Opera

cea mai culta dintre ele, asa numita muzica clasica

Moderator: ghionoiul

Mesajde ghionoiul » Joi Iun 16, 2005 11:30 am

Ieri am avut o zi mai linistita si am putut reasculta in tihna Boris Godunov. Inca odata mi s-a confirmat faptul ca o astfel de lucrare, din categoria "drama muzicala", trebuie ascultata cu libretul in fata, iar intelegerea libretului e foarte importanta. N-am gasit decat libret in ruseste, si ala transcris aiurea dupa fonetica engleza. Noroc ca vechile mele cunostinte de rusa mai functioneaza inca la cota de avarie :)
Destul de stresant faptul ca, dupa ce ca si asa opera asta a fost lasata varza de Mussorgski si, ca atare, "beneficiaza" de o caruta de versiuni (de exemplu cantaretii ziceau una, in libret scria alta, sau nu scria deloc !), pe deasupra versiunea descarcata de pe Karadar a mai si zapacit ultimul act, punand intai scena 2, apoi scena 1 :bash:
Dar oricum, merita toate chinurile ! Este o lucrare colosala, demna de a sta langa dramele lui Wagner. Ma si mir cum a putut un betzivan ordinar ca Mussorgski sa presteze asa ceva.
Inregistrarea e stereo, de buna calitate. Despre interpretare nu stiu altceva decat ca e dirijata de Fedoseiev, cu orchestra simfonica a URSS, dar n-am putut afla nimic despre solisti. Interpretarea e la inaltime, Boris e exceptional, scena finala a mortii mi-a dat fiori.
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde AlexN » Joi Iun 16, 2005 11:37 am

Chiar m-ai facut curios! Din pacate insa, deocamdata Karadar-ul cica e in revizie, cine stie, poate ii mai cresc si latimea de banda sau fac o interfata mai prietenoasa... si poate mai adauga si cate ceva din lucrarile fundamentale care din pacate lipsesc... De cum ii da drumul chiar o sa-mi fac de lucru sa download-ez Borisul. Deocamdata insa am ramas cu Parsifalul in aer...
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde basso noble » Joi Iun 16, 2005 12:20 pm

Ghionoiule uite ce scria pe Karadar (ca stie sa dea si informatzii detaliate despre inregistrari) despre Borisul dirijat de Fedoseyev: URSS Radio and Television Large Chorus/ Orchestra, The Spring Studio Children?s Chorus, cond. V. Fedoseyev; A. Vedernikov, G. Koroleva, E. Shkolnikova, N. Grigorieva, A. Sokolov, A. Voroshilo, V. Maturin, V. Piavko, I. Arkhipova, Y. Mazurok.

Sau daca vrei sa stii si cine ce rol canta uite ce am gasit in Operaclass catalogue:

Boris Godunov - Modest Mussorgsky
Vladimir Fedoseyev (1983)
Boris Godunov Alexandr Vedernikov
Xenia Elena Shkolnikova
Shuiski Andrei Sokolov
Pimen Vladimir Matorin
Gregorio Vladislav Piavko
Marina Irina Arkhipova
Rangoni Yuri Masurok
Varlaam Artur Eisen
Orchestra: Radio de la URSS
Chor: Radio de la URSS
Studio Recording
Philips

Mie personal imi place interpretarea asta (desi nu stiu boaba ruseste cred ca este o buna concordantza intre ce ar fi trebuit sa transmita si ce le-a ieshit).
Daca tot a venit vorba de Karadar, acolo sunt o gramada de mp3-uri cu Boris Cristoff (arii ale compozitorilor rusi si cantari bisericesti ortodoxe) ce merita ascultate - si nu spun asta doar fiindca Cristoff e bas si tot ce-i cantat de basi imi place :).
Avatar utilizator
basso noble
Junior Member
 
Mesaje: 22
Membru din: Lun Iun 13, 2005 11:00 pm

Mesajde ghionoiul » Joi Iun 16, 2005 1:35 pm

Phiii, si io care cautam la mama dracu'... Am intrat chiar si pe un forum rusesc de muzica si-am intrebat, dar nu m-a bagat nimeni in seama.
Dintre solisti n-am auzit decat de Irina Arhipova, care canta relativ modesta partitura a Marinei (apropo, in multe versiuni se sare peste actul asta cu Marina, pe motivul intemeiat ca acest act poate lipsi fara sa afecteze prea tare unitatea dramatica a operei). Vedernikov, cum spuneam, e superb. Remarcabili cei doi calugari - Varlaam (Artur Eisen) si Missail (nespecificat), mai ales in scena de la han, unde incearca sa-si ascunda lacomia caracteristica calugarilor hoinari de altadata sub haina umilintei slujitorilor Domnului, totul pe o muzica cu rezonante bisericesti bizantine.
Sa traiesti, nobile bas !
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde basso noble » Vin Iun 17, 2005 3:26 pm

In ce masura contravine regulamentelor schimbul de mp3-uri?
Ma gandeam ca ar fi o idee buna sa comentam interpretari de arii (scoase din contextul operei) si eventual sa avem totzi acelasi "material de lucru". Singura solutzie tehnica ce-mi da prin cap este infiintzarea unei adrese de mail unde sa avem totzi acces si unde sa trimitem bucatzile de comentat. Astept alte idei.
Avatar utilizator
basso noble
Junior Member
 
