
si amintindu-mi am mai rasfoit si ca sa nu cazi in pacatul semidoctzilor pe care incep sa-i urasc din ce in ce mai tare, lasa-ma sa precizez urmatoarele:
- velazquez a influentat mari pictori, nu numai prin ce zici tu (planuri duble apar si la bosch si la multi, desigur viziunea sa asupra obiectelor este caracteristica) ci taman prin forma si culoare.
- de exemplu:
*la goya, obiectele si luminozitatea poarta amprenta tablourilor lui v. si daca privesti anumite tablouri de la distantza stralucirile vadesc asemanarea, desigur tushele folosite fiind diferite. oricum goya/velazquez este un caz cunoscut.
*flamanzii de care zici, poate ma insel (vermeer si vanii si care or mai fi), am senzatia ca puteau fi cel mult influentati de velazquez, eu in acest moment nu vad alta legatura intre pictorul spaniol si scoala flamanda, belgiana sau olandeza... daca ai argumente shoot, eu mai caut (azi poate o sa am vreme de google

* realismul lui v. se deosebeste clar de ceea ce se intamplase pana atunci (ma rog, zic realism general, nu mai iau curentele la puricat, renastere & stuff, zicem realism conventional la ceea ce imita natura). reiau: v. a interpretat natura si de aceea se poate spune ca este precursor, in portretistica nu era ni'ca de inventat, el a fost primul care a acordat mediului inconjurator o (sa zicem) dumnezeiasca tusha, pomul velazquezian este real, dar nu este realitate... de aici te duce gandul la tot ce a urmat? impresionishti, postimpresionishti, toata cohorta care s-a sprijinit pe gigel velazquez?
*acum imi scremeam creierii sa-mi amintesc ce tablouri ale lui Whistler erau influentate de v., desigur cele in care apar personaje feminine si aici nu mai este iar vorba de ce zici tu ci de reprezentarea unei atitudini prin pozitia corpului, imprumutata vizibil din tablourile lui v.
* aaa, gata, stiu, la Manet (altul "acuzat de velazquezism), apare ceea ce zici tu, existand tablou (sau tablouri) cu respectivele imagini din oglinda. in fapt imprumuturile impresionistilor nelimitandu-se la viziunea spaniolului ci si la "copierea" stilului, in sens de folosire a formei, a conturului obiectului principal (chip, trup, grup) fatza de peisajul inconjurator.
* in genere impresionismul este opera lui velazquez, acum stau si ma intreb cine l-a influentat pe acesta :con: (stiu, google, da' mai incolo)
* una din legaturile intre v si respectivii impresionisti este redarea naturii si personajelor, animalelor, etc.
* nu mai rascolesc in sacul cu amintiri exact tabloul si ce anume din el este imprumutat, pt. asta exista documentatie. subliniez doar ca fara v. probabil am fi avut un alt impresionism (si post-impresionism, evident

gata cu asta, despre parerea mea vis a vis de anumite tablouri si personaje cubiste/surrealiste :bleah: intr-un alt episod. in linii mari chiar cred ca unii si-au batut joc (cum o chema pe aia din state? micutza picasso din romania? de cacat)
mai precizez doar ca cele de mai sus sunt pareri personale bazate pe fapte reale si in mare masura in afara de amintiri decrepite din muzeul de arta al romaniei, pe revistele "Mari Pictori" si pe discutii cu persoane interesate de subiect.
(omu' asta nu-si eclipseaza contemporanii???? carturare, carturare, de la asta m-ai starnit )