brahms vs schubert

cea mai culta dintre ele, asa numita muzica clasica

Moderator: ghionoiul

Mesajde ghionoiul » Mie Iun 01, 2005 12:40 pm

Nici eu nu mai tin minte mare lucru din "Va place Brahms ?", cu exceptia faptului ca era alb-negru, cu Ingrid Bergman si ca era faza aia de rasul curcilor, cand imediat dupa pauza concertul reincepe direct cu celebra parte a a 3-a din simfonia nr 3. O fi fost vreun concert educativ pentru elevi, de-ala de se tine duminica dimineata la 11 ?! ~p
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde ghionoiul » Joi Iun 02, 2005 3:29 pm

Ascultand Sonata pentru pian op.5 (care deja e a treia !), deci o lucrare de frageda tinerete a lui Brahms, se poate constata intr-adevar o personalitate muzicala inca insuficient conturata, tributara marilor sai predecesori. As merge chiar pana la a spune ca in aceasta lucrare Brahms este chiar o clona. Dar nu Schubert, ci Schumann, clar ca lumina zilei.
Un singur moment face exceptie, dar ce moment: superbul trio median al partii a 3-a, unde se aude deja en pleine force coplesitorul Brahms de mai tarziu.

...parerea mea... ;M
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde ghionoiul » Mie Iun 08, 2005 4:56 pm

Mi-am facut de lucru cu sonata nr. 21 pentru pian de Schubert, cu numar de catalog 960, deci o lucrare "de maturitate", raportandu-ne la scurta viata a pastravarului. Nu o mai ascultasem niciodata, asa ca am putut-o judeca cu obiectivitate.
In afara de cateva momente razlete si tare scurte, unde parca as zice ca rasuna prospetimea melodica atat de specifica liedurilor lui Schubert, ai spune ca asculti o lucrare experimentala de tinerete a lui Beethoven, care la randul ei e un fel de Mozart, dar fara sclipirea specifica geniului acestuia. Deci clona la patrat !
Nu pot sa imi inchipui de unde a scremut colegul comparatia de termeni "brahms vs. schubert", ca nu se pupa de nici o culoare !
Per ansamblu piesa amintita e dragutzica si cam atat. Dar cum eu astept ceva mai mult de la muzica, cred ca pe viitor nu voi mai incerca noi experimente Schubert, multumindu-ma cu ce am pana acum de la el, si in special cu liedurile.
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde bruno » Mie Iul 13, 2005 10:43 am

Colegu', vad ca toti pe-aici se iau de tine, ba ca esti hilar, ba ca ai luat-o pe aratura si incearca sa te converteasca la Brahms. Zelul asta "corector" imi cam displace. Ai subliniat raspicat ca asta e parere pur personala, are un aspect pur subiectiv si nu ai incercat sa convertesti pe nimeni la nimic.
In cel priveste pe Brahms am sa-ti spun parerea, la fel pur personala. Cred ca Brahms e un caz singular printre muzicieni, la care gandirea prevaleaza in mod exceptional. El gandeste in termeni muzicali, si cum de multe ori a gandi nu are nimic de-a face cu spectacolul ci a relua cai batute si a te opri asupra obisnuitului peste care deseori se trece cu vederea, astfel ca primele mele experiente cu Brahms au stat sub semnul plictiselii "ajutat" fiind si de niste interpretari mediocre. A-l patrunde pe Brahms mi se pare foarte anevoios si sincer vorbind am avut doar cateva momente, ce se pot numara pe degetele de la maini, in care sa pot spune ca l-am inteles.
E un filozof "ratacit" printre muzicieni. Nu degeaba vorbea Wittgenstein la Brahms de forta gandirii sale muzicale. Ca sa-l intelegi cu adevarat iti trebuie un temperament de filozof teuton. In mana unui neica' nimeni e de-a dreptul vulgar dar atunci cand maestri ca Celibidache sau Skrowaczewski(de care am mai pomenit) ii fac dreptate e cu adevarat special.
Avatar utilizator
bruno
Junior Member
 
Mesaje: 87
Membru din: Mar Feb 15, 2005 12:00 am

Mesajde AlexN » Mie Iul 13, 2005 10:55 am

Bruno, nimeni nu incearca sa-l converteasca pe Colegu la Brahms. Nimeni nu se supara daca Colegului nu-i place Brahms. Dar Colegu vine si spune ca Brahms nu are valoare, ca e o clona, un muzician second-hand. De aia i-am sarit toti in cap... Poate sa nu-ti placa, nu-l asculta, dar asta nu inseamna ca n-are valoare...

