Intelegerea muzicii clasice

cea mai culta dintre ele, asa numita muzica clasica

Moderator: ghionoiul

Intelegerea muzicii

Mesajde cvasile » Joi Ian 20, 2005 12:28 pm

Muzica clasica este ceva divin de care toata lumea are nevoie. Problemele apar la intelegerea ei. Unii au nevoie de ea fara sa-si puna prea multe probleme de intelegere, se bazeaza pe "reflexele" interioare, altii cauta din curiozitate culturala sa afle mai mult, altii o folosesc drept ambient, unii o cerceteaza din snobism, altii au un trecut educational bogat care-i ajuta, etc.

As propune o discutie privind intelegerea muzicii, motivatii, cu tot ce decurge dintr-un astfel de demers cultural.
Se poate ?
undefinedundefinedundefinedcvasile
cvasile
Junior Member
 
Mesaje: 12
Membru din: Joi Ian 20, 2005 12:00 pm
Localitate: Iasi

Intelegerea muzicii

Mesajde cvasile » Vin Ian 21, 2005 11:30 am

Dintre cei care si-au exprimat opiniile pe aici doar leylaa a dat un semn de viata. Deci site-ul mai functioneaza, probabil multi au trecut in alte teritorii iar altii sunt ocupati.

Sa vedem daca ceea ce vreau sa spun poate capta atentia cuiva !

Deci voi incepe sa-mi exprim din ideile si opiniile mele legate de acest subiect in speranta ca se va gasi cineva sa se alature.

INTRODUCERE

Am senzatia ca sunt singurul de pe aici (acest "microclub" de fani) care am o varsta mai inaintata, nu mi-e rusine sa o spun: 47. Ar fi o experienta interesanta sa intru "la mijloc" intr-o dezbatere in care predomina tinerii.

Marturisesc faptul ca am citit mesajele anterioare cu mult interes si m-au frapat mai multe aspecte:

- Atitudinea degajata a exprimarii, complet eliberata de orice scrupule (cred ca aici o pondere mare o are anonimatul persoanelor care se exprima);
- Incisivitatea demersului comunicativ: din doua-trei vorbe omul spune clar ce doreste sa afle sau sa impartaseasca celorlalti;
- Existenta unor motivatii puternice (chiar daca voalate) care determina exprimarea opiniilor;
- Pasiune pentru muzica (poate si pentru cultura), in cateva cazuri chiar foarte mare.

INTELEGEREA MUZICII 1. Definirea problemei

Cum spuneam in motivatiile la alegerea acestui subiect, muzica intervine in mod fericit si placut in viata omului, pe care o imbogateste. Aici oamenii se divid in doua categorii: cei care sunt constienti de acest lucru si cei care n-au habar de asta. Desigur ca am spus "constienti" in sensul ca unii, pe langa faptul ca asculta cu placere muzica, mai fac si reflectii premeditate asupra relatiei om-muzica-viata. Din aceasta departajare rezulta automat ca unii isi pun problema intelegerii muzicii iar altii nu. Asta duce si la aparitia de diferite nivele de contactare a muzicii:

- de instruire (Dau un exemplu personal):

Am ascultat multa vreme (sporadic) concertele de pian ale lui Beethoven, unele sonate, simfoniile, dar nu opera Fidelio sau Missa Solemnis. Intr-o buna zi mi-am propus sa fac rost de toate sonatele de pian. "Vreau sa vad ce se ascunde in lucrarile pe care nu le-am ascultat inca !", mi-am zis. Si astfel am dat peste un site minunat si extrem de profitabil cu mp3-uri, pe care nu ezit sa-l recomand celor ce inca nu l-au aflat:
Karadar Classical Music
http://www.karadar.com/Default.htm

Aici se gaseste o buna parte (opusuri in forma integrala) din opera multor creatori binecunoscuti, in format mp3. Se gasesc si midi-uri, pentru cei interesati.
Asa am putut afla despre frumoasa tema plina de buna dispozitie in sol major din prima parte (allegro) a sonatei nr 10 (Op 14 nr.2), sau de monumentala sonata (in doua parti!-subiect de controverse) in do minor, nr 32 (Op 111) - ultima sonata pentru pian. (De notat interesantele pagini ale lui Thomas Mann din "Doctor Faustus", despre aceasta sonata).

Dupa ce am ascultat multa muzica instrumentala, mi-am propus intr-o zi sa ascult "Fidelio", sa vad daca imi va placea sau nu (marturisesc, nu ascult opera in mod sistematic, ci doar accidental, am o slabiciune insa pentru cantatele si oratoriile lui Bach). Am fost placut surprins de frumusetea muzicii din aceasta opera (unica de acest gen in creatia lui Beethoven) si care face fata cu brio exigentelor iubitorilor de opera.
Consider aceasta categorie drept cea mai importanta ca demers socio-cultural (muzica) al omului.

- de suflet
Am considerat aceasta categorie ca fiind cea mai generala din punct de vedere statistic. Cei mai multi oameni asculta muzica fiindca simt ca au nevoie de ea (fie chiar si ca o "terapie"- desi acest lucru exista chiar (fenomenologic) pe bune), simt ca le face bine. Ei nu simt nevoia sa comenteze acest lucru, nici fenomenul nici muzica insasi, nu-i intereseaza sa stie ce opus este, cine este compozitorul, etc. Sunt si aici mici ramificari, unii totusi mai incearca sa afle cate ceva, dar acestia incet intra in prima categorie, discutata mai sus.

