Cum alegi muzica clasica pe care o asculti/o iei. Recomandari de lucrari.

cea mai culta dintre ele, asa numita muzica clasica

Moderator: ghionoiul

Mesajde colegu » Mie Mai 11, 2005 9:15 am

concertul pt vioar? al lui sibelius Ï¿½i place pt c? e altfel...
dar dac? ar fi s? recomand ceva sibelius Ï¿½i nici un caz nu a? recomanda acest concert! leminkÏ¿½nen,kullervo,en saga,jungfrun i tornet,cvartetul pt corzi Ï¿½ re minor ?i superba cantat? oma maa.?i n-am inclus nici o simfonie,Ï¿½c? ...
la capitolul simfonii face?i ce pute?i ?i pune?i mÏ¿½a pe setul lui simon rattle de la EMI!
simfonia a 3-a e interpretat? exact a?a cum trebuie!
la capitolul concerte pt vioar? este superb cel al lui khachaturian,al 2-lea de ?ostacovici,cel de rautavaara,nielsen,?i de ce nu miaskovsky,care e mult mai cunoscut pentru simfoniile lui...de fapt cunoscut e mult spus :D
v?d c? mai sunt wagnerieni pe aici,a?a c? nu m? pot ab?ine s? nu recomand die feen,o oper? care mi-a produs reale surprize,nu ca das liebesverbot sau rienzi care m-au dezam?git!
oricum,wagner a scris ?i muzic? superb? pt pian,pÏ¿½? acum,tentative de "complete piano works" cunosc doar 2 - stephan mÏ¿½ler ?i nina kavtaradze..nu recomand nimic din ?stia 2 pt c? nici unul nu e un cziffra,richter,gilels,arrau,pollini dar nici muzica lui wagner nu cere un astfel de solist..doar n-am recomandat liszt.
aa, deci la capitolul lucr?ri pentru pian d'ale lu' wagner fantazia wwv22 ?i sonata wwv 85...cel pu?in astea mi se par mai r?s?rite...
primele sonate(wwv 21 ?i wwv 26) aduc un iz foarte puternic de beethoven ?i eu unul nu le pot recomanda :D....
c? tot sunt la wagner ,nu m? pot ab?ine s? nu fac reclam? la inelul cu gnther neuhold ?i marek janovski la pupitru!!?i iar??i nu pot s?-mi ascund opinia cum c? hans hotter este cel mai cretin wotan al tuturor timpurilor(eh,exagerez) contrar tuturor speciali?tilor...
george london este cu adev?rat genial,mai ales sub rudolf moralt.
ma rog,eu unul sunt Ï¿½ favoarea lui lorenz Ï¿½ detrimentul lui melchior.

oricum,ca o Ï¿½cheiere,eu v? ecomand cu c?ldur? s? asculta?i atterberg,lutoslawski,nielsen,norgard,pÏ¿½t,salonen ?i bineÏ¿½?eles simfonia a 3-a de enescu care-mi aduce pu?in cu daphnis ?i chloe-ul lui ravel de?i e mult mai pu?in accesibil? ca baletul acestuia!

numai bine!
edit:scuze pt diacritice,íƒÃ‚®n mod normal cu iso8859-2 sau utf-8 merg,da se pare c턃 forumu se bag턃 pe la encoding í…Ÿi vrea musai iso8859-1 grrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde ghionoiul » Mie Mai 11, 2005 11:00 am

colegule, am incercat sa citesc cu atentie postul tau si tre' sa spun ca ma doare capul de la atatia michimausi ! ;a
Opinia mea este ca muzica simfonica si camerala a lui Wagner nici nu merita discutata. Ar fi o impietate, sunt niste biete bordeie fata de Templele pe care Wagner le-a ridicat in Tetralogie, in Tristan, in Parsifal... Mai mult, comparatia acestor opusuri wagneriene cu capodoperele similare ale lui Beethoven, Brahms, Dvorak etc. nu ii sunt in nici un caz favorabile. Die Feen nu am ascultat-o, dar, fiind anterioara lui Rienzi, am oarecari dubii despre ce am mai putea descoperi acolo, asta dupa ce am ascultat deja Maestrii... Argumentul meu e unul subiectiv, fireste, fac o simpla extrapolare: mergand invers in sirul operelor lui Wagner, Olandezul e mai slaba ca Lohengrin, Rienzi mai slaba ca Olandezul, ar rezulta ca Die Feen n-ar fi o mare branza.
Dintre poemele lui Sibelius mentionate de colegu' am ascultat cea mai mare parte. Entuziasmul colegului se justifica, dealtfel Sibelius e "mereu surprinzator", ca Romania lui Iliescu, Sibelius e de o originalitate naucitoare. Totusi nu inteleg retinerea fata de concertul de vioara, pe care continuu sa-l consider o culme a genului.
"Perceptia temporala inversa" a lui Alex asupra muzicii mi-a amintit de cea a lui Enescu. Si pe Enescu il lasa rece Mozart la varsta cand altii numai asta asculta, in schimb contactul cu muzica lui Wagner a fost "devastator" si l-a marcat pe Enescu pentru totdeauna. Cu timpul Enescu a reusit sa-l asimileze si pe Mozart, chiar daca Wagner a ramas mereu prima preferinta a maestrului. Sper ca, in timp, sa reuseasca si Alex sa redescopere marea muzica a clasicismului si preclasicismului, cu atat mai mult cu cat intreaga muzica pe care el o apreciaza - si cu precadere cea germana - este construita pe temeliile solide ale lui Bach, Mozart si Beethoven.
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde colegu » Mie Mai 11, 2005 11:31 am

