Opera
Moderator: ghionoiul
Bun ca sa sintetizam putin. Eu si basso ascultam opera italiana si ceva (eu) Mozart. Opera italiana este inclinata spre solisti, spre partea vocala. Orchestra e doar pentru acompaniament. Opera italiana e facila (pe cat se poate spune). O parte din cei care il apreciaza pe Wagner au trecut deja peste Verdi&Co. Deasemenea este inclinata spre spectacol. Ca sa gusti spectacolul montarea trebuie sa beneficieze de regie buna, solisti, cor (cu voci cultivate si dictite, ca oamenii din sala sa mai si priceapa ce se canta...).
Si Bizet tot la capitoul dictie intra. Am fost la ultima reprezentatie a Caremencitei la opera cu o mezzo din Ungaria daca nu ma insel si desi studiez franceza la facultate (toate cursurile) nu am inteles cine stie ce....
Dar sa revenim.
Evident ca daca asculti opera pt partea vocala vei avea curiozitatea sa asculti ariile in interpretari diferite...
La Wagner lucrurile se schimba: orchestra devine cea mai importanta. Drama reprezentata aproape integral prin muzica...Cuvintele, libretul isi pierd mult importanta...Lucru poate de neconceput pt niste ascultatori de "entertainement"...Muzica spune 90% si te poti dispensa de tot, si de punerea in scena si de personaje...
Poate din cauza asta sunt asa de impartite taberele...Datrita diferentelor esentiale...
Eu cand am ascultat prima oara Wagner am zis ca asta nu e muzica...
Si tousi este...Dar probabil are o alta esenta, o alta destinatie poate...
Si Bizet tot la capitoul dictie intra. Am fost la ultima reprezentatie a Caremencitei la opera cu o mezzo din Ungaria daca nu ma insel si desi studiez franceza la facultate (toate cursurile) nu am inteles cine stie ce....
Dar sa revenim.
Evident ca daca asculti opera pt partea vocala vei avea curiozitatea sa asculti ariile in interpretari diferite...
La Wagner lucrurile se schimba: orchestra devine cea mai importanta. Drama reprezentata aproape integral prin muzica...Cuvintele, libretul isi pierd mult importanta...Lucru poate de neconceput pt niste ascultatori de "entertainement"...Muzica spune 90% si te poti dispensa de tot, si de punerea in scena si de personaje...
Poate din cauza asta sunt asa de impartite taberele...Datrita diferentelor esentiale...
Eu cand am ascultat prima oara Wagner am zis ca asta nu e muzica...
Si tousi este...Dar probabil are o alta esenta, o alta destinatie poate...
Orisiunde-am umblat, iata ce-am invatat
Viata dac-o iubesti,s-o traiesti, s-o traiesti!
Viata dac-o iubesti,s-o traiesti, s-o traiesti!
-
MIKE - Junior Member
- Mesaje: 6
- Membru din: Joi Iun 16, 2005 11:00 pm
Da, are cu totul alta destinatie: spectacolul total, chatarsisul. O nazuinta spre idealul desavarsirii, asa cum aparea el la vechii greci... Si totul se naste din furtuna romantismului autentic, german...
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
-
AlexN - Junior Member
- Mesaje: 632
- Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm
Just for the record: si eu ascult Mozart in materie de opera, si il apreciez mai mult decat pe toata liota de italieni la un loc (cu exceptiile deja amintite). Mozart nu a fost compozitor dedicat de opera, a scris opera la "si altele", dar are productii peste media lui Rossini si urmasii sai. Don Giovanni e o opera inaintea timpului sau, apreciata chiar si de Wagner. Nunta lui Figaro e mai proaspata decat orice opera bufa de Rossini, Flautul aduce pe scena muzica sanatoasa germana care se va continua cu Freischutz si - la un alt nivel - cu Wagner. In rest, bineinteles ca si Mozart a facut opere de duzina, dar chiar si asa un Idomeneo e perfect ascultabil, macar ca-l iei ca pe o insiruire de sonatine pentru solisti si orchestra
-
ghionoiul - Mesaje: 1359
- Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am
Am pus pe mail un mp3 din Tristan und Isolde, varianta de pe Karadar. Oricum o descarcati mai repede de pe Yahoo decat de pe Karadar... Este un fragment din actul 2, duetul de dragoste. Partea vocala este in prim plan, uneori orchestra pare ca nici nu se aude. Dar daca ascultati in spatele vocilor, veti descoperi abisul muzical wagnerian al orchestrei!... Un exemplu magnific de melodie infinita...
