Acest thread l-am scris pe un alt forum mai acum citeva luni si am primit mesaje de interes din partea citorva entuziasti.
De data asta, din pí¤cate aduc acest text la voi pe forum cu un gust amar, gustul unui tip care a primit vizita unui guru mastering de-al vostru si care cu obrí¤znicie si-a permis sí¤ mí¤ insulte pur personal si fí¤rí¤ o ratziune inteligentí¤.
In cele din urmí¤ mi-am zis, hai sí¤-i dau de urmí¤ acestui personaj care se gargarizeazí¤ spunind cí¤ mastering audio e si o chestie de respect!
Deci cu un plictis evident am descoperit un copilandru de fo 25 de ani care aduní¤-n jurul lui pe altii si "hai acum sí¤ vorbimim despre".. platitudini scoase din context prezentate savant ca notziuni de mastering citite in literatura specializatí¤. Parcí¤ era o vorbí¤ consacratí¤ la noi: teoria ca teoria da practica ne omoarí¤"!
E, acest minz nu se astepta la calul bí¤trin care sint si care acu 25 de ani, printre altele intindea microfoane si mixa subgrupuri, fí¤cind noaptea montaje de sunet pt comercialuri radio, o sí¤-l incoltzeascí¤ intr-un loc pe propriul lui teren..
Acest tzÏnc, cí¤ l-as putea numi impostor dar e prea tiní¤r, cu temeritatea si naivitatea tipicí¤ necunoscí¤torului arogant mí¤ bí¤nuia cí¤ as vrea eventual sí¤-i devin concurent (sí¤rí¤cutzu)si poate sí¤-i fur lui clientela...de 2 demo pe an, m-a atacat minabil prin MP-uri si fí¤rí¤ curajul disputei deschise! Bon!!
Am decis deci sí¤ aduc acest text aici pt totzi cei ce vor sí¤ stie cu ce se mí¤nincí¤ chestia asta, si totul prezentat oarecum vulgarizat, rapid si fí¤rí¤ "voltisori/db" care n-au nici o noimí¤.
Inainte de a ne ataca la mastering as vrea sí¤ comentez citeva aspecte asupra felului de a achizitziona sunet pe la noi, cu experientza si inteligentza de care sint capabil, si mai ales dupí¤ citeva contacte cu producí¤tori romani + citirea citorva articole pe forumuri:
Ar fi SALVATOR dací¤ pe meleagurile noastre, s-ar mai lí¤sa deoparte ideia falsí¤ cí¤ se creazí¤ o productie muzicalí¤ pe computer (calculator). Aceastí¤ masiní¤ este o platformí¤ generalí¤ de utilizare : Jocuri, video ,muzicí¤ internet, comtabilitate... orice! La interior existí¤ un ansamblu hardware "bun la toate" dar care poate sí¤ aibí¤ difiucultí¤ti sí¤ manageze softuri care pot intra in conflict.
Cí¤rtile de sunet (plí¤ci de sunet) sint si ele nefericite pt cí¤ contin DSP-uri si mai ales un suport analog de cea mai slabí¤ spetzí¤ in MAREA majoritate a cazurilor" Aa! Dací¤ vorgim de un G5 sau 6, dublu processor, AD/DA-uri convenabile outboard + un controler adecvat, asta-i altceva, cu conditzia sí¤ fie sportat si de hardwareul necesar, precum statziile ProTools. Sistemul poate gera anume functii, si este ajutat de hardware extern.
UN EXEMPLUL SIMPLU: Dací¤ s-ar folosi Fostex (digital) 16 sau 24 piste fí¤rí¤ preampuri externe, numai microfoane SM57 si MXL 990, sunetul romanesc (mí¤car in aspectul lui tehnic) ar dispare partzialmente si productiile romanesti ar putea fi chiar masterizate mai convenabil (mí¤ voi explica mai tirziu). In combinatia pe care o propun, nu e nevoie de bani f multi si sunetul realizat e mai natural mai ales cí¤ Fostex dispune de algoritmi de scriere si conversie foarte plí¤cutzi urechii.
Microfoane: SM57 pt vocal, instrumente amplificate, vÏnt, corzi, premier, tobí¤ mare...si altele dupí¤ gust.
MXL990 pt: bas (da! bas si nu SM57), cinele, voci, instrumente... trebuie testat cu imaginatie si rí¤bdare.
Eu am montat fiului meu acest set-up si suní¤ la calitatea cí¤ poate fi mixat usor si masterizat! Atentiune!! multi confundí¤ un computer cu o piesí¤ de echipament digital..Gresalí¤!!!! O piesí¤ de echipament digitalí¤ pro, este un hardware dezvoltat expres pt un anume software care e dezvoltat pt acel hardware. Aceastí¤ piesí¤ este "dedicatí¤" functziunii. Diferenta de calitate si de pretz la piesele de echipament digital e in raport cu timpul cit a durat dezvoltarea+ calitatea pí¤rtii ...analogice din hard.