- ambientala

Este si aceasta o forma de existenta sonor-muzicala, o intalnim in supermagazine, locuri comerciale de proportii, etc.

- cu functie sociala (ritualica: la biserica, la Craciun Nasterea si la Boboteaza Chiralesa; oficiala (Imnul de Stat la olimpiade, marsuri la parada militara, etc.)

- aleatorii sau intamplatoare

Posibil sa mai fie si altele dar nu mi-am propus sa tin conferinte, doar sa creionez niste repere culturale.

Ma opresc aici si consider ca "am inceput" treaba. Sa vedem daca merita sa continui. Astept cu interes opinii!
undefinedundefinedundefinedcvasile
cvasile
Junior Member
 
Mesaje: 12
Membru din: Joi Ian 20, 2005 12:00 pm
Localitate: Iasi

Mesajde kant emir » Mie Ian 26, 2005 2:20 am

Daca luam in calcul necesitatea instruirii, "datoria" de a ne ridica nivelul cultural, cred ca devine evident ca nu putem ocoli muzica (pe care nu ma simt dator sa o diferentiez "clasica"/simfonica vs restul, minunatii au iesit din aproape toate genurile muzicale). Am spus "necesitate" pt ca viata ne este cu atat mai bogata cu cat avem parte de mai multe experiente (ma refer la cele culturale - dupa "sablonul" pe care mi-l amintesc: cultura = arta + stiinta + filosofie + religie). Ori nu putem sa ne bucuram de cele pe care nu le intelegem, nu? Aici apare necesitatea instructiei si ca ex sa luam consumatorul de manele: e multumit sa asculte aceste cantecele care ii vorbesc de questii cotidiene (banii, dusmanii, femeile, etc - adica nu prea multe caetera), pe care le recunoaste, nu-i sunt straine - are (sau doar crede ca are) dusmani, isi doreste femei si bani. Nimic de condamnat, dar daca respectivul ar fi apt sa se mai gandeasca si la altceva (de ex barbatul care deplange moartea prietenului sau si sufera pt ca nu a prevenit/impiedicat asta, hotaraste sa-l razbune crunt - sa-l ucida pe "ucigas" si sa-i batjocoreasca trupul, in fata tatalui sau, a mamei sale, a sotiei si a tuturor celor care l-au cunoscut si iubit. Ahile, Patrocle, Hector cantati in vechime de Homer, in zilele noastre de... Manowar. Superbe si convingatoare ambele variante), poate ca nu i s-ar mai parea atat de "profunde" emotiile pe care le transmite cantaretul cel care face dezacorduri si forteaza rima. Asta pt ca ar putea sa compare. Dar daca nu are acces la armonia inaltatoare a solemnei "Missa", ii lipseste "codecul" cu care sa acceada la rafinamentul si bogatia din "Oda Bucuriei" - cum sa priceapa el ca acolo e vb de bucurie? Ca bucuria (in general) merita sa i se inchine o oda? Si ce mare smecherie mai e si asta : "... ca sa pot muri linistit, pe mine, mie, reda-ma!" - daca tot veni vb de ode.
G. Ibraileanu spunea ca "a feri gustul poporului de pervertire este o indatorire patriotica" idee nobila si aplicabila la nivelul omenirii. Exista atat de multa bucurie ascunsa in atata amar de lucrari artistice, dar atat de putini oameni au capacitatea de a se "infrupta". Si asta in acest al treilea mileniu, cand nu este necesar sa "vanezi" manifestarile artistice, concertele si expozitiile, nu trebuie sa cheltuiesti mult si sa calatoresti pt a asculta orice simfonie/hit Beatles/opera rock, cand marile muzee ale lumii incap pe CD-uri, totul este accesibil si...ieftin. Mai putin capacitatea de a recunoaste si digera. Cred ca acesta este aspectul care ar trebui lamurit in primul rand, sa stie lumea ca se poate si mai mult.
Muzica clasica este ceva divin - ceva divin la indemana noastra.
Ca metoda de promovare "propun" - ghilimele pt ca propun in vant - difuzarea permanenta - in lifturi, magazine, holurile scolilor, liceelor si institutiilor publice, piete si bazaruri (cred ca am alunecat putin), la un volum rezonabil (un nivel placut suportabil oricui) de lucrari de o muzicalitate accesibila si celor mai putin instruiti, gen "Anotimpurile", "Bolero" etc. Un studiu mai amanuntit si evident, sistematic in clasele 5-12, cu mai multe ore alocate studiului compozitorilor si lucrarilor, cu auditie corespunzatoare, cu oarece studiu de teorie muzicala etc. La fel si in privinta celorlalte arte. In asemenea conditii, fenomenele sub-culturale ar fi marginalizate implicit si fara efort, pt ca daca te obisnuiesti cu soiuri nobile, posirca acra ori amaruie nu te mai satisaface, dupa cum nici cel ce stie sa guste un coniac fin nu se mai opreste la rachiul de sfecla.
N-am nimic nici cu manelistii si nici cu stefanibaniciijuniori, ei produc si vand pentru ca exista cumparatorii, si prin aceasta se dovedesc utili, umplu un gol, satisfac niste nevoi. Dar romanele de aventuri sunt pt copii/adolescenti, maturitatea ar trebui sa aiba nevoi mai complexe decat acestea.
"... deasupra-i cer de stele" si legea morala din mine
kant emir
 