ghionoiule,concertul pt vioarí£ al lui sibelius e bun(dar in opinia mea,atat),ºi am crezut cí£ interpretarea pe care o am eu cu heifetz lasí£ de dorit aºa cí£ am incercat ºi alte variante,apeland bineiní¾eles la inregistrí£rile lui oistrakh...dar nici acum nu am fost pe deplin mulí¾umit...
totuºi, concertul cu gil shaham ºi eugene ormandy parcí£ m-au fí£cut sí£-l apreciez mai mult...dar eu unul nu pot sí£ compar aceastí£ lucrare cu mí£reí¾ia unui singur cantecel runic din karelia!
in fond,e chestie de gusturi,ºi incí£lzirea cu finlandia e oarecum justificatí£..
de fapt e o incí£lzire la finlandia cu finlandia...fiind o "piesí£" popularí£ sunt o grí£madí£ de versiuni nereuºite "out there"...
iar cand pui mana pe varianta lui paavo jí¤rvi cu orchestra simfonicí£ naí¾ionalí£ a estoniei poí¾i spune cí£ lucrarea capí£tí£ un cu totul alt iní¾eles!
mai ales corul....

revenind la wagner,eu nu consider die feen o operí£ nereuºití£..mie imi place mai mult decat meistersinger,insí£ nu poate rivaliza cu tristan sau cu parsifal.
dar nu este deloc o operí£ "de colo"

la wagner conteazí£ foarte mult interpretarea,de exemplu mie inelul lui solti nu-mi place mai deloc,hotter la finalul valkiriei parcí£ ar intona un imn mí£reí¾...
per total valkiria lui solti e cea mai proastí£ inregistrare pe care am auzit-o...
nu acelaºi lucru il pot spune ºi despre aurul rinului,unde mí£reia lui george london ii dí£ peste nas superapreciatului hotter.

ai fi surprins sí£ aflii ghionoiule cí£ tocmai de lucrí£rile simfonice de debut ale lui wagner incepuse sí£ se teamí£ domnul schumann!!

in timp, sa reuseasca si Alex sa redescopere marea muzica a clasicismului si preclasicismului

nu are cum,odatí£ ce ai ascultat wagner nu te poí¾i intoarce inapoi...
tot ce e precursor lui wagner suní£ coplí£resc dupí£ ce ai ascultat mí£car o operí£ interpretatí£ cat de cat decent a marelui compozitor...
poate doar cateva preludii ºi fugi de bach mai poí¾i accepta dar nimic mai mult...
dací£ tot e sí£ ne intoarcem la clasicism mai biní£ sí£ avansí£m la neoclasicismul lui enescu(suita orchestralí£ nr 2) bartok sau stravinski....
stravinski,la negat atat de mult pe wagner incat chiar mi-a devenit simpatic!
simfonia psalmilor sau le sacre du printemps sunt 2 dintre numeroasele lui lucrí£ri care mí£ fac sí£ uit de wagner ºi de influení¾a lui masiví£ in muzica secolului 20....

banalitatea lui beethoven sau mozart e greu de acceptat apoi...
poate doar groíŸe fuge pt cvartet de corzi a lui beethoven merití£ ascultatí£...de la mozart n-am gí£sit absolut nimic..e un soi de candy sau blondy ...

cel puí¾in astea sunt gusturile mele....
p.s.mí£ scuzi pt diacritice...se pare cí£ forumul vrea cu orice preí¾ sí£ mí£ impiedice sí£ scriu romaneºte :(
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde AlexN » Mie Mai 11, 2005 11:44 am

Colegule, chiar te rugam, nu mai scrie deloc cu diacritice!!! Ne intelegem foarte bine intre noi si doar cu alfabetul englez...