Inginerii si tehnicienii trebuie sí¤ fie critici fatzí¤ de echipamente desi inteleg cí¤ iluzia este atrí¤gí¤toare dar mai ales deceptionantí¤ la utilizare. Foarte putine echipamente pot fi valorizate pe stiluri muzicale diferite. Ideia de a seta o unitate cu cutare threshold, ratzio, atack, release este retzetí¤ si poate fi deceptzionantí¤ pt cí¤ de exemplu o unitate opticí¤ va rí¤spunde diferit uneia VCA desi setí¤rile sint identice.
MASTERING, de ce??
Masterizarea sunetului a fost inventatí¤ o datí¤ cu radioul fiindcí¤ sunetul dinamic si ne controlat ca un pop intr-un microfon sau un microfon care cade pe jos fí¤cea sí¤ explodeze emitzí¤torul radio. Epoca de aur a masteringului a fost pe vremea cind se producea vinilul. Acest medium nu permite "aiureli" ratzia de bas vs stereofonie vs output vs lungimea plajelor, toate sint in corelatzie si deci totul trebuie sí¤ fie controlat. Prea mult bas face sí¤ sarí¤ acul de pe disc, prea multí¤ stereofonie scurteazí¤ plajele la fel si outputul si uzeazí¤ prematur cutterul cea ce mí¤reste pretzul de vinzare al discului etc, etc.
Azi pe CD, producí¤torul vrea ca muzica in care a bí¤gat bani, sí¤ se audí¤ bine intr-o rablí¤ de masiní¤ care ruleazí¤ cu 100/orí¤ cu ferestrele deschise, intr-un boombox, intr-un lift si intr-un sistem audiofil cu acelasi punch...si mai ales vrea sí¤ se audí¤ mai tare decit produsul echivalent cu care e in concurentzí¤. Aceste obligatzii fac ca presiunea asupra inginerilor sí¤ fie enormí¤ si-i obligí¤ la compromisuri pur si simplu inestetice.
CINE FACE MASTERING??
Face mastering acel inginer cu MULTí‚ experientzí¤ de recording si mix si care s-a sí¤turat sí¤ mai aibí¤ in permanentzí¤ in jur imbecili si incompetentzi care tot ce stiu e sí¤ dea de un fader in sus si-n jos de fiecare datí¤ cind nu esti atent si esti intors cu spatele!
Este un tip care iubeste munca in solitar si este un pic maniac. Este f competent in tot ce reprezintí¤ sunetul, cí¤ci des are ingrata datorie de a trimite mixurile inapoi pt a fi refí¤cute: voce prea in spate, probleme de stereofonie sau fazí¤ intre microfoane la achizitzia de sunet, etc etc,necazurile sint nenumí¤rate, defecte care nu se pot corecta in mastering. Unii producí¤tori incompetentzi, au ideia cí¤ "lasí¤ dragí¤ cí¤-l aranjazí¤ el in mastering".
Inginerul competent ascultí¤ noile remasteruri ale vechilor muzici pe care le cunoaste deja si incearcí¤ sí¤ inteleagí¤ tendintzele noi in industrie, se tzine la curent cu noile aparitzii in echipament ( pe mí¤sura nervilor si rí¤bdí¤rii de care dispune). In mí¤sura posibilului, se deplaseazí¤ la simpozioane, congrese, NAMM etc.
Individul are ceva credit bancar sau lichiditate financiarí¤, cí¤ci MASTERING AUDIO se face cu hardware si software in hardware.
Producí¤torul va alege deci casa de mastering pt aptitudinile acesteia sí¤ masterizeze acest tip specific de muzicí¤: voi masteriza rap la un tip care a demonstrat cí¤ face rapul sí¤ sune ca...rapul, si nu voi masteriza rap la un tip care face in majoritatea timpului jazz sau pop!
CUM SE FACE MASTERING??
In momentul cind producí¤torul are in miní¤ mixurile finale, el se gindeste sí¤ pregí¤teascí¤ un SINGLE pt media si jurnalisti. Acel single contzine O piesí¤ care i se pare lui ca fiind cea mai "radio" si care va face sí¤ vorbeascí¤ jurnalistii si sí¤ meargí¤ in buclí¤ cit mai rapidí¤ pe radiourile specializate in acest gen muzical. Face deci sí¤ "bí¤leascí¤ " publicul pt CD-ul care va iesi. De multe ori e vorba de o piesí¤ pt care se va turna un videoclip.
Inginerul de mastering, deci, va asculta muzica (piesa) si imediat va fi capabil sí¤-i gí¤seascí¤ un echivalent care este deja pe piatzí¤, si care, bineintzeles este de succes. El va incerca deci sí¤ adapteze OUTPUT-ul noului disc , echivalent cu cel deja consacrat, sau/ si va mai adí¤uga 0.5 sau 1 dB in plus cí¤ de!! e vorba si de concurentzí¤ aici si producí¤torul vrea bani repede. Mentalitate proastí¤ si dí¤uní¤toare muzicii.
