aşa, s-o luăm pe rand să nu rămanem datori cu explicaţiunile.
Humbert scrie:Colegule, arta poate tine de gusturile fiecaruia dar asta la un nivel foarte inalt si oricum se poate supune unei analize obiective a formelor. Problema e ca daca toti debitam numai idei de grupa mica de genul "cutarica e tare, mozart e varza ca asa il percep eu" o sa se ajunga la un dialog al surzilor. Iar formele astea nu sunt niste chestii arbitrare ci sunt facute ca sa echilibreze piesa, sa inchege temele si motivele alea si sa le dea un sens, asa ca argumente din punctul asta de vedere n-ar strica.
analiza "obiectivă" a formei n-are niciun soi de relevanţă dacă substratul şi fondul formei este unul neplăcut. am putea cosmetiza un tril dă manea, un "cine e jupanu, cine e stăpanul" intr-o manieră clasică, reorchestrată pentru orchestră mare, plus parte vocală ala mahler şamd, dar, ceea ce rămane la baza lucrării e tot un şlăgărel de 3 parale. şi d-aia, oricat de perfect formal s-ar prezenta, tot n-ar incanta anumite urechi, sensibile la alt soi de melodie.
degeaba echilibrezi o piesă proastă, cu tot soiul de abureli formale, dacă esenţa respectivei piese e de 2 lei. şi d-aia este mussorgski mare, pentru că melodiile scoase de bostanul dumisale sunt foarte faine, şi se pretează la o multitudine de orchestraţii adiacente. a şti să transpui formal o idee (muzicală) pe partitură nu e treabă uşoară, şi de asta trebuie studiu in acest sens, dar ceea ce contează la sfarşit rămane ideea, sau tema principală a lucrării, laitomotivele muzicale şamd. desigur, sunt cazuri in care forma face totul, şi-aici imi vin in minte variaţiunile pastorale pe-o temă de betoven, lucrare semnată jon leifs, şi pe care n-o mai poţi identifica cu beethoven nici intr-o mie de ani
Nu spun ca ar trebui sa purtam discutii doar din punct de vedere al formelor pentru ca ar deveni plictisitor si oricum multi dintre noi poate nici nu au pregatire muzicala, cel putin eu. Dar de pilda daca mi-ai spune ca repetarea expozitiunii in concertele lui Mozart ti se pare o idee proasta, sau ca ti se pare nasol ca foloseste anumite clisee, si ai argumenta atunci am avea ce discuta.
ba da, mi se pare o idee foarte proastă repetarea expoziţiunii, pentru că expoziţiunea in sine e de 2 lei. mă racaie pe creieri şi mă surescitează nervos, indiferent de procedeele stilistice folosite, care-mi scapă cu desăvarşire şi mă interesează niţel mai puţin decat negrul de sub unghii. rezultatul final e unul provocator de crampe abdominale şi dezgust telectual. nu sunt clădit să suport asemenea manele, şi nu le-am suportat prea bine nici cand eram mare fan bach.(m-am vindecat oricum
)
da, formal, moţart ăsta poa să fie nemaipomenit, dar asta nu contează - başca, nu e nimic "formal" in primele 3 măsuri din simfonia 40, că apoi respectivele cateva note se metamorfozează, incep să curgă sub o altă formă, in timpul lucrării nu contează prea mult, dacă raportul iniţial dintre note este naşpa din punctul de vedere al unora (me included) ta-da-dam-ta-da-dam, ta-da-daaa-dam. ta-da-dam-da-da-dam-da-da-daaa. maaaaaaare geniu componistic. ce să mai. melodie d-a lu ionică de-o cantă cand intoarce oile şi le bagă-n strungă.
Altfel cum as putea raspunde la ideile tale cand raspunsurile ar veni tot din sfera subiectiva.
Ideea finala ar fi ca impartasind observatii sau informatii pertinente, sau chiar si in cazul unor polemici mai aprinse, sa invatam, ca asa cum bine zicea o ciocanitoare forumista "cu cat mai multi cu atat mai culti"
dar n-ar avea de unde să vină acele răspunsuri decat din sfera subiectivului. am putea să ne luăm la păruială cum că la-ul din secţiunea 47, partea 1, nu are exact 440 herţi, şi că, oboistul a dat o gherlă la finalul allegroului expoziţional. mare şmen, ce să mai