Ghionoiule, tot nu am inteles de ce Wagner nu poate fi considerat un simfonist.

Eu nu contest valoarea muzicii lui Bach si Mozart, doar ca, din punct de vedere spiritual, in clipa de fata nu rezonez la auzul ei. Probabil ca, atunci cand voi mai intainta in varsta, voi incepe sa apreciez precizia matematica a muzicii lui Bach si seninatatea lui Mozart. Dar acum vreau sa ma contopesc in furtuna wagneriana, vreau sa simt framantarile lui Mahler, vreau sa aud orchestra luxurianta a lui R. Strauss...
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde colegu » Mie Mai 11, 2005 12:53 pm

apropo de diacritice,setarea encodingului la iso8859-2(nu stiu cum se face la internet explorer,daca folositi firefox o sa-l incer si eu si va spun cum se fac) rezolva problema..
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde AlexN » Mie Mai 11, 2005 2:52 pm

Decat sa schimbam noi setarile, mai bine nu mai folosesti tu deloc diacritice.
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde ghionoiul » Mie Mai 11, 2005 4:24 pm

Imi place ca discutia capata nerv, apar pareri diferite ! Asa e bine, ca altfel parca am fi niste pensionari adunati la o barfa ~p As propune sa renuntam totusi la contrele pe teme informatice, sau sa le reluam in alta parte.
Sunt bulversat de opinia colegului vizavi de Meistersinger. Mai bine o iau ca pe o chestie de gust si atunci nu mai comentez. Altfel mi-e greu sa accept vreun argument cum ca Die Feen ar fi mai buna decat ceea ce eu consider suprema realizare dramatica in muzica. (Atentie, nu m-am referit la frumusetea muzicii, aici Parsifal rules !).
Finlandia poate suna oricat de bine cu corul lui peshte prajit, totusi ramane o Rapsodie I a finlandezilor, chiar si cu Celibidache la pupitru... Pe mine, de exemplu, m-a impresionat "1812" a lui Ceaikovski cu Karajan, Berliner Philarmoniker si Corul cazacilor de pe Don. M-a impresionat sonoritatea. Altfel nu pot sa compar, ca profunzime si realizare muzicala, cu "Manfred", "Patetica", cu orice concert pentru pian sau chiar cu Spargatorul de Nuci.
Sunt impresionat placut de enciclopedismul muzical al colegului dpdv al interpretarilor. La acest capitol n-am ce comenta, doar imi ridic palaria. =D
Revin in apararea lui Mozart, revoltat de comparatia cu blondy si alte formatii terminate in Y X-( Desi sunt un interpret amator, totusi pot spune ca am o viziune din interior a lui Mozart. Prin prezenta confirm ca e mai greu de interpretat decat Brahms, de exemplu. Am auzit multe interpretari reusite de Wagner, Brahms, Ceaikovski sau orice romantic involburat va mai trece prin cap. Dar interpretarile cu adevarat reusite din Mozart sunt al naibii de putine. Asta e capcana Mozart, in care au cazut si vor mai cadea multi: pare facil, dar e doar un varf de aisberg. In realitate e mult mai profund.
Sunt de acord doar cu urmatorul tip de abordare: dupa ce am ascultat Wagner, imi iau pauza pe tot restul zilei si nu mai ascult nimic, pentru ca dupa Wagner nu mai poate urma nimic. Insa a doua zi, sau poate mai tarziu, dupa ce imi resetez complet starea de spirit Wagner, nu vad nici un impediment in a ma bucura de profunzimea lui Mozart. Daca voi nu puteti, paguba voastra ! ;b
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde colegu » Mie Mai 11, 2005 4:52 pm

deja o luam offtopic..oricum n-am sa mai scriu cu diacritice..
totusi,nu cred ca preferi o carte fara diacritice ;)
cum ar fi sa citesti o partitura maeBig in loc de mí¤íŸig...
nu e vina mea ca e windowsul de 3 lei incat sa nu suporte caracterele romanesti sau alte encodinguri in afara de latin1.

ontopic.
va recomand cu cea mai mare caldura simfoniile 7 si 8 de einojuhani rautavaara cu segerstam la pupitru!! muzica contemporana de cea mai buna calitate!
si in acelasi spirit,arnold schí¶nberg verklí¤rte nacht cu karajan si filarmonica din berlin!!
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde colegu » Mie Mai 11, 2005 5:10 pm

ehe,a aparut si postul ghionoiului pe care nu l-am vazut - deh,era deschisa pagina si am uitat sa dau refresh :D
vezi ghionoiule,in plasa interpretarilor am picat poate si eu in ceea ce-l priveste pe mozart..dar totusi nu pot fi majore diferentele de interpretare..ca sa nu mai spun ca lucrarile de pian ale lui mozart nu sunt nici cat o zecime din studiile transcendentale ale lui liszt...

