inregistrare prin microfon - help pls!

Totul despre tehnologia sunetului

inregistrare prin microfon - help pls!

Mesajde Armin » Dum Aug 07, 2005 9:18 am

Daca stie cineva sa ma lamureasca pls ce fel de microfoane am nevoie ca sa nu distorsioneze la presiuni acustice mari, dinamica mare, dar totusi sa fie sensibile pt sunete fine ce se aud incet si/sau la distanta.

Cu alte cuvinte, eu vreau sa inregistrez de exemplu de la 2 metrii un tren care trece pe langa, cu doua microfoane, si un minidisc portabil (care are in el un limitator, dar totusi la sunete puternice distorsioneaza ceva, ori microfonul, ori semnalul, nu stiu exact) si de fapt vreau sa stiu daca pot rezolva treaba schimband doar microfoanele sau trebuie neaparat folosit un limitator foarte performant. Mai ales daca locomotiva suna la mai putin de 10-15 metri de microfoane, e dezastru. Daca suna mai la departare se aude super (ma rog, atat cat poate oferi un MiniDisc portabil).

Microfoanele sunt de genul celor din casetofoane, is cat o unghie de la degetul mic, si costa vreo 10-15.000 lei vechi bucata, deci stifturi, dar ma intereseaza daca cumparand microfon de 50 de euro ar remedia situatia sau nu; la fel daca as cumpara microfoane de 150-300 euro ce diferenta as simti tinad cont ca nu se pune problema de vreo intrare balansata in minidisc.

Very thanks anticipat!
Armin
Junior Member
 
Mesaje: 28
Membru din: Joi Dec 11, 2003 1:07 am
Localitate: Resita

Mesajde kant emir » Dum Aug 07, 2005 10:31 am

Armin scrie:Daca stie cineva sa ma lamureasca pls ce fel de microfoane am nevoie ca sa nu distorsioneze la presiuni acustice mari, dinamica mare, dar totusi sa fie sensibile pt sunete fine ce se aud incet si/sau la distanta.

Ce spui tu acolo nu exista - sau nu pentru muritori. Ca sa realizezi performanta, ai nevoie de echipamente performante (adica microfoane dedicate - unele pt semnal slab, altele pt semnal puternic, unele pt distante mici, altele pt distante mari]http://www.fanclub.ro/showthread.php?t=13336[/url], poate-ti vine vreo idee (vezi ca e si un link bun pe acolo)
"... deasupra-i cer de stele" si legea morala din mine
kant emir
 
Mesaje: 9782
Membru din: Joi Noi 18, 2004 12:00 am

Mesajde Armin » Dum Aug 07, 2005 1:14 pm

deocamdata merci! Eu am un MZ-R700, care pot sa zic ca trage super. Sunete fine de al distante mari se aud foarte bine. Am incercat o singura data sa inregistrez acel tren cu reglajul manual si tot distorsionat a iesit; chestia e ca suna f bine pana in momentul cand ajunge trenul in dreptul microfoanelor, atunci e dezastru. o sa incerc sa plasez microfoanele mai departe de tren, dar mi-e sa nu cumva sa pierd sunetele alea fine care se aud in sina inainte sa vina trenul. o sa citesc de pe link-ul ce mi l-ai dat si o sa mai fac ceva teste sa cedem ce iese.

Chestia e ca MD-ul sau microfoanele, imi amplifica f f f mult basul, daca bate vantul in microfon sau sunt sunete joase, eu pe iregistrare le aud mult amplificat, trebuie sa dau din corectorul de ton mai putine joase, mult mai putine ca sa sune bine, poate si asta e o cauza a distorsiunilor; ma gandesc oare un microfon a carui membrana are o cursa ami lunga, nu ar putea face fata usor cerintelor mele?! asta ar inseman ca va genera mai mult curent, excursia membranei fiind mai lunga, care ar fi limitat in minidisc, si adus la valorile necesare pentru cei 16 biti. Nu stiu, zic si eu...
Armin
Junior Member
 