Este f important ca in mastering room, inginerul sí¤ nu fie in contact cu inginerul de mix! De ce? Pt cí¤ inginerul de mastering are o vedere proaspí¤tí¤ asupra productiei si o ascultí¤ practic ca un audiofil. Inginerul de mix are anume obsesii, frustratzii despre cum suní¤ sau nu suní¤ premierul sau cum nu e perfect satisfí¤cut de cit bas sau de reusita reverbului in voce sau in soloul de chitarí¤. El nu va fi capabil sí¤-l lase-n pace pe cel ce face masteringul cu propriile sale idei care sint niste detalii care poate nu au nici o importantzí¤ in produsul final.
in mastering avem o VEDERE DE ANSAMBLU asupra muzicii.
(va urma)
mastering din interior
9 mesaje
• Pagina 1 din 1
E clar cí¤ la noi, dací¤ Dan Andrei Aldea sau Nicu Covaci scot un nou CD, el nu va fi niciodatí¤ in concurentzí¤ cu ultimul Radiohead sau Bob Dylan care ar apare. In acelasi timp, cine cumpí¤rí¤ pe Nicu Covaci il va cumpí¤ra (sau nu) pe Dylan oricum...deci masterizarea sofisticatí¤ e neavenití¤ practic in acest tip de piatzí¤.
O casí¤ de discuri internatzionalí¤, care ar vrea sí¤ producí¤ un artist roman va folosi productia romaneascí¤ doar ca demo si o nouí¤ productzie se va face, la fel se intimplí¤ si-n Canada, Frantza, Suedia, etc. Dací¤ EMI decide sí¤-l producí¤ pe cutare, totu-i refí¤cut de la inceput.
In general la masterizare, dací¤ mixul a fost fí¤cut digital, (DAW) se va alege solutzia "mai analogicí¤", iar dací¤ a fost fí¤cut pe benzi analogice, in general se va prefera o solutzie hibridí¤ sau digitalí¤ in functzie de tipul muzical.
Digitalul fiind un medium "rece" trebuie "incí¤lzit" prin adí¤ugare de distortzie armonicí¤ pe freq inalte. In cazul in care totul s-a fí¤cut pe benzi analogice, atunci digitalul este o optziune f transparentí¤, cí¤ci nu mai vrem sí¤ adí¤ugí¤m THD, fiindcí¤ tendintza este ca totul sí¤ se termine intr-o supí¤ definitiví¤ si adincimea sunetului tinde sí¤ se aplatizeze. Aici deci am fí¤cut o prezentare simplificatí¤ si un pic caricaturalí¤.
In cazul cí¤ se face un disc complect, fiecare piesí¤ este analizatí¤ individual, apoi se face o "egalizare" de output pt toate piesele, se creazí¤ o structurí¤ de gain-uri, se face sau nu compresie dar sigur se va folosi un limitor (care de fapt tot compresor e) adequat tipului muzical si nivelului de output dorit. Urmeazí¤ un paceing (piesele puse in ordinea dorití¤), se aditzioneazí¤ linishtea intre piese in functie de tipul de emotzie pe care primele si ultimile plaje, vor sí¤-l degajeze. Existí¤ bineintzeles alte operatzii tehnice de fí¤cut precum fade-out, fade-in, denoise etc.
Nu existí¤ nici o retzetí¤ infailibilí¤ pt a crea un album perfect, alta decit achizitzia perfectí¤ a sunetului+ muzicieni de valoare!!
Mai sus, spuneam cí¤ cei ce lucreazí¤ cu echipament DEDICAT precum exemplul cu Fostexul (la achizitzia de sunet numai!) , pot avea productii mai "masterizabile" pt cí¤ aceste echipamente folosesc logaritmi foarte eficaci in cea ce priveste un sunet neutru, natural si fí¤rí¤ prea mult artefax. Eu am masterizat pt o productie romaneascí¤..relativ importantí¤ si stiu cam care sint necazurile: sunet dur, fí¤rí¤ aer, si cu utilizare NEINSPIRATí„ a compresiilor pe piste. In principiu, mixul trebuia refí¤cut..dar nu era timp nici bani!! Totul fusese fí¤cut pe PC-uri, desi la inceput responsabilii au negat!!! Deci de fiecare datí¤ cind incercam sí¤ procesez, un fenomen total timpit de saturtzie digitalí¤ neplí¤cutí¤, se instala.
In acest caz precis, am fost nevoit sí¤ transfer pe mashina de 1 inch stereo shi sí¤ inregistrez cu o vitezí¤ f joasí¤ pt a beneficia de cea ce se chiamí¤: HF roll-off. pt a "indulci" materialul sonor..
O a doua productzie mult mai micí¤ s-a prezentat aici prin artisti in vizití¤+ productia si problema a fost quasi similarí¤.
