Mr. Bungle - Disco Volante (1995) Experimental
Componenta
Mike Patton - voce, clape
Trey Spruance - chitara, clape, artwork
Trevor Dunn - bass
Danny Heifetz - percutie
Theobald Brooks Lengye - alto saxophone, multiple alte instrumente de suflat
Clinton McKinnon - tenor saxophone, clarinet, tobe, clape
+
Graham Connah - pian
Lisandro Adrover - bandoneon
William Winant - percutie, Bongos, tambal, Glockenspiel, Jew's-Harp, Tabla, xilofon, Kanjira, Sistrum
Am ajuns la al doilea album Mr. Bungle, scos pe piata catre finalul anului 1995, tot la casa de discuri Warner Bros. Fata de albumul precedent se observa lipsa dj`ului, precum si o adevarata cohorta de muzicieni care au ajutat la inregistrare (eu i`am trecut doar pe cei mai importanti) Cu siguranta Disco Volante e cel mai bun album al trupei, o adevarata capodopera muzicala, incredibil de greu de digerat dupa primele auditii. Prima data cand am ascultat albumul am ramas extrem de surprins (si nu intr`un mod placut) dar tot reascultandu`l mi`am dat seama de genialitatea sa. Din nou pe LP regasim elemente de death metal si jazz (mult mai multe decat pe primul album), polka, noise, techno, practic orice stil muzical imaginabil, elemente care sunt mult mai bine inchegate de data aceasta.
01. Everyone I Went To Highschool With Is Dead
02. Chemical Marriage
03. Carry Stress In The Jaw/The Secret Song
04. Desert Search For Techno Allah
05. Violenza Domestica
06. After School Special
07. Phlegmatics
08. Ma Meeshka Mow Skwoz
09. The Bends
10. Backstrokin'
11. Platypus
12. Merry Go Bye Bye/Nothing
01. Everyone I Went To Highschool With Is Dead - discul incepe cu o piesa death metal, foarte lenta, dominata de tema de bass a lui Dunn (de fapt el a compus intreaga melodie). Patton canta foarte sinistru, parca incantand versurile morbide, titlul melodiei spunand multe. Piesa nu e deloc structurata, e foarte haotica si dezordonata, dar se pare ca asta a fost si intentia muzicienilor. 8.5/10
02. Chemical Marriage - o piesa jazz scurta si ciudata, parca desprinsa de pe un album Naked City (una din influentele evidente asupra Mr. Bungle, alaturi de Frank Zappa). Nu avem versuri de loc, Patton reprofilandu`se aici pe clapa, unde alaturi de Spruance si de Mc.Kinnon are prim planul. Melodia se termina cu un scurt solo de tobe. 8.5/10
03. Carry Stress In The Jaw/The Secret Song - alta piesa jazz (cel putin inceputul) cu saxofon si clarinet acompaniind niste solouri de bass fantastice ale lui Dunn. Heifetz bate pe contratimp, piesa incepand sa aiba un ritm foarte alert, totul culminand cu transormarea din jazz in metal odata cu un tipat inalt a lui Patton si cu saxofonul lui Bar cu un efect foarte ciudat. Apoi incepe haosul in melodie, fiecare instrument improvizand timp de cateva zeci de secunde. Apoi urmeaza o parte foarte ciudata, cu Dunn cantand la bass tema vocala a lui Patton, urmata de un solo de tobe si totul terminandu`se jazz asa cum a si inceput. Urmeaza the Secret Song, care e cantat de Trevor Dunn si de Mike Patton, si suna foarte trippy si surf like, un fel de varianta moderna de la Beach Boys. 9.5/10
04. Desert Search For Techno Allah - prima piesa de pe Disco Volante unde Mike Patton are writing credits este DSFTA. Melodia suna EXACT asa cum titlul ne arata. Avem de a face cu o piesa techno facuta cu instrumente, o combinatie incredibila intre metal, hard rock, muzica de desene animate, techno, muzica orientala, etc. Percutia e exelenta, zgomotele (pentru ca nu mai poate fi vorba doar de cantat) scoase de Patton sunt fantastice, iar climaxul intrece orice inchipuire, datorita efectului superb pe sintetizator si melodicitatea chitarei lui Trey. Una din cele mai bune piese ce le`am ascultat vreodata. 10/10
05. Violenza Domestica - si atunci cand crezi ca nici o piesa nu poate fi mai buna decat precedenta, uite ca aceasta este. Si e chiar MULT mai buna. Violenza Domestica e cea mai buna piesa pe care apare Mike Patton, si tot el a compus toate cele 5 minute din aceasta capodopera muzicala. Avem aici o mixtura de muzica clasica, tango, muzica de camera, ambientala, metal, cartoon music ... orice. Dar totusi, secretul piesei nu consta in faptul ca toate aceste stiluri se amesteca perfect, ci in faptul ca piesa e compusa intr`un mod fantastic. Melodia nu e structurata, nu avem de a face cu versuri sau refren, e pur si simplu muzica de film, e o melodie care ne povesteste istoria ei. Avem nenumarate intorsaturi si climaxuri, iar Patton canta si recita melodia in italiana. E inuman faptul ca un solist poate sa gandeasca si sa compuna asa ceva ... piesa e uluitoare. 10+/10
Tinand cont de faptul ca probabil sunt mai multi vorbitori de engleza decat de italiana, voi scrie aici versurile traduse pentru Violenza Domestica. Fiecare ar putea sa vada o alta poveste din aceasta piesa ... voi deschide un thread separat pentru a spune fiecare ce crede ca se petrece in piesa ...