Acum Colegu va veni si ma va intreba, ca de atatea ori, ce e aia valoare? Daca nu-ti place termenul asta, atunci eu consider ca "definitia" data de Bruno muzicii brahmsiene este cat se poate de potrivita.
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde bruno » Mie Iul 13, 2005 1:51 pm

Imi place;nu-mi place. Judecata asta de cea mai joasa speta, buna poate la muzica de dans e ca un zid de care se opresc cei mai multi. Ce orizonturi se deschid daca reusesti sa treci de el.
Muzica merita o judecata mai intemeiata. Iti place o mancare, o haina dar e cam mult sa ceri placerii sa-ti faca ordine printre prioritati.
Avatar utilizator
bruno
Junior Member
 
Mesaje: 87
Membru din: Mar Feb 15, 2005 12:00 am

Mesajde colegu » Mie Iul 13, 2005 3:00 pm

pai bruno,e de cea mai joasa speta pt ca nu-ti place tie....
deci tot la imi place/nu-mi place intram.

eu nu spun ca nu-mi place brahms,eu spun ca nu-l gasesc original.sau il gasesc foarte apropiat de schubert.
din fericire brahms nu s-a facut cunoscut ca filozof ci ca compozitor.asa ca putea sa fie borodin chimistul lui peste el tot de compozitor e luat.
putea omul sa joace si barbut in timpu liber :)

Muzica merita o judecata mai intemeiata.

dupa tine.eu unul chiar nu impartasesc aceasta opinie.as considera demn de judecati mai intameiate alte lucruri,de o obiectivitate mai neindoielnica(is o gramada de algoritmi,teorii si probleme interesante care nu pot fi interpretate decat intr-un singur mod - ceea ce reduce substantial subiectivismul)
eu iau muzica ca atare,o placere si atat.asta nu ma opreste sa-i stimez pe cei ce au venit cu ceva nou.la fel cum apreciez o friptura buna dupa luni de zile de ciorba :D

sper c-am fost suficient de coerent :P
Colegu', vad ca toti pe-aici se iau de tine, ba ca esti hilar, ba ca ai luat-o pe aratura si incearca sa te converteasca la Brahms. Zelul asta "corector" imi cam displace.

hehe,nu cred ca incearca sa ma converteasca la brahms,cred ca vor doar sa-mi spuna ca brahms e un geniu si trebuie sa-i dau creditul cuvenit unui mare compozitor.
dupa mine,exista multi alti compozitori care merita atentie,nu doar aceia care au fost suficient mediatizati...mai ales cand totul e o chestie gusturi :)
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde AlexN » Mie Iul 13, 2005 5:50 pm

Ce tare! Pai tocmai, Colegule, Ghionoiul nu incearca sa te convinga ca Brahms e geniu. Ai vazut ce spunea el, se pare ca Brahms intra la categoria "oameni talentati si muncitori" =)) Desigur, aici eu nu sunt de acord cu Ghionoiul... ;)

Bruno, imi place/nu-mi place este cea mai buna metoda ca sa pornesti un lucru. Te apropii de muzica incepand cu ceva ce-ti place. Dupa aia, dupa ce te-ai "plictisit" de chestiile care iti plac, vei avea deja suficienta pregatire ca sa ataci, incet-incet, si pe alea care nu ti-au placut initial. Si ajungi in final la "o judecata mai intemeiata", cum iti place tie sa spui.

In orice caz, nu pentru toata lumea muzica este centrul universului. Si trebuie sa fii de acord ca fiecarui om i se potriveste cel mai bine un anume "sound". Asta nu mai tine de educatie, ci de felul fiecaruia de a fi. Unui preclasic inrait, chiar daca asculta si romantici, sound-ul romantic nu-i va pricinui niciodata entuziasmul pe care i-l provoaca cel preclasic.