Ce se canta? Habar n-am! N-am gasit pana acum libretul in romana, iar cel in germana este suficient de dificil ca sa nu pricep mare lucru. Dar ce importanta are?! Muzica este mult prea frumoasa ca sa mai conteze astfel de detalii... Se canta despre dragoste, este tot ce e necesar sa stim...
Ce se canta? Habar n-am! N-am gasit pana acum libretul in romana, iar cel in germana este suficient de dificil ca sa nu pricep mare lucru. Dar ce importanta are?! Muzica este mult prea frumoasa ca sa mai conteze astfel de detalii... Se canta despre dragoste, este tot ce e necesar sa stim...
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
-
AlexN - Junior Member
- Mesaje: 632
- Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm
Aoleu, Ghionoiule taica, ce te apuca sa scrii si tu cu diacritice?! Te lovi boala Colegului?
Lasa, e 1 GB de spatiu. Si doar n-o sa stea acolo o vesnicie. Iar la cati suntem si ne ciondanim intre noi, nu cred ca exista astfel de pericole. Adevarul e ca daca nu venea Basso cu ideea, cine stie cati ani treceau pana mai ascultam eu ceva Mozart sau Rossini...
Lasa, e 1 GB de spatiu. Si doar n-o sa stea acolo o vesnicie. Iar la cati suntem si ne ciondanim intre noi, nu cred ca exista astfel de pericole. Adevarul e ca daca nu venea Basso cu ideea, cine stie cati ani treceau pana mai ascultam eu ceva Mozart sau Rossini...
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
-
AlexN - Junior Member
- Mesaje: 632
- Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm
asa ghionoiule!cu diacritice!
opera italiana e un soi de concert pt soprana sau pavarotti..aaa tenor.
iar wagner e o simfonie in genul lui mahler,si mai nou,mendelssohn(dar mai e pana la topicu wagner o clona mendelssohn )
apropo de heldentenori,mie chiar nu mi se pare ca diferenta dintre astia si tenori clasici(de opera italiana) sunt acutele..ba chiar dimpotriva.un heldentenor e mai apropiat de bariton decat de (hai sa zicem) alto sau mezzo
bine,ca sunt si bucati unde predomina acutele,dar cum spuneam..bucati..
de exemplu,celebra arie Brünhilde, heilige Braut,muribundul Zigfrid e cat se poate de neacut ...
ca sa nu mai spun ca accentul nu pica pe tenori ci pe baritoni(cu cateva exceptii)
dar ceea ce e cu adevarat meserias la wagner este imbinarea muzicii cu textele..
ce frumos suna motivul walhalei cand cei doi frati zigmund si ziglinde(:D) vorbesc despre Wí¤lse,walsungi si alte wot?neli ...
sau cand se aude motivul sabiei nothung..de multe ori,cunosti libretul prin intermediul muzicii...eu pana n-am vazut un spectacol laiv sau film cu inelul,chiar credeam ca in valkiria apare loge in final..atat de pregnant e motivul lui..
si apoi am citit si am vazut ca apare..dar doar sub forma de foc ...
si apropo de basi-baritoni,dictie si voce samd..george london este cu adevarat cel mai meserias..pacat ca s-a dus devreme...ce sa mai,london e un polivalent,de la mefistofele,la boris godunov pana la amfortas, wotan,sau mai stiu eu ce bufon din vreo opera italiana
opera italiana e un soi de concert pt soprana sau pavarotti..aaa tenor.
iar wagner e o simfonie in genul lui mahler,si mai nou,mendelssohn(dar mai e pana la topicu wagner o clona mendelssohn )
apropo de heldentenori,mie chiar nu mi se pare ca diferenta dintre astia si tenori clasici(de opera italiana) sunt acutele..ba chiar dimpotriva.un heldentenor e mai apropiat de bariton decat de (hai sa zicem) alto sau mezzo
bine,ca sunt si bucati unde predomina acutele,dar cum spuneam..bucati..