Mesaje: 28
Membru din: Joi Dec 11, 2003 1:07 am
Localitate: Resita

Mesajde kant emir » Dum Aug 07, 2005 5:39 pm

Orice microfon are sensibilitatile lui (nu "traduce" realist toate frecventele), e bine sa folosesti microfonul potrivit la sunetul potrivit (un mic bun, care sa "auda" la fel toate frecventele este enorm de scump - profi).
Astea "de 15000" ori de mobil, de comp nu au bobina ca sa "genereze curent", au un condensator cu capacitatea variabila (in functie de vibratia "sonora" a mediului).
Bataia vantului se elimina cu ajutorul unui ciorap (din cel fin, de dama - fireste!) bine intins pe o rama in fata/jurul microfonului, ori cu o "caciulita" din burete sau alt material (ideea este sa franeze/evite miscarea aerului prin microfon si sa lase doar vibratia)
O solutie ar fi sa inregistrezi cu un microfon sunetele fine si cu altul pe cele ample. Daca nu tii la stereofonie, pregatesti doua microfoane (fiecare cu "ambalajul" potrivit), le cuplezi printr-un cablu de lungime convenabila si le amplasezi corespunzator. Pe urma le prelucrezi separat si le mixezi sau le "innadesti" cum vrei tu (iti recomand Cool Edit PRO - vezi tu ce versiune mai noua gasesti; stie sa lucreze cu MULTITRACK la modul adevarat).
Ideal ar fi sa ai mai multe scule si sa inregistrezi din mai multe pozitii (microfoane diferite, distante, etc).
Inregistrarile tale (cele cu "prea mult bass") sunt distorsionate, sau distorsiunea apare din amplificator? Daca asculti la volum redus, se aude clar?
"... deasupra-i cer de stele" si legea morala din mine
kant emir
 
Mesaje: 9782
Membru din: Joi Noi 18, 2004 12:00 am

Mesajde Armin » Dum Aug 07, 2005 10:34 pm

Nu distorsoneaza la volum mic, numai ca frecventele joase sunt amplificate la inregistrare, astfel ca bass-ul este saturat, dar nu distorsoneaza deloc; il dau la - cativa db la statie si e ok;
Am folosit Cool Edit Pro 2.0 mult timp, fiind unul din preferatele mele softuri, il cam stiu pe de rost, si mai nou, cum cei de la syntrillium nu mai fac cool edit ci au predat stafeta la cei de al Adobe, am facut rost de Adobe Audition 1.5, e exact la fel, tot multitrack cu 128 de canale stereo, dar are cateva functii si facilitati in plus - evident, fiind mai nou, asa ca la partea asta sunt super ok;

Deci eu inregistrez sunete cu minidiscul portabil fara long play, pentru a nu pierde calitate (si asa comprima el destul 1:5), si tin f mult la stereofonie; acasa, cu un alt minidisc deck copiez prin cablu coaxial pe intrarea digitala de la palca de sunet de pe minidisc in calculator cu cool edit sau mai nou adobe audition, dupa care la tot materialul atenuez f mult frecventele joase, ca sa se auda "normal". Ce am vrut eu sa fac nu a fost sa inregistrez pur si simplu un tren, ci am pus cablu la fiecare microfon din MD cate 7 metrii, astfel ca voi avea aproximativ 14 m intre microfoane la momentul inregistrarii, cu MD in mijloc, si am vrut sa se auda absolut toate sunetele, cele fine de inainte sa ajunga trenul la mine si cele dupa ce trece trenul, si cand trece trenul sa se auda ok, adica stereo si fara distorsiuni.

Pana la urma o sa fac un compromis pret/calitate, in sensul ca eu tin mult la calitatea sunetului si cu sculele care le am o sa storc si zeama din ele, si raman pana la urma la departarea microfoanelor de sursa. Sunt sanse mari sa nu pierd foarte multe sunete fine cu chestia asta ca am zis, prinde sunete fine la distante mari, e chiar uimitor ce face jucaria asta la valoarea ei. O sa incerc si o sa postez rezultatele.