totusi,eu cred utila includerea interpretilor alaturi de compozitie,pt ca,sa luam de exemplul tetralogia, diferenta de timp dintre inelul cu karajan si cel cu bí¶hm e de o ora jumate!!eheee,pai in timpul asta eu cant juma de rheingold :D ...

pe de alta parte este o tendinta in a considera tot ce e karajan ca fiind bun..mai ales prin randul snobilor,si atunci ma apropii cu o oarecare reticenta de acele lucrari..

eu am ascultat meistersingerii in versiunile complete ale lui jochum si barenboim..
am luat jochum-ul pentru fischer dieskau,un bariton excelent in opinia mea....
adevarul ca eu nu prea despic firul in 4 si de aceea poate ca ma "ating" mult mai mult
acele zane de cat maestrii cantareti :)

legat de 1812-le lui ceaikovski si de sonoritatile militare rusesti,uvertura desi frumoasa paleste in comparatie cu simfonia a 11-a de sostakovici(musai rozhdestvensky..am ascultat mravisnki si kondrashin dar acel 9 ianuarie - partea a 2-a - e cu adevarat impunator in prima interpretare)
hehe,ce-mi plac divagarile...mai ales ca am ajuns la sostakovici!!
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde ghionoiul » Mie Mai 11, 2005 5:14 pm

colegu scrie:pe de alta parte este o tendinta in a considera tot ce e karajan ca fiind bun..mai ales prin randul snobilor,si atunci ma apropii cu o oarecare reticenta de acele lucrari..



De acord cu tine, tocmai in acest sens am si pomenit despre 1812 cu Karajan: exceptionala ca sonoritate, in rest nici mama lui Karajan nu poate face 1812 mai bun decat a fost conceput de CEaikovski, adica o lucrare de efect spectacular. La asta Karajan a excelat, mai ales in ultima parte a vietii (adica ultimii vreo 20 de ani...)
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde ghionoiul » Mar Mai 24, 2005 10:11 am

Ma bucur ca s-a animat forumul asta si in ultima vreme au aparut threaduri dedicate pe compozitori. Totusi cred ca ar fi exagerat sa deschidem thread nou chiar pentru fiecare, asa ca m-am gandit sa scriu aici despre dvorak, ca m-a incitat colegu, si sa nu mai deschid un thread nou.
Eu cand ascult Dvorak am adesea senzatia ca o buna parte din muzica lui nu exprima nici sentimente, nici ganduri, nici locuri sau povesti, nici stari de spirit, nici stari astrale, nimic din toate astea. Pur si simplu muzica lui Dvorak se exprima pe sine ! Este muzica in stare pura, sau muzica de dragul muzicii. Evident, nu toate lucrarile sunt asa, Simfonia a 9-a e descriptiva pana la loc comanda, ce sa mai zic de dansurile slave, dar in general simfoniile, muzica de camera, piesele orchestrale se incadreaza la ce am zis.
As da doua exemple: Scherzo capriccioso si Variatiunile pentru orchestra. Oricat le-am ascultat, aceste piese nu imi transmit nimic altceva decat senzatia muzicii pure, eliberata de orice traire umana subiectiva. Bine, ca si senzatia asta a muzicii pure e la fel de subiectiva... :)
Singurul compozitor care mi se pare mie ca a mai reusit ceva cat de cat comparabil (dar numai pana pe la genunchiul broastei) este Saint-Saens, in Simfonia cu orga si in concertele pentru pian. In rest, toti - de la strabunicul Bach si pana la Prokofiev, Enescu sau Shostakovici - ma fac sa simt ceva: perfectiunea formei, echilibru, candoare, veselie, tristete, energie, interiorizare, simplitate, complexitate, etc, etc, etc, etc.... Dar Dvorak e uimitor cum reuseste sa elibereze vehiculul de incarcatura sa, ca sa-l poti admira doar pe el, vehiculul, adica muzica.
Bun baiat, nu ? A-)

P.S.: Presimt ca o sa ma faca colegu cu ou si cu otet, dar spre binele lui sper sa se abtina ~p
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde AlexN » Mar Mai 24, 2005 10:29 am

Ma bucur ca am ajuns si la Dvorak!