de exemplu,celebra arie Brünhilde, heilige Braut,muribundul Zigfrid e cat se poate de neacut ...
ca sa nu mai spun ca accentul nu pica pe tenori ci pe baritoni(cu cateva exceptii)
dar ceea ce e cu adevarat meserias la wagner este imbinarea muzicii cu textele..
ce frumos suna motivul walhalei cand cei doi frati zigmund si ziglinde(:D) vorbesc despre Wí¤lse,walsungi si alte wot?neli ...
sau cand se aude motivul sabiei nothung..de multe ori,cunosti libretul prin intermediul muzicii...eu pana n-am vazut un spectacol laiv sau film cu inelul,chiar credeam ca in valkiria apare loge in final..atat de pregnant e motivul lui..
si apoi am citit si am vazut ca apare..dar doar sub forma de foc ...
si apropo de basi-baritoni,dictie si voce samd..george london este cu adevarat cel mai meserias..pacat ca s-a dus devreme...ce sa mai,london e un polivalent,de la mefistofele,la boris godunov pana la amfortas, wotan,sau mai stiu eu ce bufon din vreo opera italiana
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
-
colegu - Junior Member
- Mesaje: 1021
- Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
- Localitate: dhaka
Colegule ai perfecta dreptate, Heldtenor-ul este de fapt un bariton (si nu unul liric) sau altfel spus, scuzatzi expresia un "tenor cu coaie". In privintza acutelor, depinde foarte mult de tehnica vocala, nu e musai ca tenorul sa-si ia acutele pe un timbru pitzigaiat (desi asta e practica generala, ascultatzi Spies sau Naghiu - ambii exeple de impins pitzigaierea la cote paroxistice, o sa postez chiar acum un exemplu de arie Wagneriana cu Naghiu si interpretarea de pe Karadar care este ceva mai inspirata).
Mi se pare o idee buna sa mai comparam romanasi d-ai nostrii cu straizezi, mari cantaretzi de Wagner, cum eu tot nu ma pricep (o sa fac ce pot sa vad cum gasesc si eu ceva sa mi se potriveasca din Wagner si poate ma dau si pe mine de exemplu - pozitiv - sper , eventual poate o sa ma joc de-a tenorul, Heldtenor pot fi fara nici un fel de jena cu dictzia insa nu stiu ce-o sa fac) o sa mai pun cateva exemple comparate.
Mi se pare o idee buna sa mai comparam romanasi d-ai nostrii cu straizezi, mari cantaretzi de Wagner, cum eu tot nu ma pricep (o sa fac ce pot sa vad cum gasesc si eu ceva sa mi se potriveasca din Wagner si poate ma dau si pe mine de exemplu - pozitiv - sper , eventual poate o sa ma joc de-a tenorul, Heldtenor pot fi fara nici un fel de jena cu dictzia insa nu stiu ce-o sa fac) o sa mai pun cateva exemple comparate.
-
basso noble - Junior Member
- Mesaje: 22
- Membru din: Lun Iun 13, 2005 11:00 pm
Naghiu este absolut jalnic! Nu mi-am imaginat in viata mea un Lohengrin atat de plangacios! Inspaimantator! Varianta de pe Karadar e mult mai buna, desi parca mi-as fi dorit o voce mai stralucitoare, care sa corespunda cavalerului in armura de argint (o sa caut mai tarziu pe net sa vad cine e).
Eugenia Moldoveanu chiar m-a impresionat, exceptional! Din pacate, gasesc ca varianta cu Jessye Norman este per ansamblu mai vie, ceea ce ar corespunde mai bine realitatii: Elisabeta este bucuroasa ca Tannhaeuser s-a intors, ea paseste din nou in sala de concurs a Minnesaenger-ilor plina de bucuria si vraja pe care i-o da speranta dragostei.
Birgit Nilsson walkirie, asta e intotdeauna o bucurie de ascultat! Magnific!
Nu am auzit nici o parere vis-a-vis de maniera wagneriana de a compune, exemplificata prin acel fragment din Tristan.