Pe scurt, masterizarea se face cu echipament analog si digital SPECIALIZAT si din pí¤cate FOARTE SCUMP.
Pt dehiss, decrack shi alte "de"-uri DA! se folosesc cu succes plug-ins-urile. Eu am aici un tip care face mastering specializat in arhievizare si este un "vrí¤jitor" in felul cum stie sí¤ foloseascí¤ aceste scule virtuale pe un Mac G5...nu mí¤ pricep la ordinatoare prea tare, fac un 24/96 in general pe Masterlink fí¤rí¤ a folosi AD/DA-urile lui. Mai decurind folosesc protocolul DSD pt a crea un clone real al realizí¤rilor.
NU SE POATE FACE MASTERING cu un singur compresor, un singur limitor, un singur EQ! Trebuie sí¤ posezi o paletí¤ mai largí¤ de culori fiindcí¤ cea ce se potriveste pe piesa asta, nu se mai potriveste dincolo etc.
Un mastering room este mult mai scump decit un studiou de inregistrí¤ri, fiindcí¤ dací¤ un MXL costí¤ 69USD si e o cerere enormí¤ pt home studios, masteringul nu se face decit PRO si echipamentul e scump cí¤ci composantele interne+atentia si timpul care este consacrat unití¤tzii este enorm: echipamentul este testat manual la fiecare etapí¤ si fiecare unitate este intr-un fel un unicat.
Cei care folosesc echipament "ieftin", bazatzi pe publicití¤tzi in reviste, sau folosesc plug-ins-uri pe PC-uri si cí¤rtzide sunet in cantitate, nu reusesc sí¤ se ridice la nivel de MASTERING AUDIO ci la un nivel de DEMO... avansat.
ESTE NECESAR Sí„ MASTERIZEZ MATERIALUL??
Depinde ce se intzelege prin masterizare; dací¤ este vorba ca muzica sí¤ se audí¤ corect si intr-o mashiní¤ unde bordul vibreazí¤ la frecventze joase si sí¤ se audí¤ bine pe un sistem audiofil, atunci, anumite corectii FINE! de Eq si compresie, limitare, trebuiesc aplicate in normele audio unde banda de frecventze trebuie adunatí¤ si oarecum normalizatí¤. A nu se confunda cu functzia NORMALIZER din plug-ins-uri sau alte echipamente ieftine care tzine mai mult de un control dinamic al materialului sonor. Dací¤ e vorba de o muzicí¤ acusticí¤ sau jazz acustic inregistrate pe bandí¤ magneticí¤ sau digital cu f buní¤ rezolutzie intr-un environement controlat, cu microfoanele adaptate situatziei (true stereo, XY, AB omni, X 110 grade), atunci numai un transfer si un pic de limitatzie e poate necesar... Dací¤ existí¤ probleme de zgomot de fond, fazí¤ intre canale, atunci trebuiesc CORECTII majore...REPARATZII!!! Pt mine, personal, asta nu-i exact masterizare de sunet ci mai mult "restaurare de sunet". Oricum, inginerul de mastering evalueazí¤ ce trebuie si ce nu trebuie fí¤cut.
Cind se ajunge la nivel de reparatzii, atunci riscurile sint enorme iar eu cer o semní¤turí¤ de descí¤rcare clientului.
Este stiut cí¤ o muzicí¤ supra procesatí¤ va atrage urechea mai rapid dar pe un interval de timp scurt, iar un material putzin procesat va fi reascultat pe perioadí¤ lungí¤ de timp si va dura!
CUM ESTE ROOM-UL?
Am avut sansa sí¤ vizitez citeva case mai mari de mastering gen George Marino si altzii si toate sint organizate cam la fel: design interior impresionant, ambiantzí¤ transcedentalí¤, secretare etc.
Un acustician se ocupí¤ deci sí¤ taie anumite paralelisme, dimensiunile nu trebuie sí¤ se impartí¤ la 2 gen:8 pe 4, 6 pe 3 etc.
In cea ce mí¤ priveste eu consider ca roomul trebuie sí¤ fie semi acustic pt a semí¤na un pic cu sufrageria si cu cabina automobilului, deci privilegiez unde statzionare in spate. O problemí¤ in mastering e cí¤ reusesti sí¤ ametzesti clientul in room, dar in masina el vede cí¤ nu mai aude basul dar vibreazí¤ bordul...prea mult subas, in room sintem totzi excitatzi si fericitzi dar dupí¤ 20 de minute, cine bate la usí¤...E de la mine, o datí¤ plecat stiu cí¤ suní¤ bine cam oriunde sau mai bine pe audiophil! Privilegiez sistemul magnetostatic pe o pereche de MG20, 2 JBL 4412 modificate pt A/B comparatzie master output switch, echipamente pe care le am, care au fost adaptate pt aplicatzie si mai ales pe care le inchiriez la nevoie.
Viitorul masteringului stereo e gri, dar probabil cí¤ va fi intodeauna o oarecare cerere pentru el...cred.