Mie (un romantic inrait), daca-mi pui un preclasic, o sa incep sa devin foarte agitat, pentru ca ceva nu se potriveste, eu nu pot asimila muzica aia. O pot studia oarecum, pot sa inteleg din ce e facuta, dar tot nu-mi va spune nimic. Arta, daca ramane doar la nivel rational, nu mai face 2 bani... Arta trebuie sa produca mai mult decat "bucurie rationala". Daca vreau bucurie rationala, pun mana pe un tratat de fizica sau o carte de electronica. Si sa ma vezi atunci tzopaind de fericire si entuziasm. Dar daca vreau sa traiesc o experienta supraumana, atunci ascult Wagner...
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde colegu » Mie Iul 13, 2005 9:58 pm

asta cu clasic,romantic etc etc... la mine nu prea tine..
eu ascult cu placere (depinde de starea de spirit) de la alan hovhaness la vali vijelie trecand prin in the woods si vintersorg...
dar sunt totusi lucruri pe care efectiv nu le pot asculta,si anume haydn,britni spiars & co. hí¤ndel,mozart(imi place mult prea putin comparativ cu cat a compus) si nu in ultimul rand beethoven
si nu cred ca pot fi socotit drept romantic,manelist,roackar,postromantic,neoclasicist usw...

pur si simplu ascult ce-mi place chit ca nu pricep nimic..ii place urechii si asta-i tot ce conteaza...simplu nu?
sunt fanul lucrurilor simple!
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde bruno » Joi Iul 14, 2005 8:49 am

Ca judecata imi place/nu-mi place o desconsider pentru ca nu-mi place mie.Hmm
Nu-i adevarata, e mincinoasa. E un zid. Daca iti place zidul poti sa ramai cu el sa-l zugravesti si poate il si inalti putin ca sa nu bata vantul de dincolo.
E adevarat ca uneori se incepe cu ea. Dar numai se incepe.
In ce-l priveste pe colegu' ma bucur pentru versatilitatea sa. Sper sa nu o am niciodata.
Avatar utilizator
bruno
Junior Member
 
Mesaje: 87
Membru din: Mar Feb 15, 2005 12:00 am

Mesajde AlexN » Joi Iul 14, 2005 9:20 am

Tare ciudat esti cateodata, Colegule. Adica sa favorizezi manelele, dar sa nu poti sa asculti britni spiars & co...

Poate ca manelele n-ar fi cea mai imbecila forma de muzica daca n-ar avea textele alea josnice. Dar oricum, daca te dai in vant dupa muzica orientala, macar asculta din aia autentica, de la mama ei.

Revenind la problema interpretarilor (stiu ca e subiectul pe Anton Bruckner, dar, in fond, este valabil oriunde). Recunosc ca eu n-am ureche atat de fina incat sa disting usor o interpretare de alta. Trebuie sa aiba ceva care sa imi sara in evidenta, cum era de exemplu tempo-ul prea lent al lui Celi la Meistersinger. Explicati-mi si mie de ce exact este von Karajan un dirijor cu sound "Coca-cola". Adica ce si unde greseste. Banuiesc ca aveti si motive obiective in aceasta analiza, nu doar cele ce tin de gustul personal.

Si inca ceva: ce inseamna cand se spune ca Furtwaengler era adeptul interpretarilor spontane? Adica ce era spontan la el? Inteleg, de exemplu, cand se spune ca Toscanini respecta partitura intocmai.
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde colegu » Joi Iul 14, 2005 11:57 am

whoa..furtwí¤ngler interpretul spontan?
mi-e greu sa cred.
din cate intuiesc(si mi se pare logic) o interpretare spontana e cand iei partitura si o dirijezi pe masura ce o citesti,fara o lecturare detaliata nitel mai devreme.
asta mi se pare o prostie,pt ca pot fi atatea lucruri care sa-ti scape.
de ce spun asta?pt ca am ascultat atent 3 cicluri complete din simfoniile lui sibelius si se vede cu ochiul liber ca sir simon rattle are ceva in plus..se vede ca tipul a pierdut nitel timp cu intelegerea partiturii.
este imposibil sa stii ce-a vrut compozitorul la prima vedere.chiar aceiasi dirijori difera in diferite interpretari.knappertsbusch in parsifal cred ca e de fiecare data diferit.
cel putin parsifal '51 != parsifal '62 .