Eugenia Moldoveanu chiar m-a impresionat, exceptional! Din pacate, gasesc ca varianta cu Jessye Norman este per ansamblu mai vie, ceea ce ar corespunde mai bine realitatii: Elisabeta este bucuroasa ca Tannhaeuser s-a intors, ea paseste din nou in sala de concurs a Minnesaenger-ilor plina de bucuria si vraja pe care i-o da speranta dragostei.
Birgit Nilsson walkirie, asta e intotdeauna o bucurie de ascultat! Magnific!
Nu am auzit nici o parere vis-a-vis de maniera wagneriana de a compune, exemplificata prin acel fragment din Tristan.
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
-
AlexN - Junior Member
- Mesaje: 632
- Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm
hehe,nu mi-as dori s-o vad pe jessye norman jucand-o pe brünhilde
basso noble>chiar ca merge expresia aia la heldentenori!
referitor la ariile dich teure halle si in fernem land sunt destul de slabute...
asta o arie meseriasa ...ein schwert verhieíŸ mir der vater cu max lorenz!
am s-o pun si eu pe meil ! si din fericire e mica
basso noble>chiar ca merge expresia aia la heldentenori!
referitor la ariile dich teure halle si in fernem land sunt destul de slabute...
asta o arie meseriasa ...ein schwert verhieíŸ mir der vater cu max lorenz!
am s-o pun si eu pe meil ! si din fericire e mica
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
-
colegu - Junior Member
- Mesaje: 1021
- Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
- Localitate: dhaka
birgit nilsson walkirie e interesant...dar mult mai bine o prinde rolu din siegfried sau din gí¶tterdí¤mmerung...unde nu mai e valkchirie
cel putin finalul gí¶tterdí¤mmerung-ului e magnific..strake sheite schichtet mir dort...aia aire meserie! nu hoiho hoiho...
ca dupa hoihohooohohohohooo urmeaza un parlando de toata frumusetea..
brünhilde in die walküre e cam prost recompensata de wagner(chiar il inteleg pe wagner de ce voia sa puna titlu operei siegmund si sieglinde si bla bla bla) - adica are o partitura care prin care nu iese in evidenta cu mai nimic..
in actul 1 siegmund e cireasa de pe tort,iar in actul 2 si 3 cireasa o fura wotan ...
dar odata cu trezirea brünhildei din siegfried parca se produce o schimbare si in partitura ...duetul cu siegfried este excelent!
cel putin finalul gí¶tterdí¤mmerung-ului e magnific..strake sheite schichtet mir dort...aia aire meserie! nu hoiho hoiho...
ca dupa hoihohooohohohohooo urmeaza un parlando de toata frumusetea..
brünhilde in die walküre e cam prost recompensata de wagner(chiar il inteleg pe wagner de ce voia sa puna titlu operei siegmund si sieglinde si bla bla bla) - adica are o partitura care prin care nu iese in evidenta cu mai nimic..
in actul 1 siegmund e cireasa de pe tort,iar in actul 2 si 3 cireasa o fura wotan ...
dar odata cu trezirea brünhildei din siegfried parca se produce o schimbare si in partitura ...duetul cu siegfried este excelent!
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
-
colegu - Junior Member
- Mesaje: 1021
- Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
- Localitate: dhaka
A venit si vremea rusilor. Am postat monologul lui Boris in 3 variante (in 3 limbi, un italian in limba materna, un bulgar in rusa si Ohanesian in alt registru ). Si o ghicitoare: cine a fost cel mai grozav Boris? (exista si o mostra cu impricinatu'). Ca sa facem lucrurile mai interesante bagam si un premiu: un CD cu mp3-uri (negociem contzinutul - preferabil o opera completa - si modul de transmitere)
-
basso noble - Junior Member
- Mesaje: 22
- Membru din: Lun Iun 13, 2005 11:00 pm
Colegule sper ca ai ascultat aria!
Nu-i George London, nu-i nici Ruggero Raimondi si in general nu-i nici un bariton sau bas-bariton, e un bas nobil, profund, adanc, greu sau cum vretzi sa-i mai zicetzi, si este, probabil, cel mai celebru din catzi au existat vre-o data (a cantat si in Romania). Daca nici asta nu-i un indiciu menit sa lamureasca definitiv misterul atunci cred ca doar numele mai ramane sa-l spun... .