Cei ce cred cí¤ vor avea nevoie de acest tip de serviciu trebuie sí¤ se asigure cí¤ inginerul are "sensibilitatea" necesarí¤ pt a lucra stilul muzical cerut. E bine ca respectivul inginer sí¤ poatí¤ prezenta clientului material deja fí¤cut de el si pe care clientul poate sí¤-l asculte acasí¤ si sí¤-l compare cu material internatzional asemí¤ní¤tor.
Mastering online este o maní¤ pt inginerii de master pt a umple timpi mortzi de studiou, ei fac materialul, il trimit, comunicatzia nu e perfectí¤ intre client si ei, si piní¤ la urmí¤ clientul acceptí¤ materialul, pencí¤ prea complicat, e-mailuri telefoane etc. Clientul are des impresia cí¤ dací¤ se aude prost e din cauza lui si nu a masterului.
Pe deasupra nici un prod serios nu face online mastering, deci e vorba de o clientelí¤ mai vulnerabilí¤ de artisti care vor sí¤ si economiseascí¤ ceva bani..
O casí¤ de discuri internatzionalí¤, care ar vrea sí¤ producí¤ un artist roman va folosi productia romaneascí¤ doar ca demo si o nouí¤ productzie se va face, la fel se intimplí¤ si-n Canada, Frantza, Suedia, etc. Dací¤ EMI decide sí¤-l producí¤ pe cutare, totu-i refí¤cut de la inceput.
In general la masterizare, dací¤ mixul a fost fí¤cut digital, (DAW) se va alege solutzia "mai analogicí¤", iar dací¤ a fost fí¤cut pe benzi analogice, in general se va prefera o solutzie hibridí¤ sau digitalí¤ in functzie de tipul muzical.
Digitalul fiind un medium "rece" trebuie "incí¤lzit" prin adí¤ugare de distortzie armonicí¤ pe freq inalte. In cazul in care totul s-a fí¤cut pe benzi analogice, atunci digitalul este o optziune f transparentí¤, cí¤ci nu mai vrem sí¤ adí¤ugí¤m THD, fiindcí¤ tendintza este ca totul sí¤ se termine intr-o supí¤ definitiví¤ si adincimea sunetului tinde sí¤ se aplatizeze. Aici deci am fí¤cut o prezentare simplificatí¤ si un pic caricaturalí¤.
In cazul cí¤ se face un disc complect, fiecare piesí¤ este analizatí¤ individual, apoi se face o "egalizare" de output pt toate piesele, se creazí¤ o structurí¤ de gain-uri, se face sau nu compresie dar sigur se va folosi un limitor (care de fapt tot compresor e) adequat tipului muzical si nivelului de output dorit. Urmeazí¤ un paceing (piesele puse in ordinea dorití¤), se aditzioneazí¤ linishtea intre piese in functie de tipul de emotzie pe care primele si ultimile plaje, vor sí¤-l degajeze. Existí¤ bineintzeles alte operatzii tehnice de fí¤cut precum fade-out, fade-in, denoise etc.
Nu existí¤ nici o retzetí¤ infailibilí¤ pt a crea un album perfect, alta decit achizitzia perfectí¤ a sunetului+ muzicieni de valoare!!
Mai sus, spuneam cí¤ cei ce lucreazí¤ cu echipament DEDICAT precum exemplul cu Fostexul (la achizitzia de sunet numai!) , pot avea productii mai "masterizabile" pt cí¤ aceste echipamente folosesc logaritmi foarte eficaci in cea ce priveste un sunet neutru, natural si fí¤rí¤ prea mult artefax. Eu am masterizat pt o productie romaneascí¤..relativ importantí¤ si stiu cam care sint necazurile: sunet dur, fí¤rí¤ aer, si cu utilizare NEINSPIRATí„ a compresiilor pe piste. In principiu, mixul trebuia refí¤cut..dar nu era timp nici bani!! Totul fusese fí¤cut pe PC-uri, desi la inceput responsabilii au negat!!! Deci de fiecare datí¤ cind incercam sí¤ procesez, un fenomen total timpit de saturtzie digitalí¤ neplí¤cutí¤, se instala.
In acest caz precis, am fost nevoit sí¤ transfer pe mashina de 1 inch stereo shi sí¤ inregistrez cu o vitezí¤ f joasí¤ pt a beneficia de cea ce se chiamí¤: HF roll-off. pt a "indulci" materialul sonor..
O a doua productzie mult mai micí¤ s-a prezentat aici prin artisti in vizití¤+ productia si problema a fost quasi similarí¤.
Pe scurt, masterizarea se face cu echipament analog si digital SPECIALIZAT si din pí¤cate FOARTE SCUMP.