de ce e karajan considerat coca cola?mi-e greu sa spun(pt ca imi place),dar intuiesc.
a facut atatea inregistrari incat probabil ca starnit invidia multor colegi.si a realizat niste inregistrari/interpretari aproape perfecte - mahler 9,strauss simfonia alpina.
la capitolul interpretari romantice a dirijat si inregistrat o gramada,si poate de asta multi cred ca a fost superficial in intelegerea partiturii..
mie mi-e greu sa cred acest lucru pentru ca am ascultat si karajan si altii in aceleasi lucrari si de cele mai multe ori imi place karajan.bineinteles ca ma mai si dezamageste.dar eu chiar nu cred ca a fost superficial.

manelele au texte josnice.corect.dar vin din inima,si imi plac oamenii care spun ce le dicteaza interiorul.nu-mi plac manelele comerciale.iar la un chef ce poti pune altceva inafara de o manea? ca sa nu mai spun ca sunt unii instrumentisti de ar fi putut face si cariera in repertoriu clasic.dar ei fac ce le place si asta apreciez la ei.

de ce nu-mi place britni?pt ca ea canta ce i se spune.urasc tendinta comerciala.dar daca mi-ar fi placut ce canta iti garantez ca si britni ascultam cu placere :D
nu ma omor cu muzica orientala,chiar nu-mi place,si nu consider ca maneaua poate fi socotita drept muzica orientala. ma rog....

Sper sa nu o am niciodata.

cu alte cuvnte bruno iti interzici...eu nu mi-am interzis niciodata sa-mi placa ceva :D
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde AlexN » Joi Iul 14, 2005 1:20 pm

Acum nu o lua si tu literal, evident ca Furtwí¤ngler nu dirija si facea inregistrari la prima vedere a partiturii! ~p Dar mereu se face comparatia asta intre el si Toscanini, italianul era riguros in ceea ce priveste partitura, germanul nu... Si tot asa, s-ar mai putea discuta daca Furtwí¤ngler era indreptatit sa-l dispretuiasca pe mai tanarul von Karajan.
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde bruno » Vin Iul 15, 2005 9:14 am

Despre Toscanini se spunea ca era un bun dirijor dar un teribil de prost muzician. Personal am ascultat ceva Beethoven in interpretarea sa dar nu m-a impresionat deloc. Nu pot sa ma pronunt asupra contributiei sale in opera pentru ca nu prea am ascultat opera. Ar fi fost mai degraba dupa parerea unora un conducator de orchestra decat un adevarat dirijor.
In cazul lui Furtwangler toata lumea e de acord ca avem de-a face cu un geniu al baghetei. De la concertele sale din timpul razboiului educatul public german pleca cu ochii inlacrimati. A ramas in tara sa in clipele cele mai grele alaturi de publicul sau crezand in puterea si menirea muzicii.
Ceea ce i se reproseaza lui Karajan e a ca a lucrat numai la suprafata muzicii. Alaturi de orchestra sa a produs acele interpretari "super polished", impecabile tehnic produse parca de masini electronice exacte nu de oameni. E recunoscut faptul ca lasa repetitiile pe seama asistentilor sai el prezentandu-se ca un adevarat show-man doar la concert. Nu incape indoiala ca avea mult talent. I s-a imputat faptul ca si-a batut joc de acest talent. Asta i-a reprosat si Celibidache ca nu a facut mai mult cu inzestrarea, talentul sau remarcabile. Daca Karajan nu trezea decat dispret lui Celi, reciproca nu era de aceeasi de factura. Tot timpul Karajan a avut un profund respect si stima fata de Celibidache. Intrebat odata ce crede despre dirijorul roman si de pozitia acestuia fata de inregistrari a raspuns admirativ ca e nebun, dar are atata dreptate.
Am aflat de curand ca Celibidache, care nu avea prea multa consideratie pentru multi dintre confratii sai de breasla, avea o profunda stima pentru Leonard Bernstein cu care a si corespondat. La moartea lui Lenny s-a aratat extrem de mahnit ca lumea a pierdut un mare, mare muzician a carui prezenta va fi cu greu inlocuita. Din cate stiu eu doar Furtwangler, Carlos Kleiber si batranul Carl Schuricht s-au bucurat de consideratia lui Celibidache, cu ultimul colaborand in perioada petrecuta la Stuttgart.
S-a spus despre Karajan ca a fost ales ca succesor al lui Furtwangler de catre membrii filarmonicii din Berlin. Din cate am aflat in ultima vreme n-ar fi adevarat, ci ar fi fost o decizie pur administrativa. Celibidache avea o serie de angajamente pentru o perioada mai lunga de timp, neputand astfel lucra permanent cu orchestra, la care s-a mai adaugat faptul ca nu se afla in relatii cordiale cu staff-ul administrativ. Singurul disponibil si cu inceputuri promitatoare era Karajan. Furtwangler insa, care-i purta un profund dispret(probabil din cauza trecutului dubios al lui Karajan de aservire la regimul nazist) l-ar fi vrut cel mai putin in fruntea orchestrei sale.
Avatar utilizator
bruno
Junior Member
 