Mesaje: 22
Membru din: Lun Iun 13, 2005 11:00 pm

Dracu m-a pus

Mesajde basso noble » Vin Iun 17, 2005 3:47 pm

Am fost ieri seara la opera, unde m-am "delactat" cu exceptzionala (in sens negativ) interpretare a Feliciei Filip (n-am nimci personal cu cucoana) in rolul Violettei Valery. Regina Traviatei - cum se autointituleaza - a facut praf primul act :nervos:, pe parcurs si-a mai revenit insa la "Addio del pasato" a inceput sa sughitze pe scena si sa se vaicareasca, eu nu pricep de ce e necesar ca aria asta (si asa destul de melodramatica mai ales din pricina textului din seconda volta) sa fie interpretata asa de "cabotinaresc". "Ratacite" demne oare nu exista?!? (Inrebarea este evident retorica fiindca mai exista slava cerului si alte soprane care abordeaza rolul intr-un mod mai just, si mai ales fara sa imite pe nimeni - daca nu stitzi la ce ma refer va pot pune la dispozitzie probe clare de cine pe cine imita si sunt o gramada de cazuri :hades:).
Avatar utilizator
basso noble
Junior Member
 
Mesaje: 22
Membru din: Lun Iun 13, 2005 11:00 pm

Traviata

Mesajde MIKE » Sâm Iun 18, 2005 5:43 pm

Salut. As fi vrut ca acest prim mesaj pe forum sa nu fie atat de negativist dar de, n-am ce-i face...
Am fost si eu joi seara la opera. Sa vad Traviata. Eram curioasa odata cum e montata la Opera Nationala si apoi, distributia era oarecum inedita (Felicia Filip si Alfredo Pascu). Chiar datatoare de sperante la prima vedere.
Problema este ca eu pe scena am vazut o Violetta atat de afectata incat... Primul act a fost ceva de groaza...Libretul, muzica spun atat de multe... O interpretare echilibrata e vitala aici. Si nu una in care personajul principal feminin pozeaza "a nebuna". In actul 2 mi-am mai revenit dar actul 3 a pus capac. Eu am inteles ca regia a vrut sa atraga atentia asupra Violettei. Dar au ajuns cam departe caci au amputat pur si simplu sfarsitul care nu-i apartinea Violettei ci Aninei, Doctorului, lui Alfredo si lui Germont. Doar ca Violetta de joi si-a luat in maini propiul sfarsit...
:nope: Nu asa se face...
Avatar utilizator
MIKE
Junior Member
 
Mesaje: 6
Membru din: Joi Iun 16, 2005 11:00 pm

Mesajde basso noble » Dum Iun 19, 2005 10:33 pm

Eu am comis o greseala regretabila, am zis doar ce era de rau si am mai fost si completat pe deasupra, hai sa zic si ce a fost de bine:
In primul rand Alfredo Pascu (prima data l-am auzit cantand la Opereta, canta in romana intr-o chestie de Johan Straus, ceva cu Vienez in coada, in fine atunci am rezistat cam 15 minute si am parasit sala intrucat era o porcarie de proportzii inimaginabile si pe deasupra mai era si in romana deci nu se intzelegea nimic din ce se spunea sau canta - nici Pascu nu avea o dictzie prea grozava deci si el a fost cauza iritarii mele) e un tenor destul de bun (spre surprinderea mea), insa era putzin cam nepotrivit din pricina timbrului (e tenor dramatic, are un timbru cat se poate de baritonal si nu prea sta bine la capitolul acute - Heldtenor pentru impatimitzii de Wagner :hades: ) - cu exceptia acutelor care n-au fost stralucite in rest totul a mers cat se poate de bine. Ce-i de remarcat: Alfredo (he! are ai nume predestinat) are volum, spre deosebire de ceilaltzi tenori ce sunt astupatzi cu mult succes de orice forte al orchestrei (iar la fortissimo situatzia incepe sa fie chiar ilara), Alfredo se aude si de la balcon trei (unde-i acustica cea mai buna dar nu pt tenori).
Despre Basalic ce se poate spune, pai nu se poate spune absolut nimic de rau (ceea ce ma pune pe mine intr-o mare dificultate), singurul cusur este S-ul si faptul ca din cand in cand mai face dush partenerilor (aici regia e de vina, putea domnu' regizor sa-si fereasca soatza de precipitatzii montand scena duetului de asa natura incat Giorgio Germont sa cante unui ghiveci - din multele de pe scena - atat de "umedul" Pura sssssssssssssicomme un angelo...) dar asta nu-i poate fi imputat si in orice caz nu stirbeste cu nimic calitatea interpretarii. Slava cerului Iordache Basalic e baritonul cel mai nimerit pentru rolurile pozitive (la celelalte insa e catastrofal - nu va recomand sa-l vedetzi in Lucia di Lammermoor unde este de departe cel mai liric Enrico).
Avatar utilizator
basso noble
Junior Member
 
Mesaje: 22
Membru din: Lun Iun 13, 2005 11:00 pm

Mesajde ghionoiul » Lun Iun 20, 2005 9:14 am

Pai ce sa va fac, nene ?! Traviata ati vrut, Traviata ati capatat... :axe:
Daca e asa cum zice basul, ca Alfredo e heldentenor, ar fi chiar o chestie iesita din comun, heldentenor n-a mai produs Romania de la Spiess incoace. :wow: Dar cum la Opera n-are cine canta Wagner (nu soprane, nu basi, nu baritoni, nu orchestra, nu cor), Alfredo are doua variante: canta Wagner afara daca e asa bun, sau se umple de praf in eternele Traviate, Lucii si Boeme de la Opera Romana.
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde AlexN » Lun Iun 20, 2005 9:44 am

Ghionoiule, adevarart este, parte vocala n-avem de nici o culoare pentru Wagner, dar orchestra eu zic ca s-ar descurca binisor, mai ales daca este condusa de un dirijor care stie ce e ala Wagner.

Basalic este singurul lucru bun pe care l-am vazut in Faust-ul din Bucuresti (am comentat acest spectacol insulta la adresa muzicii pe alt thread). Tipul chiar poate.