Mesaje: 9782
Membru din: Joi Noi 18, 2004 12:00 am

Mesajde ghionoiul » Mie Feb 09, 2005 12:35 pm

va felicit si va laud pentru lansarea acestui thread. Sunt intru totul de acord cu ce s-a scris. Am urmatoarele observatii:
1. intr-adevar, cum zicea cvasile, pe aici se scrie scurt, raspicat si la obiect, pentru ca cei mai multi dintre noi scriem de la munca si, nu-i asa, time is money :) Dar un limbaj simplu si concis nu inseamna neaparat o gandire schematica.
2. cvasile nu e singurul de varsta lui pe aici. Iti sugerez sa dai o geana pe threadul cu Wagner.
3. Educatia muzicala in lift nu ajuta cu nimic. Sunt un egoist care se bucura ca are acces la lucruri pe care putini le inteleg. Nu-mi doresc musai ca toata plebea sa-l inteleaga pe Bruckner si sa se bucure ca mine. La ce mi-ar folosi ?! Sa-mi stiu copiiii capabili de acelasi lucru mi-ar fi suficient.

Bafta !
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde cain&abel » Dum Feb 13, 2005 2:42 pm

nu trebuie fakuta educatia muzicala (nici alta) in lift. da' daca se aude bruckner acolo, nu cred ca se supara nimeni. mi s/a parut super amuzant ca in wc/ul de la hilton (english bar pentru cunoscatori) este tot timpul vivaldi. :)
am fost foarte mirat sa merg ieri intr/o expozitie cu imbracaminte din india, unde nu era nici un fel de muzica. poate ca era la sfirsitul programului ... (supraveghetoare agresiva din cauza asta....)(cei de la muzeul taranului roman nu se dezmint) incerc sa nu scriu mult asa ca .... see ya next time :)
cvasile, nu tre' sa iti faci probleme cu virsta. e loc sub soare pentru toti! :)
cain&abel
Junior Member
 
Mesaje: 5
Membru din: Dum Feb 13, 2005 2:33 pm
Localitate: over the raibow

Mesajde mici » Dum Feb 20, 2005 11:57 pm

"Si astfel am dat peste un site minunat si extrem de profitabil cu mp3-uri, pe care nu ezit sa-l recomand celor ce inca nu l-au aflat:
Karadar Classical Music
http://www.karadar.com/Default.htm"

Cvasile: ce se intampla cu siteul respectiv??? La orice incercare de download mie imi da eroare - "server error", sau "internal error"!!!! ?????????????
mici
Junior Member
 
Mesaje: 10
Membru din: Dum Dec 26, 2004 12:57 am
Localitate: acasa

Karadar download mp3

Mesajde cvasile » Lun Feb 21, 2005 3:48 pm

Trebuie sa deschizi 2 browsere:

1) Indexul, de unde cauti ce doresti si copii titlul lucrarii dorite
http://www.karadar.com/Default.htm

2) Pagina de download Cocoa
http://cocoa.itc.it:8080/cocoakaradar/SrvInit

Aici te inscrii la "New user" (este gratis) nume, parola, apoi lipesti in casutele respective numele compozitorului si titlul lucrarii (de preferat de copiat exact cum apare la pagina 1), dai cautare, o gaseste, apesi EDIT, dai un nume, apesi DOWNLOAD, se deschide o caseta de confirmare, dai OK si atunci se deschide o pagina noua de download, unde ti se pune o intrebare de cultura generala muzicala, la care n-ai cum sa gresesti, apoi descarci.

Daca nici acum nu te descurci, mai intreaba-ma. Succes !

Vasile


Cvasile: ce se intampla cu siteul respectiv??? La orice incercare de download mie imi da eroare - "server error", sau "internal error"!!!! ?????????????[/QUOTE]
undefinedundefinedundefinedcvasile
cvasile
Junior Member
 
Mesaje: 12
Membru din: Joi Ian 20, 2005 12:00 pm
Localitate: Iasi

Despre intelegerea muzicii – Cateva precizari necesare dezbaterii

Mesajde cvasile » Mar Feb 22, 2005 8:19 am

Cer scuze cititorilor acestui subiect pentru faptul ca am omis sa fac o serie de precizari cu caracter general, inainte de a intra mai adanc in problema:

1) Ce dorim sa facem ?
2) Cui ne adresam de fapt ?
3) Cum vedem rezolvarea problemei ?

1) Dorim sa impartasim din cunostiintele noastre si altora, care sunt interesati, dorim sa deschidem o dezbatere serioasa care sa aduca in creuzetul discutiei un minereu cat mai bogat in metalul pretios. Foarte multi asculta si-si exprima parerile despre muzica (aici sau in alta parte), mai mult sau mai putin avizate, dar toate aceste flash-uri de opinii nu sunt decat fragmente disparate si heterogene de idei. O discutie eficienta trebuie sa tinda spre o unitate clarificatoare, sa duca la ceva util, cu caracter de finalitate benefica.