Mesaje: 87
Membru din: Mar Feb 15, 2005 12:00 am

Mesajde colegu » Vin Iul 15, 2005 1:12 pm

(probabil din cauza trecutului dubios al lui Karajan de aservire la regimul nazist)

ce?hahahahahahaaa.....
dragul de furtwí¤ngler,care n-a avut niciodat? de-a face cu nazismul..saracutul de el.era grozav oripialt de dubiosul trecut al dirijorului de origine macedoneasca.

de leonard bernstein mi-a placut ca a facut misto de schoenberg(arnold a renuntat la schí¶nberg odata cu emigrarea in us),mai precis de dodecafonia acestuia.
daca karajan era un soi de aghilera mai ziceam,dar omul a fost cu adevarat capabil,iar interpretarile din perioada romantica sub bagheta lui sunt superbe.
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde AlexN » Vin Iul 15, 2005 1:20 pm

De unde ai scos tu ca Furtwí¤ngler a avut de-a face cu nazismul??? S-a speculat pe tema asta, dar comisia de denazificare, dupa ce l-au umilit pe maestru, l-au recunoscut nevinovat. Dupa aia americanii i-au interzis sa intre in US, desi mari personalitati de origine evreiasca au facut lobby pentru ca Furtwí¤ngler sa poata dirija si in America. Caci stiau ei bine ca Furtwí¤ngler si nazismul au fost doua chestii total separate. Dar politicul nu s-a putut detasa de arta, iar Furtwí¤ngler n-a mai ajuns niciodata in SUA. Recent a fost facut acel film (Cazul Furtwí¤ngler, pe care il recomand tuturor) si in care tot ei (americanii) il scot nevinovat. Asa ca...

In orice caz, Furtwí¤ngler n-a fost doar un mare dirijor, a fost un mare erou. Caci sa fii artist in Germania nazista, cu siguranta nu poate fi usor. Putea sa plece, putea sa fuga, dar el a ales sa ramana alaturi de poporul sau. Si decat sa-si tradeze semenii, a preferat sa dirijeze in Berlinul aflat sub bombardamente. Pentru patriotismul sau a avut destul de suferit dupa...
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde bruno » Vin Iul 15, 2005 2:29 pm

In ce-l priveste pe Karajan si nazismul, nu-l fac doamne' fereste criminal de razboi. Sa spunem ca a suferit in tinerete dar si mai tarziu de o boala care se numeste oportunism. Se gasesc pe net destule articole pe tema asta. Ca a fost capabil. Bineinteles. Dar si un simplu functionar poate fi capabil. Pentru a fi un mare dirijor iti trebuie ceva mai mult.
AlexN n-am vazut filmul dar am citit in Amadeus un articol pe tema asta.
Desi a fost curtat insistent de mai marii nazisti Furtwangler a ramas la muzica sa pe care a slujit-o cum putin altii au facut-o.
Avatar utilizator
bruno
Junior Member
 
Mesaje: 87
Membru din: Mar Feb 15, 2005 12:00 am

Mesajde colegu » Vin Iul 15, 2005 6:16 pm

vax.a facut parte din partidul nazist,nu s-a opus public nazismului,l-a acceptat ..e suficient!