Cat despre Traviata... Oameni buni, ce faceti de reusiti sa rezistati la asa ceva? Eu nici la radio nu pot s-o ascult!...
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde MIKE » Lun Iun 20, 2005 10:11 am

Despre Alfredo Pascu va pot spune eu mai multe. Canta la Opereta...Cam 8-9 piese. Si este considerat un urmas de seama a tenorilor Ion DACIAN si Dorin Teodorescu...De fapt acolo este si foarte iubit de public, primit cu bratele deschise...Si de-a lungul timpului (eu l-am vazut prima oara la inceputul anului 1998 cred-la Liliacul) si-a dezvoltat in egala masura calitatile vocale si cele artistice (actoricesti). A intruchipat cam toate personajele lui Strauss (vorbesc de piesele din repertoriu), Lehar, Kalman si nu in ultimul rand Gherase Dendrino...
Nu stiu cand ai fost tu Basso Sange Vienez, daca ai fost la inceputul drumului lui pe scena de opereta atunci esti foarte indreptatit sa faci acea afirmatie. La Liliacul, din randul 11-12 eu nu am auzit mare lucru (din cauza acusticii catastrofale a salii, improprie pt opereta caci e o sala cedata de Nationa) si a faptului ca nu reusea sa acopere orchestra care sta chiar in fata scenei...Acum situatia s-a schimbat in bine. La nivel organizatoric nu s-a schimbat nimic (iar acum cu incendiu acela nu stiu) dar el se aude bine inclusiv din ultimul rand. Apoi toate piesele la operta se joaca in romana, eu am fost cam de 3-4 ori la o piesa ca sa pot sa prind si libretul si prestatia actoriceasca si evident pe cea vocala. Apoi in general Alfredo PAscu nu canta la opera. Doar Traviata si asta rar (aici, la Timisoara si poate la Cluj). Pe mine personal jocul lui de scena m-a dezamagit caci e mult mai talentat pe partea asta decat a aratat...
In legatura cu faptul ca ar putea canta Wagner, ai drpetate, iar volumul lui....He he s-a dezvoltat de-a lungul a 6 ani f mult si din necesitatea de a acoperi cat de cat orchesta de la opereta.
Si ca sa termin cu analiza celor doi Germont, tata si fiu, d-l Basalic s-a auzit impecabil (la balcon) caci eu acolo am stat ca sa poata oamenii sa vada traducerea (daca luam bilete jos, se trezeau cu o durere cumplita de cap dupa cele 2.30 stand cu ochii indreptati spre ecranul de subitrare)...
Orisiunde-am umblat, iata ce-am invatat
Viata dac-o iubesti,s-o traiesti, s-o traiesti!
Avatar utilizator
MIKE
Junior Member
 
Mesaje: 6
Membru din: Joi Iun 16, 2005 11:00 pm

Mesajde ghionoiul » Lun Iun 20, 2005 10:23 am

Alex taica, cred ca glumesti. Cum sa poata Wagner orchestra Operei ?! Aia nu-s in stare sa scoata o sonoritate ca lumea nici pe acordurile simple (dar de oarece efect spectacular, ce-i drept) din operele de Verdi, pentru ca n-au alamuri. Viorile sunt varza, cum naiba sa cante preludiul din Lohengrin ? Hai sa fim solemni...
Am vazut evolutii decente ale orchestrei Operei in Falstaff si Oedip, unde partea orchestrala nu necesita sonoritati masive, acorduri impunatoare si perfect armonizate.
In plus, stii tu vreun dirijor de la Opera specializat in Wagner ? Eu nu. Dealtfel la noi nici nu exista asa ceva. Andreescu sau Mandeal ar putea face ceva treaba buna, dar nu-si pierd ei vremea cu Opera. Traviata poate dirija si Stan Papusa, ca totuna e...
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde colegu » Lun Iun 20, 2005 11:10 am

ghionoi,am ascultat un preludiu la lohengrin la constanta,cu un dirijor necunoscut ...extrem de miscator si bine cantat acel preludiu.
Libretul, muzica spun atat de multe

vorbesti de...traviata?
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde ghionoiul » Lun Iun 20, 2005 11:28 am

colegule, n-am ascultat niciodata orchestra din constanta, dar e foarte posibil sa fie mai de Doamne-ajuta decat orchestra Operei din buc. In plus, preludiul de la Lohengrin e o bucata orchestrala. Bucati orchestrale se mai canta in concert, si chiar bine, eu am ascultat Wagner cantat decent si la Bucuresti, si la Cluj, si la Iasi. Asta nu schimba cu nimic situatia: nu avem in tara orchestra de opera care sa poata canta civilizat un spectacol de Wagner cap-coada. Si nici dirijor specializat.
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde AlexN » Lun Iun 20, 2005 12:04 pm

Daca ar exista vointa si ceva bani, s-ar putea incropi niste spectacole bunicele. Sunt convins ca orchestra s-ar putea imbunatati, iar un dirijor bun, precum Andreescu, cred ca s-ar baga in proiect. Cea mai mare problema sunt cantaretii, decorurile, regia... La naiba, Wagner s-a mai cantat in Romania pe vremuri! Chiar in halul asta am ajuns?
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde ghionoiul » Lun Iun 20, 2005 12:36 pm

Eu as zice ca sunt 2 probleme principale: banii si invatamantul universitar muzical. Cu bani s-ar putea monta spectacole ca lumea si s-ar putea plati salarii decente, astfel incat instrumentistii mai rasariti din orchestra si coristii sa nu mai plece sa cante in fanfarele si corurile comunale din Vest.
Pe de alta parte cred ca la Academia de Muzica singura preocupare actuala in materie de canto este sa se produca cat mai multi Alfrezi si Nemorini, cat mai multe Violette si Lucii. In materie de opera adevarata - cel putin Wagner - know-how-ul care altadata dadea la iveala pe Margareta Cononovici, Popescu Bayreuth, Marina Krilovici, Spiess sau Harasteanu e pierdut demult
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde AlexN » Lun Iun 20, 2005 4:11 pm