Sa incep cu ce-mi place mie cel mai mult: Simfonia a IX-a "Din Lumea Noua". Este cea mai cunoscuta si comerciala lucrare a lui Dvorak, este clar, dar mie tot asta imi place cel mai mult. De ce? Pentru ca eu o vad foarte epica, iar eu sunt adeptul epicului in muzica. Temele muzicale sunt la fel de inspirate si vii precum cele ale Tetralogiei wagneriene, cand ascult "Din Lumea Noua" vad actiuni desfasurandu-se in fatza ochilor, iar mie lucrul asta mi se pare extraordinar!!!

Sa continui cu a doua lucrare in topul preferintelor mele: Simfonia a VII-a. Extraordinara, mi-aduc aminte ca prima data am ascultat-o intr-un concert la Sala Radio (in program: "Marsul funebru" din Amurgul zeilor, Concertul pentru pian si orchestra de Grieg). Evident, fericita incadrare a luminosului si maestosului concert pentru pian al lui Grieg intre cele doua lucrari orchestrale a produs o puternica impresie asupra mea. Ador mai ales prima parte din Simfonia a VII-a, este atat de puternica, de intensa. Nu stiu daca e muzica de dragul muzicii, cum zice Ghionoiul... Eu o vad mai degraba oarecum eroica si tragica, asemeni leit-motivului nemului Waelsungilor. In fine, parerea mea e subiectiva, desigur...

Concertul pentru violoncel este iarsi magnific, mai ales o anume bucata din partea a doua. Intreaga respiratie melodica americana a lucrarii ii da o stralucire aparte, asa cum se intampla si cu Simfonia a IX-a.

Ce am mai ascultat... am mai ascultat Simfonia a VI-a, dar nu pot spune ca m-a impresionat in mod deosebit. Aici poate e cum spune Ghionoiul, arta pentru arta. Poate ca de asta nu mi-a palcut atat. In viziunea mea, muzica trebuie sa trezeasca sentimente si imagini. Daca nu se intampla asta... parca isi pierde o parte din farmec.
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde ghionoiul » Mar Mai 24, 2005 10:58 am

E clara inrudirea intre Simfonia a 9-a si concertul pt violoncel, amandoua fiind scrise sub influenta "perioadei americane". As recomanda, din acelasi ciclu de emisiuni, Cvartetul American, dar care e mai putin "epic" decat celelalte doua lucrari.
Intr-adevar, intr-a 7-a nu gasesti doar "muzica pura", mai bantuie si ceva trairi pe acolo. A 6-a si a 8-a mi se par mai aproape de conceptul de "muzica pura" pe care mi-am permis sa-l definesc.
Acuma nu stiu daca a face "muzica pura" cum face Dvorak e mai bine sau mai rau decat a scrie muzica epica sau lirica sau mai stiu eu cum. Cert e ca e o chestie unica si ma fascineaza. Oricum, ascult cu mare drag toate simfoniile de la a 3-a in sus (si aici sunt niste probleme de numerotatie, am impresia), fie ca sunt epice sau "pure". A 8-a ma fascineaza in mod deosebit pentru maiestria orchestratiei - Dvorak e un "virtuoz" al orchestrei, asa cum Paganini e un virtuoz al viorii. Apropo de orchestratie, culmea realizarii in materie de orchestratie, nu numai la Dvorak ci cred ca in toata muzica, este dupa mine Scherzo Capriccioso. Daca adaugam la asta si fascinatia "muzicii pentru muzica", veti intelege de ce e una din lucrarile mele favorite din toate timpurile. Recomand cu caldura varianta lui Perlea cu orchestra din Bamberg, neegalata de nici o alta versiune.
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde colegu » Mar Mai 24, 2005 11:32 am

poemul simfonic - cocosu de munte op 110...muzica de dragu muzicii...corect..:D(era sarcasm...)
muzica de dragul muzicii ghionoiule?ce parere ai de a 7-a de beethoven?
la dvorak imi place concertul pt pian,e diferit...de fapt e cam brahmsian :D
dar e frumos..si imi place si stabt mater-ul...e de o tristete adanca..un fel de kindertotenlieder ala mahler!
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde ghionoiul » Mar Mai 24, 2005 12:01 pm

Cum banuiam, colegu trebuia sa scoata el o duda ;b
Bineinteles ca nici vorba de muzica pura in "Porumbelul salbatic" op. 110 (si nu cocos de munte, pentru ca e holoubek in ceha, tradus wild dove in engleza si vede orice prescolar ca seamana cu "hulub"), dar am spus doar ca nu toate lucrarile lui Dvorak sunt "muzica pura".

