Explicatzii date de Rolf

Forum dedicat sporturilor mecanice.

Consideratiuni teoretice

Mesajde Rolf » Vin Mar 15, 2002 1:46 pm

Mersi de modificare, Moshule, si uite si raspunsul la citeva din intrebarile tale.


Mai intii WRC.

Pt. inceput impartirea pe grupe si clase: avem 2 grupe: A si N, care se impart in functie de modificarile aduse masinii fata de modelul de serie: clasa N sunt masini mai apropiate de alea de strada, la clasa A se permit modificari cu ghiotura (modificarile se masoara in performanta motorului, tipu de suspensii, caroserie, roti etc...). Toate 2 grupele cuprind numai autoturisme omologate de catre fabricantul lor special pentru raliuri (deci aici intra masini cu omologari FIA pentru grupa respectiva). Mai e o grupa, da numa in unele campionate nationale, unde intra aia neomologati (la noi e H, la francezi e F etc...) sau cu omologari expirate (dar despre asta la threadu de interne). Grupele se impart in clase, in functie de litraj. Avem N1 (<1300 cc), N2 (1300-1600 cc), N3 (1600-2000 cc), N4 (sub 2000, supraalimentate – turbo), A5 (<1300 cc), A6 (1300-1600 cc), A7 (1600-2000 cc), A8 (supraalimentate). Cum e cu turbo: e vorba de un coeficient (1 virgula ceva parca), care inmultit cu cc da o valoare care va incadra masina intr-o clasa, deci putem avea <1300 cc turbo incadrat nu la N1 sau A5, ci la N2, respectiv A6. Din cauza asta exista clasele N4 si A8, pentru a putea incadra masini sub 2000 cc supraalimentate (deci masina de 1,9 litri, inmultit cu coeficientu ala da >2000 => clasa superioara). Mai e o clasa (impropriu zis): super 1600, masini de A, 1,6 l, care trebuie sa indeplineasca niste regulamente tehnice si de buget (sa coste pina in 100.000 dolari). Clasa asta puncteaza in clasamentu numit Junior.

Mai sunt citeva feluri de masini de care mai auzi. WRC sunt masini de top, A8, si care cam bat tot (ca auzi ca Aur are Seat WRC – adica un Seat de A8). KitCar erau masini de pina in 2 l, aspirate (deci fara turbina), de grupa A si cu tractiune fata. Erau de 2 feluri: 1,6 l, clasa care acum s-a transformat in super 1600, si 2 l, care au punctat separat intre ’94 si ’99, sub numele de F2. Kit Car nu se mai omologheaza, dar poti alerga pe o masina KitCar, care a fo omologata ca atare in trecut.

Punctele: se dau ca la Formula1: 10, 6, 4, 3, 2, 1. In WRC puncteaza doar categoriile: general (unde iti dai seama ca bat WRC-urile), N si Junior. Pilotii iau puncte in ordinea sosirii, primii 6. Echipele iau puncte in functie de pilotii care le compun, dar nu puncteaza mai mult de 2 piloti pentru o echipa: de ex, tocma a fost situatie la Turul Corsicii: primii trei au fost de la Peugeot, in cazu asta toti 3 pilotii isi iau punctele, da echipa ia numa punctele primilor 2, astfel ca se calculeaza si locu 7, da numa pentru echipa, in cazu asta Mitsubishi. Echipele nu tre sa fie numa de uzina (constructori), da anu asta asa e. Echipa de raliuri putem sa ne facem si noi, daca ne tine buzunaru, si sa participam la Mondial. De punctat in general pe tot anu nu conteaza toate raliurile. Din cele 14 raliuri mondiale, toate conteaza la general, dar unele pot sa nu conteze pentru Junior sau N, adica alergi degeaba, ca pt. raliu ala nu iei puncte decit la general, unde nu prea te poti bate cu A. Inca ceva: locurile la o etapa de WRC sunt limitate la 90: 30 pt. A, 30 pt. N si 30 pt. Junior. Daca ramin libere, se poate inscrie oricine, particulari etc...