Pt dehiss, decrack shi alte "de"-uri DA! se folosesc cu succes plug-ins-urile. Eu am aici un tip care face mastering specializat in arhievizare si este un "vrí¤jitor" in felul cum stie sí¤ foloseascí¤ aceste scule virtuale pe un Mac G5...nu mí¤ pricep la ordinatoare prea tare, fac un 24/96 in general pe Masterlink fí¤rí¤ a folosi AD/DA-urile lui. Mai decurind folosesc protocolul DSD pt a crea un clone real al realizí¤rilor.
NU SE POATE FACE MASTERING cu un singur compresor, un singur limitor, un singur EQ! Trebuie sí¤ posezi o paletí¤ mai largí¤ de culori fiindcí¤ cea ce se potriveste pe piesa asta, nu se mai potriveste dincolo etc.
Un mastering room este mult mai scump decit un studiou de inregistrí¤ri, fiindcí¤ dací¤ un MXL costí¤ 69USD si e o cerere enormí¤ pt home studios, masteringul nu se face decit PRO si echipamentul e scump cí¤ci composantele interne+atentia si timpul care este consacrat unití¤tzii este enorm: echipamentul este testat manual la fiecare etapí¤ si fiecare unitate este intr-un fel un unicat.
Cei care folosesc echipament "ieftin", bazatzi pe publicití¤tzi in reviste, sau folosesc plug-ins-uri pe PC-uri si cí¤rtzide sunet in cantitate, nu reusesc sí¤ se ridice la nivel de MASTERING AUDIO ci la un nivel de DEMO... avansat.
ESTE NECESAR Sí„ MASTERIZEZ MATERIALUL??
Depinde ce se intzelege prin masterizare; dací¤ este vorba ca muzica sí¤ se audí¤ corect si intr-o mashiní¤ unde bordul vibreazí¤ la frecventze joase si sí¤ se audí¤ bine pe un sistem audiofil, atunci, anumite corectii FINE! de Eq si compresie, limitare, trebuiesc aplicate in normele audio unde banda de frecventze trebuie adunatí¤ si oarecum normalizatí¤. A nu se confunda cu functzia NORMALIZER din plug-ins-uri sau alte echipamente ieftine care tzine mai mult de un control dinamic al materialului sonor. Dací¤ e vorba de o muzicí¤ acusticí¤ sau jazz acustic inregistrate pe bandí¤ magneticí¤ sau digital cu f buní¤ rezolutzie intr-un environement controlat, cu microfoanele adaptate situatziei (true stereo, XY, AB omni, X 110 grade), atunci numai un transfer si un pic de limitatzie e poate necesar... Dací¤ existí¤ probleme de zgomot de fond, fazí¤ intre canale, atunci trebuiesc CORECTII majore...REPARATZII!!! Pt mine, personal, asta nu-i exact masterizare de sunet ci mai mult "restaurare de sunet". Oricum, inginerul de mastering evalueazí¤ ce trebuie si ce nu trebuie fí¤cut.
Cind se ajunge la nivel de reparatzii, atunci riscurile sint enorme iar eu cer o semní¤turí¤ de descí¤rcare clientului.
Este stiut cí¤ o muzicí¤ supra procesatí¤ va atrage urechea mai rapid dar pe un interval de timp scurt, iar un material putzin procesat va fi reascultat pe perioadí¤ lungí¤ de timp si va dura!
CUM ESTE ROOM-UL?
Am avut sansa sí¤ vizitez citeva case mai mari de mastering gen George Marino si altzii si toate sint organizate cam la fel: design interior impresionant, ambiantzí¤ transcedentalí¤, secretare etc.
Un acustician se ocupí¤ deci sí¤ taie anumite paralelisme, dimensiunile nu trebuie sí¤ se impartí¤ la 2 gen:8 pe 4, 6 pe 3 etc.
In cea ce mí¤ priveste eu consider ca roomul trebuie sí¤ fie semi acustic pt a semí¤na un pic cu sufrageria si cu cabina automobilului, deci privilegiez unde statzionare in spate. O problemí¤ in mastering e cí¤ reusesti sí¤ ametzesti clientul in room, dar in masina el vede cí¤ nu mai aude basul dar vibreazí¤ bordul...prea mult subas, in room sintem totzi excitatzi si fericitzi dar dupí¤ 20 de minute, cine bate la usí¤...E de la mine, o datí¤ plecat stiu cí¤ suní¤ bine cam oriunde sau mai bine pe audiophil! Privilegiez sistemul magnetostatic pe o pereche de MG20, 2 JBL 4412 modificate pt A/B comparatzie master output switch, echipamente pe care le am, care au fost adaptate pt aplicatzie si mai ales pe care le inchiriez la nevoie.
Viitorul masteringului stereo e gri, dar probabil cí¤ va fi intodeauna o oarecare cerere pentru el...cred.
Cei ce cred cí¤ vor avea nevoie de acest tip de serviciu trebuie sí¤ se asigure cí¤ inginerul are "sensibilitatea" necesarí¤ pt a lucra stilul muzical cerut. E bine ca respectivul inginer sí¤ poatí¤ prezenta clientului material deja fí¤cut de el si pe care clientul poate sí¤-l asculte acasí¤ si sí¤-l compare cu material internatzional asemí¤ní¤tor.
