baroc,prebaroc ºi clasicí£ chiar sunt obsedaí¾i de anonimic precum fogí£lvaide,couperin sau mai ºtiu eu ce necunoscut..
mí£ rog,nu mí£ bag,la mine n-au nici un efect..

ciuhandru,in general nu mí£ pronuní¾ dací£-mi place sau nu un compozitor cu una cu douí£...chiar ºi 10 compozií¾ii mi se pare puí¾in ca sí£ pot sí£ mí£ pronuní¾..
la beethoven am ascultat juma din opusurile lui(fí£rí£ hess ºi woo) la moí¾ard mai puí¾in,da vreo 20 de simfonii pe puí¾in + cvartete cu fluieraºe ,cvartete de corzi,cu cornuri franí¾ueºti ºi croasante cu lapte.plus selecí¾ii din opera baºca uverturi, plus vreo 10 sonate pt pian ºi mai bine 5 concerte,dintre care cel mai mult m-a impresionat cel cu numí£ru 20..ºi recviemul...

iar la bach la fel,o treime din bwv-uri e ceva,la vivaldi vreo 3 duzini de concerte la kil
ºi ca o ironie,o slujbí£ de tomas tallis -singura compozií¾ie pe care am ascultat-o de í£sta mi-a plí£cut.
aºa pot spune ºi eu,am ascultat 5 tonuri de apel cu moí¾ard ºi gata-s fan,da numai eu ºtiu catí£ plictisealí£ am indurat sí£ ascult muzica de camerí£ a lui moí¾ard ºi haidn(adicí£ inclusiv simfoniile care tot lucrí£ri camerale sunt)

pe de altí£ parte,avand in vedere lucrí£rile contemporane pentru orgí£,din perioada lui bach nu pot sí£ nu mí£ descopí£r in faí¾a maestrului..pí£i ce simula acolo hí¤ndel e fix frecí¾ie - parcí£ aº asculta concerte de fluiere interpretate de tuberculoºi.

hai sí£ mí£ opresc aci sí£ nu ví£ mai obosescu cu incoerení¾a
baftalo!
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde Ciuhandru » Joi Feb 09, 2006 6:29 pm

La urma urmei, ce rost are acest forum? Daca nu exista criterii universal valabile in aprecierea unei opere de arta, daca totul se reduce la subiectivitatea si gusturile personale ale fiecaruia, atunci discutam degeaba :) Eu nu-l voi convinge pe Colegu de valoarea muzicii lui Mozart, nici el pe mine de frumusetea lui Schoenberg, E un dialog al surzilor :)
Avatar utilizator
Ciuhandru
Burghez monarhist
 
Mesaje: 1394
Membru din: Joi Ian 26, 2006 12:00 am
Custom user title: Burghez monarhist

Mesajde colegu » Joi Feb 09, 2006 6:44 pm

eu mí£ supun legilor obiective!!
la urma urmei toí¾i suntem forí¾aí¾i sí£ o facem!
nu existí£ nici un criteriu universal valabil pentru aprecierea unei opere de artí£!!
singurul criteriu valid pentru mine este raí¾iunea,iar asta nu are ce cí£uta in judecarea unei opere de artí£.
singurul cireriu valabil,dar care are inconvenientul cí£ nu-i obiectiv e bunul plac!!
baftalo!
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde Ciuhandru » Joi Feb 09, 2006 7:49 pm

Iata cum Colegu' imi confirma, poate involuntar, convingerea ca muzica contemporana (cacofonia e inevitabila:) ) reprezinta o intoarcere la barbarie si primitivism. Ce altceva poate sa insemne ridicarea irationalitatii si bunului-plac la rang de criterii universale?
Avatar utilizator
Ciuhandru
Burghez monarhist
 
Mesaje: 1394
Membru din: Joi Ian 26, 2006 12:00 am
Custom user title: Burghez monarhist

Mesajde ghionoiul » Vin Feb 10, 2006 10:16 am

Ciuhandrule, eu sunt de acord cu tine că Mozart e breaz şi că Schonberg sucks (bine, acuma Schonberg nu e chiar contemporan, e un "clasic al modernismului" :D dar tot sucks, ce să facem, dacă el a considerat că aia-i muzică...). Totuşi, sunt curios să aflu de la tine cam care consideri tu că ar fi criterii "obiective", şi din ce punct de vedere, ştiut fiind că există multe moduri de a recepta muzica: cu urechea, cu mintea, cu sufletul, poate or mai fi şi altele...
Picus canus
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde Ciuhandru » Vin Feb 10, 2006 11:27 am