Dintre toate lucrarile lui Beethoven, a 7-a se apropie cel mai bine de acest concept, exemplul e bine gasit si inseamna ca ai inteles perfect ce vreau sa zic =D Insa e cam unicat la Beethoven si abia daca o pot compara din acest punct de vedere cu Dvorak. In rest toata stima, a 7-a e una din favoritele mele la Beethoven.

Stabat materul e superb. Sigur ca e trist, ca de aia e stabat mater, dar l-as caracteriza mai bine prin auster. Din pacate l-am ascultat doar in interpretarea nu tocmai reusita a lui Marko Munih cu orchestra si corul din Ljubljana.
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde colegu » Mar Mai 24, 2005 2:33 pm

lol,sidiurile de genul 3 bucati la 10 mii sunt si ele bune la ceva...
personal gasesc interpretarea agreabila :D
simfonia a 7-a de beethoven mi se pare cea mai reusita,de fapt rectific,imi place cel mai mult...

ma scuzi,da cu traducerile nu le am,da am prins ideea ta,si era musai sa te contrazic,iar lucrarea respectiva de dvorak chiar vorbeste de la sine.. :D
totusi,si lucrarile gen "eine alpensinfonie" ale lui strauss sunt cat se poate de frumoase...mai ales rasaritul de soare...

oricum,realizezi ca nu poti face dintr-o opera muzica de dragul muzicii...e imposibil.
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde AlexN » Mar Mai 24, 2005 2:41 pm

Stai ca nu ma prind in ce context "si lucrarile gen "eine alpensinfonie" ale lui strauss sunt cat se poate de frumoase". Simfonia Alpilor este o adevarata capodopera, mie imi place cel mai mult de la R. Strauss, alaturi de Moarte si transfiguratie. Dar, totusi, aici era vorba despre "muzica pentru muzica". Ca sa o iau si eu putin precum Christian Thielemann (pe care ziarele germane l-au luat la misto si l-au facut arogant dupa o serie de concerte educative pe care le-a dat cu Simfonia Alpilor), Strauss a zugravit o calatorie in Alpi. Deci e vorba de muzica epica, nicidecum de muzica pentru muzica... E cam mare diferenta de conceptie dintre Simfonia a VII-a de Beethoven si Simfonia Alpilor!
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde ghionoiul » Mar Mai 24, 2005 3:11 pm

colegu scrie:lol,sidiurile de genul 3 bucati la 10 mii sunt si ele bune la ceva...

Hai sa nu exageram, cred ca era zece mii el singur :)

colegu scrie:si era musai sa te contrazic,iar lucrarea respectiva de dvorak chiar vorbeste de la sine.. :D

Ca era musai sa ma contrazici, asta-i clar... ]
oricum,realizezi ca nu poti face dintr-o opera muzica de dragul muzicii...e imposibil.[/QUOTE]
Cine a zis ceva de opera ?!
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde colegu » Mar Mai 24, 2005 6:22 pm

mai mai mai da nu m-ati inteles deloc...
ghionoi,te refereai la dvorak ca si la compozitorul de muzica pentru muzica,si din dorinta mea de-a te contrazice,"spre binele meu",am facut-o...cu cel mai elocvent exemplu ca nu e asa :D ...si la dvorak cocosul ala de munte sau pitigoi ,ce-o fi,te pricepi mai bine avand in vedere avatarul tau...eu ma pricep la boi :D

alexn,eu prin simfonia alplina(parca asa e,si nu e a alpilor...cred) am vrut sa spun ca muzica e frumoasa chiar daca e descriptiva...e un soi de pastel!

dupa parerea mea,muzica de camera e muzica de dragul muzicii...
desigur mai sunt si compozitori ca sostakovici sau berg care vor musai sa-si exprime prin note iubirile esuate sau mai stiu eu ce..sostakovici isi scrie numele..un soi de "numele prostilor pe toate partiturile "..da numa de prosti nu poate fi vorba...

apropo de sostakovici,e o reclama tembela la conex tri gi(3g adica) si apare o figura p-acolo (culmea,cu tot cu ochleari) care seamana izbitor cu mí¦strul!!