Problema mare tot banii sunt, pentru ca poti intotdeauna sa instruiesti o generatie cu niste burse in strainatate. Mai rau e ca la intoarcere trebuie sa ai si ce sa le oferi... Deci... Atat timp cat nu se face un program coerent, desfasurat pe cativa ani, in scopul pregatirii unor spectacole wagneriene, din cer nu va pica nimic. Si nu-l vad eu pe Spiess scotzand atatia bani din buzunar incat sa aduca aici orchestra si dirijorul unei Opere serioase din Occident.
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde basso noble » Lun Iun 20, 2005 4:22 pm

Regret sa va informez ca Wagner depaseste competentzele mele muzicale, ce nu pricep nu ascult :hades: , ce sa faci eu am o minte mai simpla. Lasand gluma adevaratul motiv e faptul ca nu pricep iota de "neamtza" si ce-i mai grav nici n-am de gand sa invatz (pentru doua trei arii din Mozart - si ma refer la alea de bravura: Ha! wie will ich triumphieren si In diesen heil'gen Hallen - nu merita efortul, le pot canta si in italiana sau chiar romana).
Apropos de cantatul in romana, atzi vazut spectacole in limba noastra de baza?
Eu am trait primul cosmar pe viu la Pescuitorii de perle cand dupa aproximativ 30 de minute (timp in care m-am tot minunat de ce naiba nu pricep iote de franceza sau de ce nu merge titrajul) de calvar am prins din zbor un cuvant de la un cor ce semana izbitor cu SHI, moment in care m-am luminat la fatza si cu un sentiment de implinire am constatat: FIRESTE CA NU PRICEP NIMIC, CANTA IN ROMANA! Experientza precedenta se produse-se la un Oedip (inregistrat pe video) cand dupa trei ore am intzeles si eu ceva: Barnea poate sa declame deosebit de clar "Deschidetzi poarta" restul e inca in ceatza... Ma rog ceatza s-a risipit de mult deoarece intre timp mi-am procurat CD-urile cu Oedipul lui Ohanesian (acolo e ciudat exact contrarul - sa nu intzelegi un cuvant).
Din aceeasi categorie de reprezentatzii (din ciclul eu cant bine, dar pe voi sa va vad daca pricepetzi ce cant...) am mai consumat si un Flaut magic si un Liliac, ce am intzeles de aici - Harasteanu e intr-adevar mare! si am mai intzeles ca il detestam pe nedrept pe Florin Diaconescu (ma enerva teribil timbrul lui si nu pricepeam de ce naiba nu se retrage sa faca un bine umanitatzii in general si urechilor mele in special) - Diaconescu inca mai canta cu dictzie (prost dar clar!). Sa nu ma intzelegetzi gresit nu spun ca nu a fost un mare cantaretz (caci a fost un excelent tenor - am dovada clara) spun doar ca nu prea mai poate sa cante dar daca suntezi tolerantzi s-ar putea sa avetzi o surpriza placuta.
Cel de-al patrulea spectacol in romana a fost La serva padrona de Pergolesi (opera comica pt copi) shoc teribil - Umberto era Lucia Cicoara Dragan - care canta deosebit de clar (ce nu se intzelegea de la ea se auzea de la sufleor care parca sufla pt toata sala) si paradoxal canta cam tot atat de jos ca un bariton de buna calitate (timbu de Herlea daca ma intzelegetzi). Ei bine cucoana asta care ma lasat fara auz in Tosca (in rolul Floriei a racnit "I quella lama l'implanto nel cuore" cat au tzinut-o bojogii, cert e ca mie, desi stateam la balcon - conform traditziei, mi-au tziuit urechile 15 minute motiv pt care m-am lecuit definitiv de Toshti (ca plosca - ploshti, closhca - closhti si Tosca - Toshti :hades: ).
Intrebari retorice: Unde sunt cantaretzii cu dictzie impecabila?
De ce este nevoie ca sa apara noi cantaretzi de talia lui Ohanesian, Goanga, Secareanu, Cernei etc.?
De ce sunt la mare moda vocile fara culoare, timbrele shterse si interpretarile reci - aproape mecanice gen Renee Fleming, Angela Gheorghiu, Sumi Jo etc.?
De ce este atat de important sa semeni cu cineva, sa cantzi ca cineva, sa pronuntzi ca altcineva si mai ales sa cantzi impecabil partitura? - Apropos cine a ascultat Giuseppe de Luca sau Luisa Tetrazzini ;) ?

Nimeni nu mi-a zis nimic de ideea cu adresa de mail! Nu-i nimeni interesat de asa ceva?
Avatar utilizator
basso noble
Junior Member
 
Mesaje: 22
Membru din: Lun Iun 13, 2005 11:00 pm

Mesajde ghionoiul » Lun Iun 20, 2005 4:36 pm

Eu parca prefer un cantaret cu o dictie imperfecta dar cu voce grozava, gen Cernei sau Ohanesian, decat o dictie de zile mari dar o voce plata. Ce ma enerveaza este pronuntia aiurea, indiferent de limba, dar daca dictia e imperfecta nu se baga de seama :yD
Bine, acuma adevarul e ca Wagner trebuie servit cu o dictie impecabila - "gut aussprechen, Kindern !".
Despre Diaconescu am o parere buna, mai ales ca mi-e vecin de cartier :D Dar cred ca vocea lui nu e neaparat una de opera, cat mai ales una de gen vocal-simfonic (cine l-a ascultat stie ce zic). Mie mi-a placut Diaconescu si in Oedip (Tezeu). Are o voce nobila si cultivata, chiar daca posibilitatile tehnice sunt destul de limitate.
Ei, bunule bas, asa cum Wagner depaseste competentele tale, asa si ascultatul comparativ de arii italiene depaseste limitele rabdarii mele :) Dar daca totusi ai ceva Wagner cu Hans Hotter, stiu pe cineva pe care l-am putea scoate din pepeni ;)
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde AlexN » Lun Iun 20, 2005 5:24 pm

Basso, dar faptul ca nu stii germana nu inseamna ca de asta nu asculti Wagner! Nu asculti Wagner pentru ca probabil nu-ti plac compozitiile in sine, ceea ce e cu totul altceva! Tu iti inchipui ca atunci cand am ascultat eu prima data Wagner stiam prea multa germana? Da de unde! M-a fascinat pe loc si m-a fermecat orchestra! Asta e cel mai important lucru la dramele lui muzicale (parerea mea, evident).