Merci mult ca vrei sa ma ajuti!
Armin
Junior Member
 
Mesaje: 28
Membru din: Joi Dec 11, 2003 1:07 am
Localitate: Resita

Mesajde kant emir » Dum Aug 07, 2005 10:47 pm

Placerea este si de partea mea, pt ca ma cam pasioneaza domeniul.
O sugestie: nu poti sa iei cu tine (pe teren, acolo la sinele trenului) si MD deck-ul? Il alimentezi dintr-un UPS (ori direct din acumulatori - daca poti sa vezi pe placa de alimentare ce tensiuni foloseste) si o sa ai la dispozitie 4 microfoane ("preparate": doua pt sunete fine si doua pt restul). BTW, deck-ul are si intrare de microfon? Ceva detalii de carte tehnica?
"... deasupra-i cer de stele" si legea morala din mine
kant emir
 
Mesaje: 9782
Membru din: Joi Noi 18, 2004 12:00 am

Mesajde Armin » Dum Aug 07, 2005 11:49 pm

am cartea tehnica si am citit-o din scoarta in scoarta, chiar stiu absolut tot ce stie sa faca si el si portabilul; nu , nu are intrare de microfon, dar m-ar putea ajuta la limitarea semnalului, cu un MD sa limitez semnalul si cu altul sa inregistrez, dar e complicat. Nu am UPS, si nu as vrea sa ma risc sa il alimentez din acumulatori ca nu stiu exact ce amperaj ii trebuie, nu am acumulator klumea, etc; daca as avea posibilitatea si siguranta ca nu se intampla nimic cu deck-ul , nu mi-ar fi lene sa sa il car acolo, si as cara si un UPS sau acumulator eventual de masina, dar e riscant, si tin mult la deck-ul ala. O alta solutie dar scumpa ar fi sa merg cu un generator, care sa stea la o distanta de locul inregistrarii la care sa nu se auda zgomotul motorului, dar ma depaseste complet solutia asta, nici de imprumutat nu am cum.

E rau sa vrei multe dar sa nu ai cu ce;

daca ai mail la yahoo, poate ne vedem pe yahoo messenger! ID-ul meu e extended_mix

Numai bine!
Armin
Junior Member
 
Mesaje: 28
Membru din: Joi Dec 11, 2003 1:07 am
Localitate: Resita

Mesajde kant emir » Lun Aug 08, 2005 12:09 am

Daca deck-ul nu are mic in, n-are rost. "Amperajul' n-are nici o relevanta in discutie (doar sa nu fie prea "mic", asa incat sa nu poata sa sustina consumul), doar tensiunile conteaza. Ymess nu obisnuiesc (diverse motive).
Dar uite inca o sugestie:
Baga microfonul intr-un tub sanatos (pereti grosi, lungime de macar 25-50 cm) in felul urmator: amplasezi microfonul la 4-5 cm de unul dintre capete, si obturezi (materiale fonoabsorbante) cei 4-5 cm din spatele microfonului; partea lunga a tubului o captusesti pe interior cu 2-3 straturi de catifea or smth pusa pe carton moale (ca sa "omoare" toate ecourile); obtii astfel un microfon directiv, pe care il orientezi spre sine (de la o distanta rezonabila, asa incat sunetul care intra in tub sa vina direct dinspre sursa de semnal fin si nu dinspre tren). Diametrul tubului - te orientezi si tu, in fct de ce gasesti, asa incat sa ramana 2-3 cm pt o lungime utila a tubului de vreo 40 cm (cifrele sunt cam "dupa ureche", dar se pot calcula; ca experiment insa, cred ca te vor satisface). Pt orientare, incearca analogia cu lumina: microfonul din tub sa "vada" doar sinele, nu si trenul. In acest fel, sunetul puternic va fi atenuat pe cai "naturale".
Nush daca am fost destul de clar, dar mai dezvoltam.
"... deasupra-i cer de stele" si legea morala din mine
kant emir
 
