Teorie muzicala

cea mai culta dintre ele, asa numita muzica clasica

Moderator: ghionoiul

Mesajde Ciuhandru » Mie Ian 24, 2007 12:56 pm

Eu mai am o mare nedumerire: daca notele din Do major sunt identice cu cele din la minor, atunci de ce vorbim de 2 game diferite? Si de ce se zice ca aceeasi melodie suna diferit in cele 2 situatii?
Regele si Patria! Nihil sine Deo!
Avatar utilizator
Ciuhandru
Burghez monarhist
 
Mesaje: 1394
Membru din: Joi Ian 26, 2006 12:00 am
Custom user title: Burghez monarhist

Mesajde ghionoiul » Joi Ian 25, 2007 9:12 am

Ciuhandrule, ce faci, mă, o iei pe urmele colegului ?...
Do major şi la minor sunt 2 game diferite pentru că au tonici diferite. In plus, do major e majoră, iar la minor e minoră, dau senzaţii diferite, am mai discutat asta. O melodie n-are cum să sune diferit in cele 2 game pentru simplul motiv că o melodie dată nu poate fi in acelaşi timp şi in do major, şi in la minor. Ori una, ori alta. Cum iţi dai seama totuşi dacă e do major sau la minor, avand in vedere că notele sunt naturale, fără accidenţi, aparţinand complexului do-major-la minor ? Simplu: din context !
Dacă eu scriu atat: "un film de" - am scris romaneşte sau franţuzeşte ? Imposibil de spus. Dar dacă scriu "un film de Luc Besson, d'apres une idee de Jean-Claude van Damme", lucrurile devin ceva mai clare.
Picus canus
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde Ciuhandru » Joi Ian 25, 2007 9:44 am

ghionoiul scrie:Ciuhandrule, ce faci, mă]majoră[/i], iar la minor e minoră, dau senzaţii diferite, am mai discutat asta. O melodie n-are cum să sune diferit in cele 2 game pentru simplul motiv că o melodie dată nu poate fi in acelaşi timp şi in do major, şi in la minor. Ori una, ori alta. Cum iţi dai seama totuşi dacă e do major sau la minor, avand in vedere că notele sunt naturale, fără accidenţi, aparţinand complexului do-major-la minor ? Simplu: din context !
Dacă eu scriu atat: "un film de" - am scris romaneşte sau franţuzeşte ? Imposibil de spus. Dar dacă scriu "un film de Luc Besson, d'apres une idee de Jean-Claude van Damme", lucrurile devin ceva mai clare.


Pai are si Colegul dreptatea lui, nu? :)

Nu ma refeream la faptul ca melodia ar suna altfel ca... linie melodica (scuze pt repetitie), ci dpdv al "feelingului": o melodie in Do transpusa in la devine mai melancolica.

Intre timp am mai studiat problema si m-am lamurit cat de cat.

E interesant ca muzica, domeniul subiectivitatii, emotiilor, sentimentelor si starilor sufletesti, este intim legata de matematica, oglinda obiectivitatii, ratiunii si abstractiei. Dar cine-si inchipuie ca poate patrunde secretele marilor compozitori cu ajutorul matematicii este, cred eu, intr-o grava eroare.
Regele si Patria! Nihil sine Deo!
Avatar utilizator
Ciuhandru
Burghez monarhist
 
Mesaje: 1394
Membru din: Joi Ian 26, 2006 12:00 am
Custom user title: Burghez monarhist

Mesajde colegu » Joi Ian 25, 2007 10:33 am

Pai are si Colegul dreptatea lui, nu?

aici recunosc că n-am.
a trecut multă apă pe garlă pană să-mi dau şi eu seama.
o explicaţie băbească ar fi că ceva in la minor este centrat pe la(dominantă uatevă, nu mă dau expert) pe cand in do major nota mamă e do-ul.
şi oricum şi la minorul mai e alterat, mi-a explicat intr-o vreme alina cucu cum stă treaba cu la minor armonic sau la minor nu mai ştiu cum. concluzia e că mă impac mult mai bine cu integralele decat cu teoria muzicală.

şi ca să fiu cinstit, eu unul nu văd legătura dintre muzică şi matematică. bine or fi notele alea nişte "numere" da asta nu inseamnă că au vreo tangenţă cu matematica.
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde Ciuhandru » Joi Ian 25, 2007 11:26 am

[quote="colegu"]ş]

Poti incerca sa te lamuresti aici:

http://www.maths.abdn.ac.uk/~bensondj/html/music.pdf

sau aici:

http://www.math.uchicago.edu/~fiore/1/musictotal.pdf

Ca sa nu mai vorbesc de faptul ca sistemul tonal temperat este, la modul cel mai propriu, expresia muzicala a numarului radical de ordinul 12 din 2.. Cine vrea sa auda cum "suna" acest numar n-are decat sa cante, in ordine crescatoare sau descrescatoare, toate cele 12 note dintr-o octava. Ca la baza unei arte in care formele si structurile regulate, simetria si armonia joaca un rol fundamental sta un numar care este irational e cu atat mai paradoxal si mai fascinant.
Regele si Patria! Nihil sine Deo!
Avatar utilizator
Ciuhandru
Burghez monarhist
 
Mesaje: 1394
Membru din: Joi Ian 26, 2006 12:00 am
Custom user title: Burghez monarhist

Mesajde colegu » Joi Ian 25, 2007 3:17 pm

ahaaa, deci orice are legătură cu numere/radicali şamd se inrudeşte cu matematica?
d-apoi şi bancnotele sunt fraţi de sange cu matematica, să nu mai pun de copacii dintr-o pădure, care paradoxal, la număr aparţin numerelor naturale.
şi radiaţiile electromagnetice sunt un soi de cuscri pentru matematică, şi almanahele lui vanghelie is unchi.

deci, eu tot n-am inţeles legătura.
şi asta pentru că la facultatea de mate nu se face muzică, şi nici la conservator nu se face mate ci muzică.
nu că ăsta o fi argumentu ăl mai deştept, da...
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde Ciuhandru » Joi Ian 25, 2007 3:29 pm

[quote="colegu"]deci, eu tot n-am inţ]

Nu-i nimic, ai toata viata inainte...
Regele si Patria! Nihil sine Deo!
Avatar utilizator
Ciuhandru
Burghez monarhist
 
Mesaje: 1394
Membru din: Joi Ian 26, 2006 12:00 am
Custom user title: Burghez monarhist

Anterior

Înapoi la Filarmonica

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 4 vizitatori

cron