De-abia acum mai reusesc sa prind cate ceva din ceea ce se canta in germana, dar oricum nu e important. Leit-motivele spun totul. Asa ca... nu necunoasterea limbii germane este motivul pentru care nu asculti Wagner. Probabil nu-l asculti tot asa cum eu nu pot asculta "muzica" italiana.

Referitor la ideea cu mail-ul, m-ar interesa numai in masura in care s-ar vehicula si fisiere cu muzica germana. Altfel...
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde basso noble » Lun Iun 20, 2005 6:02 pm

Eu apreciez tehnica vocala a Elenei Cernei, eu i-am dat tocmai ca exemple pozitive de dictzie ireprosabila :) .
In ceea ce-l priveste pe Hotter am un Meistersinger cu el, aceeasi inregistrare o potzi lua de pe http://cocoa.itc.it:8080/cocoakaradar (e aia cu 63 de trackuri), tot acolo mai gasesti 2 arii din Meistersinger tot cu Hooter (in felul asta nu voi putea fi acuzat ca fac trafic cu muzichie :hades: )

Alex, itzi propun ceva, ocazie cu care testam si ideea, asculta cel putzin doua interpretari ale aceleiasi arii si argumenteaza care-tzi place mai tare si de ce o sa pun si ceva nemtzesc special pentru tine dar si ceva italienesc...

Adresa este forum_opera@yahoo.com
Parole este sample

PS cred ca zilele astea o sa pun si ceva rusesc... :hades:
Avatar utilizator
basso noble
Junior Member
 
Mesaje: 22
Membru din: Lun Iun 13, 2005 11:00 pm

Mesajde AlexN » Lun Iun 20, 2005 6:31 pm

Momentan vad ca nu e nimic pe acolo. Da, ceva rusesc chiar ar fi interesant. Recunosc ca nu prea am ocazia sa ascult.

Off-topic: Ma enerveaza ca astia de pe Karadar un au si simfonii de-ale lui Rachmaninov... Si mi se pare ca nici Concertul nr. 1 pentru pian...
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde MIKE » Lun Iun 20, 2005 7:41 pm

[quote="ghionoiul"]Eu parca prefer un cantaret cu o dictie imperfecta dar cu voce grozava, gen Cernei sau Ohanesian, decat o dictie de zile mari dar o voce plata. Ce ma enerveaza este pronuntia aiurea, indiferent de limba, dar daca dictia e imperfecta nu se baga de seama :yD
Bine, acuma adevarul e ca Wagner trebuie servit cu o dictie impecabila - "gut aussprechen, Kindern !".
Despre Diaconescu am o parere buna, mai ales ca mi-e vecin de cartier :D Dar cred ca vocea lui nu e neaparat una de opera, cat mai ales una de gen vocal-simfonic (cine l-a ascultat stie ce zic). Mie mi-a placut Diaconescu si in Oedip (Tezeu). Are o voce nobila si cultivata, chiar daca posibilitatile tehnice sunt destul de limitate.

Eu l-am vazut pe Diaconescu. la opera, dar in Vaduva Vesela. Si nu mi-a zis prea multe. Ca multi dintre solistii operei. Dictia despre care vorbiti este cam inexistenta...De ce spun asta. Ca doar s-a jucat in limba noastra, graiul dulce romanesc...Si noroc ca stiam libretul. Apoi e adevarat in ceea ce priveste partea artistica: e cam nul (parca purta un morcov).
Acum sa incerc sa dau un raspuns la o alta prblema: De ce nu avem solisti pt Wagner...De ce solistii nu au dictie pt Wagner...Pt ca nu se insista pe limba germana...Ca sa poti sa canti ceva intr-o limba trebuie sa ai cunostiinte minime in limba respectiva. Sa vedeti cum suna Carmen cantata de o mezzo sa spunem din Anglia si cum suna Carmen cantata in Franta. Noi neam latin suntem mult mai aplecati catre italiana...si franceza. Si ce exemple sa aiba studentii...Cine mai canta Wagner...Recunosc ca nu ma dau in vant dupa el, dar din curiozitate m-am uitat pe afisele operelor din Brasov, Timisoara, Cluj...Daca nu avem modele, oameni care sa fie exemple vii...
Orisiunde-am umblat, iata ce-am invatat
Viata dac-o iubesti,s-o traiesti, s-o traiesti!
Avatar utilizator
MIKE
Junior Member
 
Mesaje: 6
Membru din: Joi Iun 16, 2005 11:00 pm

Mesajde MIKE » Lun Iun 20, 2005 7:53 pm

AlexN scrie:faptul ca nu stii germana nu inseamna ca de asta nu asculti Wagner! Nu asculti Wagner pentru ca probabil nu-ti plac compozitiile in sine, ceea ce e cu totul altceva! Asa ca... nu necunoasterea limbii germane este motivul pentru care nu asculti Wagner. Probabil nu-l asculti tot asa cum eu nu pot asculta "muzica" italiana.