Mastering online este o maní¤ pt inginerii de master pt a umple timpi mortzi de studiou, ei fac materialul, il trimit, comunicatzia nu e perfectí¤ intre client si ei, si piní¤ la urmí¤ clientul acceptí¤ materialul, pencí¤ prea complicat, e-mailuri telefoane etc. Clientul are des impresia cí¤ dací¤ se aude prost e din cauza lui si nu a masterului.
Pe deasupra nici un prod serios nu face online mastering, deci e vorba de o clientelí¤ mai vulnerabilí¤ de artisti care vor sí¤ si economiseascí¤ ceva bani..
- drag
- Junior Member
- Mesaje: 15
- Membru din: Lun Mai 08, 2006 1:59 am
- Localitate: CANADA
Nu pot decat te felicit "Drag" pt cunostintele acumulate in ceea ce priveste ,masteringul....Iti 1000% dreptate...numai k nu uita ca suntem in Romania..O tzara destul de saraca cu oameni care fac adesea compromisuri...Nu suntem nici in America nici in Canada....In plus romanii nu au bani sa dea pe cd-uri...In acest caz nici productaorii nu au bani sa dea atat cat ar merita unui studio pt mastering...de aici si lipsa de interes....In plus nu prea avem studio-uri tari in Romania...Cele de care stiu cu adevarat ca sunt ok e cel a lui Laurentiu Duta care are PRO TOOLS si cel al baietzilor de la Voltaj!!!Eu am observat ceva referitor la mastering....Multe piese au o tenta calda si piesele care de obicei ajung Hit sunt putin mai fortzate in special pe frecventele medii inalte unde se da si putin distors...Si se aude putin parca zgariat.....Am un cd Original Britney Spears..Orice piesa de-a ei daca o pun in playlist impreuna cu cele masterizate la noi (chiar si cele din Europa) si le compar se aude foarte puternic...foarte plin...SIII....FOARTE CLAR !!!!(Britney)E clar ca cei de'afara folosesc expandere,compresoare,eq totul digital-Harware!!!!In concluzie cand Romania va avea o stare financiara mai buna fi sigur ca vor fi multi cei care vor investi in echipamente audio de studio...(Pt cei ce iubesc muzica cu adevarat)Mai stiu eu pe unii care fac bani din muzica de ii intorc cu lopata si au in studio echipamente foarte ieftine...asta nu inseamna decat ca se vrea a se face bani,...nu mai exista pasiune pt muzica!!!!
Imi cer scuze pt aceasta interventie dar sunt de parere ca totusi in acest moment la posibilitatzile care le au romanii piesele suna destul de bine!!!!Si sunt si mai sigur ca peste 10 ani vor exista cel putin 20-30 studio uri cu Pro Tools la noi in Romania!!!
Respect si ...o zi buna tuturor !!!!!
Imi cer scuze pt aceasta interventie dar sunt de parere ca totusi in acest moment la posibilitatzile care le au romanii piesele suna destul de bine!!!!Si sunt si mai sigur ca peste 10 ani vor exista cel putin 20-30 studio uri cu Pro Tools la noi in Romania!!!
Respect si ...o zi buna tuturor !!!!!
-
West-Studios - Junior Member
- Mesaje: 6
- Membru din: Dum Dec 10, 2006 12:00 am
Mi se pare un pic exagerata manifestarea ta, drag. La urma urmei nivelul discutiilor de aici chiar nu cere astfel de expuneri. Mi-e greu sa inteleg motivul realizarii acestui topic la acest mod. Etalezi niste cunostinte peste ceea ce majoritatea userilor de aici au si atit. Cu ce ramin ei? Cu impresia ca esti un meserias care stii o groaza de chestii si cam atit. Mai putin si mai organizat ar fi mult mai folositor, imi permit sa sugerez. Cit de mult crezi ca le spune colegilor nostri MXL, MG20 sau DSD? Care-i rostul acestor lucruri?
Cit despre colegul de la RMS, de acord, a fost deplasat atacul lui, probabil chiar n-a inteles despre ce vorbeai initial. N-a inteles ca te ocupi cu asta, credea ca doar faci observatii.
In cele din urma ma straduiesc din rasputeri sa inteleg finalitatea post-urilor tale si ea nu transpare. Ar fi o incercare de explicare a mastering-ului, insa e mult prea complicata, are prea mult delay, reverb. Ar fi trebuit sa insisti pe tranzienti, ca mesajul sa fie clar, concis
Dincolo de asta sa stii ca nu exista G6
si nici nu va exista, l-au numit MacPro. Iar normalizarea nu este un proces ce tine de dinamica ci mai degraba de gain.