2) Ne adresam oricui este interesat, dar de fapt intentia mai precisa este de a fi de folos celor neinitiati, care ar avea dorinta de a intelege ceva despre muzica (si nu numai), dar datorita dezorientarii specifice varstei si instruirii nu stiu de unde si cu ce sa inceapa. [ Am dat astfel, in mesajul anterior, adresa unui site foarte bun pentru mp3-uri cu muzica buna : Karadar. Cineva (“miciâ€Â
undefinedundefinedundefinedcvasile
cvasile
Junior Member
 
Mesaje: 12
Membru din: Joi Ian 20, 2005 12:00 pm
Localitate: Iasi

Mesajde ghionoiul » Joi Feb 24, 2005 1:01 pm

cvasile, sa-ti dea Dumnezeu sanatate, pana la ora asta am downloadat aproape un giga de muzica de pe karadar. ba chiar am fost nevoit sa-mi mai fac inca un cont, ca sa nu stau sa astept 24 de ore dupa ce serverul considera ca merit o pauza dupa atata download. Brahms e gata, Bruckner, Wagner si Dvorak sunt in curs. Interpretarile sunt exceptionale, de arhiva, inchid bucuros ochii la calitatea mai slabuta a sunetului (mono in general).
In ce priveste temele de discutie pe care le-ai lansat, da-mi voie sa am mari indoieli asupra faptului ca publicul tinta pe care il definesti va renunta la forumurile cu manele, filme de doi lei, K1 si sex ca sa dea cu nasul pe aici. Mi-as dori sa ma insel, dar...
Daca n-ai clienti, eu sunt prin zona pentru cate un schimb de opinii pe diverse teme.
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Muzica “clasicaâ€Â

Mesajde cvasile » Sâm Feb 26, 2005 6:17 pm

Iata cateva cuvinte cheie sub care gasim “aceeasi Marie cu alta palarieâ€Â
undefinedundefinedundefinedcvasile
cvasile
Junior Member
 
Mesaje: 12
Membru din: Joi Ian 20, 2005 12:00 pm
Localitate: Iasi

Mesajde ghionoiul » Lun Feb 28, 2005 12:30 pm

cvasile, toate bune si frumoase, dar citeaza-l pe Bernstein pana la capat. El propunea, in final, notiunea de "muzica exacta", motivand ca, spre deosebire de muzica usoara, jazz sau populara, unde fiecare interpret poate canta aceeasi bucata in alt fel, aici totul se face riguros, dupa partitura.

Este si nu este asa. De exemplu, o piesa de-a lui Hi-Q nu o sa o cante decat Hi-Q, deci nu e cazul sa ne batem capul cum ar canta-o Pet Shop Boys. Pe de alta parte, Hi-Q insisi ar canta-o altfel de la un concert la altul, in functie de toanele de moment, daca fac sau nu playback, daca sunt sau nu in voce, daca isi mai amintesc exact piesa etc.... In general, astfel de "guristi" n-au habar de partituri, deci intr0adevar n-au nimic in comun cu "muzica exacta". In cazul "muzicii exacte" definite de Bernstein, cea care se canta dupa partitura, desi partitura este aceeasi pentru toti, pot exista diferente notabile intre o interpretare sau alta. De exemplu, Celibidache prefera tempourile lente, in timp ce unii dirijori de prin anii '40-'50 preferau tempourile rapide (pare-mi-se ca Swarowski era renumit pentru asa ceva). O simfonie de Brahms, de pilda, poate suna total diferit, de parca ar fi o alta lucrare, daca o canti intr-un tempo asezat, fata de unul rapid. Si doar indicatia de tempo a compozitorului e una si aceeasi, de obicei nu lasa loc pentru variatii prea mari !

O alta "metoda" de a face aceeasi lucrare sa sune altfel este ca, la un moment dat, sa pui surdina unei partide care poarta o anume linie melodica sau ritmica sau armonica - sa zicem coardele - si sa scoti in evidenta o alta partida - ceva suflatori de lemn, de exemplu, care spun altceva in acel moment. Rezulta un efect diferit de ceea ce poate stiai pana atunci din alte interpretari. Procedeul e perfect legitim, se incadreaza in partitura - spre deosebire de procedeul anterior, pe care unii il forteaza peste limite - si da sens notiunii de "interpretare".

In sfarsit, unii interpreti pur si simplu aleg sa "colaboreze cu autorul" si sa ignore partitura la un moment dat, daca lor li se pare ca suna mai bine cum vor ei. Exemplu concret: in Concertul nr. 5 pentru vioara de Mozart, David Oistrah face la un moment dat in partea intai o optime in loc de pauza + saisprezecime. E o nimica toata, veti spune, si la urma urmei interpretarea lui Oistrah e oricum memorabila, putem sa-l scuzam. Perfect de acord, numai ca am vrut sa arat limitele pe care le are si notiunea de "muzica exacta" propusa de Bernstein.