Cred ca e cazul sa nu mai fiti asa de reticenti :eat: . Orice se invata...Fiecare are preferinte dar nu trebuie sa plecam de la negativism: Eu nu ascult asta! Eu nu ascult opera lui Wagner, Mozart pt ca nu stiu germana sau pt ca nu-mi place limba sau pt ca ii detest pe nemti..Si nici invers.Italiana nu,ca e siropoasa, ca nu e dramatica etc. Orice se invata...Totul se ia pas cu pas si cu rabdare. Si poate cu putina plictiseala la inceput, frustare etc. Dar rezulatul la care ajungi, castigul e mai mare decat ce-ai investit...
Eu am ascultat si am vazut muuulta opereta. Opera mi-am impus sa o descopar singura, caci nu am avut norocul nici sa ma ia cineva de mana sa ma duca la opera si nici sa-mi puna cineva nici macar Vivaldi sa ascult...Ma deranjau toate acutele, ma pictiseam de mor..Dar macar am avut buna inspiratie de a nu incepe cu Wagner...cum au facut niste prieteni si care acu nu mai servesc nici macar Carmen...
Negativismul e cel mai mare dusman al evolutiei si a dezvoltarii noastre...
Orisiunde-am umblat, iata ce-am invatat
Viata dac-o iubesti,s-o traiesti, s-o traiesti!
Avatar utilizator
MIKE
Junior Member
 
Mesaje: 6
Membru din: Joi Iun 16, 2005 11:00 pm

Mesajde basso noble » Mar Iun 21, 2005 1:22 am

Am ajuns la: "Pana la urma de ce ascultam muzica".
Fiecare are alta morivatzie. Din punctul meu de vedere situatzia mea sta astfel:
1) Cand spun ca nu ascult Wagner aste inseamna ca nu ascult toata ziua Wagner.
2) Nu-mi subestima in nici un caz capacitatea de a intelege o compozitzie.
3) La Opera cel mai tare ma intereseaza partea vocala dar asta nu inseamna ca nu aud si/sau ascult si restul (orchestra, sufleor, pagini intoarse etc).
4) Revenind la Wagner, scriitura solistilor vocali sa-mi fie cu iertare nu-i chiar asa de dificila sau spectaculoasa, oricine cu o voce robusta poate canta Wagner, am spua canta!
5) Pentru a interpreta Wagner e nevoie ca cel ce canta sa priceapa tot ce spune (el in primul rand!) si tot ce lasa sa se intzeleaga prin modul in care spune. Ori daca eu nu pricep nemtzeste perfect nu vad de ce sa-mi pierd timpul ascultand ceva ce nu intzeleg in totalitate (atentzie nu la muzica ma refer - muzica e doar o parte a operei, poate partea cea mai simpla).
6) De ce este textul atat de important?!? Pai fara text ce sens ar avea muzica vocala?
Daca textul nu se intzelege din diverse motive (unele care tzin de ascultator)atunci aia ar mai fi opera? Subliniez nu contzinutul ariilor ma intereseaza ca asta pot afla dintr-o traducere ci modul cum este interpretata aria. Am pus 2 arii in 2 interpretari diferite sunt arii pentru voci grave, mie mi se par o ilustrare buna pt tot ce am zis pana acum, daca nu suntetzi amatori de italiana nu-i bai ascultatzi cu atentzie variantele in romana si probabil o sa intzelegetzi de ce eu cred ca daca nu intzeleg ce spune nu intzeleg ce canta. Promit solemn si rusi (nici ruseste nu stiu deci nici muzica ruseasca nu ascult, hai acum cine-mi mai zice ca nu intzeleg muzica!)

PS. Ar mai fi ceva nici Verdi, Rossini, Bellini, Puccini, Mascagni, Poncheli, Cherubini, Donizetti, Leoncavallo etc nu prea ascult. De asemenea nici Ravel, Bizet, Delibes, Charpentier, Saint-Saens, Massenet etc nu ascult. Explicatzia e simpla ceea ce ascult nu mai e creatzia lor ci a celor ce o canta. Daca ceva va displace, va spun eu, cantaretzul este de vina niciodata compozitorul (reformulez: aproape niciodata).
Avatar utilizator
basso noble
Junior Member
 
Mesaje: 22
Membru din: Lun Iun 13, 2005 11:00 pm

Mesajde ghionoiul » Mar Iun 21, 2005 9:50 am

MIKE scrie:Cred ca e cazul sa nu mai fiti asa de reticenti :eat: . Orice se invata... Totul se ia pas cu pas si cu rabdare. Si poate cu putina plictiseala la inceput, frustare etc. Dar rezulatul la care ajungi, castigul e mai mare decat ce-ai investit...
Negativismul e cel mai mare dusman al evolutiei si a dezvoltarii noastre...

Mike, pe de-a-ntregul de acord cu matale ==D Numai ca...
Ce te faci ca acum vreo 20 de ani ma innebuneam dupa Verdi, dupa ce il invatasem cu rabdare, pas cu pas, cum povestesti tu, iar intre timp am descoperit ca 90% din creatia lui Verdi e lipsita de substanta si ca atare cat se poate de plicticoasa ? Exceptie fac, desigur, Othello si Falstaff, oarecum Aida si pe ici pe colo, cu ingaduinta, cate ceva din Rigoletto si Forta destinului. La Bellini, Donizetti si altii terminati in i situatia e un dezastru total. Puccini mai merita atentie pentru Turandot, intr-o oarecare masura.
Pai in conditiile in care i-am digerat pe astia, i-am inteles si, la un moment dat, cu mult timp in urma, erau pe gustul meu (cand gusturile imi erau ceva mai rudimentare, ce-i drept), crezi ca mai am vreo nadejde cu ei ? Ar fi un pas inapoi.
Si atunci de ce sa mai insist cu ei ? Am insistat odata, si-am trecut prin ei ca prin branza, crezi ca a doua oara or sa opuna rezistenta ? :)
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde AlexN » Mar Iun 21, 2005 9:57 am

Stati ca deja am luat-o rau pe aratura. Sa mai fac si eu un pas, sa ne departam si mai mult de drumul principal :yD