Mesaje: 9782
Membru din: Joi Noi 18, 2004 12:00 am

Mesajde Armin » Lun Aug 08, 2005 11:02 pm

Ideea e buna, numai ca nu prea imi dau seama ce se intampla cu un microfon directiv, adica eu indrept spre sunetele fine, adica tot spre linie, inainte sa treaca trenul, dar cand ajunge trenul la acel loc e prapad, mai ales cu un microfon directiv.
Oricum, azi am experimentat cata (a ploat, si nu am putut sa merg "pe teren" pentru un test) cu muzica la volum mare pe boxe, si sa inregistrez fara distorsiuni de la 1-1,5 m de boxe, cu MD-ul, si am descoperit o chestie la MD: Cu nivelul de inregistrare pe auto, el foloseste limitatorul din el, dar el amplifica semnalul de la microfon intr-o anumita masura, care eu o credeam maxima capabila de el, dar nu este asa; cu nivelul pe Manual, daca dau nivelul de inregistrare la maxim, devine MULT mai sensibil, baga si ceva mai mult zgomot de fond, dar daca vrei sa prinzi intr-o liniste deplina ce se vorbeste la zeci de metri de tine e super chestia. Cu nivelul la mijloc distorsoneaza, dar mi se pare ca e cam acelasi lucru cu AUTO, dar fara folositrea limitatorului, si daca dau nivelul sub 25%, nu mai distorsoneaza; am testat asta si provocand sunete de scurta ddurata si frecvente medii-inalte aproape de microfon, si e mult mai bine; deci maine vreau sa merg la tren sa vad cu nivelul la mai putin de 25% ce se intampla, la aceeasi distanta de tren ca si pana acum. Si daca nu iese o sa incerc sa departez de sursa, numai ca va trebui sa astept un alt tren, si pe aici is cam rare, adica pot sa ma duc acasa si sa ma intorc mai tarziu, oricum fac vreo 10 minute cu bicicleta pana acolo.

revin cu rezultate noi!
Armin
Junior Member
 
Mesaje: 28
Membru din: Joi Dec 11, 2003 1:07 am
Localitate: Resita

Mesajde kant emir » Mar Aug 09, 2005 3:09 am

Orientand microfonul (ala directiv) inspre sursa de semnal mic atenuezi semnalul cel puternic. Spre exemplu: improvizeaza un asemenea tub si incearca sa inregistrezi in fata unei boxe, orientand tubul spre 1)-tweeter, 2)-spre medie si 3)-spre bass; repeta proba cu 4)-microfonul liber, in aceleasi conditii (distanta fata de boxa si volumul) si vei vedea ca: la 1) vei avea inaltele evidentiate (restul atenuat), la 2)-mediile (inalte mai nimic, joasele atenuate) si la 3) joase (aproape exclusiv); cu microfonul liber - 4) o sa ai joase si ceva medii, dar prea putine inalte. Se poate observa ca 3) si 4) dau rezultate asemanatoare.
La povestea cu mersul trenurilor, sinele se aseamana cu diful de inalte (amplitudine mica), motiv pentru care e bine sa "suprimi" joasele ("emanate" de tren) cu ajutorul tubului despre care am vorbit.
Inca o precizare: sunetul pe care il produce o boxa intr-o incapere este esential diferit de sunetul pe care l-ar produce aceeasi boxa intr-un spatiu deschis (sau cazul trenului) prin faptul ca peretii si mobilierul reflecta vibratiile aerului (reiese un soi de amplificare; daca nu ma crezi, incearca cu o petarda sau o capsa in casa si afara - nu intre blocuri, ci intr-un spatiu larg). De aceea va trebui sa stai aproape de boxa si volumul sa nu fie prea mare, altfel nu-ti iese proba.
Cu reglajele MD recorderului o sa te joci pana cand o sa iasa bine (parerea mea este ca trebuie sa lasi pe nivel mic, nici vorba de "AUTO").
Sa-mi trimiti si mie niste inregistrari (iti dau PM cu adresa de mail)
"... deasupra-i cer de stele" si legea morala din mine
kant emir
 
Mesaje: 9782
Membru din: Joi Noi 18, 2004 12:00 am

Mesajde Armin » Mar Aug 09, 2005 10:20 pm

Ok, o sa iti trimit niste inregistrari!

Stiu ce zici si ai dreptate, am facut o proba asemanatoare cea cu boxa si cele 3 cai, si stiu diferenta intre cum suna in casa sau in aer deschis (btw, imi place f mult cum suna boxele mele in aer liber, le-am scos pe balcon si brusc parca aveam alte boxe!!).