apropo de sidiurile 3 la zece mii...am avut placuta surpriza sa constat ca printre ele se ascund niste interpretari extrem de placute si valoroase! inelu' nibelungilor luat la superoferta siegfried + valkiria bonus rheingold si amurgu'.adica moaca..si daca mai iei setul de la un manelist care-i de treaba si reusesti sa schimbi o vorba cu el despre minune and stuff,poti ajunge cu negocierea pe la 500k toata tetralogia..
compara asta cu bulioanele date pe solti sau karajan :D
nu va asteptati la libret sau poze sau buclet sau mai stiu eu ce..inelul pur si atat,intr-o interpretare decenta,nu faze de genu coperta arata sunet DDD ,si cand colo sa te trezesti cu un inel din '32 :D

inconvenientul la sidiurile astea e ca tre sa colinzi prin riviuuri pe net,si apoi tre sa te increzi in ce zic aia pe acolo..si apoi mergi si la noroc,ca nu-ti garanteaza nimeni ca ce-i pe coperta e si inauntru ...
aaa,eu divagam..ma scuzati
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde ghionoiul » Mie Mai 25, 2005 8:45 am

colegu scrie:mai mai mai da nu m-ati inteles deloc...
ghionoi,te refereai la dvorak ca si la compozitorul de muzica pentru muzica,si din dorinta mea de-a te contrazice,"spre binele meu",am facut-o...cu cel mai elocvent exemplu ca nu e asa :D


OK, reformulez: Dvorak e singurul compozitor - dupa parerea mea, bineinteles - care compune SI muzica de dragul muzicii, sau muzica pura. Acum e mai clar ? Bineinteles ca Lumea 9, Concertul pt violoncel, Porumbelul gulerat, Carnaval, Spiridusul de apa si multe altele nu fac parte din aceasta categorie. Deci daca vrei sa-mi ataci ideea, incearca s-o faci relativ la Simfonii (minus 9), la Scherzo capriccioso, la variatiunile simfonice, la serenada de coarde.

Da, muzica de camera e mai aproape de esenta muzicii decat cea simfonica sau de opera, care de multe ori e descriptiva si extrovertita. Dar si la muzica de camera, in covarsitoarea majoritate a cazurilor, avem de-a face cu trezirea unor tairi spirituale sau intelectuale oarecare - de la bucurie la meditatie. Cum spuneam, Dvorak e singurul care, IN ANUMITE LUCRARI (sa se vada bine si sa nu am vorbe), dribleaza aceste trairi umane si se pozitioneaza exclusiv in interiorul muzicii.
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde colegu » Mie Mai 25, 2005 10:23 am

bine,setul de cantece biblice,opus 99 ce mai e ? :D
la simfonii ai spus...pai clopotele din zlonice?subtitrarea e explicita nu crezi?sau prima si ultima simfonie nu se pun ...ma gandeam eu :D
sau trio-ul (pian,vioara,violoncel) nr 4. intitulat (explicit aghen) dumky - ce vine ,surprinzator,de la dumka - un cantecel sau dans popular trist.

n-a fost dvorak singurul care a scris muzica de dragul muzicii...adeptii acestui stil sunt cu precadere contemporanistii..dvorak,ca si altii, a comopus si astfel de lucrari..atata vreau eu sa zic :)
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde ghionoiul » Mie Mai 25, 2005 11:23 am

Ok, da-mi exemple de alti compozitori care au facut muzica pura, calitativ si cantitativ, la nivelul lui Dvorak. I-am amintit deja pe Beethoven, cu timida sa incercare de gen in a 7-a, si pe Saint-Saens cu remarcabila simfonie a 3-a. Nici unul, nici celalalt nu desprimavareaza peisajul asa cum o face Dvorak.
Astept alte propuneri de entry in top.
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde ghionoiul » Vin Mai 27, 2005 3:55 pm

Reascult chiar acum Requiemul de Dvorak. Aceeasi atmosfera austera din Stabat Mater, dublata insa de o inspiratie melodica si mai ales armonica superioara. E un Dvorak de zile mari, fara doar si poate. Sta fara probleme langa Requiemul lui Verdi sau Requiemul German al lui Brahms.

Si ca sa evit intrebari rautacioase din public, ma grabesc sa precizez ca Requiemul NU face parte din ciclul de emisiuni "Dvorak: muzica de dragul muzicii" :nope: Nici nu vad cum ar putea o lucrare vocal-simfonica, bashca religioasa, sa primeasca un astfel de calificativ.

Mi-am amintit de Stabat Mater si de interpretarea indoielnica a slovenilor: voi ati observat ca multi interpreti, mai ales din lumea germana, pronunta cuvintele latine dupa regulile nemtesti de pronuntie ? Ex: "inflamatus et aktzensus". Grotesc !!! In plus, mai toti - nemti, italieni, englezi etc. - pronunta "cuid sum miser", ca in italiana, in loc de "cvid sum miser" (in latina qu = cv). Din acest punct de vedere remarc acuratetea interpretarilor romanesti. =D
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde AlexN » Vin Mai 27, 2005 5:31 pm

E, taica, nu doar cuvintele latine le pronunta germanii dupa regulile lor... Stai sa vezi ce iese din engleza, mai ales din gura de austriac!!!
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