Nu-i George London, nu-i nici Ruggero Raimondi si in general nu-i nici un bariton sau bas-bariton, e un bas nobil, profund, adanc, greu sau cum vretzi sa-i mai zicetzi, si este, probabil, cel mai celebru din catzi au existat vre-o data (a cantat si in Romania). Daca nici asta nu-i un indiciu menit sa lamureasca definitiv misterul atunci cred ca doar numele mai ramane sa-l spun... .
-
basso noble - Junior Member
- Mesaje: 22
- Membru din: Lun Iun 13, 2005 11:00 pm
Avem un castigator, raspunsul corect (si complet era): Fiodor Ivanovici Saliapin. Ramane sa-mi zici ce n-ai ascultat si ai vrea sa ascultzi sau ce ai ascultat si ai vrea sa ai .
-
basso noble - Junior Member
- Mesaje: 22
- Membru din: Lun Iun 13, 2005 11:00 pm
"Nu-i George London" ..
e am raspuns la intrebarea "cine a fost cel mai grozav Boris?" ..
si fara doar si poate nu poate fi altul decat george london
e am raspuns la intrebarea "cine a fost cel mai grozav Boris?" ..
si fara doar si poate nu poate fi altul decat george london
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
-
colegu - Junior Member
- Mesaje: 1021
- Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
- Localitate: dhaka
Trebuie sa ma declar impresionat! Suna magnific si, ca sa fiu putin rau, nu vad nici un motiv pentru care sa mai asculti opera italiana cand exista Wagner si rusii! :yD Superb, superb! Ohanesian e demential, se vede ca omul era de meserie cantaret wagnerian.
Astept cu interes si alte fragmente rusesti!
Astept cu interes si alte fragmente rusesti!
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
-
AlexN - Junior Member
- Mesaje: 632
- Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm
Nu, am vrut sa spun ca Boris Godunov este momentul de varf al operei ruse, si ca nimic altceva din creatia muscaleasca nu se compara cu Boris. Operele lui Ceaikovski sunt departe, dealtfel pe Ceaikovski il iubim pentru muzica simfonica sau de camera.
Nu stiu sa-ti spun care ar fi principiile operei ruse, nici nu stiu daca exista vreunele, poate alde Kui, Balakirev & co. sa fi teoretizat pe tema asta. Tu stii sa-mi spui principiile operei germane ?
Oricum, opera rusa, ca si literatura, muzica, pictura rusa, are un imens potential artistic pe care si-l extrage din fiinta cu totul speciala a poporului rus, despartibil mai clar ca oricare alta natie in doua categorii ca doua multimi perfect disjuncte: mujicimea - "norodul" si respectiv aristocratia. Pe cat de plina de ifose si pretentii de "subtirime", pe cat de avida de putere gaunoasa este grobiana aristocratie rusa din secolele 16-18 (oarecum mai cizelata de la Petru cel Mare incoace), pe atat de ignoranta, saraca cu duhul si crescuta in spirit de turma este gloata saracimii. Pe langa mujicimea rusa, taranimea romaneasca pare un conclav academic.
Dar ceea ce este admirabil la aceasta gloata de rusnaci lipiti pamantului - si aici nu mai vorbesc nici de opera, nici de literatura, ci de produsul istoric - este luminozitatea credintei adevarate in Dumnezeu, care pentru ei tine loc de paine si de apa (poate mai putin de vodca...). Impreuna cu naiva si oarba lor incredere absoluta in mai-marii tarii, asta ii transforma intr-o fascinanta masa de manevra a istoriei.
Cred ca acest spirit al gloatei ruse, pigmentat cu finetea slefuita pe piatra de polizor a boiarilor si intelighentiei, da marea forta a literaturii ruse. In ce priveste opera, Boris Godunov este singura creatie care reuseste sa surprinda in mod relevant aceste complexe aspecte sociale. Daca adaugam la asta o tratare dramatica de ansamblu de mare maestru (cu mici carente la capitolul cizelarii de amanunt - deh, piatra de polizor ruseasca...) si bineinteles o muzica extraordinara, cu o solida vana ruseasca, dar si profund interiorizata in alte momente, avem si explicatia pentru care eu cred ca Boris Godunov este una din marile capodopere ale genului dramatic muzical.