La urma urmei, tocmai aceasta relativitate a notiunii de "exact" este unul dintre motivele pentru care muzica clasica (hai sa cadem de acord sa folosim aceasta notiune incetatenita) este mereu surprinzatoare chiar si pentru cei care au impresia ca o cunosc bine.
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde cvasile » Mar Mar 01, 2005 7:28 am

Ma bucura raspunsul tau si ai dreptate. Am omis intentionat ultima definitie a lui Bernstein din curiozitate, sa vad daca ma completeaza cineva si sunt bucuros ca ai fost tu acela. Daca s-a gasit cineva sa comenteze subiectul inseamna ca merita sa continuam. Nu se stie niciodata cine va citi si ce idei fructuoase vor incolti in mintea sa.

Competenta mea (atata cata este) se limiteaza la muzica simfonica, instrumentala, (de acord cu tine sa continuam in mod premeditat sa-i spunem "clasica" pentru ca nu avem inca un cuvant mai bun) asa ca nu comentez nimic despre Hi-Q si multi altii, pentru ca pur si simplu nu ma intereseaza.

In vederea continuarii temei alese ("Intelegerea muzicii") ar fi nevoie sa folosesc o serie de exemplificari (fragmente, masuri cu notatii pe portativ). Ce parere ai, cum s-ar putea posta asa ceva pe site? care ar fi rezolvarea tehnica ?
Vasile
undefinedundefinedundefinedcvasile
cvasile
Junior Member
 
Mesaje: 12
Membru din: Joi Ian 20, 2005 12:00 pm
Localitate: Iasi

Mesajde ghionoiul » Mar Mar 01, 2005 11:51 am

Daca te referi la cum ai putea face asta pe forum, mai bine intrebi pe unul dintre moderatori, ei stiu mai bine daca se poate si cum. Cred insa ca si mai bine este sa faci asta pe un site separat dupa care sa dai aici doar linkurile. Pentru asta te sfatuiesc sa vorbesti cu cineva care se pricepe la html si web design, pe mine nu prea m-ai nimerit :nope:
Pana sa incolteasca alte idei fructuoase, remarc (abia acum) ca esti din Iasi. Avand in vedere ca am stat si eu un an de zile in acel oras minunat caruia ii pastrez cele mai faine amintiri, as fi interesat sa mai aflu ceva noutati despre viata muzicala din oras - concerte la Filarmonica, spectacole de opera samd. Stiu ca e oleaca pe langa subiect, dar am impresia ca nu e prea multa lume pe aici care sa remarce si mai ales care sa se supere pentru asta :)
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde b0nechina » Mar Mar 01, 2005 2:40 pm

Vasile, ai posibilitatea de a atasa mesajelor tale cateva tipuri de fisiere (bmp doc gif jpe jpeg jpg mp3 pdf png psd txt xls zip), cu observatia ca exista o limita de 5 fisiere pentru fiecare mesaj. Pentru a le atasa, foloseste optiunea Manage attachments (atunci cand scrii un mesaj nou).
Daca ai nelamuriri/dificultati, trimite un PM si vedem ce se poate face.
If this doesn't make you smile
You don't have to cry
If this isn't making sense
It doesn't make it lies
Avatar utilizator
b0nechina
 
Mesaje: 673
Membru din: Mie Feb 13, 2002 12:00 am

Despre intelegerea muzicii.

Mesajde sol » Sâm Apr 30, 2005 9:31 am

Din experienta mea cu muzica: ajuta sa te atasezi de un instrument, sa-ncerci sa ti-l apropii, sa canti intai putin, apoi mai mult... ramai amator, totusi privesti, sau asculti, de dinauntru. Partitura citita mai cu ochii mai cu degetele mai cu urechile interioare e ca un reductor de turatie, ca un adaptor - te poti crede capabil sa absorbi orice, in realitate ramai cu foarte putin daca nu inveti sa auzi. Citisem la un moment dat o teorie despre structura si configuratie, sa fi fost Wilhelm Berger? Bentoiu? : auzim congfiguratia, nu suntem ( nu trebuie sa fim, nu e nevoie sa fim) constienti de structura. Si totusi, ajuta. Cum vedeti voi dilema asta?
Avatar utilizator
sol
Junior Member
 
Mesaje: 520
Membru din: Vin Apr 22, 2005 11:00 pm

Mesajde ghionoiul » Mar Mai 03, 2005 11:23 am

Solaris, sunt de acord cu tine. A sti sa canti la un instrument, chiar si la nivel de amator, te ajuta foarte mult in intelegerea muzicii. Esti deja un insider, carevasazica. E ca atunci cand, daca ai jucat cat de cat tenis si stii macar sa lovesti mingea si cu fore-hand-ul si cu reverul, altfel apreciezi un meci pe care il vezi la TV, aproape ca simti maiestria profesionistilor, chit ca tu n-ai sa ajungi niciodata sa joci ca ei.
La fel si despre structura. Ajuta foarte mult sa ai cunostinte teoretice legate de structura muzicala. Multi se sidereaza - pe buna dreptate - ascultand sonoritatile impresionante ale unei toccate pentru orga de Bach. Dar numai cei care stiu ce e contrapunctul, cei care stiu ce e o fuga, pot sa simta genialitatea aproape divina a acestui arhitect al muzicii care este Bach. Doar cei care cunosc forma de sonata il pot aprecia pe Brahms dincolo de celebrul Wiegenlied, pentru ca Brahms face muzica noua cu aceleasi forme clasice ale batranului Haydn, dar le foloseste intr-un mod subtil si inovator. Dau ca exemplu ultima parte a simfoniei a 4-a, o suprapunere de o maiestrie incredibila a formei de sonata cu cea de variatiuni.
Mai dau un exemplu de maiestrie tehnica a folosirii formelor: preludiul la Meistersinger - undeva in partea mediana, cand Wagner suprapune ca un expert in arta trucajelor fotografice trei linii melodice: tema maestrilor, tema dragostei si o varianta caricaturizata a motivului regelui David. Nu poti aprecia cu adevarat geniul lui Wagner daca nu studiezi putin, eventual cu partitura in fata "compozitia mecanica" a discursului sau muzical.
Deci observatiile lui solaris mi se par cat se poate de juste.
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde AlexN » Mar Mai 03, 2005 1:52 pm