"Angry as now, I have never been before
Angry as now, I have never been before
I'll hurt you in places that no one will ever see...NO ONE!
In places that will hurt you for the rest of your life!
Why?
But why?
Why are you doing this?
But always like this
Look!
But... look!
But listen!
But I want to say that... that...
But I am not the kind of person that...
Stop it! Stop it!
Stop it! Do you understand?
I beg you! I beg you!
You know that you can trust only me
They will never believe you
Listen to me
Listen to me
Listen to me well
Be careful!
Do you remember who is the head of the family?
The teeth can say nothing without the tongue...
Because your tongue is mine! Mine! MINE! "
06. After School Special - o melodie scurta si foarte ciudata, cu niste versuri ingrozitoare (intentionat scrise asa). Piesa se termina foarte creepy, cu Patton rostind intr`o voce de copilas : "stop touching me ... " 8.5/10
07. Phlegmatics - o piesa rapida si ritmata, si foarte greu de descris.Clarinetul impreuna cu inca vreo 2 instrumente de suflat pe care nu le pot distinge au rolul principal in melodie. Partea de final cu tema de bass a lui Dunn aduce un pic a EIWTHWIS. 8/10
08. Ma Meeshka Mow Skwoz - o piesa compusa de Trey Spruance, unde el si cu Patton isi arata sclipirile de geniu. Imposibil de descris toate stilurile muzicale contopite in aceasta auditie ... avem polka, metal, jazz etc ... Patton canta intr`o limba inventata, care aduce un pic cu germana si cu limbile nordice, si pe langa versurile propriu zise, la fiecare intorsatura a melodiei, avem de a face cu niste zgomote (produse tot de el) hilare si incredibil de ciudate. La un moment dat Patton canta partile xilofonului in acelasi timp cu Winant. Totul se termina cu Mike gemand ca si cum ar avea orgasm. 10/10
09. The Bends - o auditie incredibila de 10 minute, de fapt in aceste minute avem de a face cu mai multe piese micute, ingramadite intr-una singura. Din nou avem parti de jazz, electro, avantgardism gen Naked City, parti de pian a la Morricone, chitara acustica, pentru ca totul sa culmineze cu aproximativ 2 minute de noise a la Merzbow, care creste treptat in intensitate, pana cand auditia e aproape imposibila. 10/10
10. Backstrokin' - O piesa foarte "trippy"si foarte relaxanta. Cu siguranta viitoarele compozitii Fantí´mas aveau sa fie influentate de aceasta melodie. 8/10
11. Platypus - alta melodie foarte ciudata, o combinatie intre jazz si metal. Se poate remarca lejer talentul deosebit a lui Heifetz (nepotul marelui violonist Jascha Heifetz) precum si cel a lui Dunn (care in afara de Bungle si de Secret Chiefs 3 canta cu diverse formatii de jazz). E imposibil de descris piesa in parte, pentru ca la fiecare 5-10 secunde intervin schimbari de stil si de ritm

10/10
12. Merry Go Bye Bye/Nothing - o melodie absolut incredibila. Totul incepe ca o piesa pop, cantat de Patton cu o voce foarte "corny", pentru ca fix inainte de locul unde teoretic trebuia sa fie primul refren, Patton canta "Merry Go" in stilul pop, si "Bye Bye" cu o voce de death metal, pentru ca nebunia sa inceapa. Piesa pop lasa loc unui asalt furios de death metal, cu un ritm nebun a lui Heifetz culminat cu multe solouri de tobe, cu grohaieli si urlete ale lui Patton, cu chitara furioasa a lui Trey, si cu zeci de efecte electronice care aproape iti sparg timpanele. Pentru vreo 2 minute nu avem decat haos in melodie, un noise brutal si poate deranjant pentru multa lume, pentru ca brusc din el (precum Dissecting Table) sa rasara Patton cu growluri de death metal si piesa se transforma din nou, pentru vreo 20 de secunde, intr`un death de cea mai buna calitate, care incet incet lasa locul ... melodiei pop de la inceput printr`o trecere magnifica. Piesa care urmeaza e continuarea primei parti, fara tobe, si mult mai lucrata, cu niste efecte grozave la clape, si cu vocea superba a lui Patton. Nothing e ceea ce zice si titlul, e doar o improvizatie hilara facuta de trupa in timpul unei repetitii, care si`a gasit cumva locul pe disc. 10/10
Aici se incheie al doilea capitol din istoria Mr. Bungle, si cel mai consistent probabil. Disco Volante e o realizare fantastica a unor muzicieni incredibil de talentati care au avut norocul sa fie remarcati de John Zorn. Unica schimbare intervenita intre perioada DV si California (urmatorul album MB) a fost decizia lui Theobald Brooks de a parasi trupa. Viitorul album avea sa fie poate la fel de consistent si de bine lucrat precum Disco Volante, si in orice caz nu mai bizar, dar cu si mai multe stiluri contopite regasite in fiecare piesa.
Nota finala pentru Disco Volate e 10/10