I`m new

Mesajde OanaAlto » Sâm Mai 28, 2005 8:34 pm

Buna.Sunt noua pe aici si nu m-am putut abtine sa nu comentez ceva...Am ramas impresionata de unele lucruri pe care le-am citit aici.E intr-adevar altceva.Pe net gasesti mai rar discutii de astea.Eu sunt in clasa a 12-a la un liceu de muzica din tara asta si chiar am avut ce retzine de pe forumul asta.Subiecte intereseante,comentariile de asemenea.
OanaAlto
Junior Member
 
Mesaje: 1
Membru din: Mie Mai 25, 2005 8:10 pm
Localitate: Nicaieri si peste tot

Mesajde sol » Dum Mai 29, 2005 5:46 am

Welcome to read and share.
Avatar utilizator
sol
Junior Member
 
Mesaje: 520
Membru din: Vin Apr 22, 2005 11:00 pm

Mesajde ghionoiul » Lun Mai 30, 2005 8:21 am

AlexN scrie:E, taica, nu doar cuvintele latine le pronunta germanii dupa regulile lor... Stai sa vezi ce iese din engleza, mai ales din gura de austriac!!!

Hehehe, ai dreptate, am avut si eu niste experiente traumatizante cu austrieci care cica vorbeau engleza, da' una e sa zici la telefon "viii vüll tu efrisink tu helf juu" si alta e sa stalcesti opere de arta pentru ca ti-e lene sa exersezi o amarata de pronuntie.
Sa le scrie, dom'le, astora textele dupa regulile lor de pronuntie: "inflamatus et aktschensus" !
Avatar utilizator
ghionoiul
 
Mesaje: 1359
Membru din: Vin Mar 12, 2004 12:00 am

Mesajde AlexN » Lun Mai 30, 2005 12:24 pm

Stai sa vezi ce fatza a facut un administrator de sistem cand i-am cerut soft pentru "CD-Writer", in loc de "CD-Brenner"... Oamenii astia au o manie in a avea totul in germana. E chiar sadic sa le folosesti calculatoarele daca habar n-ai limba. Noroc ca mie nu mi se intampla. :yD

Ca sa revin on-topic, ma enerveaza graoznic Karadar-ul. Este imposibil sa descarc fisierele mari ale Simfoniei Faust, merge prea incet!!! Sau nu merge deloc...
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

Mesajde colegu » Lun Mai 30, 2005 9:52 pm

vax!bravo nemtilor ca isi pretuiesc limba,noi nici pe un forum nu suntem in stare sa vorbim romaneste...prea ne-am englezificat limba in ultimul timp ;)
din punctul asta de vedere am toata stima pt francezi si nemti!


in ceea ce priveste pronuntia,am mai vazut eu si invers,cand tenori si baritoni,soprane etc(ba chiar nemti) stalcesc intr-atat pronuntia ca ti se face acru...
stiu si eu cum se pronunta Ich,dar unii pronunta ishhhh,cu un sh groaznic,parca ar spune peste.
ca sa nu mai spun ca in loc de leb wohl mai sunt gigei care pronunta leb waaaaahl.
si e jenant,cu atat mai mult cu cat e vorba de hans hotter :D.
partea buna e ca partile rusesti nu sunt prea stalcite,ca nu le interpreteaza decat rusii :D...
http://colegu.no-ip.org/muzica/ - de la rautavaara la nørgård....
un computator fără windoze e ca o prăjitură cu ciocolată fără muştar
Avatar utilizator
colegu
Junior Member
 
Mesaje: 1021
Membru din: Lun Mai 09, 2005 11:00 pm
Localitate: dhaka

Mesajde AlexN » Mar Mai 31, 2005 10:40 am

Acel "isch" in loc de "ich" nu este chiar atat de gresit cum ai crede. Depinde de dialectul german in care vorbesti. Iar daca te pocneste ghinionul sa auzi bairisch, adica dialectul din Bayern, vei crede ca te-ai intors in evul mediu... In fine, ideea e ca un cantaret german va pronunta in principiu corect cuvintele, chiar daca intr-un dialect anume. Nu trebuie sa ne suparam pe ei. :D Mai rau e cu interpretii straini care o dau in bara.

Cel mai neplacut mi se pare Wagner intr-o alta limba. Am ascultat interpretari in romana, mi s-a parut dezgustator!!! Wagner suna bine in germana si numai in germana!!!
Schmiede, mein Hammer, ein hartes Schwert!
Avatar utilizator
AlexN
Junior Member
 
Mesaje: 632
Membru din: Mar Apr 27, 2004 11:00 pm

AnteriorUrmătorul

Înapoi la Filarmonica

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

cron