Raliuri sunt peste tot, numa ca doar unele conteaza si ca etape in European (desi sunt si unele exclusiv de European), si altele (separate) in Mondial. De ex bulgarii au etapa de european (au si organizare la nivelu alora, organizarea de la noi e la nivelu anilor ’40), da care conteaza si in nationalu lor. In orice etapa participi punctezi la generalu pe tot anu. Daca un roman se duce la bulgari la etapa de european si ia un punct apare in clasamentu final, nu tre sa participe la toate etapele de european.

Pe scurt despre desfasurarea raliurilor: un raliu se compune din probe si etape. Probele (speciale) sunt cele cronometrate, pe drum inchis traficului, unde practic se duce batalia, iar etapele sunt portiunile parcurse pe sosea deschisa traficului, intre probe. Si ele au un timp de parcurs, in sensu ca daca nu ajungi la startu urmatoarei probe pina la ora h esti abandon. Pe etape trebe sa conduci ca in trafic, cu respectarea regulilor de circulatie. Daca iei o amenda, un radar etc... si politistu respectiv anunta si organizatorii esti penalizat niste minute.


Acuma sa trecem la nationale.

In CNR (si VTM) sunt urmatoarele grupe: A, N, H. A si N sunt la fel ca la Mondial, numa ca sunt impartite in vreo 7 clase. H sunt masini neomologate sau cu omologari expirate. Exemple: Aro-urile n-au omologare FIA pentru raliu, deci puncteaza la H. Mercedes SLK, pe care a alergat fo 2 ani Mojilian in 99 si 2000, are omologare FIA pentru circuite sau alte probe, da nu pentru raliuri, rezulta grupa H. Mai vezi pe cite unu cu un Oltcit sau un Tico => H. SuperNovele de acu 3 ani => H. Un tip pe un VW Golf 1: masina a avut in trecut omologare de raliu, acu a expirat => H. La A sunt Aur – Seat Cordoba WRC, Grigorescu – Renault Maxi Megane, Leu – Hyundai Accent WRC, Pitigoi (coechipieru lu Leu de anu asta): Hyundai Coupe KitCar (voila KitCaru’!). La N au fo anu trecut: Marisca – Mitsubishi Lancer Evo 6, Ungur – la fel, Gartofan – Subaru Impreza. Anu trecut fo 2-3 au facut niste magarii, au scos niste kestii de pe masini omologate, ca sa zica ca nu mai sunt omologate si sa participe la H (ca sa iasa si ei primii undeva). De anu asta nu mai e voie: masinile omologate nu au voie in H, adica daca un model are omologare nu e primit in H, indiferent ce limitatoare sau altceva scoti de pe el. La H ar putea concura, teoretic, si unu care isi pune motor de avion pe Trabant.

Cum se puncteaza: ca la WRC, numa ca se fac mai multe clasamente: general (unde se considera numa A si N, H puncta in general pina acu 3 ani), A, N, H, echipe, F2 (pina anu trecut erau masini de <2 l, grupa A sau N, fara turbina, tractiune fata – cu alte cuvinte era un clasament separat pentru astia cu tractiune fata, pe linga grupele lor; de anu asta se va numi A 2,0, si e posibil sa nu accepte in clasari decit grupa A, in aceleasi conditii – tractiune fata etc...), pe fiecare clasa in parte (asta numai pentru clasele la care participa minim 5 piloti; daca nu, aia care participa iau puncte pentru general pe tot anu la clasa lor, dar punctele din coada – adica daca sunt 2 iau 1 si 2 pcte. – dar nu se face podium la raliul respectiv), pe cupe de marca (cum e la noi cupa Ka si cupa Nova). Cupele de marca au regulamentul stabilit de organizatoru lor: de ex Cupa Ka e organizata de Ford si se alearga pe Ka-uri puse la dispozitie de Ford, pilotii platesc doar reparatiile, masinile sunt identice. Echipe se pot constitui si ad-hoc, inaintea unui raliu: hai sa punctam ca echipa! si te inscri si ca echipa (da tre sa fie mai mult de 2 masini). Din cauza asta pot aparea echipe care au participat numa la un raliu tot anu. Revin cu precizarea ca nu conteaza la cite raliuri (sau etape de VTM) participi, punctele ti se aduna pentru finalu pe an oricum. Observi ca poti lua mai multe premii la un raliu: iei la N, da iei si la N3, si la F2, si la echipe, si la cupa Ka (daca ai fost pe un Ka).