Corect, Ghionoiului, asa e. Si eu, ca electronist, apreciez altfel un P4 decat o face un amator. Recunosc ca sunt dezavantajat, deoarece habar n-am sa cant la vreun instrument, asa ca ma multumesc sa studiez si sa savurez muzica mare la nivel de amator.

Referitor la ideea lui Kant Emir: aici in Muenchen se poate auzi in unele statii de metrou muzica clasica. Uneori Vivaldi, alteori Egmont de Beethoven, alteori Serenada pentru coarde de Ceaikovski, etc. Dar oare ceilalti stiu asta? Eu ma indoiesc. Toti germanii umbla cu MP3-Playerele indesate in urechi si de acolo razbate orice, numai muzica clasica nu. Asa ca... Oricum, tin sa mentionez un fapt pozitiv: multa lume citeste, lucru pe care in Romania nu-l vezi.

O metoda eficienta de a face educatie muzicala o ofera Radio Romania Muzical. Dar cati romani stiu de existenta acestui post de radio?
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

cum ascultam

Mesajde sol » Mie Mai 04, 2005 2:49 pm

As fi spus oricand ca sunetul electronic e de conserva, DAR: am ascultat recent o compozitie, a unui profesor de armonie (de formatie pur clasica) Mihai Serban Ungureanu. Sunetul sau avea, in context, viata: el povestea ca din exterior despre viata, era amintire, era reverie, evocare. Acum cred ca sunetul electronic poate fi la fel de elastic ca si cel viu, in mainile cui stie ce vrea de la el. Aviz amatorilor, nu trebuie released ca din phone cell, sanse sunt. Corolar: se pot face transpozitii inteligente si sensibile de clasici in e-sound: pentru lifturi,... Am inceput sa cred ca e o sansa, cum e forumul mai spiritual decat o agora in praesentia.
Ma intereseaza tot ce-mi puteti spune despre terapia prin muzica - ori trebuie thread nou?
Avatar utilizator
sol
Junior Member
 
Mesaje: 520
Membru din: Vin Apr 22, 2005 11:00 pm

Mesajde kant emir » Mie Mai 04, 2005 3:31 pm

se pot face transpozitii inteligente si sensibile de clasici in e-sound - pomeneam pe undeva de "Tablourile" lui MM transpuse, prin anii '70 de Isao Tomita. Si nu e singurul exemplu - doar ca e stralucit!
"... deasupra-i cer de stele" si legea morala din mine
kant emir
 
Mesaje: 9782
Membru din: Joi Noi 18, 2004 12:00 am

blocuri de sunete

Mesajde sol » Mie Mai 04, 2005 5:17 pm

M-a ajutat mult, pentru a intelege muzica, ideea ca ea nu imita nimic, ea nu este nimic din ceea ce cunoastem verbal, ea este un joc de blocuri sonore. Sunt putini profesorii care le cer macar copiilor sa inteleaga o terta altfel decat ca drumul dintre o treapta si cealalta daca sari peste una... iar pe de alta parte cand un copil intelege intervalele ca pe cuburi colorate de diverse marimi, parca ne miram, parca nu ne vine a crede. Este uluitoare capacitatea lor de a intelege muzica: anecdota, e voie? Marian, clasa a III-a, este intrebat recapitulativ: Deci, cum facem aici nuantele? Raspuns: cu bucurie?
Avatar utilizator
sol
Junior Member
 
Mesaje: 520
Membru din: Vin Apr 22, 2005 11:00 pm

Mesajde colegu » Mie Mai 11, 2005 1:09 pm

problema se pune greºit...poí¾i iní¾elege o demonstraí¾ie matematicí£,o teorie sau ceva de genul í£sta...
muzica poate sí£-í¾i plací£ sau nu,este subiectiví£,nu-i nimic absolut in ea...
un adrian copilul minune e la fel de valoros ca un mahler,villa-lobos,czerny,liszt sau mai ºtiu eu ce compozitor...
depinde ce sentimente trezeºti in ascultí£tor!