E bine ? Ma ia la Academie ?
Nu stiu sa-ti spun care ar fi principiile operei ruse, nici nu stiu daca exista vreunele, poate alde Kui, Balakirev & co. sa fi teoretizat pe tema asta. Tu stii sa-mi spui principiile operei germane ?
Oricum, opera rusa, ca si literatura, muzica, pictura rusa, are un imens potential artistic pe care si-l extrage din fiinta cu totul speciala a poporului rus, despartibil mai clar ca oricare alta natie in doua categorii ca doua multimi perfect disjuncte: mujicimea - "norodul" si respectiv aristocratia. Pe cat de plina de ifose si pretentii de "subtirime", pe cat de avida de putere gaunoasa este grobiana aristocratie rusa din secolele 16-18 (oarecum mai cizelata de la Petru cel Mare incoace), pe atat de ignoranta, saraca cu duhul si crescuta in spirit de turma este gloata saracimii. Pe langa mujicimea rusa, taranimea romaneasca pare un conclav academic.
Dar ceea ce este admirabil la aceasta gloata de rusnaci lipiti pamantului - si aici nu mai vorbesc nici de opera, nici de literatura, ci de produsul istoric - este luminozitatea credintei adevarate in Dumnezeu, care pentru ei tine loc de paine si de apa (poate mai putin de vodca...). Impreuna cu naiva si oarba lor incredere absoluta in mai-marii tarii, asta ii transforma intr-o fascinanta masa de manevra a istoriei.
Cred ca acest spirit al gloatei ruse, pigmentat cu finetea slefuita pe piatra de polizor a boiarilor si intelighentiei, da marea forta a literaturii ruse. In ce priveste opera, Boris Godunov este singura creatie care reuseste sa surprinda in mod relevant aceste complexe aspecte sociale. Daca adaugam la asta o tratare dramatica de ansamblu de mare maestru (cu mici carente la capitolul cizelarii de amanunt - deh, piatra de polizor ruseasca...) si bineinteles o muzica extraordinara, cu o solida vana ruseasca, dar si profund interiorizata in alte momente, avem si explicatia pentru care eu cred ca Boris Godunov este una din marile capodopere ale genului dramatic muzical.
E bine ? Ma ia la Academie ?
-
ghionoiul - Mesaje: 1359
- Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am
Multumesc pentru raspuns!
In primul rand, inca o data mi s-a confirmat teoria conform careia muzica adevarata n-au scris decat germanii si slavii (daca mai exista exceptii pe ici pe colo, sunt totusi exceptii). Slavii (rusii in special) au adevarata melodie, nu italienii. Melodia ruseasca este rascolitoare, nu este nicidecum superficiala, este dureroasa, sau este melancolie in forma pura. Pana acum, cele mai incredibile experiente in domeniu le-am trait ascultand simfonii de Rachmaninov, cred ca ele sunt cel mai bun exemplu.
Cand m-am referit la principii, eram curios daca exista vreunele asa cum exista principiile dramei muzicale wagneriene.
Mare adevar spui, atunci cand vorbesti despre poporul rus! Intr-adevar o atat de mare diferenta intre prostime si aristocrati!... Recunosc ca nu este o lume care sa-mi placa, dar arta lor este extraordinara, ceva nemaivazut. Incredibil cum din vaporii de vodca a putut iesi asa ceva...
Am citit putin pe net o istorie a versiunilor care exista la Boris Godunov. Evident, am ametit... Pana la urma e de mirare ca aceasta capodopera a supravietuit. Chiar si pe Karadar am vazut cateva versiuni, Dumnezeu stie care si ce este...
