m-am gandit sa inaugurez era "Mr Hyde si stefan(p)" cu un nou subiect, avand ca tema Miscarea legionara. Ce vroiam sa propun era o discutie critica pe marginea Miscarii legionare, fara propaganda, flame-uri (de asta o sa avem noi grija, nu, camarade?).
Si sa incep eu. Ce-i cel mai secant la acest subiect e lipsa studiilor, sunt doua carti aparute la Humanitas, a lui Francisco Veiga (teza lui de doctorat, daca nu ma-nsel) si a lui Armin Heinen, prima e mai recenta si o are pe a doua la bibliografie. Doi straini, dintre romanashi nu se-ncumeta nimeni, la croati sunt tone de carti despre NDH (statul croat din al doilea razboi mondial, aliat al nemtilor), ca o comparatie.
In aceste conditii, normal ca multi merg pe idei preconcepute. Cartea lui Veiga, pe care nu am citit-o in totalitate, imi pare a pleca de la premiza ca Legiunea au fost o miscare fascista si ajunge, stupoare!, la concluzia ca a fost o miscare fascista (era problema de a include Legiunea intr-un tipic al epocii). Armin Heinen sustine si el ca a fost o miscare de tip fascist, citand articole din "Sfarma-piatra" & co in care se vorbea de fascism and stuff. Totusi, cred ca se detaseaza destul de puternic de restul miscarilor fasciste prin caracterul mistic, ceea ce un cercetator strain plictisit si afectat de o lene reductionista poate considera nesemnificativ.
O problema de abordare pe care o vad azi este ca nimeni nu se chinuie sa inteleaga vremurile de atunci. Pentru asta recomand cu caldura "Manifestul revolutiei nationale", o brosurica de vreo suta de pagini scrisa de Petre Tutea si de inca doi (pe coperta sunt trecuti mai multi, dar in prefata se explica de ce), scoasa in 1935 clandestin, interzisa si reeditata recent. Carticica rezuma intr-un fel spiritul acelor vremuri: democratia romaneasca era corupta pana-n maduva oaselor (deja vu

Or, e de inteles de ce foarte multi oameni au crezut atunci ca liberalismul a murit si au cautat alternative in sisteme de sorginte socialista; atunci oamenii nu sesizau pericolul ascuns de utopii. Cred ca o mare parte din avantul Legiunii a fost dat si de un oarecare idealism, si nu poti condamna pe cineva pentru ca e idealist. O interpretare corecta mi se pare cea data de Razvan Codrescu (un tip acuzat de legionarism): Miscarea legionara este o miscare ce s-a compromis dpdv politic prin asasinatele sale (bine, de ce are Armand Calinescu monument e alta problema

Ce mai, eu zic ca trebuie nuantat un pic, perspectiva adulativa nu ajuta cu nimic, la fel si cea foarte la moda in "22" si "Dilema" de a demoniza tot ce tine de ML.
Am cam obosit sa scriu, astept sa se mai bage si altii.