Mike, concluzia ta este total gresita daca o generalizezi. Basso a spus bine ce a spus, fiecare are motivatiile lui personale. Tu, precum si prietenii tai, aveti o inclinatie pentru stilul italian de opera. Ok, kein Problem! Spui ca ai avut noroc ca n-ai inceput cu Wagner. Spui ca prietenii tai mai ghinionisti nu mai pot asculta nici macar Carmen acum, tot din cauza aceluiasi Wagner Terminatorul. Te inteleg, daca ma raportez la mine. Caci eu am avut imensul ghinion de a incepe cu opera italiana. Si dupa ce am auzit cum suna, n-am vrut sa mai aud de opera timp de ani de zile! De Wagner m-am apropiat tocmai pentru ca nu stiam ca el tot un fel de opera a compus. Primele CD-uri pe care le-am ascultat erau cu extrase orchestrale (Leopold Stokowski) si m-au dat gata!... In mod clar, eu sunt adeptul simfonismului, iar drama muzicala wagneriana o gasesc a fi cea mai inalta forma artistica. Prin urmare, dupa cum vezi, fiecare are felul sau de ghinion. Carmen nici nu pot sa ascult acum, mi se pare atat de absurd... Iar Verdi... Dumnezeu cu mila... dar sa nu mai discutam, parerile mele le gasiti si pe alte thread-uri, n-are rost sa ma repet.

Orice se invata, adevarat. Dar trebuie sa consideri ca si merita. In clipa de fatza, daca am timp, prefer sa ascult cu atentie niste Mahler, decat sa pierd vremea cu muzica de spectacol. Caci da, asta este termenul care defineste cel mai bine creatia italiana: muzica scrisa in scop de entertainment. Francezii parca sunt ceva mai sus, dar tot in aceeasi zona. Nu asta vreau sa aud atunci cand ascult muzica "clasica"!

Basso, nu-ti inteleg punctul de vedere. Ok, la opera te intereseaza in primul rand partea vocala. Evident, la o opera italiana ce altceva sa asculti? Orchestra nu face doi bani, ea doar acompaniaza solistii. Bun, scriitura vocala wagneriana nu are nicidecum stralucirea orbitoare si superficiala a partiturilor italiene, unde se cere virtuozitate. "Muzica mea e declamatie, declamatia mea e muzica", insusi Vrajitorul o spune. Si spre norocul nostru as spune, caci in felul asta reprezentatia este mult mai dramatica, este mult mai coerenta, totul are logica.

"Pentru a interpreta Wagner e nevoie ca cel ce canta sa priceapa tot ce spune (el in primul rand!) si tot ce lasa sa se intzeleaga prin modul in care spune. Ori daca eu nu pricep nemtzeste perfect nu vad de ce sa-mi pierd timpul ascultand ceva ce nu intzeleg in totalitate (atentzie nu la muzica ma refer - muzica e doar o parte a operei, poate partea cea mai simpla)."

Imi pare rau, dar aici nu mai pot fi de acord... Muzica e doar o parte a operei, pai daca pleci de la premiza asta, nu vei asculta niciodata cum trebuie Wagner!!! Da, in cazul operei italiene, este perfect justificat! Dar daca vrei sa asculti Wagner va trebui sa spui: "Muzica este cea mai importanta si mai complexa parte a operei"! Incearca asta si dupa aia mai discutam. Wagner nu trebuie ascultat asa cum asculti Verdi.

"Pai fara text ce sens ar avea muzica vocala?" Are, cum sa n-aiba sens! E vorba ca asculti muzica! Desigur, la Verdi n-ai ce muzica sa asculti... Dar tu crezi ca eu am habar de ce se canta in simfoniile lui Mahler? Habar n-am! Am luat de pe net textul de la Cantecul Pamantului si de la Cantec tanguitor, dar n-am avut timp nici macar sa le rasfoiesc. In schimb muzica, muzica... Muzica e divina! Evident, daca stii si textul, cu atat mai bine! Eu nu incurajez ascultatul de muzica fara sa stii despre ce e vorba, dar spun ca sa poate si fara (pana la un anume nivel de intelegere). Atunci cand orchestra este fascinanta, partea vocala poate sa si lipseasca.

Cel mai bun exemplu in acest sens este Tristan. Suprima in cap layer-ul vocal si urmareste doar orchestra. Este ceva de nedescris, de neegalat... cel mai frumos lucru scris vreodata...

Aici Ghionoiul nu cred ca va fi de acord cu mine: consider ca singurul italian care merita atentie este Puccini. Muzica lui este rascolitoare, are amploare, are stralucire, are coerenta, are dinamism. Orchestra lui are ceva de spus, chiar daca nu in maniera wagneriana. Prin urmare, un spectacol Puccini ascult intotdeauna cu interes.
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde ghionoiul » Mar Iun 21, 2005 10:19 am

Evident ca n-o sa fiu de acord cu tine :P
Puccini e la fel de siropos si telenovelistic ca si predecesorii sai, dar are, ce-i drept un limbaj muzical mai evoluat. In sensul ca nu prea gasesti la el arii de bravura ca la Verdi sau altii, in schimb muzica lui egala, cu foarte putine variatii de ambitus emotional, e o continua vaicareala ce ma scoate din sarite. Prefer sa ascult o opera mediocra de Verdi, gen Ernani, unde ma mai amuza cat de cat inventivitatea melodica a lui Verdi sau macar apreciez tehnica vocala a cate unui solist... :bash: Singura exceptie, cum spuneam, Turandot, unde Puccini renunta la a mai face telenovela cu personaje care se vaita, ci face intr-adevar drama muzicala. Sigur ca nu se ridica la inaltimea lui Wagner, dar e o realizare laudabila.
As vrea sa sar putin in apararea Carmencitei. Mie Carmen mi se pare o opera notabila dintr-un punct de vedere: personajul principal cred ca este cel mai pregnant conturat personaj din toata literatura de opera. Carmen este un personaj complex, e o femeie fatala, rautacioasa, dornica de aventura, dar e si buna, e si naiva... Iar toate astea sunt creionate din muzica, nu din altceva. Muzica ce o insoteste pe Carmen e intotdeauna proaspata, spontana, adevarata, chiar daca nu atinge cine stie ce profunzimi.
Un alt personaj atat de complex, cu atat de multe trairi, e greu de gasit in opera. Poate Hans Sachs, poate Oedip... Dar Wagner sau Enescu nu au pus accent pe personaje, ci pe unitatea dramei in ansamblu. De asta cred ca, prin personajul iesit din comun al lui Carmen, opera lui Bizet isi merita un loc de cinste, chiar daca nu poate fi comparata cu marile drame muzicale.
Apropo... e al dracului de greu de gasit o Carmen perfecta, mai degraba gasesti vreo 3 Sachs sau o juma' de duzina de Borişi...
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde AlexN » Mar Iun 21, 2005 10:39 am