a dirijat cu svastica in fundal ce vreti mai mult de atat?am simfonia a 9-a de beethoven video si se vede negru pe alb.
dar furti e un dirijor nu e un nazist in adevaratul sens al cuvantului.asa a fost si oportunistul karajan.
ce conteaza ca a fost oportunist,a fost un dirijor mare!
aia cu ramanerea alaturi de poporul german e vax,e o scuza lamentabila care efectiv in ochii mei nu tine!
nu pot sa le dai nemtilor muzica si sa-i faci sa uite de nazismul pe care il tolereaza.sau mai grav,il accepta,sau si mai grav ii e indiferent.
ori eu ca dirijor daca voiam sa spun ceva nu dirijam decat schoenberg,mendelssohn,mahler,mayerbeer,castelnuovo tedesco,copland,gershwin,ligeti,milhaud,schnittke,weil,wieniawski etc..
dar furti nu cred c-a dirijat asa ceva.
hai sa fim serios,n-avea furti tupeul sa dirijeze asa ceva...poate doar o simfonie de felix deghizata intr-una de "wagner" :))
a fost un oportunist,la fel ca karajan,scwartzkopf si pe alocuri si richard strauss..dar cel din urma a fost suficient de destept incat sa fie distant.
ce sa mai zic de familia wagner..sau ce-a mai ramas din ea :)
asa ca n-o mai dati cotita.in ochii mei furti e un dirijor mare!si atat,nu conteaza pt mine c-a fost nazist,nu ma intereseaza ca fi-so lu wagner era popo sau ca wagner insusi era un rasist fara margini..accept capriciile astea artistilor.
putin imi pasa de ce facea karajan in timpu liber,a facut niste discuri extraordinare!si asta-i tot ce conteaza.pt asta il stim si pe karajan si pe furti.

pe karajan ,acel oportunism de tinerete l-a ajutat enorm pe mai tarziu.este unul din oamenii care a facut avere din muzica "culta"(ca sa nu spun buna).
el si-a vazut de treaba,a dirijat,si-a facut meseria.ce conteaza c-a mai pus cateva carti sub el ca sa i se vada moaca din groapa unde sta orchestra la MET,probabil d-aia nici n-a fost fanul bayreuthului - ca nu-l remarca lumea d-acolo.

karajan in ochii mei ramane unul din cei mai talentati dirijori.
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde AlexN » Vin Iul 15, 2005 6:25 pm

Da, mi se pare firesc sa nu amestecam realizarile unui artist cu viata lui privata sau cu politicul.

Daca istoria ar fi fost atat de simpla cum pui tu problema, atunci n-ar mai fi existat niciodata greseli! ~p
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde bruno » Vin Ian 06, 2006 4:11 pm

La multi ani pentru toata lumea in noul an si la cat mai multe auditii valoroase.
Mi-am luat de curand niste discuri scoase de cei de la Radio. Printre ele doua cu Enescu-compozitor si interpret. Enescu dirijeaza suita sa nr 1,
interpreteaza partita si sonata pt vioara nr.1 . Versiuni remarcabile desi partita nu e "flawless" din punct de vedere tehnic. E inregistrata in '50 si varsta se simte. Dar e acolo "ceva",greu de gasit in alte parti.
Cireasa de pe tort o reprezinta insa simfonia a 4-a de Brahms. Versiunea lui Enescu alaturi de Filarmonica din Bucuresti e de-a dreptul impresionanta. Sunt putini cei care reusesc sa scoata la iveala tragismul, maretia lui Brahms in aceasta partitura. Enescu reuseste cu prisosinta. Daca standardele mele in ce priveste a 4-a de Brahms erau Celibidache cu Munchner, Carlos Kleiber si Skrowaczewski lor trebuie sa-l adaug acum pe Enescu. Daca va pica in mana nu va asteptati la sunet digital. Inregistrarea e istorica(anterioara lui 1946), restaurata de un inginer prin '88 si care nu stiu cat s-a priceput la asa ceva.
As vrea sa vad ce face un David Lennick dintr-o astfel de inregistrare.
Music is not related to anything. It is a spontaneous process of creation. The performer creates. What has the composer done? Shown you the way: "Look, if you go over those stages, those conflicts, you might come to this point."
Avatar utilizator
bruno
Junior Member
 