West-Studios, nu ProTools le lipseste romanilor. Asta e un "standard" care nu e absolut deloc indispensabil, asa cum nici NS-10 nu sint nici pe departe monitoarele pe care daca mixezi nu dai gres. Astea fac parte din asa numitele "mituri" din productia audio. Dorinta autentica de a invata, setea de cunoastere, pasiunea si dragostea pentru muzica dublate de rigurozitate sint cheia. Asta o spun toti marii ingineri ai acestui domeniu.
Cit despre colegul de la RMS, de acord, a fost deplasat atacul lui, probabil chiar n-a inteles despre ce vorbeai initial. N-a inteles ca te ocupi cu asta, credea ca doar faci observatii.
In cele din urma ma straduiesc din rasputeri sa inteleg finalitatea post-urilor tale si ea nu transpare. Ar fi o incercare de explicare a mastering-ului, insa e mult prea complicata, are prea mult delay, reverb. Ar fi trebuit sa insisti pe tranzienti, ca mesajul sa fie clar, concis

Dincolo de asta sa stii ca nu exista G6

West-Studios, nu ProTools le lipseste romanilor. Asta e un "standard" care nu e absolut deloc indispensabil, asa cum nici NS-10 nu sint nici pe departe monitoarele pe care daca mixezi nu dai gres. Astea fac parte din asa numitele "mituri" din productia audio. Dorinta autentica de a invata, setea de cunoastere, pasiunea si dragostea pentru muzica dublate de rigurozitate sint cheia. Asta o spun toti marii ingineri ai acestui domeniu.
-
Catalin Truta - Junior Member
- Mesaje: 143
- Membru din: Lun Noi 27, 2006 12:00 am
Domnule Catalin Trutza....Drag are destule dreptate...Asa a vazut el lucrurile....Eu nu am facut decat sa ii amintesc ca in Romania nu sunt bani pt astfel de pretentzii......Cat despre Pro Tools poate ai dreptate...dar cred ca e o ustensila de viitor...!!!!O zi buna 

-
West-Studios - Junior Member
- Mesaje: 6
- Membru din: Dum Dec 10, 2006 12:00 am
Pentru ce fel de pretentii nu sint bani? Te asigur ca bani ar fi destui insa nu exista intentia. Insa incet incet golul se va umple. Sint oameni care investesc in asa ceva si strang scule destinate mastering-ului. Subsemnatul lucreaza la un studio care intr-un an doi va dispune de suficiente elemente sa se poata numi studio de mastering, inclusiv instalatia acustica, monitoare, nu doar procesoare. In citiva ani o sa avem deja citeva astfel de studiouri, sint convins.
Pro Tools tine mai degraba de trecut decit de viitor.
In ziua de azi sint atit de multe DAW-uri incit chiar studiourile mari se indreapta spre alternative gen Pyramix sau Nuendo.
Nici nu mai vorbesc de studiourile particulare, unde Logic si Cubase domnesc de mult.
Pro Tools tine mai degraba de trecut decit de viitor.
In ziua de azi sint atit de multe DAW-uri incit chiar studiourile mari se indreapta spre alternative gen Pyramix sau Nuendo.
Nici nu mai vorbesc de studiourile particulare, unde Logic si Cubase domnesc de mult.
-
Catalin Truta - Junior Member
- Mesaje: 143
- Membru din: Lun Noi 27, 2006 12:00 am
pasiune fara sacrificiu nu prea exista ... multi sunt cei care vor mai intai o afacere si apoi daca isi mai aduc aminte ca e vb de muzica si nu de cartofi, vor imbunatati calitatea. Nu cred ca multi de pe forum-ul asta au conturi in banci elvetiene sau eu stiu ce alte surse de venit, din care sa-ti iei nu stiu ce console, synth-uri, dsp-uri si intr-adevar nu cred ca sunt destui bani ,sau... poate daca sunt, sunt cheltuiti fara chibzuinta; era chiar o discutie pe tema live-ului la calatis cum ca suetul lui vaya con dios era cu mult mai bun decat cel al tvr-ului pt ca vaya con dios venise cu 2 sau 3 digico d5 live cu un pret de 250 de mii de dolari bucata .. bani pe care nu ii au multi romani ... eu sunt de parere ca atat experienta, rabdarea si bunul gust cat si banii in proportie de 50 % sunt elementele care au un rol esential in ceea ce priveste productia muzicala ... la noi pe langa bani lipseste cu desavarsire bunul gust ... de restul poate nu ar trebui sa ne plangem insa cei cu experienta sunt foarte rari si avem toate sansele sa ii vedem plecati prin alte tzari ... sunt multe de spus la capitolul asta dar voi incheia aici ... sper sa nu fi spus ceva gresit ... daca da, sa fie cu iertare
- ProTest
- Junior Member
- Mesaje: 22
- Membru din: Lun Noi 06, 2006 7:34 pm
- Localitate: Iasi - Romania
9 mesaje
• Pagina 1 din 1
Cine este conectat
Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 0 vizitatori