[quote="ghionoiul"]Ciuhandrule, eu sunt de acord cu tine că]

Stiu ca nu se raspunde la o intrebare cu alta intrebare... totusi eu te intreb: de ce muzica contemporana (nu toata, doar cea cacofonica) este apreciata de un numar restrans de oameni, in timp ce marea majoritate o percepe ca disonanta, dizarmonica si urata?
Regele si Patria! Nihil sine Deo!
Avatar utilizator
Ciuhandru
Burghez monarhist
 
Mesaje: 1394
Membru din: Joi Ian 26, 2006 12:00 am
Custom user title: Burghez monarhist

Mesajde colegu » Vin Feb 10, 2006 12:24 pm

e altceva poate sa insemne ridicarea irationalitatii si bunului-plac la rang de criterii universale?

sunt curios sí£ aflu de unde ai extras tu asta,pt cí£ í¾in minte perfect cand am spus cí£ mí£ incred numai in raí¾iune..ºi cum se poate vorbi de muzicí£ raí¾ionalí£?
nu-í¾i place dezvoltarea unei funcí¾ii in serie furier,foarte bine,nimeni nu te pune sí£-í¾i plací£,dar dací£ Ã‚Âºtii sau nu ºtii sí£ o dezvolí¾i e altí£ treabí£..
te poí¾i trezi moí¾ cocoí¾ sí£ spui cí£ coeficiení¾ii í£ia e greºií¾i,dar mí£ intreb cine te va lua in seamí£..
la muzicí£ nu se poate apela la raí¾iune.
nu existí£ greºit ºi corect,existí£ imi place sau nu,pt cí£ eu nu judec o operí£ dací£ i-a plí£cut la criticul ixulescu,sau un tablou dupí£ cum il evalueazí£ gigeii de la casele de licitaí¾ie.
cel mai ales fel de halealí£ dací£ mie nu-mi place e cel mai mare jeg,bucí£tí£ria franí¾ueascí£,ce-a mult lí£udatí£,cu branzeturile lor cu miros de ghení£ imi provoací£ o greaí¾í£ profundí£.dar deh,sunt eu prost cí£ nu pot sí£ *raí¾ionez*..

toatí£ teoria muzicalí£ e o mare frecí¾ie.la fel cum nu poí¾i explica iubirea aºa nu poí¾i explica atrací¾ia faí¾í£ de o operí£ de artí£.
dar dací£ n-ai simí¾it acest lucru pe pielea ta atunci nici nu mí£ mir de ce accepí¾i de bun ce zic alí¾ii cí£-i bun....
ºi dací£-i bun ºi ºmecher ºi cel mai tare,tot degeaba,n-am pierdut nici un adeví£r absolut cu chestia asta.ºi faptul cí£ sunt socotit lipsit de culturí£ mí£ lasí£ absolut rece.
ori culmea,tu vorbeºti de raí¾iune ºi te legi de cacofoniile ºí¶nbergiene,acel individ care a incercat din rí£sputeri sí£ raí¾ionalizeze ,pe cat se poate, muzica!!
ºi pe alocuri chiar i-a reuºit.

dací£ moí¾ard era obiectiv cel mai tare,toatí£ lumea compunea ca el,cí£ deh,trebuia sí£ compuní£ la fel ca cel mai tare om..cred cí£ asta ar trebui sí£ fie prima lecí¾ie la orice ºcoalí£ de muzicí£ - nimic nu este absolut,cu atat mai mult muzica!nimic nu este mai iraí¾ional decat arta!!
hai baftalo!
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde AlexN » Vin Feb 10, 2006 1:34 pm

Aici sunt de acord cu Colegu, caci arta este, intr-adevar, irationala. E interesant insa ca tot Colegu mi-a sarit in cap zilele trecute cand am facut o afirmatie asemanatoare, in care spuneam ca arta nu trebuie sa se adreseze doar matematicienilor (prin "matematicieni" inteleg faptul ca arta nu trebuie sa se adreseze exclusiv rationalului).

Totusi, muzica adevarata fara teorie muzicala nu se poate face. Exemplu: Berlioz. Degeaba avea el atatea intentii bune si visa la muzica serioasa... din pacate muzica lui e o insiruire de efecte speciale, parca deloc nelegate intre ele. Hector visa la explozii orchestrale, furtuni grandioase, etc, si exact asta i-a iesit. Atata doar ca... n-au coerenta :n: Iar ascultarea lor este obositoare si plictisitoare. Berlioz il acuza la inceputul carierei pe Wagner (ma refer la inceputul carierei germanului) ca muzica lui este plictistitoare din cauza ca lui Richard... ii era lene sa gandeasca! ~p Iar folosirea leit-motivelor ar fi o manifestare a acestei puturosenii. Cu toate astea, Wagner s-a impus in primul rand datorita rigorii cu care si-a gandit si scris partiturile, rigoare care lipseste cu totul la Berlioz.