Mesaje: 87
Membru din: Mar Feb 15, 2005 12:00 am

Mesajde bruno » Vin Apr 07, 2006 1:05 pm

ghionoiul scrie:Bun, daca s-a deschis discutia despre interpretarile lui Brahms, vreau sa vorbesc putin despre integrala Simfoniilor cu Filarmonica din Cluj, editata prin anii '80 de Electrecord, cu Antonin Ciolan, Emil Simon si Mircea Cristescu la pupitru. Cum la vremea aceea era greu pentru un adolescent neexperimentat sa gaseasca interpretari internationale de referinta, acesta era un reper solid. Editarea sub forma de integrala a scos in evidenta existenta unui stil interpretativ bine definit pentru orchestra clujeana, stil imprimat de marele Antonin Ciolan si care s-a pastrat in continuare. Acest lucru se poate vedea in interpretarile simfoniilor 2 si 3 (cu Simon) si 4 (cu Cristescu), inregistrari realizate la ceva ani dupa moartea lui Ciolan.
Insa absolut impresionanta este, desigur, realizarea Simfoniei 1 de catre Ciolan. Cu un tempo stabil, nici prea rapid dar nici prea lent, fara excese de sonoritate tip Karajan, ci cu sonoritati relativ austere, "academice", dar totodata pline de substanta, cred ca interpretarea lui Ciolan este una din cele mai bune pe care le-am auzit. Sta cu glorie langa Barbirolli, Solti si altii pe care i-oi mai fi ascultat, ca sa nu mai zic de Celibidache cu ai sai tempi "labartati"... :rolleyes:

Offtopic, din pacate Filarmonica clujeana si-a pierdut demult personalitatea si stilul care i-au adus aclamatii inclusiv in sala Filarmonicii din Berlin. Dupa plecarea lui Mandeal, orchestra a ramas, practic pana azi, fara dirijor permanent, cu scurta exceptie a unei perioade stralucitoare de colaborare cu Erich Bergel.


Din cele enumerate mai sus de tine am gasit de curand vinilurile cu Ciolan si Simon. Sunt perfect de acord cu tine mai ales in cel priveste pe Ciolan. Am ramas pur si simplu uimit. Mare pacat ca nu se ocupa nimeni de la Electrecord cu reeditarea acestor versiuni. Cehii de la Supraphon sunt de admirat pentru ceea ce au facut pentru Ancerl(unul dintre preferatii mei) cu seria Gold Edition. Nu stiu cand s-or trezi ai nostri.
Pe Bergel l-am vazut doar la televizor. Au aparut la o casa de discuri din Ungaria integrala simfoniilor lui Brahms si Arta Fugii. Sunt tare, tare curios.
Music is not related to anything. It is a spontaneous process of creation. The performer creates. What has the composer done? Shown you the way: "Look, if you go over those stages, those conflicts, you might come to this point."
Avatar utilizator
bruno
Junior Member
 
Mesaje: 87
Membru din: Mar Feb 15, 2005 12:00 am

Mesajde colegu » Mie Mai 03, 2006 1:52 pm

gata,alaturi de recviemul nemtesc,prima sonata pt violoncel adaug acum si primul concert pt pian. 3 lucrari absolu frumoase!!
deja balanta se duce inspre brahms,ca saracutul schubert cu juma de simfonie neterminata si cu un sfert dintr-a 4-a terminata nu prea mai e competitiv
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde ghionoiul » Mie Mai 03, 2006 2:50 pm

Foarte corect ! Şi dacă ne gandim că Brahms e şi cu vreo 40 de ani mai tanăr ca Feri Schubert, deci mai in putere, rezultă că ne mai putem aştepta la noi surprize plăcute de la această autentică speranţă a muzicii universale ! :D
Picus canus
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde ghionoiul » Mar Mai 09, 2006 10:57 am

Superbe interpretările lui Emil Gilels la cele două concerte pentru pian de Brahms ! Categoric cele mai bune pe care le-am ascultat pană acum. Gilels face un Brahms de zile mari cu Jochum şi cu Berlinul.
Că veni vorba, o altă sărbătoare Brahms prilejuită de Gilels este magnificul cvartet cu pian nr. 1 in sol minor (ăla orchestrat la mare meserie de "cacofonicul" Schonberg), interpretat alături de 75% din cvartetul Amadeus.
Picus canus
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde bruno » Mar Mai 09, 2006 12:10 pm