In primul rand, inca o data mi s-a confirmat teoria conform careia muzica adevarata n-au scris decat germanii si slavii (daca mai exista exceptii pe ici pe colo, sunt totusi exceptii). Slavii (rusii in special) au adevarata melodie, nu italienii. Melodia ruseasca este rascolitoare, nu este nicidecum superficiala, este dureroasa, sau este melancolie in forma pura. Pana acum, cele mai incredibile experiente in domeniu le-am trait ascultand simfonii de Rachmaninov, cred ca ele sunt cel mai bun exemplu.
Cand m-am referit la principii, eram curios daca exista vreunele asa cum exista principiile dramei muzicale wagneriene.
Mare adevar spui, atunci cand vorbesti despre poporul rus! Intr-adevar o atat de mare diferenta intre prostime si aristocrati!... Recunosc ca nu este o lume care sa-mi placa, dar arta lor este extraordinara, ceva nemaivazut. Incredibil cum din vaporii de vodca a putut iesi asa ceva...
Am citit putin pe net o istorie a versiunilor care exista la Boris Godunov. Evident, am ametit... Pana la urma e de mirare ca aceasta capodopera a supravietuit. Chiar si pe Karadar am vazut cateva versiuni, Dumnezeu stie care si ce este...
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
-
AlexN - Junior Member
- Mesaje: 632
- Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm
boris godunov e un fel de 1/5 din donsoara macbeth din districtu mtsensk de dsch
imho
imho
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
-
colegu - Junior Member
- Mesaje: 1021
- Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
- Localitate: dhaka
S-ar parea ca mega-Turandot-ul de pe Olympiastadion din Muenchen a iesit bine, sau cel putin asa am inteles eu din ziar. Vreo 27000 de spectatori si mai mult o reusita regizorala. Regizorul (un chinez) a reusit sa impleteasca cu succes lucrarea italiana si traditia chineza. S-ar parea insa ca la acustica s-a cam dat gres (atata cata putea fi pe un stadion) si orchestra a fost amplificata mai mult decat trebuia. La capitolu revelatii vocale, era laudat nu stiu ce chinez care a interpretat rolul Liu (daca am retinut bine, nu cunosc libretul). Se spunea ca nici dirijorul ungur nu prea s-a armonizat bine cu orchestra nu-stiu-care si corul adus de nu-stiu-de-unde. In fine, banii cred ca si i-au scos si asta era cel mai important la o asemenea intreprindere.
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
-
AlexN - Junior Member
- Mesaje: 632
- Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm
Turandot este intr-adevar superb!!! Tocmai l-am ascultat, incredibil! Ca un zbor...
In fine, nu-i place Ghionoiului Puccini (exceptand Turandot), dar parerea mea personala si subiectiva este ca, in medie, Puccini este mult mai bun decat compatriotul flasnetar Verdi. Cel putin eu ii pot asculta celelalte lucrari. Pe Verdi, in afara de Otello si Falstaff, il gasesc de neascultat...
In fine, nu-i place Ghionoiului Puccini (exceptand Turandot), dar parerea mea personala si subiectiva este ca, in medie, Puccini este mult mai bun decat compatriotul flasnetar Verdi. Cel putin eu ii pot asculta celelalte lucrari. Pe Verdi, in afara de Otello si Falstaff, il gasesc de neascultat...
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
-
AlexN - Junior Member
- Mesaje: 632
- Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm
Alex, pana la urma ajung si eu la vorba alinei, care nu asculta opera, asculta muzica. Macar la Verdi sau Donizetti mai ai o arie, ceva acolo, chit ca de doi bani, da merge la drum lung in masina, daca mai e si un pic de zgomot in trafic... Dar la Puccini ce pelea mea sa ascult ? Actiune vax, muzica nici atat... Turandot este o exceptie, dar ce exceptie ! Parca nici n-ar fi Puccini ala de a scris Boema si Toxa. Bine, ca isi da el in stamba la sfarsit, nu se rabda sa nu-i construiasca o super-arie lui Calaf, numa buna sa faca Pavarotti schlager din ea, dar oricum e ok, aria e foarte faina. Bine, ca sunt eu putin cam nelamurit cat e contributia lui Puccini aici si cat a celui care a terminat Turandot - nu mai stiu cum il cheama - ca si Turandot asta e tot un fel de Requiem de Mozart...
-
ghionoiul - Mesaje: 1359
- Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am
Cine este conectat
Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 2 vizitatori