N-as spune ca personajele lui Puccini se vaicaresc chiar atat de tare. Ca e telenovela, poti fi sigur de asta! Dar actiunea se desfasoara totusi in forta, de exemplu in Tosca. Iar lucrul cel mai demn de laudat este tocmai ca nu gasesti acele penibile si idioate arii de virtuozitate, care strica orice muzica in mod inutil.

O sa fie peste cateva zile un Muenchen o super productie cu Turandot, pe Olympiastadion. Eu ma indoiesc de calitatea muzicala, sa canti pe un stadion... in fine... Tare ma tem ca e vorba mai mult de o gaselnita comerciala, caci pe afis sta sus si tare ca e cea mai mare montare facuta vreodata, cu nu stiu cati figuranti, etc. Si ce mi se pare hazliu, e faptul ca se specifica pe acelasi afis ca include si celebra arie "Nesum dorma"! E ca atunci cand cumperi un aparat foto digital si pe cutie scrie ca are 4 Mpixeli. Tot asa si aici: cumparati un bilet, chiar daca nu stiti cine e Puccini sau Turandot. Hai ca o sa ascultati si Nesum dorma, pe cuvantul nostru! Inutil sa spun ca bilete nu se mai gasesc de vreo 2 luni...

Basso, nu vreau sa par incult, dar eu in materie de Mozart si Rossini sunt bata. Te rog sa-mi spui si mie ce am ascultat, caci habar n-am :/ Ca sa comentez putin, din punctul de vedere al unui ne-ascultator de Mozart-Rossini & Co, nu pot judeca muzica. Asa se compunea pe vremea aia, n-avem ce-i face... E ca si cum as rade ca in '30 se foloseau radiouri cu tuburi in loc de circuite integrate!... La capitolul voci, ii prefer clar pe Iordachescu si Ramey. Sincer nici nu ma intereseaza despre ce canta, daca muzica nu-mi place, restul nu merita efort... Subiectul iarasi pare neinteresant, cu atat mai mult cu cat eu sunt fascinat de mitologii. Prin urmare, nu vad de ce m-as duce la opera sa acult o bucata muzicala plictisitoare in care libretistii lui Mozart ne explica cum sta treaba cu femeile si cu dracu pe Pamant.

O intrebare prosteasca: de ce este o muzica vesela, de balet infantil, atunci cand se canta despre un incendiu si un cutremur infernal?! Eu nu-i inteleg pe compozitorii astia, de ce nu exista concordanta intre text si muzica...

Imi fac timp mai tarziu si pun si niste muzica serioasa pe mail. Din pacate n-am arii comparate, mai degraba vom discuta structura muzicala in sine.
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde MIKE » Mar Iun 21, 2005 12:04 pm

ghionoiul scrie:Mike, pe de-a-ntregul de acord cu matale ==D Numai ca...
Ce te faci ca acum vreo 20 de ani ma innebuneam dupa Verdi, dupa ce il invatasem cu rabdare, pas cu pas, cum povestesti tu, iar intre timp am descoperit ca 90% din creatia lui Verdi e lipsita de substanta si ca atare cat se poate de plicticoasa ? Exceptie fac, desigur, Othello si Falstaff, oarecum Aida si pe ici pe colo, cu ingaduinta, cate ceva din Rigoletto si Forta destinului. La Bellini, Donizetti si altii terminati in i situatia e un dezastru total. Puccini mai merita atentie pentru Turandot, intr-o oarecare masura.
Pai in conditiile in care i-am digerat pe astia, i-am inteles si, la un moment dat, cu mult timp in urma, erau pe gustul meu (cand gusturile imi erau ceva mai rudimentare, ce-i drept), crezi ca mai am vreo nadejde cu ei ? Ar fi un pas inapoi.
Si atunci de ce sa mai insist cu ei ? Am insistat odata, si-am trecut prin ei ca prin branza, crezi ca a doua oara or sa opuna rezistenta ? :)


Iti inteleg si iti respect punctul de vedere...Eu recunosc, sunt mult in urma...Ascult opera mai mult pentru partea vocala decat pentru drama in sine...Apoi, fire mai romantica ma aplec spre Verdi si italieni (de Bizet nu am ascultat decat Carmen-si recunosc ca m-a subjugat personajul dar cum au spus si altii niciodata nu am vazut pe scena o CARMEN veridica, asa cum mi-o imaginez eu...). Wagner...ei bine cu el ma lupt (sau mai bine spus ma lupt cu mine ca sa-l ascult. Inca nu e pe gustul meu...Dar poate ca peste cativa ani, dupa ce toti ceilalti vor fi fost digerati, Wagner o sa-mi spuna altceva.
Orisiunde-am umblat, iata ce-am invatat
Viata dac-o iubesti,s-o traiesti, s-o traiesti!
Avatar utilizator
MIKE
Junior Member
 
Mesaje: 6
Membru din: Joi Iun 16, 2005 11:00 pm

AnteriorUrmătorul

Înapoi la Filarmonica

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 9 vizitatori