O sa incerc si cu microfon directional (ma rog, improvizat), ma tem insa sa nu am prea multe medii la inregistrare; cand calca roata trenului la crapatura dintre sine, e chiar un fel de efect de petarda, plus , intre pocnituri, sunetul ala metalic tipic, tradus prin 'galagie' ala e cam de frecvente medii si la ala distorsoneaza f tare de asemeni. Oricum, trebuie incercat, sa vad cum il confectionez, si te tin la curent.
Armin
Junior Member
 
Mesaje: 28
Membru din: Joi Dec 11, 2003 1:07 am
Localitate: Resita

Mesajde kant emir » Mar Aug 09, 2005 10:38 pm

Sunetul cel mai intens (bass + medie - amplitudine serioasa) vine din directia trenului: locomotiva si vagoanele sunt mari, fiarele din constructia lor vibreaza (mult si amplu); sinele au o pondere mult mai mica, motiv pentru care un microfon directiv orientat spre acestea va capta sunetul care vine dinspre ele, atenuand sunetele intense ale trenului. Daca tubul este bine construit, rezultatele vor fi spectaculoase (se reduce riscul distorsionarii datorate nivelului mare dat de tren).
"... deasupra-i cer de stele" si legea morala din mine
kant emir
 
Mesaje: 9782
Membru din: Joi Noi 18, 2004 12:00 am

sm 57

Mesajde silviuc » Dum Aug 21, 2005 9:43 pm

Shure sm 57. Cu 2 astfel de microfoane am lut un "interviu" unui clopot de 3- 4 m diametru la baza de la o distanta de 2 m dedesubt ! - pe un minidisc sony... nu mai stiu modelul, nu era al meu.
Aceste microfoane sunt special concepute pentru a rezista la presiuni acustice foarte mari fara a distorsiona.
silviuc
Junior Member
 
Mesaje: 38
Membru din: Sâm Dec 13, 2003 6:41 pm
Localitate: Iasi

Mesajde Armin » Lun Aug 29, 2005 1:26 am

Super! Merci fain! O sa imi iau asa microfoane, numai sa reusesc sa adun ceva bani. Sti cam cat costa asa microfoane? Sa iau noi sau la mana a doua? poate daca iau sh si merg, e ok?
10x!


PS: nu am mai inregistrat nimic de atunci, ca nu am mai avut timp, cu exceptia unui festival de jazz open air, si o data la opera in timisoara la festivalul de opera si opereta in parcul rozelor, tot open air.
Armin
Junior Member
 
Mesaje: 28
Membru din: Joi Dec 11, 2003 1:07 am
Localitate: Resita

Mesajde kant emir » Lun Aug 29, 2005 1:44 am

Mai traiesti mah? ca n-ai mai dat nici un semnal, ma gandeam c-ai trecut la profesionisti.
Am incercat si eu sa inregistrez un tren (deh, ispita!) dar n-am avut cum sa "etalonez" reglajul manual, asa ca am lasat pe "auto": a iesit binisor, avand in vedere ca era si ceva zgomot pe fundal, a mai trecut si un camion (fix cand trecea trenul, la miezu' noptii, l-a gasit si pe ala cu tiru'; ca vant nu batea, sa ma streseze natura). E de perseverat.
"... deasupra-i cer de stele" si legea morala din mine
kant emir
 
Mesaje: 9782
Membru din: Joi Noi 18, 2004 12:00 am

Mesajde Armin » Lun Aug 29, 2005 1:59 am

Mai traiesc, dar de cand nu am mai dat semne nu mai am net, ca acum is in timisoara al unchiu-miu; o sa mai dureze pana o sa ma si eu net ca tot omu' normal. Si cand o sa trec la profesionisti o sa te anunt, nu te teme ca nu plec eu asa fara sa zic nimic! Cu ce "animal" ai inregistrat? tot minidisc?
Murphy e cu noi, era evident ca daca nu bate vantul sa vina cineva sa incerca sa te faca sa mi vi si alta data la tren sa il "tragi". Trimite si mie pe mail inregistrarea, sa vedem, is chiar curios!

o sa iti mai trimit si eu niste chestii, dar tre sa le transfer de pe MD pe calculator, sa imi amintesti!
Armin
Junior Member
 
Mesaje: 28
Membru din: Joi Dec 11, 2003 1:07 am
Localitate: Resita

Mesajde kant emir » Lun Aug 29, 2005 2:04 am

evident ca tot MD (MZ-R55) si microfoanele de mobil (nu am adaptat nimic, mi-a venit asa, cand plecam la o plimbare nocturna - sal nocti! - si l-am luat cu mine).
"... deasupra-i cer de stele" si legea morala din mine
kant emir
 
Mesaje: 9782
Membru din: Joi Noi 18, 2004 12:00 am


Înapoi la Home Recording

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 2 vizitatori