eu nu-mi pun problema dací£ pricep sau nu ce ascult,eu imi pun problema dací£ imi place!
eu mí£ bucur de ceea ce imi place,cum nu caut sí£ studiez ºi sí£ despic in patru o fripturí£ gustoasí£ la fel nu prea mí£ sinchisesc sí£ pricep o simfonie sau un lied...
la ce mi-ar folosi cí£ iní¾eleg limbajul contemporan al lui xenakis sau al lui stockhausen dací£ muzica lor imi repugní£?sau ifosele ºi talentele de vedete ale unor conaí¾ionali ca dumitrescu sau avram cum cí£ ce cinstití£ e muzica lor...
muzica lor imi este indiferentí£!nu-mi place ºi nu o ascult,nu simt cí£ pierd nimic..
nu sunt cu nimic mai gigel cí£ il iní¾eleg pe arne nordheim ºi cí£ il ascult cu plí£cere faí¾í£ de un amic manelist convins ce tresare la fiecare acord al lui romeo fantastik!
in schimb mí£ bucurí£ enorm cand pricep o demonstraí¾ie sau vreun algoritm...
nu pot compara muzica cu o ºtiiní¾í£..
la fel cum nu pot face aceastí£ comparaí¾ie cu nici o artí£...
eu nu-i suport pe marii clasici in ale picturii,pe suprarealiºti sau pe minimaliºti..
nu mí£ chinui sí£-i iní¾eleg(pt cí£ nu am ce) dar nici nu le neg valoarea.imi sunt indiferení¾i.
dar,deºi ciudat,un kandinski nu-mi rí£mane indiferent deºi faptul cí£ am reuºit sí£-l iní¾eleg ori nu mi-e totuna!!
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde AlexN » Mie Mai 11, 2005 3:05 pm

In parte ai dreptate, Colegule, dar uiti ceva: "a placea" si "a intelege" sunt doua niveluri diferite. Intr-adevar, o muzica iti place pentru ca iti trezeste sentimente, rezonezi cumva la auzul ei. Dar mai departe, daca vrei sa apreciezi cu adevarat frumusetea ei, trebuie sa si pricepi ceva din ea, adica sa cunosti putina istorie legata de lucrarea respectiva, sa intelegi oarecum mesajul transmis. Daca te pricepi la muzica (eu unul nu ma pricep), poti mai departe analiza si aprecia tehnica muzicala in sine, poti face mult mai clar deosebirea intre maiestria lui Mahler si cea a lui Mozart.

Cum poti sa-l intelegi pe Wagner daca n-ai citit niciodata o biografie a lui? Cum poti intelege Simfonia "Manfred" de Ceaikovski daca n-ai citit niciodata "Manfred" de Byron? Sau "Insula Mortilor" de Rachmaninov, daca n-ai vazut tabloul omonim al lui Boecklin? Muzica lui Wagner este frumoasa, place si fara sa cunosti semnificatia leit-motivelor. Dar atunci cand stii despre ce e vorba, dintr-o data incepe sa te fascineze maiestria cu care Vrajitorul le imbina pentru a exprima psihologia si corelatia intima intre evenimente si personaje...
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde ghionoiul » Mie Mai 11, 2005 3:51 pm

Corect, nenea Alex. Uite, de exemplu eu ii inteleg perfect pe Bellini, Donizetti, Meyerbeer. Mesajul muzicii lor e clar, simplu, fara echivoc, deci usor de inteles. Cu toate astea nu pot spune ca-mi plac din cale-afara. Aproape ca ma lasa rece.
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde AlexN » Mie Mai 11, 2005 4:17 pm

Din pura curiozitate, care e mesajul muzicii lui Bellini, Donizetti, Meyerbeer? Din cauza ca muzica lor nu-mi place deloc, nu m-am ocupat niciodata cu studiul lor.
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde colegu » Mie Mai 11, 2005 4:46 pm

Cum poti sa-l intelegi pe Wagner daca n-ai citit niciodata o biografie a lui?

da nici nu vreau sa-l inteleg pe omul wagner...
biografia lui nici ca ma intereseaza..ba mai mult imi face ciuda..cum se poate ca un om atat de ciudat(ca sa nu folosesc alti termeni) poate compune atat de frumos.
aceasta biografie mai mult face rau decat bine...
totusi,wagner a avut suficienta maturitate incat a lasat adulterul si antisemitismul pt el si nu le-a bagat in operele sale..tristan e o exceptie(din cate stiu,sau daca nu stiu bine corectati-ma) - asa e povestea originala..
este foarte clar ca personajul hitler n-a gasit nimic interesant in opera maestrului(din moment ce gasea rienzi ca fiind opera cea mai tare)insa a gasit ceea ce avea nevoie in omul wagner.

ca am citit biografii de wagner e pentru ca mi-a placut tare mult muzica lui,si chiar ma intrebam daca acel richard wilhelm wagner este aceeasi persoana care a compus si acele magnifice opere..

cat despre manfred sau insula mortilor pot spune ca nu am citit si nu am vazut nici un tablou insa lucrarea de rachmaninov imi place,cea ce ceaikovski nu.
prefer simfonia a 5-a cu karajan pe podium a aceluiasi,homosexual,ceaikovski..
da chiar,chiar conteaza orientarea sexuala?
catusi de putin....
imi place la fel de mult a 2-a scena din actul II din evgheni onegin...putea sa fie si necrofil compozitorul.