Prin urmare, arta fara putina ratiune nu se poate face... Dar prea multa ratiune strica! :n:
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde Ciuhandru » Vin Feb 10, 2006 1:34 pm

Ce spun criticii muzicali ma las complet indiferent. Il apreciez pe Brahms pentru muzica lui, nu pentru ca il tamaia Hanslick (din care n-am citit nimic). Arata-mi in mesajele mele un singur rand in care sa fi amintit de criticii muzicali :)

Daca muzica este prin natura ei irationala (si este!) atunci incercarea lui Schoenberg de a o rationaliza era din start sortita esecului, caci nu poti schimba natura, oricat te-ai cazni (si muzica lui e scremuta rau...). De fapt, tocmai asta este problema muzicii contemporane: e rationala, abstracta si savant construita - dar ii lipsesc exact acele elemente care au definit intotdeauna muzica: emotiile, sentimentele si caldura umana.

Celor care-si inchipuie ca muzica lui Mozart e superficiala le recomand concertul pentru pian si orchestra in do minor KV 491. Prietenii stiu de ce...
Regele si Patria! Nihil sine Deo!
Avatar utilizator
Ciuhandru
Burghez monarhist
 
Mesaje: 1394
Membru din: Joi Ian 26, 2006 12:00 am
Custom user title: Burghez monarhist

Mesajde ghionoiul » Vin Feb 10, 2006 4:58 pm

AlexN scrie:Prin urmare, arta fara putina ratiune nu se poate face...
Stai oleacă]Stiu ca nu se raspunde la o intrebare cu alta intrebare... totusi eu te intreb: de ce muzica contemporana (nu toata, doar cea cacofonica) este apreciata de un numar restrans de oameni, in timp ce marea majoritate o percepe ca disonanta, dizarmonica si urata?[/QUOTE]Mai intai ar trebui definit "cacofonic". Eu cred că a suna bine, deci ne-cacofonic, inseamnă a avea melodie. Melodia poate fi uşor sesizabilă de către toată lumea, ca la Mozart, sau poate fi "encriptată", ca la Şostakovici. In funcţie de capacitatea fiecăruia de a decripta informaţii criptate, ne place DSCH sau il percepem cacofonic, după caz. Capacitatea asta se antrenează, ca in sport. Unii se antrenează mai mult, alţii mai puţin. De ce toată lumea poate face o alergare uşoară in parc, dar foarte puţini aleargă 100 m sub 11 secunde ? Pentru că ăia s-au antrenat, restul nu şi-au dorit acest lucru.

Cu toate astea există unii, mai mult sau mai puţin contemporani, care, oricum ai da-o, nu au pic de melodie, oricat ai decripta. Ăia sunt cacofonicii veritabili. Ce apreciază lumea la ei ? Nu ştiu, intreabă vreunul dintre cei cărora le place aşa ceva. Sigur nu melodia, că nu există. Altceva - poate imberba nepăsare faţă de muzică, poate acurateţea randomizării notelor pe portativ, habar n-am...
Picus canus
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde colegu » Vin Feb 10, 2006 4:59 pm

muzica lu berlioz,o suití£ de efecte speciale??hahahah
hai cí£-i buní£ tare!
de curiozitate doar,ai ascultat berlioz nu?
muzica lu moí¾art este pentru oameni simpli,oameni care apreciazí£ frumosul,care apreciazí£ frumuseí¾ea unei femei deja dezbrí£cate,ºí¶nberg apeleazí£ la cei ce gandesc cu minte,la cei ce nu sunt manaí¾i de insitncte,la cei ce ví£d frumuseí¾ea din spatele imbrí£cí£mintei,el compune muzicí£ pentru creier!
da,de multe ori nu-i iese,pt cí£ e dus de val ºi compune pentru forma in sine - atunci mesajul se pierde,dar ºi la el ºi la webern,sunt niºte momente absolut superbe!chiar ºi in opusurile tarzii!
spuneam ca arta nu trebuie sa se adreseze doar matematicienilor

