Am editat mesajul meu precedent, dar repet aici ce am spus acolo, ca nu cumva sa se piarda in eter
Il apreciez in mod deosebit pe Haydn din mai multe motive:
1. Biografic: plecand dintr-o familie de conditie mai mult decat modesta, a ajuns, printr-o munca sustinuta, unul din cei mai mari compozitori.
2. Uman: tipul era un gentleman autentic, specie pe cale de extinctie, din pacate.
3. Last, but not least at all , muzical. Nu ma refer la cliseul "parintele simfoniei", care este neadevarat. In simfoniile lui insa, se vede o evolutie calitativa neintrerupta, un "progres", plecand de la primele, rudimentare, trecand prin perioada de mijloc, cu unele reusite absolut senzationale (din nou, in modesta mea opinie, d.ex., dar nu numai, Simfonia Focului, Simfonia Despartirii) si ajungand la ultimele, in care anunta beethovenismul si romantismul. Am in vedere, mai ales, genul pe care intr-adevar l-a inventat din nimic si care a devenit chintesenta si simbolul muzicii zise, impropriu, "clasice", nuca tare in care multi si-au spart dintii: cvartetul de coarde. Pornind de la simple incercari premature, cu o vioara prima acompaniata simplist de celelalte instrumente, ajunge, in cvartetele ultime, la perfectiune, formala si de expresie. Amintesc si de operele sale de batranete, in care a concentrat intreaga sa experienta si stiinta muzicala: oratoriile "Creatiunea" si "Anotimpurile", prin care a dat masura ultima a puterilor sale creatoare. In tot ceea ce a compus se vede dorinta de perfectionare prin munca neintrerupta, dublata de un geniu nativ.
Dupa parerea mea, pe care, inca o data, nu o impun nimanui, prin opera si personalitate, "blajinul", "pasnicul" si "perucatul" Haydn este o figura simbolica a culturii europene.