eliana scrie:nici eu nu sustin ca asta e singura cale, nici ca ea ar da musai rezultate. dar uite si tu unde ne-a dus neimplicarea. statul la caldurica si lasatu in seama lor a voturilor.
Eliano, lasand la o parte "datoria civica" si "suveranitatea populara", lozinci cam prafuite, istoric vorbind, votul tau are un singur efect concret si real: trimite pe X, din partidul Y, in Parlament. Or, o analiza sumara a acestor trei componente arata in mod clar ca stam rau de tot.
Sa le luam pe rand, in ordine inversa.
1. Parlamentul: in spatele frazeologiei despre "expresia vointei nationale" si "garantul democratiei" se ascunde trista realitate a apartenentei la o casta care acorda membrilor sai privilegii si impunitati care ii situeaza cu mult deasupra si in afara cetatenilor de rand ale caror interese pretind, in mod cinic si abuziv, ca le reprezinta si promoveaza.
2. Partidele politice: abstractie facand de doctrinele si programele asumate (care oricum nu valoreaza nici cat hartia pe care sunt tiparite, dovada stand afluenta de afaceristi verosi in randurile social-democratiei si pletora de adepti ai etatismului si dirjismului economic printre liberali), abstractie facand, zic, de propaganda si demagogie, partidele romanesti nu sunt altceva decat niste grupuri de interese structurate piramidal; obiectivele boss-ului de la centru (obtinerea, pastrarea si exploatarea in folos propriu a puterii precum si intretinerea si recompensarea inevitabilei camarile) reclama sprijinul economico-financiar al "baronilor locali" (in treacat fie zis, o sintagma pleonastica lansata de ziaristi pentru care istoria e la fel de misterioasa precum fata nevazuta a lunii, baronul fiind prin definitie un potentat local) carora, in schimb, protectia politica si juridica a centrului le este indispensabila bunului-mers al afacerilor. Intre cele doua extreme, o armata de paji, scutieri si menestreli. Aceasta simbioza de tip feudal caracterizeaza toate actualele partide parlamentare, fara exceptie.
(Mai putin feudal este fenomenul migrarii de la un partid la altul, dar el se explica prin faptul ca, spre deosebire de predecesorii lor medievali, baronii si scutierii mioritici sunt complet lipsiti de simtul onoarei.)
3. Candidatul pe care prin votul tau il trimiti, real sau intentional, in Parlament prezinta, in noua cazuri din zece, urmatoarele caracteristici:
- nu-l cunosti decat, eventual, din afisele electorale; in absenta alegerilor respective, simpla sa existenta ti-ar fi ramas necunoscuta sau indiferenta intreaga viata.
- asupra calitatilor sale morale si intelectuale nu te poti pronunta, pentru ca nu ai niciun indiciu; dar judecand dupa experienta alegerilor precedente, pozitia rationala cu privire la ele este sau de circumspectie daca esti idealist, sau de neincredere totala, daca esti mai realist.
- independent de intentiile sale bune si oneste --- a caror posibilitate nu o neg, desi costul ridicat al unui loc intr-o circumscriptie eligibila o face destul de improbabila --- odata ales el intra in sistemul politic descris mai sus, in care pentru a rezista tentatiilor trebuie sa ai taria morala a Sfantului Francisc iar pentru a-i combate viciile ti-ar fi necesar idealismul cavaleresc al lui Don Quijote --- calitati rare, foarte rare, din ce in ce mai rare in lumea noastra.
Iata deci elementele constitutive ale democratiei romanesti, careia Ion Ilici Iliescu i-a fost ctitor si baci. Inchipuie-si cine vrea si poate ca aceste defecte de fabricatie i-ar putea asigura o functionare in parametri nominali. Eu am pierdut de mult aceasta iluzie.