nu,tu spuneai cí£ arta nu le este adresatí£ matematicienilor,ci esteí¾ilor.
fals!arta e adresatí£ tuturor,rí£mane la latitudinea fiecí£ruia sí£ decidí£ ce e ºi ce nu e artí£.
muzica contemporaní£ nu este superficialí£,prin asta se remarcí£,nu-i ºi nici nu va fi vreodatí£ raí¾ionalí£.dar generalizez,pt cí£ existí£ Ã‚Âºi compozitori reduºi care chipurile compun....zgomote..
adicí£ este necesarí£ bariera dintre a compune ºi a experimenta cu sunetele!
tocmai de asta am sí£ tratez cu sictir pe contemporanii care o sí£ compuní£ pentru instrumente ciudate cum ar fi ziarul balonul sau racheta de tenis..
cicí£ muzicí£ pentru percuí¾ionist - un gigel care loveºte o minge de tenis,sau unu care calcí£ pe baloane umflate.
sí£ fie clar,nu prin asta iní¾eleg eu contemporaneitate!


citatul dat de ºuman este extrem de evaziv,atat arta cat ºi moralitatea nu au un caracter absolut,eu pot spune,in aceeaºi idee cí£ subiectivul este subiectiv,arta nu are nici o lege.fiecare compozitor iºi pune amprenta prin propria lege - ºi de aici se naºte originalitatea!pt cí£ avem un bruckner,cu stilul lui inconfundabil,un mahler ºamd..
dar avem o carcí£ de moí¾ard,o carcí£ de ºuberí¾i(cu clone cu tot :D) ºamd..
cu puzderia de agarici fí£rí£ minte care n-au avut altceva mai bun de fí£cut decat sí£ copieze,sí£ copieze fí£rí£ cap zet iz..
ºi la wagner acest fapt e cel mai evident - mai ales in simfonii ºi uverturi,unde se ancoreazí£,mai ceva ca brams in clasicism,la modelul idolului betoven.
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde Ciuhandru » Vin Feb 10, 2006 5:29 pm

colegu scrie:ºí¶nberg compune muzicí£ pentru creier!



Pai, da, nene, ca bine zici, da' tocmai aici e buba: pentru creier e stiinta, nu arta! Ca joc intelectual, cerebral, stiintific, "muzica" lui Schoenberg e interesanta, da' multumesc nu-mi trebuie, ca daca vreau de-astea deschid o carte de geometrie sau una de fizica. Arta, ma rog, asa cum o inteleg eu, tine de sentiment si emotie, nu de calcul si rationament, iar dpdv al emotiilor si sentimentelor serialismul e mai uscat ca Sahara intr-o zi caniculara!

Ca sa nu mai spun ca te contrazici din doua-n doua-n posturi: odata spui ca muzica e irationala, dup-aia mi-l ridici in slavi pe Schoenberg care compune pentru creier! :)

Ghionoiule, regret ca trebuie sa te dezamagesc, dar:

1) n-am afirmat niciodata ca ar exista criterii obiective in arta :)
2) eu zic ca la Sostakovici melodia e destul de evidenta
Regele si Patria! Nihil sine Deo!
Avatar utilizator
Ciuhandru
Burghez monarhist
 
Mesaje: 1394
Membru din: Joi Ian 26, 2006 12:00 am
Custom user title: Burghez monarhist

Mesajde ghionoiul » Vin Feb 10, 2006 5:35 pm

colegu scrie:dar avem o carcí£ de moí¾ard,o carcí£ de ºuberí¾i(cu clone cu tot :D) ºamd..
Bun, aºa e, numai cí£:
1. Mozart e tare pentru cí£ s-a putut diferení¾ia cu ceva de carca de contemporani care compuneau la normí£ in dulceagul stil rococo (nici chiar Mozart n-a fost complet scutit de asta) ºi pe care nu-i mai ºtie azi nici dracu.
2. Carca de compozitori contemporani e mult mai mare decat carca din vremea lui Mozart, iar diferení¾ierea e la fel de greu de fí£cut ca intre contemporanii acestuia.

Analyze that !

Ciuhandru scrie:Daca nu exista criterii universal valabile in aprecierea unei opere de arta, daca totul se reduce la subiectivitatea si gusturile personale ale fiecaruia, atunci discutam degeaba
Mie mi se pare că in citatul de mai sus implici existenţa unor criterii obiective, chiar dacă nu rosteşti cuvantul. Dar mă rog, reformulez intrebarea: care crezi tu că ar fi criteriile universal valabile ?
Picus canus
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Următorul

Înapoi la Filarmonica

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 2 vizitatori