Da intr-adevar in discografia concertelor de Brahms cuplul Gilels/Jochum e de referinta. Din ce-am mai ascultat mai pot recomanda: Dan Grigore/Brediceanu(nr. 1)-Excelent, Serkin/Szell/Cleveland(nr.2), Aarau/Giulini/Philharmonia(nr.2), Sviatoslav Richter/Georgescu(anii ''50)(nr.2)-Indispensabil.
Kempff/Konwitschny(nr.1)-dezamagire profunda.
N-am ascultat inca Szell/Fleisher(nr.1&2), Curzon/Szell(nr.1), Serkin/Szell(nr.1), Backhaus/Bohm(nr.2), Aarau/Giulini(nr.2).
Recomand cu tarie George Szell pentru tot poporu'. E un adevarat "expert" in aceste concerte.
In concertul pentru vioara vi-i recomand daca-i gasiti pe undeva pe Oistrakh/Konwitschny-Fenomenal. Ii urmeaza indeaproape Perlman/Giulini/Chicago si Menuhin/Georgescu.
Music is not related to anything. It is a spontaneous process of creation. The performer creates. What has the composer done? Shown you the way: "Look, if you go over those stages, those conflicts, you might come to this point."
Avatar utilizator
bruno
Junior Member
 
Mesaje: 87
Membru din: Mar Feb 15, 2005 12:00 am

Mesajde ghionoiul » Joi Iun 15, 2006 10:55 am

Nu ştiu de ce, dar interpretarea celor 2 concerte de către Dan Grigore cu Brediceanu mă cam lasă rece. O fi şi din cauza orchestrei, care cantă destul de şters, parcă ar acompania un concert de Haydn.
Dacă stau mai bine să mă gandesc, din noianul de inregistrări Electrecord cu nea Griguţă abia dacă pot găsi vreo 2-3 cu adevărat remarcabile. Insă intotdeauna cand l-am ascultat in sala de concert, Dan Grigore m-a electrizat, chit că a cantat Mozart, Chopin, Brahms, Beethoven sau la bis Povestea bătranului negru (de Barber, parcă...). De altfel una din inregistrările alea remarcabile e tot dintr-un recital live, cu Chopin. Cealaltă ar fi concertul de Grieg (normal, Griegore...) cu Simon şi Clujul.
Picus canus
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde Ciuhandru » Vin Iun 16, 2006 8:18 pm

Eu va recomand si varianta Maurizio Pollini / Karl Boehm / Wiener Philharmoniker
Regele si Patria! Nihil sine Deo!
Avatar utilizator
Ciuhandru
Burghez monarhist
 
Mesaje: 1394
Membru din: Joi Ian 26, 2006 12:00 am
Custom user title: Burghez monarhist

Mesajde ploiesteanu » Dum Oct 22, 2006 10:21 pm

Colegu va trebui sa faca un efort mult intensificat, sa inteleaga pe deplin atat de originala simph a 3-a cat si simph a 4-a. Eram in primii ani de liceu, am ascultat simph a 4-a, o vara intreaga. Este exceptionala.
Schubert inseamna altceva, rabufnirile lui melodice uneori surprinzatoare, sunt de neconfundat. Brahms e mai presus de Cesar Franc cu care se aseamana intrucatva, din punct de vedere al constructiei muzicale (parerea mea).Simfoniile a 5-a si a 9-a , sunt foarte valoroase , dar pana la Brahms e distanta. Compozitorul care are tumultul shubertian si adancimea bramhsiana poate fi jan sibelius , in primele simph.
Despre manele, ce pot spune...? mi-e frica de muzica asta.
ploiesteanu
Junior Member
 
Mesaje: 10
Membru din: Lun Oct 09, 2006 6:22 pm
Localitate: ploiesti

Mesajde ghionoiul » Lun Oct 23, 2006 8:21 am

prahoveanule, dacă-mi este permisă o intrebare: ce ţi se pare atat de valoros la simfonia a 5-a de Schubert ? Dacă cumva ai vrut să zici a 4-a (Tragica), da, de acord. Şi Neterminata e demnă de reţinut. Dar a 5-a e o simplă imitaţie după Mozart.
Picus canus
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde Ciuhandru » Lun Oct 23, 2006 9:29 am

Ghionoiule, daca inteleg eu bine mersul gandirii Ploiesteanului - destul de intortocheat si greu de urmarit :D - e vorba de 5 si 9 ale lui Beethoven.
Regele si Patria! Nihil sine Deo!
Avatar utilizator
Ciuhandru
Burghez monarhist
 
Mesaje: 1394
Membru din: Joi Ian 26, 2006 12:00 am
Custom user title: Burghez monarhist

AnteriorUrmătorul

Înapoi la Filarmonica

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 3 vizitatori