maiestria lui mahler o vad,pe a lui mozart nu...acele melodii simpliste potrivite pentru telefonul mobil ma lasa rece..
pt finalul simfoniei a 8-a de mahler ar trebui 30 de telefoane si toate polifonice...
si nici atunci n-ar fi suficient..
dar pe un amarat telefon din 99 pot asculta linistit marsul turcesc din celebra si populara sonata..sau eine kleine nichtmusick..
astea sunt gusturile mele pur subiective,altii il vad pe mozart ca un geniu si le dau dreptate...

uite alex,ceea ce spui tu,incercarea de intelegere a compozitorului a facut-o celibidache cu bruckner..si ce-a iesit?acei tempi labartati la extrem din simfonii?
a iesit o porcarie maaaare din punctul meu de vedere...
insa la lucrarile bisericesti,mai ales la te deum acei timpi au fost ideali!dar numai si numai acolo!
te deumul lui celi e net superior celui lui jochum,karajan sau altii...dar simfoniile lui celi sunt sub orice critica..nu-mi pot imagina cum a putut sa strice celi acele scherzo-uri cu indicatia de timp explicita "sehr schnell"....

pe de alta parte sunt de acord cu wagner in ceea ce priveste folosirea metronomului!
dar ceea ce a facut celibidache e de-a dreptul erezie in ochii mei :)
Corect, nenea Alex. Uite, de exemplu eu ii inteleg perfect pe Bellini, Donizetti, Meyerbeer. Mesajul muzicii lor e clar, simplu, fara echivoc, deci usor de inteles. Cu toate astea nu pot spune ca-mi plac din cale-afara. Aproape ca ma lasa rece

si la ce ti-a folosit ca ai inteles mesajul daca nu-ti place?
sau poate ca tocmai pentru ca nu ti-a placut ai crezut ca l-ai inteles....

din nou,termenul a intelege e nepotrivit...
puteti voi intelege o supa excelenta de pui?daca sunteti vegetarieni nu...
e chestie de gusturi si nimic mai mult...cel putin pentru mine.
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde ghionoiul » Mie Mai 11, 2005 5:26 pm

Mesajul lui Donizetti&Co., ca si al oricarui compozitor, in general nu se da in cuvinte. Il pricepi sau nu. La Donizetti e simplu de priceput pentru ca nu are a spune mare lucru, iar muzica lui se confunda cu stupiditatea libretelor. E ceva mai rasarit decat Adi Minune, al carui mesaj e simplu si il inteleg: Of, viata mea. Dar ma lasa rece.
Hai sa merg mai sus de Donizetti: la Verdi. E oleaca mai "profund", orice s-ar zice. Pe la 13 ani eram entuziasmat ca rezonam cu muzica din Ernani, deci am tras concluzia ca l-am inteles pe Verdi. Asa si era. Doar ca azi privesc cu condescendenta la Ernani. Verdi nu ma mai impresioneaza, cu exceptia lui Othello si mai ales Falstaff, plus cateva scene reusite din Rigoletto si Forza del destino, dar care orcum in comparatie cu Maestrii sunt ceva mai sus de genunchiul broastei.

Acum e mai clar ? A-)
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde colegu » Mie Mai 11, 2005 5:52 pm

deloc,desi nu-mi place verdi ,sau in general opera italiana(boito nu se pune :D) eu cred ca tu incerci sa simplifici mult lucrurile!
mie unul imi place corul prizonierilor din nabuco(stiu, sunt stupid :P)
hai,la capitolul opera sa nu-l vad pe verdi...dar trebuie sa recunosc ca requiemul este superb!
vreun amator de belcanto o sa te faca cu ou si cu otet ca-i denigrezi in asa hal idolii =))...iar la partea cu libretele,sunt sarcastic..ce-i asa inteligent in hojotojo hojotojo ?
totusi..nu pot sa nu remarc frumusetea si poezia din frish weht de wind der heimat zu,mein irisch kind wo weilest du? .....
si pentru frumusetea aceasta trebuia ca orchestra sa taca..si tace...
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde ghionoiul » Joi Mai 12, 2005 7:41 am

cine ziceai ca simplifica lucrurile ? :)
Pai ce-are a face hojotojo ? Asta-i un strigat de lupta, ce vroiai sa zica, "andiam' all'armi, tutti andiam' " ?! Se compara o astfel de platitudine cu frumusetea citatului pe care l-ai dat ? Lasa asa, mai bine hojotojo decat "Steaua Bucuresti / Lupta daca ne iubesti !"
Si mie imi place corul din Nabucco. E un slagar reusit. Atat.
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde colegu » Joi Mai 12, 2005 10:24 am

hehe,prefer "pe ei,pe ei,pe ei pe mama lor" :D
acum si tu,ti-ai gasit cine sa-l apere pe verdi,eu,un wagnerian inrait...
oricum,eu judec simplist lucrurile,nu-mi place nu ascult.
si adevarul e ca mi-e greu sa inteleg ceva ce nu-mi place....
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde ghionoiul » Joi Mai 12, 2005 1:44 pm

colegu scrie:si adevarul e ca mi-e greu sa inteleg ceva ce nu-mi place....


Unul din noi are o problema cu logica. Eu as fi spus "mi-e greu sa-mi placa ceva ce nu inteleg". ;-)
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Următorul

Înapoi la Filarmonica

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 2 vizitatori

cron