Daca mai sunt ceva intrebari cu placere, daca am cunostinta...
Rolf
Junior Member
 
Mesaje: 1517
Membru din: Vin Sep 28, 2001 12:00 pm
Localitate: Bucuresci (Tineretului)

Rolf ne invatza

Mesajde Oribilul Mosh » Vin Mar 15, 2002 5:16 pm

Rolf..la cat de bun esti..in ale automobilismului...ti-am facut un subiect separat..in care sa itzi dai numai tu cu parerea !
Aici vei raspunde la intrebarile noastre..si de asemenea vei mai posta ceea ce crezi tu de cuviintza !
Iata..esti unicul user de pe intregul forum..care are un subiect numai pentru el !
IEZECHIIL 25.17: Voi săvârşi asupra lor cumplită răzbunare prin pedepse grozave şi vor cunoaşte ca eu sunt Domnul, când voi săvârşi asupra lor răzbunarea mea.
Avatar utilizator
Oribilul Mosh
Junior Member
 
Mesaje: 20687
Membru din: Lun Oct 08, 2001 11:00 pm

Mesajde Rolf » Vin Mar 15, 2002 5:26 pm

Ooo, mersi! Vezi ca am bagat ceva si pe national. Copiezi tu sau io?
Rolf
Junior Member
 
Mesaje: 1517
Membru din: Vin Sep 28, 2001 12:00 pm
Localitate: Bucuresci (Tineretului)

Mesajde Oribilul Mosh » Vin Mar 15, 2002 5:30 pm

Copiaza tu ! Este subiectul tau...de acum inaninte...numai tu ai voie sa postezi aici ! :D
IEZECHIIL 25.17: Voi săvârşi asupra lor cumplită răzbunare prin pedepse grozave şi vor cunoaşte ca eu sunt Domnul, când voi săvârşi asupra lor răzbunarea mea.
Avatar utilizator
Oribilul Mosh
Junior Member
 
Mesaje: 20687
Membru din: Lun Oct 08, 2001 11:00 pm

Mesajde gaga » Lun Mar 18, 2002 8:40 am

Si cei care-i pun intrebari, nu?

Bah, sa mor io Rolf, am ratat finalul emisiunii si nu am vazut pana la urma care a fost treaba in corsica, suuper traseul si ca de obicei multe dude :D pa bune, astia de la skoda de cand participa?
De fapt cine a iesit?
semnatura fara culori si nestridenta
gaga
 
Mesaje: 18663
Membru din: Sâm Aug 04, 2001 11:00 am
Localitate: La Matze Fripte

Mesajde Oribilul Mosh » Lun Mar 18, 2002 9:08 am

Pai..a specificat si Rolf..intrebarile se pun....la subiectele respective...deci tu trebuia sa intrebi asta..la Campionatul Mondioal de Rallyuri !
Atunci..la subiectele alea nu mai scriem nimic ? De ce le-am mai facut ?
IEZECHIIL 25.17: Voi săvârşi asupra lor cumplită răzbunare prin pedepse grozave şi vor cunoaşte ca eu sunt Domnul, când voi săvârşi asupra lor răzbunarea mea.
Avatar utilizator
Oribilul Mosh
Junior Member
 
Mesaje: 20687
Membru din: Lun Oct 08, 2001 11:00 pm

Mesajde Rolf » Mar Mar 19, 2002 2:35 pm

Skoda am impresia ca de vreo 3 ani e in mondial. Turu Corsicii nu l-am vazut, da pt. clasament baga-te pe 'Campionatu Mondial de Raliuri' sau pe unu din linkurile de acolo.
Rolf
Junior Member
 
Mesaje: 1517
Membru din: Vin Sep 28, 2001 12:00 pm
Localitate: Bucuresci (Tineretului)


Înapoi la Formula 1. Sporturi cu motor

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator